Anonym Startet 7.August.2007 Link til dette innlegget Startet 7.August.2007 (redigert) Jeg har nå vært på tur 2 dager, og har under disse dagene observert en del ting. Startet tidlig mandag fra Stathelle, og endte opp Tirsdag kveld i Oslo. Mandag gikk alt som planlagt, turen gikk veldig fint, og jeg så en god del båter på sjøen.. Stort sett eksemplarisk oppførsel, helt til jeg kom til Vrengensundet, der jeg valgte å overnatte på svai ( i løpet av tiden jeg lå der pisset jeg tilogmed over rekka!) I Vrengen er det som kjent en hastighetsbegrensning på 8 knop, denne virker det som de fleste tolker som ganske flytende, jeg observerte mange som hadde 25-30knop kun få meter etter at de forlot brygga ved Kiwi, mange ville også se hva jeg spiste til kvelds, og kjørte derfor i halvplan helt inntil skutesiden (hadde vært artig med flytetau liggende rundt båten, 2-3 meter fra skutesiden..) Våknet i dag tidlig, og bestemte meg umiddelbart for å gå videre, fikk opp ankeret (10kg Bruce-kopi fra Biltema), som var fullt av gjørme (har tydeligvis fått godt tak), fikk av gjørma, og dro videre.. Frem til jeg kom til Bastøy var alt bare fint, og de få båtene som var utpå oppførte seg eksemplarisk.. Så ble det verre og verre innover, og toppet seg innenfor Dyna fyr, der jeg lå med overopphetet motor (temp-alarmen gikk, ingen skade skjedd!) og med seil som eneste "maskineri".. Da kom en stor doning av tysk merke (Bavaria rundt 40 fot) i halvplan kun 4-5 meter bak meg, og la fullt over, med det resultat at hekksjøen hans gikk rett ombord hos meg, noe han burde sett på forhånd.. Jeg gjorde som naturlig, og ga klart uttrykk for hva jeg mente, men følte ikke der og da for å kalle opp politiet (jeg angrer nå, de var 100 meter unna.) Uansett, om du ser det.. Du som eier "Quick Decision III", du bør virkelig bruke litt lenger tid på neste bestemmelse, og kanskje ta med et båtførerkurs på kjøpet. Alt i alt var de fleste meget flinke, men det var selvsagt noen få der ute som virkelig oppførte seg som de har vett til, gå forbi for så å turne kraftig foreksempel.. Jeg la også merke til at det er to hobbyer som er meget utbredt blant motorbåtfolket. Den ene er mye omtalt fra før, nemlig å lage hekkbølger.. Den andre er åpenbart å forsøke å skape vikepliktsituasjoner for seilbåter som går for motor.. (Jeg gikk for motor, og var derfor å betrakte som motorbåt) Redigert 7.August.2007 av Anonym (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 8.August.2007 Link til dette innlegget Svart 8.August.2007 Hva hadde du ventet deg i Vrengen Sundet da ? 3 knop og fred og fordragelighet ? Vær glad du ikke traff på min "venn" i Viksnes 1050 du for da hadde ligget opp ned. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 8.August.2007 Link til dette innlegget Svart 8.August.2007 Du må ha en "oter" på hver side av båten slik at du kan ha 50m flytetau utspent i sjøen på begge sider av båten til en hver tid. Det vil lage trøbbel for nærgående "fjordploger". Alternativt kan du skyte ut flytetau eller fiskegarn foran nærgående hekkbølgekonger ved hjelp av harpungevær. Målsøkende missiler kan også være kjekt å medbringe i båten. Overnevnte er kun ment som spøk. Sitér dette innlegget Link to post
Anonym Svart 8.August.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2007 Jeg hadde forventet at selv folk i Vrengensundet kan å oppføre seg som folk, ihvertfall delvis. Forøvrig står det meget dårlig til med hilsingen, i går var det vel max 10 båter som faktisk kom med en hilsen, de fleste (både seil og motorbåter) var helt i sin egen verden. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 8.August.2007 Link til dette innlegget Svart 8.August.2007 Hva hadde du ventet deg i Vrengen Sundet da ? 