Maximus Startet 10.August.2007 Del på Facebook Startet 10.August.2007 Hei, jeg har en wallas 2400 fra 2005 som jeg kjører på lampeolje. Men nå vil den ikke varme Viften starter og jeg hører en klikkelyd fra pumpa,men det røde lyset kommer ikke på. Er det noen som har tips hva feilen kan vere? Sitér dette innlegget Link to post
Anonym Svart 10.August.2007 Del på Facebook Svart 10.August.2007 Forsøk følgende: -Koble av den svarte slangen på kanna. -Hold kanna høyere enn høyeste punkt på brenneren 30sek til 1 min, slå på brenneren mens kanna er høyere enn den. Dette bør funke, og gjør alltid det for meg når jeg har problemer med min Wallas 1800. Sitér dette innlegget Link to post
Maximus Svart 10.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2007 Ok,skal stikke ned i båten og prøve det med en gang. Takk for tipset Sitér dette innlegget Link to post
Maximus Svart 10.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2007 Nå har jeg vert i båten å prøvd, men den starta ikke Men la merke til at det dryppet lampeolje fra retur slangen,så pumpa virker sikkert. Kan det vere for lav spenning som gjør det? hadde bra med strøm på batteriet,kartplotteren viste 13,2 volt. Sitér dette innlegget Link to post
Cumulus Svart 10.August.2007 Del på Facebook Svart 10.August.2007 Hei, påse at skorstein er "skrudd opp", om du har en slik patent. Glemmer det stadig vekk, med samme resultat som du beskriver.. Mvh Gunnar J Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 10.August.2007 Del på Facebook Svart 10.August.2007 Lav spenning er, som du kanskje har lest på forumet, en av de vanligste årsaker til start-problemer. Du må måle på varmeren for å eliminere spenningstap på veien til denne. Mellom pluss og minus kabel. Og målingen må skje i den perioden glødepluggen skal være tent. Kommer det røyk/lukter det røyk ut av skorsteinen? Hvis ikke kan glødepluggen være avbrent. Sitér dette innlegget Link to post
Maximus Svart 10.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2007 Jeg har en slik skroggjennomføring,men den kan muligens stenges den også? Har aldri stengt den,men muli den har gjort det på egen hånd skal sjekke det... Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 10.August.2007 Del på Facebook Svart 10.August.2007 Skorggjennomføring kan ikke lukkes, kun pipe. Sitér dette innlegget Link to post
redo Svart 10.August.2007 Del på Facebook Svart 10.August.2007 har du nok strøm for at den skal starte da?? den trenge masse...i starten Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 10.August.2007 Del på Facebook Svart 10.August.2007 To muligheter til: 1. Defekt gløder. 2. Vifte til forbrenningsluft går ikke. (egen liten vifte) Denne kan sette seg fast i lagrene. Har hatt begge feil... Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Polistil Svart 10.August.2007 Del på Facebook Svart 10.August.2007 Bare en tanke... Knotet litt med dette på min Wallas 2400 også før jeg krøp til korset og leste instruksjonsboken. Der stod det at den alltid må startes på Max (1/1) og ikke skrus ned på halv styrke før lampa er tent. Men dette visste du sikkert allerede... Sitér dette innlegget Link to post
Maximus Svart 10.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2007 Hvis spenningen er for lav til at den skal tenne, vil det da komme/lukte eksos? hvist glødepluggen ikke er defekt. Sitér dette innlegget Link to post
Maximus Svart 10.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2007 Ja leste instruksjonsboken når jeg hadde knotet en stund Når alt håp er ute, les instruksjonsboken Sitér dette innlegget Link to post
EIRINA Svart 10.August.2007 Del på Facebook Svart 10.August.2007 Du har alle symtomene på for lav spenning det jeg gjør er og starte opp båten til den går så funker altsammen igjen, Sitér dette innlegget Link to post
froesak Svart 10.August.2007 Del på Facebook Svart 10.August.2007 En kamerat hadde omtrent samme problemet på sin. slo den på og den røk noe jævlig i noen sekunder så stoppet den. Der rant det også fra returslangen. Det vi gjorde der var att vi tok opp brenselslangen og startet den flere ganger etter att den hadde sugd slangen tom plutselig tente den og slangen ble puttet nedi igjen. Han har også hatt noen startproblemer før og da har hann ett lokk på siden på selve varmeren som det sitter ei printplate bak. på denne printplata er det ett lite hjul som han dreide litt på og da tente den. Han har en eldre modell som heter thermic 1800 men tror de er lik wallas. tror dette hjulet har noe med pumpa og gjøre Sitér dette innlegget Link to post
Maximus Svart 10.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2007 Nå har jeg vert å målt spenningen (på ledningene 20cm før wallasen) 12,5 volt når den sto av. 12,3 volt når jeg startet den, det var ikke stor forskjell. Er dette for lav spenning? eller tyder dette på defekt gløder? Sitér dette innlegget Link to post
