Jump to content

Ingen bryr seg. Hva skjer ?!

Taucher

Recommended Posts

Heisann, følte for å dele dette med dere, hadde seg sånn at jeg hadde rota vekk nøkkelen til hengelåsen på båten, så jeg tok med baufila og begynte å sage, båten ligger i en stor havn, så jeg regnte med å bli spurt om hva jeg gjorde et par ganger. Der tok jeg feil, det passerte 16 båter mens jeg holdt på, ingen stoppet meg!

Er det ikke mistenkelig at en fyr sager opp låsen på en båt lenger ? Kom meg ut på sjøen , men gleden var kortvarig. Motoren ville ikke ha turtall, så den daua. Holdt på en stund med å få liv i den, opptok leken fra tidligere, det passerte 7 båter før noen spurte om jeg ville ha hjelp. Fikk liv i motoren da han skulle legge til for å hjelpe meg, så jeg kjørte inn igjen, om den herren som kjører en amrikansk båt med en evinrude e- tec 225 på, leser dette, TUSEN TAKK ! Du fikk ikke hjulpet meg, men du prøvde, om Gud finnes måtte han se nåde i deg...

Poenget er, hva skjer ?! utviklingen går gal vei her !! Håper dette er en tankevekker for dere her inne, og følg med fremover, vi båtfolk må passe på hverandre og hjelpe hverandre, så gå foran med et godt eksempel slik at vi får en hyggelig sensommer.

Mvh Selleri

Redigert av Selleri (see edit history)

Jeg synes det er litt galt at ingen stopper å ser. Men er det virkelig noen tyver som står å sager på en lås mens folk passerer? Tviler litt på det så de har nok regnet med at det er du som eier båten, men en annen gang er det ikke eieren :wink: Så er enig med deg! Det at så mangen båter passerte bekymrer meg litt, vinket du med armer eller noe sånt? Stopper min motor regner jeg med noen stopper å evt kan hjelpe med slep til nærmeste kai! Kan jo ringe redningselskapet men det tar jo litt tid før de kommer å med litt vind går båten lett på land :wink:

Når folk spaserer ut fra elkjøp med flatskjermen under armen er det vel ikke unaturlig at noen stjeler båter på høylys dag??

Det du opplevde er litt trist, men langt fra overraskende. Vi må nok innse at den tid da folk flest brydde seg er forbi.

Noe av det værste er vel at enkelte (LES: mange) gjerne skal kjøre nærme for å se. For ja, nyskjerrige er de ! Men hjelpe.. nei det kan vel være farlig.. Tenk å oppta deres dyrbare tid...

Hjalp en stakkar som hadde rent på et skjær tidligere i sommer. La merke til dette tilfeldig for jeg var et stykke unna mens båtene gikk på rekke og rad forbi :crazy:

Jo frekkere tyven er jo mindre sjangse er det for at noen aner ugler i mosen. I havna vår ble en frastjålet en helt ny skjærgårdsjepp for noen år siden. Wiren var kuttet rett over. Folk så båten forsvinne ut fra brygga!! Synes det rett og slett er dårlig av folk å ikke stoppe nåe noen trenger hjelp. De gangene jeg har hatt problemer har jeg fått slep/hjelp med en gang. Men jeg regner med at du prøvde å få kontakt med de passerende båtene? Er jo litt formye forlangt at folk som kommer forbi i 30knop skal legge merke til at noe sliter.

Merkelig adferd :

Vi antar nok litt for ofte at det er eieren i en eller annen form som "fikser" på sine egne eiendeler. Kanskje vi bør våkne opp og "bry" oss litt mer ? Det er jo bare godt ment!

Hjelp til sjøs :

Når jeg er utpå så lar jeg ofte blikket sveipe over nærområdet (7-8 knop maks begrenser aksjonsradius ;-) om det skulle være noe "rart". For et par år siden så jeg en båt som lå med motorrommet oppe (båttype superrask med kjempe-motor-deksel), tøffet bortom og lurte på om alt var i orden ? "Jaa-aa, det er da det...?.." sier han, mens kona skjønner hva jeg lurer på, og sier "Det er bare tauet som ligger nedi der :smiley: "

En annen gang så kjører vi forbi ei snekke som ligger mistenkelig nærme et stake, og liksom vipper litt.. Synes det så litt rart ut, men de to som satt oppi gjorde ingen tegn til å påkalle oppmerksomhet... Kjørte likevel bortom og lurte på om de satt fast ? "Jaa-aa, vi gjør det...", sa den ene, hvorpå jeg heiv over et tau og trakk dem av skjæret.

Så : Om jeg ser det brenner, kjører jeg uansett, men om det bare ser litt underlig ut, så følger jeg med på om de ønsker kontakt, da gjerne i form av veiving med flagg eller armer.

God sommer :smiley:

Redigert av Fusebox (see edit history)
Guest Avmønstret#
<klippet>

Er det ikke mistenkelig at en fyr sager opp låsen på en båt lenger ?

