Jump to content

NW Skottland - nok en gang


Divemaster

Recommended Posts

Historien denne gangen endte opp litt annerledels enn fjordårets .. litt annerledelse område denne gangen inklusiv Jura

 

Inn Morray Firth var litt humpete, men vi kom fort til Whitehills.

 

DSC_0137.jpg

 

Videre inn i Morray Firth og ved Lossiemouth, møtte vi denn karen ..

 

DSC_0145.jpg

 

Inn i Caledonian Canal og oppover til Loch Ness of mot Fort Augustus.

 

DSC_0156.jpg

 

Videre til Neptunes Staicase på kvelden og dette med Ben Nevis i bakgrunnen.

 

DSC_0167.jpg

 

Ut i saltvann ved Copach og Fort William og en rolig tur opp Loch Linne til Dunstaffenage

 

DSC_0191.jpg

 

Videre forbi Oban og i Kererra Sound…

 

DSC_0199.jpg

 

Videre sørover og inn gjennom Cuan Sound.

 

DSC_0208.jpg

 

til en koselig liten plass, Craobh (uttalt Croove)…

 

DSC_0227.jpg

 

DSC_0231.jpg

 

DSC_0233.jpg

 

DSC_0246.jpg

 

 

Så gikk ferden til Ardfern… på landsiden

 

DSC_0270.jpg

 

DSC_0275.jpg

 

forbi innseilingen til Crinan Canal…

 

DSC_0285.jpg

 

Og så et lengre strekk opp til nordsiden av Mull, til Tobermory

 

DSC_0333.jpg

 

DSC_0347.jpg

 

Ned igjen til Oban Marina for å delta i noen festligheter .... West Highland Yacht Race…

 

DSC_0356.jpg

 

DSC_0361.jpg

 

Og gjennom kanalen igjen med noen rare skilt.

 

DSC_0406.jpg

 

men vi følte oss trygge hele veien…

 

DSC_0404.jpg

 

.... inntil vi fikk noe hard medfart av sjøen rundt Rattray Head …

 

DSC_0416.jpg

 

og nå skal det repareres... :cryin:

 

Fin ferie, men litt dårlig utgang….

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Herlige bilder. Jeg har vært endel i Skottland men ikke med båt, kunne godt tenkt meg en sånn tur.

 

Hva er dette på bildet, er det strøm vi ser i vannet?

 

Cuan Sound ..... Tidevannstrøm... opp til 7 knop ... på bildet hadde vi rundt 5,5 knop.... Vi gikk igjennom der bevist på den tiden da vi pleide å dykke (drift dive) der når vi bodde i Glasgow.... blig fort litt stygt i utgangen når vinden står på..

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post

.... inntil vi fikk noe hard medfart av sjøen rundt Rattray Head …

 

Så hard medfart at hele targaen løsnet eller "kun" radar antennen? Og hvor mye sjø var det?

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
.... inntil vi fikk noe hard medfart av sjøen rundt Rattray Head …

Så hard medfart at hele targaen løsnet eller "kun" radar antennen? Og hvor mye sjø var det?

Festene til radarbøylen har blitt revet av.... tok en del vann over baugen, som rev av putene fremme som igjen slo opp mot radarbøylen og må ha ligget der som en vegg for alt vannet/vind som slo over oss... som etter en stund ble for mye for festene til radarbøylen. Føst kom et stort smell, så kom flaggstangen ned, hurtig fulgt av den delen av radarbøylen hvor TV antennen var, og deretter kom radaren...... filgt av svevende puter.... hurtig inspeksjon viste radarbøylen i samme posisjon som bildet... Kjapp sikkring av det som dinglet ned etter visuell inspeksjon... ingen gikk opp på flybridgen! Gjenomsnitt bølge var rundt 3.5M, i følge kystvakten, men disse var 5M+ og veldig krappe, som gjorde at vi tok vann over baugen. Under "normale" omstendigheter ville vi ikke ha opplevd dette da baugen lett hadde løftet seg opp, før den neste bølgen kom over baugen. Dette skjedde i rundt 11 - 12 knops fart, og ingen slag eller ukomfortable bølger ble følt ombord, intil vi så disse store og krappe bølgene komme og vannet kom over baugen, som tok putene med seg. Vi har også mindre skader på badeplattformen av bølger som har slått opp under båten som resultat av baugen løftet seg svært hurtig.....

 

Vi har hatt mye hadere medfart før, og disse forholdene var ikke ubehagelige eller gjorde at vi hadde noen bekymringer....selv om værforholdene ikke var helt ihh til værmeldingen... Vi hadde en værmelding før vi gikk ut som sa F3 SW, mens vi hadde en rapport etter vi kom inn i havn som gav SØ F5-6 "gusting" 7.... noe som gir en helt annen sjø rundt Rattray Head enn hva en SW vil gi..

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
  • 3 måneder senere...

Alt skadet utstyr er nå demontert, skader utbedret og nytt utstyr kommer på plass...

 

Ny forenklet Radarbøyle... litt høyere enn den gamle, med antenner som begynner å monteres (bøylen skal poleres)

 

DSC_0532.jpg

 

Nytt radardisplay..

 

DSC_0533.jpg

 

som faktisk virket første gang .... koplet opp mot GPS...

 

DSC_0535.jpg

Redigert av Divemaster (see edit history)

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Flott båt. Har du noen spesifikkasjoner om båten. Ser ut til å være en bra sjøbåt?

 

Nydelige bilder også. Fint å se at båtlivet er godt på andre kanter også. :cheers:

Bare koselig ....

 

CentroMarine Astrale 45, bygget i Italia og sjøsatt i 1983...

 

45 Fot, 4,30M bred og er 1.59M dypgående. Dyp V bunn hele skroglengden og registrert med 21 Tonn Displasement. Skarp forfot, gjør henne god i motsjø, men skjærer litt i medsjø hvis vi ikke trimmer baugen opp.

 

2 x 6.9L rekke seksere Detroit Diesel gjør at vi marsjer 18 til 20 knop, og har tre kabiner, pluss mannskapskabin fremme (mitt utstyrsrom), som gir oss 6 gode faste sengeplasser med tre til som kan legges ut hvis vi bruker salongen. Byssa er oppe ved siden av førerplassen som gjør henne sosial og koselig. Hva mer kan jeg fortelle om henne ?

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...