tuffff Svart 8.August.2007 Link til dette innlegget Svart 8.August.2007 Det er definitivt forskjell på "båtskolene" hva gjelder gjennomgang av pensum og tilliggende emner - f.eks. oppførsel på sjøen og manøvrering osv. Så vidt jeg har forstått så ligger nok Poseidon i fremre rekke her, og kan vanskelig brukes som eksempel på hva de fleste lærer utover pensum for båtførerbevis. Du behøver jo ikke en gang opplæring - kan bare ta prøven på et godkjent sted. Noe de som antagelig hadde behøvd et skikkelig kurs i folkeskikk inntil navigasjonen kommer til å benytte seg av. mvh tuffff PS! Ser ellers at statistikken for 1. halvår har kommet. Denne bygger pent oppunder påstanden om at det foreslåtte sertifikatet bommer på målgruppen. http://www.sjofartsdir.no/upload/21459/199...årsoversikt.pdf Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 8.August.2007 Link til dette innlegget Svart 8.August.2007 PS! Ser ellers at statistikken for 1. halvår har kommet. Denne bygger pent oppunder påstanden om at det foreslåtte sertifikatet bommer på målgruppen. Alle ulykker er dødsulykker? Sitér dette innlegget Link to post
vanntrivsel Svart 8.August.2007 Link til dette innlegget Svart 8.August.2007 Jeg har lest at kvinner er langt mer positive til et obligatorisk båtførerbevis enn menn. Når man ser på antall omkommende så skulle man ikke tro det. Kan det skyldes at menn har noe høyere selvtillit eller kanskje de simpelthen tror de bare kan svømme til land når noe uventet skjer? Flyteutstyr er for barn og kvinner. Hadde ,,Menn,, blitt byttet ut med ,,Barn,, i statestikken hadde det nok kommet lovpålagte krav om sikringsutstyr .Barn lærer å omgås med sjø og båt på skolen og dette gir tydeligvis gode reslutater. Menn stiller seg som regel avvisende til opplæring, siden de kan det meste om båt og god adferd på sjøen. Kjønnsfordeling - ant. omkomne Menn 13 9 6 25 4 24 8 8 11 Kvinner 0 1 0 1 0 1 1 1 0 Barn (0-16) 1 0 0 0 1 2 0 0 0 Ant. omkomne totalt 14 10 6 26 5 27 9 9 11 Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 8.August.2007 Link til dette innlegget Svart 8.August.2007 Nei, nei - selvfølgelig ikke. Jeg sa bare at denne statistikken underbygde påstanden. Ikke at alle statistikker for i år kommer til å gjøre det. Men det er jo er paradoks at statistikken som her går tilbake til 1999 hvert år kan fortelle at mennesker omkommer oftest fra båter som blir unntatt fra sertifikanplikten, når samtidig statistikken blir brukt uhemmet som argument for innføring av det samme sertifikatet. Men vi får vente å se når de totale ulykkesstatistikkene foreligger. I fjor omkom for øvrig 26 personer i ulykker med fritidsbåter. Første halvår i år er det 11. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 8.August.2007 Link til dette innlegget Svart 8.August.2007 kan fortelle at mennesker omkommer oftest fra båter som blir unntatt fra sertifikanplikten Hvor ser du det? Rent bortsett fra at regler for obligatorisk båtførerprøve ikke er vedtatt (og forslaget har flere alternativer), så er anbefalingen båter med lengde over 7 meter eller som har motorytelse over 25 HK. Det er nok bl.a. noen åpne motorbåter som vil falle inn under sertifikatplikten. Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 8.August.2007 Link til dette innlegget Svart 8.August.2007 Av de 117 som statistikken omfatter er det kun 14 stk. som har forulykket fra lukket eller delvis lukket motorbåt, og 10 stk. fra seilbåt, samt 53 fra åpen motorbåt. Flertallet åpne motorbåter i Norge har nok under 25 hk og flertallet av seilbåter kommer nok også utenom sertifikatgrensen, men dersom vi deler disses tall på to for enkelthets skyld så får vi at kun 45,5 av de forulykkede i denne statistikken kommer fra sertifikatpliktige båter. 39% av totalt 117 forulykkede. Da forutsetter jeg selvfølgelig at det omdiskuterte forslaget blir vedtatt. Dersom dette siste skulle vise seg å ikke bli noe av, så faller jeg hele grunnlaget for diskusjonen bort. For øvrig synd at statistikken ikke er mer nyansert. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 8.August.2007 Link til dette innlegget Svart 8.August.2007 Flertallet åpne motorbåter i Norge har nok under 25 hk og flertallet av seilbåter kommer nok også utenom sertifikatgrensen, men dersom vi deler disses tall på to for enkelthets skyld så får vi at kun 45,5 av de forulykkede i denne statistikken kommer fra sertifikatpliktige båter. Det blir dessverre litt for enkelt ettersom vi ikke vet noen ting om hvordan ulykkene fordeler seg over den enkelte båtkategori. Når du skal anslå effekten av obligatorisk båtførerprøve må du også ta hensyn til at kravet sannsynligvis vil medføre at det blir flere med båtførerprøven også i mindre båter. Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 8.August.2007 Link til dette innlegget Svart 8.August.2007 Det blir vel ikke noe enklere enn når den samme statistikken (sikkert blandt flere andre) blir brukt til å argumentere for et sertifikat. Ingen andre heller har jo noe mere grunnlag. Antagelsen min om halvparten "sertifikatfrie" båter av de åpne motorbåtene er nok i underkant. Poenget mitt er at det finnes ikke noe i denne statistikken - eller andre jeg har sett, som underbygger pliktig sertifikat slik det er foreslått. Snarere tvert i mot. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 8.August.2007 Link til dette innlegget Svart 8.August.2007 Synes statistikken er bra jeg da.. En måte å lese den er under... mens det finnes mange andre måpter også 100% av de omkomne er menn 64% er over 41 år 27% var definert som ederu 27% hadde flyeutsyr på seg 64% var i jolle, åpen båt med motor eller Rib 45% var alene i båten 64% omkom i fart eller fiske 82% falt over bord 72% omkom innaksjærs 64% omkom i juni måned 0% av de omkomne var fra Oslo Synes i grunnen stastiskken er ganske så detaljert jeg da... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
tuffff Svart 8.August.2007 Link til dette innlegget Svart 8.August.2007 Joda, jeg mente bare med hensyn til båter innenfor/utenfor de foreslåtte sertifikatgrensene, men det kunne jo ingen forutse i 1999. Ellers er statistikken helt fin den. Det står vel for øvrig ikke at ikke noen fra Oslo er forulykket, kun at det ikke skjedde der. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
ola_dunk Svart 8.August.2007 Link til dette innlegget Svart 8.August.2007 Folk blir desverre mer og mer egositer og tenker kun på seg og sitt. Jeg har hele tiden ønsket tvungen Båtførerprøve. Det folk mangler er holdninger. Kommer holdningene så kommer også fornuftig kjøring på sjøen. De store fjordpogene som absolutt skal opp i kaffekoppen din er plagsomme. De er en egen rase de store forvokste daycruiserne. Man forandre nå ikke oppførsellen eller holdningen til folk om man pålegger dem å ta båtførerprøven Hadde det bare vært så lett Man vil alltid finne "rare" mennesker som ikke oppfører seg som A4...... Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 8.August.2007 Link til dette innlegget Svart 8.August.2007 mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 8.August.2007 Link til dette innlegget Svart 8.August.2007 Man forandre nå ikke oppførsellen eller holdningen til folk om man pålegger dem å ta båtførerprøven Hadde det bare vært så lett Man vil alltid finne "rare" mennesker som ikke oppfører seg som A4...... Gjennom å møte andre båtfolk på et Båtførerkurs vil man gjennom diskusjoner med andre elever og lærer høre litt om problemene på sjøen og hva som må til for å forbedre disse. Er man i tillegg intressert i båt, noe jeg tror de er de som går på dette kurset, vil holdningene snike seg seg inn gjennom båtførerkurset. Selvfølgelig er det noen som vet best og kan lat. Men gjennomsnittet tror jeg er på kurset for å lære noe nytt. Og da kommer gode holdninger snikende inn bakveien, enten man vil eller ei. Derfor er jeg for et obligatorisk båtførerbevis for ALLE som ferdes på sjøen. Enten man er 70 eller 16 år. Og er man 70 år og henviser til at man har ferdes på sjøen i "alle" år, så er det barnemat for denne å ta en eksamen. Da sitter båtfolket med en viss basiskunnskap om det å ferdes på sjøen. Og det vet jeg vil hjelpe på sikt. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
tuffff Svart 8.August.2007 Link til dette innlegget Svart 8.August.2007 Ja, det hadde vært kjempefint om alle som ferdes på sjøen tok båtførerbevis, men de som ikke er interesserte nok, og det er åpenbart bortimot 400.000 i følge denne utredningen til utvalget, vil vel ved et obligatorisk sertifikat ta dette på letteste måte uten en masse kurskvelder med interressante diskusjoner. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
ola_dunk Svart 8.August.2007 Link til dette innlegget Svart 8.August.2007 Ja, det hadde vært kjempefint om alle som ferdes på sjøen tok båtførerbevis, men de som ikke er interesserte nok, og det er åpenbart bortimot 400.000 i følge denne utredningen til utvalget, vil vel ved et obligatorisk sertifikat ta dette på letteste måte uten en masse kurskvelder med interressante diskusjoner. mvh tuffff Eller uinterressante diskusjoner Sitér dette innlegget Link to post
paxo Svart 8.August.2007 Link til dette innlegget Svart 8.August.2007 Litt provosert av sertifikattilhengerne. Hvis båtførerbeviset er et effektivt middel til å få folk til å oppføre seg på sjøen, burde vel alle "proffe", som taxi båter og redningsskøyter, være perfekte eksempler på eksemplarisk oppførsel på sjøen? De har til og med lang erfaring. Det er jo ikke tilfelle idag... Burde vi da forvente at dustene blir flinkere til å ta hensyn med båtførerbeviset på lomma? Har da båtførerbeviset kost/nytte forhold som gjør tvungen innføring til et samfunnsmessig gode? Kanskje pengene burde brukes på en god bok om oppførsel på sjøen, eller en video om samme. Det kunne jo være en fin presang til visse hekksjøprodusenter fra de som blir plaget av dem. Sitér dette innlegget Link to post
