Jump to content

Sesongstart 2004!

JanS/EIR

Recommended Posts

:smiley:

Godt nytt år til dere alle sammen!

Fikk lyst til å meddele at jeg tok årets første tur på Trondheimsfjorden i dag, friskt og nydelig! 5-6 minusgrader gjorde ingenting, både Optimus og Ebersprecher fungerte greit og det ble fort lunt og godt ombord. Etter en halvtimes tid var det bare velstand med nykokt kaffe og pepperkaker utafor Buvika. Riktignok er det korte dager enda, men nå går det fort rette veien folkens!

Honnør til dere som steller med sidene, det er alltid noe interessant å finne, og som det er sagt før så er det imponerende mye kompetanse både på allehånde maritime spørsmål og på mange andre ting blant medlemmene. Baatplassen blir sjekket daglig her i huset!

Som dere skjønner ligger Gygra på sjøen og klar til bruk i vinter. Har dere noen meninger om hva som er best for båten: opp på land eller i sjøen vinterstid?

med forventningsfull hilsen

Jan S. skipper på m/y Gygra          :smiley:

Old fishermen never die - they only smell that way!

Det er vel en enkel svar på dette! Dersom du har tenkt å bruke båten om vinteren har den best av å være på sjøen.  :smiley: Dersom ikke, må du se det ann med tanke på is og båt puss! Tenker jeg på det så gjelder dette også om båten er på sjøen året rundt!  :smiley:

Kos deg på sjøen fremover. Har vært mange sjøturer denne vinteren her ned i Hvaler område! :smiley:

Lurer selv på en ting ifm. det Gygra tar opp.

Er det ingen fare med at en plastbåt fryser fast i isen?  Med det mener jeg ikke bare at den fryser inne i sin egen råk, men fysisk sitter fast i isen.

Er selvfølgelig klar over tidevannsforskjeller og fortøyning, så la oss si at båten ligger til en flytebrygge som følger med opp og ned slik at det ikke skulle ha noe å si.

Kan isen presse på skroget slik at det blir skadet, eller "skru" båten opp/ned som vi har hørt om fra polferdene?

Klarer ikke å bli helt fortrolig med en fastfrosset båt, men kanskje det er ubegrunnet?

Forøvrig en påminnelse til alle helårsbrukere;  du bør kanskje gå gjennom vilkårene i din forsikring med tanke på dekning mot skader som følge av is, snø og frost.  Har hatt en liten runde med forskjellige selskap, og de aller fleste har forbehold mot denne typen skader.

Mvh

Dersom havnen er utsatt for strøm og vind slik at isen kan komme på rek i mildværsperioder, vil det nok røyne på fastfryste båter.  Skruiseffekten som i arktis skal det vel litt til at vi opplever i en båthavn her til lands.  En innfrosset plastbåt som tiner løs uten påvirkning fra ytre krefter vill ikke ta skade.

Ved total innefrysing vil båten ha vært usatt for lav temperatur samtidig som den ligger på vannet, kanskje med litt vann her og der inne skroget.  Dette kan i værste fall føre til frostsprenging.

Dersom jeg hadde hatt båt i et område med mye is, ville jeg nok tatt båten opp om vinteren okke som.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Som dere skjønner ligger Gygra på sjøen og klar til bruk i vinter. Har dere noen meninger om hva som er best for båten: opp på land eller i sjøen vinterstid?

Jan S. skipper på m/y Gygra          :smiley:

Det er vel ikke spørsmål om å ligge i isen, men i sjøen! Kanskje i boblehavn eller andre steder der det er isfritt! Ligger selv i boblehavn noe vi synes er fint, men tar den på land annet hvert år foreløbig for bunnstoffing! :smiley:

Kan isen presse på skroget slik at det blir skadet, eller "skru" båten opp/ned som vi har hørt om fra polferdene?

Klarer ikke å bli helt fortrolig med en fastfrosset båt, men kanskje det er ubegrunnet?