Kom meg ut på sjøen , men gleden var kortvarig. Motoren ville ikke ha turtall, så den daua. Holdt på en stund med å få liv i den, opptok leken fra tidligere, det passerte 7 båter før noen spurte om jeg ville ha hjelp. Fikk liv i motoren da han skulle legge til for å hjelpe meg, så jeg kjørte inn igjen, om den herren som kjører en amrikansk båt med en evinrude e- tec 225 på, leser dette, TUSEN TAKK ! Du fikk ikke hjulpet meg, men du prøvde, om Gud finnes måtte han se nåde i deg...

Poenget er, hva skjer ?! utviklingen går gal vei her !! Håper dette er en tankevekker for dere her inne, og følg med fremover, vi båtfolk må passe på hverandre og hjelpe hverandre, så gå foran med et godt eksempel slik at vi får en hyggelig sensommer.

Mvh Selleri

Selv tror jeg at de fleste av oss "skjønner/føler" hvis det er noe muffens på gang. Jeg velger å tro at ditt kroppspråk og "fremtoning" gjorde at ingen reagerte når du sagde opp din egen lås.

Kan jo også hende at noen var i tvil, men ikke turde å sjekke, dog tror jeg mest på at de fleste skjønte at dette var ok.

Når det gjelder å hjelpe hverandre så er jeg helt enig, stadig flere som tenker på seg selv (kortsiktig nok) og gir f.... i å hjelpe andre, og det gjelder ikke bare på sjøen, men overalt.

Guest Avmønstret#
Heisann, følte for å dele dette med dere, hadde seg sånn at jeg hadde rota vekk nøkkelen til hengelåsen på båten, så jeg tok med baufila og begynte å sage, båten ligger i en stor havn, så jeg regnte med å bli spurt om hva jeg gjorde et par ganger. Der tok jeg feil, det passerte 16 båter mens jeg holdt på, ingen stoppet meg!

Har tenkt litt mer på dette og konkluderer med at dette må tolkes positivt. Et slikt eksempel viser at det store flertall tolker hendelser positivt, dvs at vi har tillit til at det som foregår rundt oss er legalt. Med andre ord så syns de vel bare synd på deg som hadde rota bort nøkkelen.

Det ville være mye værre om du fikk motsatt reaksjon, dvs. mange mistenksomme personer som på ulike måter ville konfrontere deg med hva du drev med og tolket situasjonen til at du var en tyv.

Ut fra en del andre tråder ang. en aktuell sak så ville man vel også kunne risikere ublide møter med selvutnevnte håndthevere av loven, eller enda værre, folk som mener å kunne beskytte egen/annenmanns eiendom med vold/trussel om vold.

Enig med deg, Selleri. Høres ikke ut som folk bryr seg noe særlig.

Skal ikke si at jeg er prikk fri, men det er mulig jeg hadde stoppet opp og tatt bilde av deg med mobilen. Just in case at båten forsvant.

Forøvig kan jeg vel skryte litt... :lol:

Her for et par helger siden var jeg nedom en tur i båten og bar ting frem og tilbake (ikke de samme tingene da men..) så begynnte det å regne noe voldsomt. Hadde da lagt merke til at det sto en grønn Citroeen på parkeringsplassen med fører vinduet åpent og spurte alle jeg så på veien ned over uteliggeren om det var deres bil. Til ingen nytte. Fant ikke vedkommende. Får bare håpe at han husket på det selv. :smiley:

Heisann, følte for å dele dette med dere, hadde seg sånn at jeg hadde rota vekk nøkkelen til hengelåsen på båten, så jeg tok med baufila og begynte å sage,

Hvis det er hjemmehavnen din, har kanskje folka som går der sett deg i / ved båten før?

Og som noen var inne på, kroppsspråket ditt, - hva forteller det? - En som flikker med båten sin, eller en tjuv som har hastverk og skal komme seg av gårde?

Jeg gjør mye "rart" med båten min i hjemmehavna, banker, herjer, skjærer og snekrer. Ville vel heller reagert negativt om folk kom og investigerte hver gang jeg reiv opp kalesjen ...

:wink:

Redigert av Skvulpen (see edit history)

Jeg har også måttet sage opp låsen på båten. Lå i uthavn, og på grunn av ikke nevnte hendelser, var jeg uten nøkkel, og reservenøkkelen lå inne i salongen. Det gjorde også baufila. Det var sent på kvelden, vi lå for anker (tenningsnøkkel inne...) og de fleste andre hadde turnet inn for kvelden. Det endte at jeg måtte rope over til noen andre som kom over med en baufil til meg. No questions asked!

Bare du er frekk nok, er det ikke noe problem å stjele hva det skal være. Problemet (?) er bare at du gjerne blir fakket etter en stund likevel. Brutter har f.eksempel stjålet et skilt med teksten: "Området er TV-overvåket". Ingen som stusset når han stod på stigen og skrudde det ned, midt på lyse dagen!

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...