glek Svart 8.August.2007 Link til dette innlegget Svart 8.August.2007 Det er blitt meg fortalt at i Danmark er det innført praktisk prøve i tillegg, der du må vise at du kan manøvrere båten din. I tillegg får du kun " sertifikat " for den båttypen du skal føre. Dette er også på trappene når båtførerbeviset ska innføres i Sverige. Slik burde det også vært i Norge. Det er altfor mange som ikke har begrep om hvordan man skal manøvrere selv i havbleike, for ikke å snakke om å forberede manøvrering i forhold til for vær og vind. Det minste man burde forstå er at " jo mindre fart desto mindre skade. ( Tar her ikke hensyn til styrefart ). Andre kommentarer? Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 8.August.2007 Link til dette innlegget Svart 8.August.2007 Ja, det hadde vært kjempefint om alle som ferdes på sjøen tok båtførerbevis, men de som ikke er interesserte nok, og det er åpenbart bortimot 400.000 i følge denne utredningen til utvalget, vil vel ved et obligatorisk sertifikat ta dette på letteste måte uten en masse kurskvelder med interressante diskusjoner. mvh tuffff Står det i utredningen at de ikke er interessert ? Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 8.August.2007 Link til dette innlegget Svart 8.August.2007 Har vel også sett en del rart på fjorden i sommer. I tilegg fått siden ødelagt av en båt(seilbåt ). Ble klippet av 3 flybrigde båter ved Resø. 2 på BB og 1 på SB. De kjørte i følge, passerte i halvplan ca 5m unna. Slikt blir det plask av. Opplevde selv seilere som skulle ta køen gjennom Soten-kanalen. Ikke akkurart smart det heller, når køen holder ca 6 knop. Ble en del sure ansikter som møtte vedkommende. Men ellers synes jeg det var relativt bra. Faktisk bedre enn forventet. Kanskje det skyldes den flotte sommeren. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Mouche Svart 8.August.2007 Link til dette innlegget Svart 8.August.2007 Det står vel for øvrig ikke at ikke noen fra Oslo er forulykket, kun at det ikke skjedde der. Det er ganske interessant, særlig tatt i betraktning at det er der (Oslo) det er flest båter og båtførere og hvor forholdene er slik at det fra "ledende" hold på dette forum fastslås at det er så ville tilstander at man selv ikke (og fraråder andre) tør å bevege seg/seile/gå/føre sitt skip! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Chiba Svart 25.August.2008 Link til dette innlegget Svart 25.August.2008 Koselig i Tønsbergskjærgården i går! Tipper Bolærne - Sandøsund = 5 min. De fleste så strålen på lang avstand, så da var det jo bare å flytte seg. Chiba Sitér dette innlegget Link to post
nives Svart 25.August.2008 Link til dette innlegget Svart 25.August.2008 (redigert) Når ein leser sånne tråder, blir en glad en ikkje har båt rundt Oslofjorden. ,men så lenge båter lager bølger, må en vel leve med det. På Vestlandet har eg inntrykk av at folk har blitt flinkere til å ta hensyn. Det eg forsøker å leve etter, er å gi andre plass til å manuvrere sikkert, om eg passerer. Er det trangt, eller stor trafikk kan eg vente noen minutter. Men har eg irretert andre i løpet av sesongen: Godt mulig Har andre irretert meg: Ja , men eg står han av. Redigert 25.August.2008 av nives (see edit history) Sitér dette innlegget Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater. I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone. – H. L. Mencken Link to post
Kosmix Svart 25.August.2008 Link til dette innlegget Svart 25.August.2008 100% av de omkomne er menn64% er over 41 år 27% var definert som ederu 27% hadde flyeutsyr på seg 64% var i jolle, åpen båt med motor eller Rib 45% var alene i båten 64% omkom i fart eller fiske 82% falt over bord 72% omkom innaksjærs 64% omkom i juni måned 0% av de omkomne var fra Oslo Utifra denne statistikken finner jeg at risikoen for å forulykke er ekstra stor dersom jeg befinner meg innaskjærs i juni måned. Ellers er det utrygt å være over 41 år og alene i en åpen båt. Det er også 27% risiko for å forulykke om man er edru i båten. Hva risikoen er for å forulykke i påvirket tilstand sier tabellen ingen ting om, men siden det ikke er nevnt går jeg ut ifra at risikoen er så liten at vi kan se bort fra den. Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
roaldbj Svart 25.August.2008 Link til dette innlegget Svart 25.August.2008 Kanskje det er lurt å høre med Sydvesten om han allerede har tilsvarende statistikk for 2008? Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 26.August.2008 Link til dette innlegget Svart 26.August.2008 Litt tilbake til obligatorisk båtførerprøve; MIN PÅSTAND ER AT DE SOM ER MEST I MOT DETTE, ER DE SOM KANSKJE TRENGER DET MEST :-) Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.