Jump to content

Sesongstart 2004!

JanS/EIR

Recommended Posts

Må bare si at dette så utrolig koselig ut. Fikk lyst til å :smash: høl i glommaisen og løfte Hanto'n rett uti.

Fullstendig enig

Ifjord hadde vi båten ute hele vinteren og hadde gleden av mange fine turer "utenom" sesongen, bl.a en guttetur til Strømstad allerede i Mars/April.

I år har båten tilbrakt vinteren på land, hovedsakelig av to grunner;  

- er redd for plastpest og ønsket å la skroget tørke ut (vet ikke om dette er noe å bekymre seg for, men det "sitter nå litt i bakhodet" allikevel)

- er redd for skader ifra is dersom båten fryser fast.  Jobben gjør at jeg ikke kan passe på båten til enhver tid. (hadde frem til januar forsikring som ikke dekket skader som følge av frost, is og snø.  Har rett og slett ikke råd til å "miste" hele båten)

Etter å ha erfaring fra både landligge og "sjøligge" er jeg ikke i tvil.  Neste år blir det "sjøligge", spesielt ettersom forsikringen nå er i orden.

Begrunnelsen er både at da kan båten brukes og at det er vesentlig mye tørrere og bedre "klima" ombord når båen ligger i vannet.

Is-bekjymringene mine må jeg kanskje løse med en ispropell fra Maritim, og bekymringene for plastpest kan kanskje noen medlemmer på forumet hjelpe meg med å bli kvitt :rolleyes:

Kan knapt nok vente på sjøsettingen som antakelig blir i midtn av Mars :cheers:

....og bekymringene for plastpest kan kanskje noen medlemmer på forumet hjelpe meg med å bli kvitt

Dersom noen skulle være så uheldig å få plastpest, så vil jeg tro at det i alle fall ville være på en båt som lå i vannet hele året. Dersom det finnes en liten skade et sted og vannet får trekke inn, så har det veldig godt av å komme opp på land og tørke ut i løpet av vinteren. Har hatt båten ute en vinter selv, men den ble aldri brukt :rolleyes:. og kalesja ble fryktelig stygg. Nok en grunn for å reklamere for lukket båt uten kalesje (som jeg har nevnt i en annen tråd i kveld).

Dersom noen skulle være så uheldig å få plastpest, så vil jeg tro at det i alle fall ville være på en båt som lå i vannet hele året. Dersom det finnes en liten skade et sted og vannet får trekke inn, så har det veldig godt av å komme opp på land og tørke ut i løpet av vinteren. Har hatt båten ute en vinter selv, men den ble aldri brukt :rolleyes:. og kalesja ble fryktelig stygg. Nok en grunn for å reklamere for lukket båt uten kalesje (som jeg har nevnt i en annen tråd i kveld).

Ja, jeg er helt enig med deg når det gjelder kalesje.  Egentlig noe herk, og omtrent som å bo i telt når det regner, men at HT med luke er et alternativ er jeg ikke enig i.  Sommerdagene er tross alt for mange og for varme til at jeg vil sitte inne i båten i godværet. Da mener jeg at den "minst dårlige" løsningen er lukket båt med muligheter for uteplass på taket, såkalla "fykebro" :cheers:

Sesongen har startet!

Det snør, 2 grader ute, 22 grader i salongen, fiskesuppe på skipperstuen i drøbak, fyllt opp tanken med disel, havnevakten kom å krevde havneavgift som om det skulle vært felleseferie. Livet er herlig !

Bilde

Bilde

Bilde

Bildene er tatt med kamera på mobiltelefon, så kvaliteten er ikke helt topp. Lastet opp via GPRS og PC direkte fra båten nå, teknologien har kommet langt !

TMS

Det er helt sikkert kjempekos med en båttur på vinteren også, og det er noe eget med å balansere på islagte brygger mens noravindskulingen og snøfokk hyler rundt øra! Våkne på natta mens vintestorm og kuldegrader gjør sitt beste for å lage nervevrak av en stakkars båteier som lurer på om noe  frøs sund i natt , eller isen har gnagd av tampene. Nei - takke meg til å ha båten vinterkonservert og trygt fortøyd  på landjorda! Også får man en slik vanvittig lengsel etter vår og sjøsetting når man ser båter som ligger utpå!

Det er helt sikkert kjempekos med en båttur på vinteren også, og det er noe eget med å balansere på islagte brygger mens noravindskulingen og snøfokk hyler rundt øra! Våkne på natta mens vintestorm og kuldegrader gjør sitt beste for å lage nervevrak av en stakkars båteier som lurer på om noe  frøs sund i natt , eller isen har gnagd av tampene. Nei - takke meg til å ha båten vinterkonservert og trygt fortøyd  på landjorda! Også får man en slik vanvittig lengsel etter vår og sjøsetting når man ser båter som ligger utpå!

Hmmm, hver sin lyst, men bildene innpå her får iallefall meg til å angre på årets landligge. Neste år blir det overvintring på sjøen igjen :sailing:

mvh

• 3 uker senere...

Det lommekraftverket ditt var jammen en god ide Andreas! Hvor kraftig utstyr kan du forsyne? En vanlig 800W drill f. eks.?

Det avhenger jo av inverteren. Min leverer vel 150W kontinuerlig - og er til gjengjeld liten og lett. Jump-starteren er det nok ikke noe effektproblem med, men batteriet kan jo bli tomt ganske fort dersom du bruker kraftig inverter og kraftig utstyr.

Og akkurat når det gjelder drill er jo batteridrillene uovertruffent. Ville ikke komme på ideen å bruke inverter til drill - nærmest uansett effekt.

:smiley:

Jada - så lærte jeg litt i dag også! (Drill var da også et dumt eksempel, jeg har da batteridrill for søren.) Kikket også nærmere på inverteren, og det står faktisk 300 W på den. Men løsningen din er i alle fall smart om man mangler 220V på et strømløst sted, og dem er det jo mange av, særlig på sjøen!

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...