3 knop og fred og fordragelighet ? Vær glad du ikke traff på min "venn" i Viksnes 1050 du for da hadde ligget opp ned. Jeg tror han hadde forventet seg at båtene holdt 8 knop jeg... som er fartsgrensen i sundet... Det er vel ikke for mye forlangt skulle en tro.... At enkelte av dine "venner" ikke bryr seg om sliek forhold sier vel det meste om dem vil jeg tro.. Anonym: Jeg tror nok at vi med seilbåt må lære oss å leve med at motorbåtfolket er veldig misunnleig og må komme kloss inntil oss for se hvordan vi har det og hva vi spiser, noe annen grunn til slik "kjøring" ser jeg ikke (jeg har registrert at i motorbåtmenigheten gjerne kjører båtene sine) Takker for en hyggelig prat på søndagen Anonym, flott at turen hjem gikk fint alt i alt Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Astor Svart 8.August.2007 Link til dette innlegget Svart 8.August.2007 Folk blir desverre mer og mer egositer og tenker kun på seg og sitt. Jeg har hele tiden ønsket tvungen Båtførerprøve. Det folk mangler er holdninger. Kommer holdningene så kommer også fornuftig kjøring på sjøen. De store fjordpogene som absolutt skal opp i kaffekoppen din er plagsomme. De er en egen rase de store forvokste daycruiserne. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Anonym Svart 8.August.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2007 Jeg tror han hadde forventet seg at båtene holdt 8 knop jeg... som er fartsgrensen i sundet... Det er vel ikke for mye forlangt skulle en tro.... At enkelte av dine "venner" ikke bryr seg om sliek forhold sier vel det meste om dem vil jeg tro.. Anonym: Jeg tror nok at vi med seilbåt må lære oss å leve med at motorbåtfolket er veldig misunnleig og må komme kloss inntil oss for se hvordan vi har det og hva vi spiser, noe annen grunn til slik "kjøring" ser jeg ikke (jeg har registrert at i motorbåtmenigheten gjerne kjører båtene sine) Takker for en hyggelig prat på søndagen Anonym, flott at turen hjem gikk fint alt i alt Det er klart jeg hadde forventet at båtene holdt seg til 8 knop, i tillegg til å utvise noe hensyn til andre på sjøen.. Passeringer under 5 meter unna en annen båt regnes ikke for godt sjømannskap der jeg kommer fra. Det mest irriterende var nok moren som skulle lære jentungen å kjøre båt, i ring rundt båten min! Hun fikk ganske fort beskjed om at det ikke var ønskelig, spesiellt ettersom jeg var midt i kveldsmaten. Ja, du har nok rett i at vi må leve med misunnelsen fra motorbåtfolket, kanskje de rett og slett er misunnelige fordi vi har råd til ordentlig mat, og bruker pengene på det fremfor diesel? Takk selv for en hyggelig prat ja, det er hyggelig å møte andre båtfolk! Jeg har hele tiden ønsket tvungen Båtførerprøve. Det folk mangler er holdninger. Kommer holdningene så kommer også fornuftig kjøring på sjøen. De store fjordpogene som absolutt skal opp i kaffekoppen din er plagsomme. De er en egen rase de store forvokste daycruiserne. Med dagens forslag til obligatorisk båtførerbevis blir det ikke bedre holdninger, det blir bare et enkelt sertifikat folk må ta. Fjordplogene er veldig plagsomme, men det er vel ikke først og fremst daycruisere, det er mer båter som Scand Baltic og gjengen der som er plagsomme! Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 8.August.2007 Link til dette innlegget Svart 8.August.2007 hvordan finner baatplassens medlemmer hverandre?? har KJØRT 80 timer rundt forbi i sommer , så ikke en eneste vimpel :-( Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Anonym Svart 8.August.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2007 hvordan finner baatplassens medlemmer hverandre?? har KJØRT 80 timer rundt forbi i sommer , så ikke en eneste vimpel :-( De fleste pleier nok å seile, så det er ikke rart du ikke ser dem der du kjører rundt i bil,eller på motorsykkel elns. For min del har jeg kun møtt et par deltakere herfra, den ene fordi jeg visste jeg skulle til hans hjemmehavn, den andre kjenner jeg litt fra i vinter, da vi var naboer. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 8.August.2007 Link til dette innlegget Svart 8.August.2007 Vet ikke om det blir riktig å stemple folk med en bestemt båt-type. Det finnes skikkelige folk i Balticer også. Jeg er heller ikke sikker på om båtførerprøven vil endre folks adferd i stor grad, men vi kan jo leve i håpet om at ting skal bedre seg etter de neste 2 renteøkninger Sitér dette innlegget Link to post