froesak Svart 10.August.2007 Del på Facebook Svart 10.August.2007 Kan tyde på att den ikke gløder da. jeg har en wallas 1300 og den faller fra 12,5v til 11.6 når den tenner. Men som jeg nevnte over så var det akkurat det samme på kompisens thermic den falt heller ikke ned noe særlig på volten. Men da hjalp det og starte den mange ganger uten brenseltilførsel. virket som att den hadde blitt våt. prøv det det funket på hans iallefall og siden har den virket. Ryker det noe når du slår den på?? Der røk det hvitt ei lita stund så ga det seg, da slo vi den av og sånn gjorde vi en tre fire ganger så tente den og da falt volten og vi puttet oppi brenselslangen igjen og da blåste det varmt. lot den brenne en times tid og har funket etter det. Sitér dette innlegget Link to post
Maximus Svart 10.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2007 Ok,ja skal prøve det... Sitér dette innlegget Link to post
23 fot Svart 10.August.2007 Del på Facebook Svart 10.August.2007 (redigert) Ok,ja skal prøve det... Hei..Husk at du må sørge for at returslangen ikke har noe knekk eller bøy oppover,det er viktig med ordentlig fall nedover under Wallasen altså.La retursl.ned og litt oppover engang,da røyk det samt smalt meget bra engang,etter det varmet den ikke.Jeg la retursl.pent rett ned siden fungerer det 100 %.Veldig ømfintlig det med retursl. Lykke til Redigert 10.August.2007 av 23 fot (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sneila Svart 12.August.2007 Del på Facebook Svart 12.August.2007 Kan høres ut som det er gløderen som svikter. Dersom du hører klikkelyder fra pumpa og du får olje i returslangen tyder det på at den får olje. Da har du også nok spenning på batteriene. Mener den har lavspenningsvern i form av at pumpa stopper ved lav spenning. Har også overtemperaturvern. Dersom denne har slått inn må den resettes. Gjøres ved å trykke inn liten rød (eller svart) gummiknapp mellom utblåsa. Tror ikke det er det som er feil,for da skulle ikke pumpa ha startet. Sitér dette innlegget Link to post
Maximus Svart 15.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.August.2007 Ja da var wallasen i gang igjenn bytta gløder,veke og pakninger,(service kit). Fjerna også noe sot inne i brenneren.Kjentes nesten ut som den varma bedre en før,men det var sikkert bare innbilning Sitér dette innlegget Link to post
Petter-B Svart 16.August.2007 Del på Facebook Svart 16.August.2007 På din Wallas 2400 er det en liten rød resetknapp. Den finnes på en av sidene og kan trykkes inn med fingeren. Dette er en sikring som slår seg ut noen ganger når varmeren er blitt for varm av forskjellige årsaker. Prøv denne før du demonterer. Dersom du har 12.3 Volt ved varmeren skulle det være tilstrekkelig. Ellers er det jo med dette utstyret som alt annet nødvendig å servisere, Maritim har en fin bruksanvisning som kan følges. Jeg har også sendt min inn til Wallas Norge for service en gang, det kostet ca 1200 kroner. Lykke til. Hilsen en som bruker Wallas 2400 ganske mye. Petter Sitér dette innlegget Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig.. Link to post
m/s draugen Svart 2.September.2007 Del på Facebook Svart 2.September.2007 Nå har min 3200 sluttet å virke .Den vil ikke tenne og den kjente tikkelyder er forsvunnet.Den "blåser"like mye på 1/1 som 1/2.Før dette skjedde så var begge bryterne død en stund.Men da det ble liv i de,tennes ikke varmen,bare viften.Det har en stund vært en liten mekanisk ulyd der,men den har gått seg til når den har blitt varm. Er det bare å kaste saken eller finnes det gode råd?????????? Sitér dette innlegget Link to post
Anonym Svart 2.September.2007 Del på Facebook Svart 2.September.2007 Har du forsøkt å trykke på den sikringen som sitter mellom varmluftuttakene? Dersom du ikke får liv i den har jeg en 3200 god som ny liggende, som kan overlates til noen andre for en fornuftig pris. (Nyoverhalt hos Wallas Norge) Sitér dette innlegget Link to post
heim Svart 2.September.2007 Del på Facebook Svart 2.September.2007 Akkurat kommet hjem etter en kamp med Wallas 3200. Skiftet veke og gløder. Prøvde å starte den med motoren i gang, for å være sikker på å få nok spenning. Men den tente ikke. Kom røyk og eksos. Har snakket med gutta hos Wallas og de sier man må sjekke at den får olje. Trekk opp slangen og la den suge luft. Tilbake i oljen, og da skal luftboblene dras opp 2-3 cm pr klikk. Utløpet må ha fritt fall. Når glederen går skal den trekke 5,8 A. Så hvsi du kan måle strømforbruket, kan du sjekke om gløderen er i orden. Hvis wallasen ikke klikker, har den klikket. Dvs. at pumpen sannsynligvis er gått. Kan muligens testes ved å heve tanken over varmeapparatet? Hva som er galt med min, vet jeg ikke. Har en mistanke om at den druknet i olje. Kan være interessant å prøve med å la den gå tørr. Men det blir en annen dag. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.