Jump to content

Kobberholdig bunnstoff, seildrev og elektrolyse

Star

Recommended Posts

Jeg har en relativt nybakt eier av en seilbåt i plast med Volvo Penta 120S seildrev, og da jeg i sommer skulle ha båten på land for vedlikehold kjøpte jeg på forhandlerens anbefaling Seajet 033 Shogun bunnstoff.

Etter at bunnstoffet var påført og båten vel tilbake på vannet igjen leste jeg et sted at kobberholdig bunnstoff ikke må brukes på båter med seildrev, på grunn av at seildrevene er laget i en aluminiumslegering og et det vil bli ødeleggende elektrolyse og korrosjon mellom seildrev og bunnstoff. Seajet 033 Shogun er et kobberholdig bunnstoff, så nå er jeg selvsagt svært urolig for hvilke konsekvenser dette får for seildrevet mitt.

Båten har nå ligget ute ca. 2 måneder siden den var oppe til bunnsmørning, og planer er å ha den liggende på vannet hele året gjennom.

Hvor stort er problemet med elektrolyse mellom kobberholdig bunnstoff og seildrev? Vil dette gå bra fram til neste vår når jeg planlegger å ta båten opp igjen, eller er dette noe jeg bør gripe fatt i straks, f. eks. ved å ta båten på land igjen og forsøke å fjerne bunnstoffet? Er det noe annet jeg kan gjøre, eller er dette storm i vannglass?

Mvh

Du bør ikke bruke kobberholdig bunnstoff på selve seildrevet, det er ikke noe problem å bruke det på skroget under vannlinjen på en båt med seildrev.

Dersom du har beslag eller andre ting undre vannlinja som er laget av aluminium bør du også unngå kobberholdig bunnstoff på disse.

Tror nesten alle typer bunnstoff som selges her i landet inneholder kobber for å forhindre groe.

MVH Chrian

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...