Jump to content

Groe på båt.

Goddis77

Recommended Posts

Fart før ilandsetting og fjerning av rur: 15 knop :eek:

Fart ETTER fjerning av rur: 23 knop !! :yesnod:

Halvplanende 16 foter med 50 HK. (Økonomisk marsjfart er drøyt 17 knop)

Alt målt med GPS.

På 16 foteren tok det meg over 1 time med høyttrykkspyler å få fjernet alle rur. Har aldri opplevd så mye vekster noensinne. Ligger delvis i brakkvann, så grønske er jeg forskånet for.

Grunn (tror jeg):

Meget skiftende vær i nesten hele sommer, så båten har nesten ikke vært brukt i juli/ august. Dette også pga av oppdatering til større turbåt som ble brukt de gangene været slo til (med sol).

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Det er himmelvid forskjell på hvordan en ligger. Ligger akterenden mot sola eller ikke er den avgjørende forskjellen. Ligger selv med akterenden mot sør og det gror som bare det. Merker også at jeg mister både fart og litt turtall.

Redusert fart kan jeg leve med, men det jeg liker minst er at drevskjoldet gror igjen og sjøvannsinntak på drev dekkes av små blåskjell. Ikke minst med fare for knuste skjell som skjærer hull i belg.

quote.gif
Det er himmelvid forskjell på hvordan en ligger. Ligger akterenden mot sola eller ikke er den avgjørende forskjellen. Ligger selv med akterenden mot sør og det gror som bare det. Merker også at jeg mister både fart og litt turtall.

Redusert fart kan jeg leve med, men det jeg liker minst er at drevskjoldet gror igjen og sjøvannsinntak på drev dekkes av små blåskjell. Ikke minst med fare for knuste skjell som skjærer hull i belg.

da er jo Drevhetten løsningen :yesnod:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Sitat: (Swande @ 02.09.07 20:04)

Det er himmelvid forskjell på hvordan en ligger. Ligger akterenden mot sola eller ikke er den avgjørende forskjellen. Ligger selv med akterenden mot sør og det gror som bare det.

I år gror det nok uansett om det er nord- eller sydvendt. Min båt ligger med hekken nordover. Propellen er "skjult" under en stor badeplatform. Det spirer og gror som bare det på propellen....

Jeg må være heldig i år, jeg da. Synes det gror veldig lite i år på min båt. Har både byttet båtplass og bunnstoff, så det er jo ikke så lett å sammenligne med fjoråret. Hadde "klampen i bånn" her om dagen - og det gav 15.9 knop mot 16.2 i våres. Hadde nå mer bunkers i forhold til i våres også, så jeg var riktig så fornøyd. Båten hadde også mer enn 3 ukers stille-periode i sommer som også burde friste til groe. Ligger med akterenden mot syd, ser at ankeret (som delvis ligger under vann) er godt begrodd, men båten forøvrig - inkludert trimplan, er lite begrodd. Har en mistanke om at vannet der jeg ligger nå er relativt stillestående og at det kan være en årsak til lite groe. Er spent på opptak til høsten - propellen forsøker i år TCNano-stoffet.

Jeg må være heldig i år, jeg da. Synes det gror veldig lite i år på min båt. Har både byttet båtplass og bunnstoff, så det er jo ikke så lett å sammenligne med fjoråret. Båten hadde også mer enn 3 ukers stille-periode i sommer som også burde friste til groe. Ligger med akterenden mot syd, men båten forøvrig - inkludert trimplan, er lite begrodd. Har en mistanke om at vannet der jeg ligger nå er relativt stillestående og at det kan være en årsak til lite groe. Er spent på opptak til høsten - propellen forsøker i år TCNano-stoffet.

Kunne vært interessant å høre hva slags bunnstoff du har benyttet i år og om din nye båtplass er i nærheten av ferskvannsutløp.?

Apropos TCNano stoffet, ble jeg skuffet over dette. Jeg har ikke behov for å benytte dette på min "påhengs" propell, men etter prisen jeg betalte hadde jeg forventet lengre holdbarhet. En ting er helt sikkert ,at jeg ikke kommer til å benytte dette på skroget til neste år. :yesnod:

To ganger i sommer, senest i helgen, har jeg opplevd at alarmen på motoren har gått. Begge gangene tilsynelatende uten at noe var galt. Men begge ganger fant jeg problemet. Ruer som var løsnet og dratt inn med kjølvannet. Som dere ser på bildet fra helgen er det tydelig hvor filterveggen treffer slangen videre inn i kjølsystemet. Ved et visst turtall har antagelig innsuget vært så sterkt at alarmen har gått pga fremmedelementer i saltvannkjølesystemet.

ruer.jpg

ter-av

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Kunne vært interessant å høre hva slags bunnstoff du har benyttet i år og om din nye båtplass er i nærheten av ferskvannsutløp.?

I år er det NonStop Mørkeblått som er på. Båtplassen er på Oksenøya Marina på Fornebu - jeg er ikke veldig kjent der men vet ikke om noe ferskvannsutløp av betydning før elven i Sandvika

• 7 måneder senere...
Kan heller ikke se at det står noe om frostfri oppbevaring på boksene med Jotun Nonstop eller Hempel selvpolerende.

På Seajet sitt datablad fremkommer lagringstemp på 0-40 grader.

I siste Motor Boats Monthly får Seajet 033 fire av fem stjerner i test. Nonstop er ikke testet, International Cruiser Uno får fem stjerner.

• 6 år senere...

Hørte nylig at svenskene har et nettsted med "larvevarsel" Han husket ikke adresse. Ville jo være kjekt å vite når disse småjæ**** dukker opp, så kunne man skure drev og og der man kommer til frenetisk mens det står på.

Ligger ellers på Son Spa og driver skjellfarm selv om båten er hyppig i drift og sjelden ligger lenge stille.

Er så lei groingen at jeg gjerne bruker atomavfall for å bli kvitt driten... :jollyroger::headbang:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...