Jump to content

Raymarine A65 kjøpt i USA

Kiwi

Recommended Posts

Kjøpte min A65 mens jeg var en tur over i USA i fjor. Denne skal jo være kompatibel med EGNOS (og WAAS), noe også Belamarin bekrefter. Nå er omsider EGNOS så smått oppe og går men jeg har til dags dato aldri mottatt signaler fra denne satelitten (nr 126) - kun vanlig "fix" fra de ordinære GPS satelittene. Er det slik at enheter produsert for det amerikanske markedet ikke er i stand til å operere med EGNOS her i Europa? Jeg kjører med siste softwareversjon (2.28)

Ingen gode forslag?

Om dette er godt forslag vet jeg ikke, men har du sjekket om du faktisk må aktivere WAAS/Egnos i plotterens setup?

På min Lowrance plotter kan jeg velge om WAAS/Egnos funskjonen skal være aktiv eller ikke. Om jeg setter den til aktiv så får jeg stadig vekk lydalarm og display beskjed om at WAAS er oppnådd eller mistet. Jeg valgte å deaktivere WAAS.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Jeg ved ikke om det er dækket af de andre svar - men EGNOS er stadig ikke operationel i Europa. Derfor udsender et status-signal, der fortæller, at signalet er upålideligt og at GPS'en skal ignorere EGNOS-korrektioner. På min Simrad og på min gamle Garmin skulle man aktivt fortælle plotteren, at den skal ignorere statusmeldinger. Det står garanteret i manualen... ;-)

Dansken

Takk for alle gode innspill. Ser ut som om du har helt rett, Dansken. Jeg forespurte ESA, og de kom tilbake med denne tilbakemeldingen:

The certification of EGNOS Signal in Space (SIS), which is prior to the activation of the Message Type 2, is today expected for 2008/2009. The EGNOS SIS has not been duly certified by the competent authorities and therefore may not be used for any civil aviation purposes or any other safety of life purposes. To get information relative to future plans and evolutions of EGNOS, including the deployment of future versions, please contact ESA helpdesk service http://www.egnos-pro.esa.int/contact.html.

Message Type 2 er "Safety-OF-Life Mode", d.v.s. full drift. I dag kjører de type 0/2, d.v.s. "Non-Safety-Of-Life Mode". Type 0 er ren test mode. Jeg har omsider funnet ut at min A65 kun vil operere med EGNOS med rene Type 2 meldinger Ser med andre ut til at EGNOS fortsatt ligger et stykke frem :sad:

Redigert av Kiwi (see edit history)
  • 1 år senere...

WAAS fungerer ikke lenger på GPS antenna som følger med A60 og A65 så om Egnos fungerer er nok tvilsomt. WAAS fungerte fram til de ble noen endringer på satelittkonfigurasjonen tidligere i år, har lest om veldig mange frustrerte A65 eiere på US forum. Hvis en kjøper Raystar 125 antenne som brukes til C og E serien vil Egnos fungere på A serien også.

På side 38 i manualen står det at trip-teller kan resettes. Det kan det på de fleste kartplottere.

Takker for svar Roaldbj.

Var det jeg trengte å vite :yesnod: Jeg har erfaring fra C120 som jeg likte veldig godt. Spes menysystemene til Raymarine har jeg sansen for. Det blir vel litt som på mobilfronten, at om du er vant til Nokia sine menyer er det lett å kjøpe en ny nokia neste gang også.

Ellers bladde jeg litt i menyene på Garmin 525S i en butikk her forleden. Fant ikke noen tripteller der, men det kan jo være at jeg ikke lette godt nok...

Mvh. SAP

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...