Grand Banks jr Svart 2.September.2007 Link til dette innlegget Svart 2.September.2007 Fart før ilandsetting og fjerning av rur: 15 knop Fart ETTER fjerning av rur: 23 knop !! Halvplanende 16 foter med 50 HK. (Økonomisk marsjfart er drøyt 17 knop) Alt målt med GPS. På 16 foteren tok det meg over 1 time med høyttrykkspyler å få fjernet alle rur. Har aldri opplevd så mye vekster noensinne. Ligger delvis i brakkvann, så grønske er jeg forskånet for. Grunn (tror jeg): Meget skiftende vær i nesten hele sommer, så båten har nesten ikke vært brukt i juli/ august. Dette også pga av oppdatering til større turbåt som ble brukt de gangene været slo til (med sol). Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Goddis77 Svart 2.September.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2007 Var nede og rensket min båt for litt over 1 uke siden. Har ikke fått brukt båten etter dette, men merket at farten ikke er endret siden før jeg rensket den. Jeg tror grunnen er propellen. Den var mye grønske på, og jeg fikk ikke alt 100% vekk. Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 2.September.2007 Link til dette innlegget Svart 2.September.2007 Det er himmelvid forskjell på hvordan en ligger. Ligger akterenden mot sola eller ikke er den avgjørende forskjellen. Ligger selv med akterenden mot sør og det gror som bare det. Merker også at jeg mister både fart og litt turtall. Redusert fart kan jeg leve med, men det jeg liker minst er at drevskjoldet gror igjen og sjøvannsinntak på drev dekkes av små blåskjell. Ikke minst med fare for knuste skjell som skjærer hull i belg. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 2.September.2007 Link til dette innlegget Svart 2.September.2007 Det er himmelvid forskjell på hvordan en ligger. Ligger akterenden mot sola eller ikke er den avgjørende forskjellen. Ligger selv med akterenden mot sør og det gror som bare det. Merker også at jeg mister både fart og litt turtall.Redusert fart kan jeg leve med, men det jeg liker minst er at drevskjoldet gror igjen og sjøvannsinntak på drev dekkes av små blåskjell. Ikke minst med fare for knuste skjell som skjærer hull i belg. da er jo Drevhetten løsningen Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Kapitan Vertolet Svart 2.September.2007 Link til dette innlegget Svart 2.September.2007 Sitat: (Swande @ 02.09.07 20:04) Det er himmelvid forskjell på hvordan en ligger. Ligger akterenden mot sola eller ikke er den avgjørende forskjellen. Ligger selv med akterenden mot sør og det gror som bare det. I år gror det nok uansett om det er nord- eller sydvendt. Min båt ligger med hekken nordover. Propellen er "skjult" under en stor badeplatform. Det spirer og gror som bare det på propellen.... Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 2.September.2007 Link til dette innlegget Svart 2.September.2007 Jeg må være heldig i år, jeg da. Synes det gror veldig lite i år på min båt. Har både byttet båtplass og bunnstoff, så det er jo ikke så lett å sammenligne med fjoråret. Hadde "klampen i bånn" her om dagen - og det gav 15.9 knop mot 16.2 i våres. Hadde nå mer bunkers i forhold til i våres også, så jeg var riktig så fornøyd. Båten hadde også mer enn 3 ukers stille-periode i sommer som også burde friste til groe. Ligger med akterenden mot syd, ser at ankeret (som delvis ligger under vann) er godt begrodd, men båten forøvrig - inkludert trimplan, er lite begrodd. Har en mistanke om at vannet der jeg ligger nå er relativt stillestående og at det kan være en årsak til lite groe. Er spent på opptak til høsten - propellen forsøker i år TCNano-stoffet. Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 2.September.2007 Link til dette innlegget Svart 2.September.2007 Jeg må være heldig i år, jeg da. Synes det gror veldig lite i år på min båt. Har både byttet båtplass og bunnstoff, så det er jo ikke så lett å sammenligne med fjoråret. Båten hadde også mer enn 3 ukers stille-periode i sommer som også burde friste til groe. Ligger med akterenden mot syd, men båten forøvrig - inkludert trimplan, er lite begrodd. Har en mistanke om at vannet der jeg ligger nå er relativt stillestående og at det kan være en årsak til lite groe. Er spent på opptak til høsten - propellen forsøker i år TCNano-stoffet. Kunne vært interessant å høre hva slags bunnstoff du har benyttet i år og om din nye båtplass er i nærheten av ferskvannsutløp.? Apropos TCNano stoffet, ble jeg skuffet over dette. Jeg har ikke behov for å benytte dette på min "påhengs" propell, men etter prisen jeg betalte hadde jeg forventet lengre holdbarhet. En ting er helt sikkert ,at jeg ikke kommer til å benytte dette på skroget til neste år. Sitér dette innlegget Link to post
ter-av Svart 2.September.2007 Link til dette innlegget Svart 2.September.2007 To ganger i sommer, senest i helgen, har jeg opplevd at alarmen på motoren har gått. Begge gangene tilsynelatende uten at noe var galt. Men begge ganger fant jeg problemet. Ruer som var løsnet og dratt inn med kjølvannet. Som dere ser på bildet fra helgen er det tydelig hvor filterveggen treffer slangen videre inn i kjølsystemet. Ved et visst turtall har antagelig innsuget vært så sterkt at alarmen har gått pga fremmedelementer i saltvannkjølesystemet. ter-av Sitér dette innlegget Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com . Link to post
nordan family 27 Svart 3.September.2007 Link til dette innlegget Svart 3.September.2007 Kunne vært interessant å høre hva slags bunnstoff du har benyttet i år og om din nye båtplass er i nærheten av ferskvannsutløp.? I år er det NonStop Mørkeblått som er på. Båtplassen er på Oksenøya Marina på Fornebu - jeg er ikke veldig kjent der men vet ikke om noe ferskvannsutløp av betydning før elven i Sandvika Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 13.April.2008 Link til dette innlegget Svart 13.April.2008 Kan heller ikke se at det står noe om frostfri oppbevaring på boksene med Jotun Nonstop eller Hempel selvpolerende. På Seajet sitt datablad fremkommer lagringstemp på 0-40 grader. I siste Motor Boats Monthly får Seajet 033 fire av fem stjerner i test. Nonstop er ikke testet, International Cruiser Uno får fem stjerner. Sitér dette innlegget Link to post
Tigergutt 290 Svart 27.April.2014 Link til dette innlegget Svart 27.April.2014 Hørte nylig at svenskene har et nettsted med "larvevarsel" Han husket ikke adresse. Ville jo være kjekt å vite når disse småjæ**** dukker opp, så kunne man skure drev og og der man kommer til frenetisk mens det står på. Ligger ellers på Son Spa og driver skjellfarm selv om båten er hyppig i drift og sjelden ligger lenge stille. Er så lei groingen at jeg gjerne bruker atomavfall for å bli kvitt driten... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.