Bützfleth Svart 8.August.2007 Link til dette innlegget Svart 8.August.2007 De er en egen rase de store forvokste daycruiserne. Takk ska DU ha! Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 8.August.2007 Link til dette innlegget Svart 8.August.2007 Det burde jo la seg gjøre og finne denne Bavariaen. Makan til oppførsel. Sitér dette innlegget Link to post
Anonym Svart 8.August.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2007 Det burde jo la seg gjøre og finne denne Bavariaen. Makan til oppførsel. Ja, han kommer helt sikkert innom brygga her en dag, da skal jeg sørge for å forklare han nøyaktig hva jeg mener om slik oppførsel på sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 8.August.2007 Link til dette innlegget Svart 8.August.2007 Jeg hadde forventet at selv folk i Vrengensundet kan å oppføre seg som folk, ihvertfall delvis. Det er en drøm i Vrengen det der. Enda bra du ikke prøvde å legge til på fyllestasjonen der. Der kan jeg garantere deg et hysterisk anfall hvert 10 minutt. Du vil stadig rykke bakover i køen. Jeg tror han hadde forventet seg at båtene holdt 8 knop jeg... som er fartsgrensen i sundet... Det er vel ikke for mye forlangt skulle en tro.... At enkelte av dine "venner" ikke bryr seg om sliek forhold sier vel det meste om dem vil jeg tro.. Det er bedre i år enn det har vært på lenge når det gjelder å holde 8 knops grensa. Men hva kan en vente seg når en kan gå tørrskodd over sundet som er sterkt traffikert. Eg berre undrast. Sitér dette innlegget Link to post
Oteren Svart 8.August.2007 Link til dette innlegget Svart 8.August.2007 motorbåtfolket er veldig misunnleig Skjønner ikke hva vi skal være misunnelig på. Jeg er ikke på sjøen for å dyrke Norges folkesykdom nr 1.... Min erfaring fra i sommer er at folk er greie og hjelpsomme, hilser gjør de fleste uansett seil eller motor som fremdrift. Ubehagelige folk finnes det overalt, men prøver å ikke la meg provosere på sjøen. Heldigvis har vi plenty av plass her i sør/ sørvest, så jeg slipper å se hvordan andre har det ombord eller hva de spiser.......når jeg er underveis/seiler/kj**** Sitér dette innlegget Link to post
Panasync Svart 8.August.2007 Link til dette innlegget Svart 8.August.2007 Skjønner ikke hva vi skal være misunnelig på. Jeg er ikke på sjøen for å dyrke Norges folkesykdom nr 1.... Min erfaring fra i sommer er at folk er greie og hjelpsomme, hilser gjør de fleste uansett seil eller motor som fremdrift. Ubehagelige folk finnes det overalt, men prøver å ikke la meg provosere på sjøen. Heldigvis har vi plenty av plass her i sør/ sørvest, så jeg slipper å se hvordan andre har det ombord eller hva de spiser.......når jeg er underveis/seiler/kj**** Sitér dette innlegget Link to post
glek Svart 8.August.2007 Link til dette innlegget Svart 8.August.2007 Helt enig med deg at det er dessverre endel uvettig kjøring. Men i den forbindelse må jeg få si at slik båtførerbeviset er lagt opp idag vil dette overhodet ikke hjelpe det spor på oppførselen på sjøen. Både min kone og jeg har tatt beviset på to forskjellige steder ov kvaliteten ligger på et gammeldags lavnivå som ikke tjener andre enn de som aldri har sett en båt før. Kvaliteten må høynes betraktelig. Det virker som om det bare er om og gjøre å få presset flest mulig personer igjennom kurset for å tjene mest mulig. Det