Jump to content

Teiner midt i leia

Victora III

Recommended Posts

Ja, hobbyfiskeavgift har jo vært diskutert i noen år og den kommer nok også. Det er rett og slett en nødvendighet, for å motvirke uønskete fordelingseffekter; nærmere bestemt forå utlikne forskjellene mellom dem som via f. eks. egen båt har tilgang til sjøen og dermedkan høste av fellesressursene, og dem som ikke har slike muligheter.

Dette må vel da også gjelde for de som ikke får tak i båtplass. Det må da komme en fordeling av båtplassene som er sentralt regulert slik at man har båtplass noen år og må stå over noen år til fordel for de som ikke har. Ko0mmuner med eksklusiv rett til båtplass til sine egne innbyggere vil da ikke kunne praktisere dette, men må rette seg etter sntrale direktiv. Foreslår at man opprette fordelingsdepartementet til slike saker. :flag:

Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989

Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27

Kan et riktig merket fiskeredskap anses som farlig for skipstrafikk? Tenker da ikke på nedsunkne blåser, bruk av flytetau, eller merker/blåser som ikke er typegodkjent... drivgarn, lakseliner og andre ulovligheter.

Det ser ut som det kun er forskrifter på hvordan redskap i havet skal merkes, innen og utenfor 4 mil fra land. Det skal heller ikke være til fare for skipsfart, men jeg kan ikke se noe om at det ikke er lov å sette bruk i trafikkerte farvann så lenge det ikke er til direkte hinder.

Har lest at båtførere plikter å gjøre seg kjent med hvor det står redskap og bruk i havet. Kjører dere på en merket blåse og er så uheldig å får ilen i propellen kan faktisk båtføreren være erstatningspliktig.

Jeg synens det kunne vært en regel som dette, ligger det en teine midt i leia, kjør bort å se om det er navn og nummer på, er det det melder du dette til skjærgårdtjensesten eller hvem som kan gjøre noe med det.

Er det derimot ikke noen skrift på blåsa trekker man den rett opp å hiver den annen plass. Man skulle da blitt fritatt til å gjøre dette visst det ikke var nummer på :wink: Men det blir nok vanskelig å få til en slik regel :crazy:

Det viste seg at det lå 20 meter med tau å fløt i vannet før jeg fikk opp ei gammel hummerteine som ikke kan ha vært trukket på månedsvis.

Jeg vil bare si jeg tar avstand fra slikt. (red: ville gjort det samme :wink: )

Ville ellers tenkt meg nøye om før jeg begynte å dra opp andre sitt fiskebruk fordi det er umerket. Kunne være hvis det er farlig med flytetau.

Skulle tro dette var politiets, eller indre kystvakts jobb. Tror de bruker en del resussjer på dette allerede. Da mest for å stoppe tjuvfiske, men man kan allikevel melde i fra.

Ellers var det dette med definisjon av skipsled, og hvorvidt et bruk satt innenfor en eller annen slags skipsled er ulovlig og til fare. Finner ikke så mye om det på internett. Selv mener jeg vi må kunne akseptere noen blåser i småbåtleia. Det er jo dette med å holde utkikk...

Redigert av traust (see edit history)
Kan man ikke melde fra til skjærgårdtjensesten eller noe, og få de til og fjerne utstyr som ikke er merket på skikkelig vis. :confused:

Nemlig! Gikk over byfjorden i Kr.sand i dag og den er jo nærmest "peppret" med blåser - aldri sett på maken! Det er regelrett slalom-kjøring. Nå blir det en telefon til skjærgårdstjenesten ja.

Ville ellers tenkt meg nøye om før jeg begynte å dra opp andre sitt fiskebruk fordi det er umerket. Kunne være hvis det er farlig med flytetau.

Skulle tro dette var politiets, eller indre kystvakts jobb. Tror de bruker en del resussjer på dette allerede. Da mest for å stoppe tjuvfiske, men man kan allikevel melde i fra.

Ellers var det dette med definisjon av skipsled, og hvorvidt et bruk satt innenfor en eller annen slags skipsled er ulovlig og til fare. Finner ikke så mye om det på internett. Selv mener jeg vi må kunne akseptere noen blåser i småbåtleia. Det er jo dette med å holde utkikk...

