Jump to content

korrekt montering av outboards motor

waterproof

Recommended Posts

Hei ,har akkurat kjøpt ny brukt båt.......ein Viksund 540 sport,sjærgårdsjeep.. Båten er fin og grei den.

Men så kommer spørsmålet ,det har seg sånn at når eg kjører for full fart forrover og vil trimme baugen opp får å få båten til å gå bedre i plan,bare begjynner den å slå med baugen,virker som den ikkje kommer skikkelig i plan,alt fungerer perfekt så lenge motoren er i nederste possisjon,men ser jo av turtallet og hører at motoren jobber tungt...motoren er ein suzuki 30 df four.skulle passe utmerket til båttypen og kunne gi fin fart........etter å ha tatt båten på land og inspisert motormonteringen slår det meg at det ser ut som motoren er montert for langt ned,slik at kavitasjons platen på motoren kommer under kjølen på båten.Dette synest eg er litt rart ,får erindrer å ha lest ein plass at kavitasjonsplaten på motoren er ein slags forlengelse av kjølen og bør være i plan eller 1-2 millimeter over,synest dette hørtes logisk ut med tanke på bruk av trim og måten båten planer på.

Hadde vert hyggelig om noen kunne gjitt noen tilbakemeldinger på dette,eller referere til noen som har peil...........

Skip'o hoy allesammen.................................

Hvor mange cm under bunnen av båten snakker vi om for kavitasjonaplaten i dette tilfellet da?

Fornuftig ("ideell") høyde på kavitasjonsplaten avhenger forresten av avstanden mellom motor og hekken på båten. Jo lengre bakover motoren er ("setback"), desto høyere kan motoren monteres.

Jeg har selv en 40 Hk 2-takter på en ca 1m kortere båt (14 fot Sunwin speedbåt). Jeg har ettermontert en tredjeparts powertrim på den gamle motoren og opplever at trimmer jeg motoren mye ut begynner båten til slutt å galoppere. Dette gir seg imidlertid om man trimmer motoren litt ned igjen på min båt. Hvor lett båten galopperer ved ulik trim avhenger i min båt MYE av vektplasseringen i båten. Sitter man kun 2 personer framme i setene bak vindskjermen skal det relativt mye til før båten galopperer - sitter det i tillegg 2 eller 3 personer i sofaen akter skal det vesentlig mindre til.

Den 3.part powertrim jeg monterte ga meg forresten 16 cm mer "setback" på motoren som medførte at motoren kunne løfte flere cm høyere enn bunnen av båten.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...