er altfor lite presisert hvordan man skal oppføre seg ombord , overfor andre sjøfarende og ikke minst hvordan man behersker føring av båt. Det burde absolutt være en praktisk prøve der man viser at man behersker det mest elementære som f.eks. å ta hensyn til andre båter på sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 8.August.2007 Link til dette innlegget Svart 8.August.2007 (redigert) Nå er vel jeg usedvanlig treg av meg med et usedvanlig lavt kunnskapsnivå om sjøen, reglene og ikke minst hvordan en bør oppføre seg på sjøen når jeg startet med båtførerprøven... Men der hvor jeg tok denne prøven så lærte jeg en hel masse om hvordan en skal oppføre seg på sjøen og følte ikke at dette var noe gammeldagse greier... Jeg synes faktisk at innholdet i pensum var bra og det ble gjennomgått på en god måte med rikelig med tid til diskusjoner for de som liker det da.. Nå kan det vel tenkes at det er kvalitetesforskjell på de forskjellige båtskolene i kongeriket, men der hvor jeg tok mitt båtførerbevis, og deretter D5L og til høsten/vinteren D5LA er kvaliteten der den bør være etter mitt syn, og kverulantene for rikelig med muligheter til å utfolde seg fritt... både privat, i plenum og på "kontoret" i Stavanger.. Redigert 8.August.2007 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Slagskibet Svart 8.August.2007 Link til dette innlegget Svart 8.August.2007 Så de som ikke er enige med deg i tvungent båtsertifikat er kvervulanter da ? Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 8.August.2007 Link til dette innlegget Svart 8.August.2007 Nå har vel ikke jeg skrevet noe om tvunget båtsetifikat her jeg da Slagskipet, men for kverulantene kan det sikkert leses slik Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Slagskibet Svart 8.August.2007 Link til dette innlegget Svart 8.August.2007 ja ja. .... Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 8.August.2007 Link til dette innlegget Svart 8.August.2007 Nå har vel ikke jeg skrevet noe om tvunget båtsetifikat her jeg da Slagskipet, ................. Nå er vel jeg også et av de usedvanlige trege medlemmene av dette utmerkede forumet, men jeg mener å huske at du har ved noen anledninger har nevnt at du er tilhenger av obligatorisk båtførerprøve? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Sydvesten Svart 8.August.2007 Link til dette innlegget Svart 8.August.2007 Som jeg skriver så leser sikkert kverulantene det dit hen at jeg har skrevet noe om obligatoisk båtførersertfiikat i denne tråden. Jeg skriver her om innholdet i bårførerprøven og at kverulantene fikk fritt spillerom i debattene på det lærestedet jeg gikk/går... det klarer de aller fleste med leseprøven og lånekort å få med seg, i allefall de som vil da.... Den som kan påvise at jeg har skrevet dette Så de som ikke er enige med deg i tvungent båtsertifikat er kvervulanter da ? noen steder er rimelig flinke... Det at jeg er for obligatorisk båtfører opplæring er en helt annen sak som ikke er tema i denne tråden fra min side siden min mening om dette er klart for de fleste... Det er forøvrig noe jeg ikke ser nopen grunn til å debattere videre.... men jeg tok med ordet "kverulanter" i mitt innleegg for å se hvor mange som bet på... og de som jeg ventet skulle gjøre det har så langt innfridd.. mangler fortsatt er par krabater..og det kan vel tenkes de også kommer etter hvert.... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Mouche Svart 8.August.2007 Link til dette innlegget Svart 8.August.2007 Har du speil Sydvesten? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Sydvesten Svart 8.August.2007 Link til dette innlegget Svart 8.August.2007 Det har jeg Mouche, det er derfor jeg skrev at kverulantene fikk fritt spillerom.... og jeg benyttet meg av det også.... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.