Som Arnstein er inne på skal det veldig mye til at man her til lands skal oppleve at båter skrur seg opp/ned som i polstrøk, men at båter kan få store skader av is enten plast eller tre er uten tvil. Dersom ikke båten din er av en spesiell konstruksjon kan is presse båten i stykker. Det finnes nesten ikke et naturkraft som er i bevegelse som kan gjøre så mye skade som is!  :smiley: Bare tenk på de sprekkdannelser den gjør på fjellet! Tenke deg at du vil utsette båten din for disse kreftene i løpet vinteren. Nei, dersom det er fare for at vannet fryser rundt båten ville jeg a tatt den opp, eller spandert en bobble havn på den.

En annen ting man må ta hensyn til er motoren. Den må klargjøres for kulde hver gang man er ut med den med tanke på sprengkulde.  :smiley:

Takk er for råd og vink!

Inspiserer båten flere ganger i uka, og har varmeelementer i motorrom og batterirom. Har ikke sett noen problemer så langt, og så har jeg jo muligheten til å stikke en lørdagstur på fjorden-- det er faktisk ganske flott! Men is skal man ha respekt for--opplevde at min gamle skøyte holdt på å ise ned en vinter for lenge siden. Tykk is oppover sidene gjorde den så tung at den stakk 20 cm dypere enn vanlig vannlinje. Der oppe var den IKKE tett! Det holdt på å gå riktig galt, og det var litt av en jobb å hugge ned all isen. Jevnlig tilsyn er ytterst påkrevet om vinteren uansett! Ser at flere av båtene i min vinterhavn begynner å ligne "undervannsbåter".

TA DERE EN TUR OG SE TIL BÅTEN!

mvh

JanS m/y Gygra

Tror kanskje vi her hjemme har et noe anstrengt forhold til is. Selv har jeg i min hjemmehavn hatt tre forkjellige båter liggende ute over en tyveårsperiode. Den første var en klinkbygget vabåt. Klinkbyggede båter og båter laget av eksotiske treslag bør på land. Den neste var en Conqubin 38 (hurtig seiler), nå har jeg en stål-seiler. Istykkelsene har vel på det meste vært en halv meter. Erfaringen er at båten i seg selv holder en betydelig høyere temperatur innvendig enn omgivelsene. Det er sjelden under null inne i båten. Conqubinen hadde Yanmar med s-drev. Jeg snakket med forhandleren som hevdet at de aldri hadde hørt om motorer eller drev som hadde blitt ødelagt av frost når motoren ligger så lavt som de gjør i seilere. Jeg hadde Conqubinen ute i 9 vintre i strekk uten å konservere motor eller drev. Det eneste jeg gjorde når båtene frøs skikkelig fast var å slakke fortøyningene. Og det eneste jeg noen gang oppdaget på Conqubinen var at snø som la seg på isen presset denne ned og trykket på roret. Kjørte propellen en times tid, så spratt båten opp igjen. Samme båt ble seilt fra Oslofjorden til Tromsø. Deretter til Magdalenafjorden NV på Svalbard der den gikk i sjøis. Videre til Bjørnøya og tilbake til Tromsø. Så den båten har heller ikke tatt noen skade av å ligge i isen.  Var nedom min nåværende båt i dag, minus 12 ute og litt under null inne. Vannet i en flaske som står på dørken er fremdeles flytende. Relativ fuktighet er 75%. Isen kan vel være et par cm tykk. Men jeg må jo si at jeg ikke ville hatt båten liggende en plass der det er fare for isgang. Selv ikke min nåværende som er bygget for å kunne håndtere is. Jeg har oppdaget at halve sesongen er når andre ligger på land. Nå er det kjempefint utpå. Og finere blir det når solen kommer høyere på himmelen.

Her i Søgne er det en mengde båter som tilbringer noen uker eller måneder mer eller mindre innefrosset i  isen hvert år og jeg har aldri hørt om noen som har fått skader.

Eneste unntak var et år det det nærmest bunnfrøs i havna i Høllen, og når det begynte å tine på overflaten var det noen båter som fikk skadet roret da dette sto fast i isen mens båten var utsatt for vind og småbølger.

