Jump to content

Hvordan tappe av bunnslam fra Racor 500FG?

SF

Recommended Posts

tbn_500fg.jpg

Sea Ray'en er første båten jeg har med Racor forfilter og jeg er litt usikker på hvordan dette rengjøres.

Jeg prøvde å løse tappeskrue (11) for å få ut litt bunnslam men det kom ikke noe ut når jeg løste den noen omdreininger.

Må jeg åpne en lufteskrue i tillegg? Må du evt kjøre matepumpa for å få noe ut? Kan tappe pluggen rett og slett være tett?

Så neste spørsmål, dersom jeg skal skifte innsats og rengjør hele filteret, hvordan gå frem da? Er intresert i deres erfaring for å unngå mest mulig diesel søl. Har du tips?

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Du får ikke mye ut før du åpner lokket pga vakuum. Men da kommer til gjengjeld alt på en gang!! Tror han som fant opp filterboksen til Racor var i slekt med han som fant opp den gamle ketchupflasken til Heinz...

Skal du rengjøre skrur du ut skruene 14 og fjerner glassbollen, deretter skrur du ut turbinen 9. Obs i turbinhalsen ligger det en kule -- ikke mist den.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

For å tappe bunnslam løsner du skruen under der 11-tallet peker (mulig denne er linksgjenget, husker ikke helt men minnes der var noe spesielt). Kommer der ikke noe ut kan det være for lite trykk inn på filteret. Det er avhengig av hvor filteret står i forhold til dieseltanken, står filteret under aktuelt dieselnivå bør du kunne få ut slammet evt ved å stake med et strips e.l.

Jeg har aldri rengjort hele filteret da alle jeg har hatt har vært nye og montert av meg men filterskift er enkelt: Om dieselnivået er over filtertoppen stenger du kranen ved tanken og åpnet toppen av filteret. Løft ut filterinnsatsen og sett i den nye, der skal ikke bli stort søl av det.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • 6 år senere...
  • 9 år senere...
Worry II skrev On 31.3.2014 at 16.15:

Jeg bruke denne gamle tråden i steden for å lage ny. Det jeg lurer på er om Racor 500 FG er samme som 500 FH. Eller hva er forskjellen ?

Ja det kan du lure på.

Det gjør jeg også.

10 år siden du spurte, men ingen svar.

(Jeg har googlet, men ikke blitt klokere).

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...