Ikke enig! Når det ligger umerket redskap med 20 meter flytetau midt i en tilrettelagt bukt for småbåtfolket mener jeg det nærmest er min plikt å fjerne det. Dette er intet mindre en uansvarlig. Ikke minst med tanke på hvor lenge dette hadde ligget i sjøen, kan ikke dette være seriøse fiskere, men en eller annen slarv som bryr seg like lite som redskapen som om båtfolket!

Ikke enig! Når det ligger umerket redskap med 20 meter flytetau midt i en tilrettelagt bukt for småbåtfolket mener jeg det nærmest er min plikt å fjerne det. Dette er intet mindre en uansvarlig. Ikke minst med tanke på hvor lenge dette hadde ligget i sjøen, kan ikke dette være seriøse fiskere, men en eller annen slarv som bryr seg like lite som redskapen som om båtfolket!

det var slurvete skrevet av meg, burde vært mer presis. : Jeg tar avstand fra slik bruk av redskap, og ville gjort det samme som deg. Som sagt, når jeg ser på teksten var det noe toskete formulert fra min side.

det går selvfølgelig ikke ann å la ei blåse ligge å flyte med masse tau rundt seg.

Vi kommer vel fort i kategorien tyver om vi tar saken med dårlig merket fiskeredskap i egne hender. Snakket med en fisker nylig som merket redskapen sin med så lite farger som mulig fordi han var plaget av tyveri. Han hadde også nesten lyst å montere barberblad på tauet. (men gjorde det ikke).

Har selv fått utrangert fiskeredskap i propellen og skjært gir for 18 000 (mariner 40hk). Synes det godt kunne vært en standard på slik redskap som dessuten inkluderte skarp farge og refleksklister. Det er farlig å ferdes på natta i båt med all den mineleggingen. Selv drev jeg i land på en holme, og dette var før mobiltelefonens innvasjon. Heldigvis var det pålandsvind.

• 7 måneder senere...

Løfter denne fra tidligere.....

Jeg har i dag vært igjennom Blindleia, og må si meg svært forundret over alle blåsene som ligger i leia. Jeg begynte å telle blåser "som lå utsatt til" men ga opp.

For dere som er lokalkjent, så vites det jo at passasje under Justøybroa ikke er all verdens. Her telte jeg hele 3 stk midt under broa i dag. Enkelte av blåsene er blitt utstyrt med standard lengde, for så å justere tauets lengde når man setter dem ut. Dette fører til overskytende tau som flyter i vannet.

Underveis gjennom Blindleia/bliksund m.m lå der mange, og da gjerne også på de trangeste partiene.

For dere som er lokalkjente, er det virkelig normalt med så mange blåser som der nå på denne årstid ligger ?

Jeg vil ikke ha bort fiskerene, men synes at det i det minste går an å la være å ha tau flytende i forbindelse med redskapene.

• 3 uker senere...

Att noen klarer å røske opp ei blåse med synketau ved å kjøre med di fartsbegrensninge som gjelder er litt rart , prøv å gjøre det, lag gjerne en konkuranse, og om noene klarer det uten å måtte bakke på blåsa så er det meget godt gjort da blåsa hele tiden kommer på siden av båten og selv med 2 proppeler er den meget vanskelig å nå og for de som tar store omveier , slike blåser biter ikke. og lager heller ikke riper i båt lakken.

At noen får redskap på propellen skyldes at ilen flyter i vannskorpa ,da all reskap skal merkes kan og bør slikt anmeldes til politiet.

.......................At noen får redskap på propellen skyldes at ilen flyter i vannskorpa ,da all reskap skal merkes kan og bør slikt anmeldes til politiet.

Jeg har seilt mye i Kattegatt hvor det er mye fiskeredskap både på svensk og dansk side. Jeg har aldri fått noe fiskeredskap i propellen. Jeg har observert ganske nøye hvordan baugbølgen presser fiskeredskapen til side selv om jeg har en kurs som er ganske rett mot fiskeredskapen. Jeg er derfor ikke engstelig for å seile om natten selv om jeg ikke ser alle fiskeredskapene på radaren. Jeg har hørt om fritidsbåtseilere som har fått tunge trosser inn i propellene. Opplysningen fra fiskebat var ny for meg. Så til spørsmålet: Skjer det ofte at ilen flyter i vannskorpa?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...