Dette er kun noe jeg har hørt.....

Eneste virkelige problem med å ha båt på vannet om vinteren er at ingen forsikring dekker skader på grunn av is og frost.

Skulle en bunnventil fryse i stykker kan man lide et betydelig tap.....

:yesnod:

Godt nytt år til dere alle sammen!

Fikk lyst til å meddele at jeg tok årets første tur på Trondheimsfjorden i dag, friskt og nydelig! 5-6 minusgrader gjorde ingenting, både Optimus og Ebersprecher fungerte greit og det ble fort lunt og godt ombord. Etter en halvtimes tid var det bare velstand med nykokt kaffe og pepperkaker utafor Buvika. Riktignok er det korte dager enda, men nå går det fort rette veien folkens!

Honnør til dere som steller med sidene, det er alltid noe interessant å finne, og som det er sagt før så er det imponerende mye kompetanse både på allehånde maritime spørsmål og på mange andre ting blant medlemmene. Baatplassen blir sjekket daglig her i huset!

Jan S. skipper på m/y Gygra          :yesnod:

Hmm du ligger vel på samme plass som meg du ??  Børsa?  Jeg ligger også ute hele året, har gjort det både med trebåt ( ps ikke gå i is) og nå med stål.. ( litt tryggere  :nonod:)  Høres ut som kaffe på brygge kanten snart det??

Mvh

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Eneste virkelige problem med å ha båt på vannet om vinteren er at ingen forsikring dekker skader på grunn av is og frost.

Jo, Ingar, jeg fant ett.  Quality Broker er norsk agent for selskapet som ikke har forbehold om is og frostskader i sine vilkår, bortsett fra at de krever at du følger motorfabrikantens anvisninger ifm. frostsikring av motoren.

mvh

Hmm du ligger vel på samme plass som meg du ??  Børsa?  Jeg ligger også ute hele året, har gjort det både med trebåt ( ps ikke gå i is) og nå med stål.. ( litt tryggere  :yesnod:)  Høres ut som kaffe på brygge kanten snart det??

Mvh

Pjolter

:yesnod:

Hei Pjolter!

Joda-vi ligger nok i samme havn. Det ble en kaffekopp ombord i dag også! Og klart skal det bli en på bryggekanten også--eller i vaktbua? alt ettersom det passer. Det går mot vår!

Snakkes!

mvh

JanS/ Gygra

Står ikke noe om dette i vilkårene mine hos Pantaenius, så vidt jeg kan se....

Forøvrig har jeg frostsikret alle kuleventilene med frostvæske og stengt de. Det er to 2" sleideventiler på cockpitdreneringen som står åpne, så jeg håper at disse ikke fryser og at slangen holder seg på plass.

GeirKS

:. Har dere noen meninger om hva som er best for båten: opp på land eller i sjøen vinterstid?

Mener båten har best av å ligge i sjøen. Den er tross alt konstruert for dette og ikke for å ligge i en krybbe.  Dette gjelder vel særlig seilbåter som blir utsatt for helt andre belastninger når de blir tatt på land.

Når det blåser og uler er det mange som sier de er glad for at båten står trygt på land, men det jeg har hørt mest snakk om hittil i vinter er båter som har blåst over ende på land. Slikt skjer ikke når den ligger i sjøen  :lol:

Men dette koker vel ned til hvor man har båten. Ingen er vel så gal at de tar båten på land om de har tilgang til rimelig isfri og beskyttet havn? (joda....jeg vet det finnes en hel del  :lol:)

Mener båten har best av å ligge i sjøen. Den er tross alt konstruert for dette og ikke for å ligge i en krybbe.  Dette gjelder vel særlig seilbåter som blir utsatt for helt andre belastninger når de blir tatt på land. ......

Helt enig, Baat-Guru!

Dette med seilbåter og belastning under opplag.

Har sett en god del "BANANER" ,  :lol: hvor båteiere ikke gadd, eller ikke visste om at spesiellt for- og akterstag, samt vantene skal slakkes under opplag.

Husker at det var noe av det første jeg kjente etter, når vi var ute for å se på seilbåter "til salgs" hvis de stod på opplagsplassen sin!

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

:headbang:

Har allerede vært ute to ganger i år (ikke noe skrei å se foreløpig)

JEG har i alle fall ikke kjøpt båt for å legge den på land.

Denne investeringen er til å få å brukes og for å nyte alle sesongers særegenheter.

(med litt ekstra fokus på vinter + frost)

Har godt med varme på slik at båten alltid skal være klar på kort varsel.

Sesongstart 2004?

Det er jo snart tre uker siden sesongen 2004 startet  :cool:

Selv kom jeg dessverre ikke ut i går pga andre gjøremål, men på lørdag hadde jeg en alle tider fin "Hafenrundfahrt" i noen av Stavanger mange krinkelkroker.

Jeg hadde også gleden av å se at svært mange andre nøt sjølivets gleder!

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Det er vel dette man kaller för BANAN-BÅT !...

... her ser man vad som händer om man tajtar för mycket i för o akterstaget!

:confused::boxing::yesnod: Jeg har sett mange seilbåter i mange forskjellige poseringer, men denne tar kaka. Det ser virkeligen ut som de har strammet for mye på stagene! Jeg ville neppe tenkt de tankene dersom jeg bare hadde sett bildet!  :sleep::nonod::lol:
  • 2 uker senere...

Bare for å ta denne fram igjen! Sesongen begynner vel så smått for noen og hver - avhengig hvor i landet man bor.

Selv så gjorde jeg opp Januar-loggen min i dag og regnet ut at jeg hadde 36 timer på sjøen i løpet av Januar 2004!  :lol: Dette må man si seg fornøyd med! Spesiellt hvis man sammenligner med Januar i fjor, som gikk med til å sage vekk 35cm tykk is rundt båten!  :lol:

Vinteren i år har så absolutt svart til forventningen jeg hadde på forhånd. Mange fisketurer, spesiellt i Desember, med forholdsvis bra utbytte, både torsk og sei! Var også meget spent på hvordan motoren min, Yanmar 2QM-15 ville takle vintersesongen. Motoren er saltvannskjølt og derfor "sårbar" for sprengkulde. Dette har vist seg å være overkommelig. Var det kaldt over lengre tid, startet jeg motoren opp 2 ganger per dag - formiddag og kveld. Stengte lufteventilene / ventilasjonsslangene ut / inn til motorkassa, og passte samtidig på å stenge motorkasselokket (har satt på gummilister for tetning). Kledde jo hele motorrummet inkl. kasselokket med ny Porolon i fjor sommer, og dette viser seg å ha en meget god isolasjonseffekt.

For sikkerhets skyld rigget jeg et T-rør med kuleventil i kjølevannsinntaks-slangen som går fra bunnventil til impellerpumpen. 25 lt. ferdig blandet glykolblanding 17o - alltid klar i cockpitten med tilhørende slange for å koble seg innpå T-en. Brukte frostveske i motoren kun en eneste gang, den helgen jeg var i Trøndelag for å se på brukte sjarker.

Vinteren er på langt nær over ennå, men vi skriver Februar og jeg satser på en tidlig vår, i år! :lol: Isproblemer har det nesten ikke vært hittil - seilte forsiktig gjennom "SHLUSH" med skorpe på, her i går, og mildværet som er spådd de neste 5 dagene gjør meg enda mere optimistisk. Denne erfaringen viser at båter skal brukes hele året - også om vinteren!  :lol:

show_image_stream.php?bid=8997000&dx=527&dy=395show_image_stream.php?bid=8996999&dx=527&dy=395

show_image_stream.php?bid=8996998&dx=527&dy=459

Det er ikke fritt for at nesa renner av og til - men, hva gjør vel det når man får en slik fangst!  :wink:

show_image_stream.php?bid=8996997&dx=415&dy=495

En del fine naturopplevelser......

show_image_stream.php?bid=8996996&dx=527&dy=395

Båthilsen og Skitt Fiske!  :eek:

Walter_S

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...