Jump to content

Erfaringer Sabb Iveco


Stitch

Recommended Posts

Er det noen som har erfaringer med SABB IVECO motorene. Vurderer å bytte motor på seilbåten (Albin Nova). Den motoren det dreier seg om heter 4041M30. I følge de opplysningene jeg har fått er tilsvarende motor Volvo Penta er 30000,- dyrere en SABB IVECO. Har sendt mail til både Yanmar og Nanni men ingen av de har svart ! SABB svarte dagen etter jeg sendte mailen, det er jo hvertfall en god start ! Volvo Penta var jeg innom Vallø Motor i Tønsberg å sjekket pris på. Vil gjerne høre positive og negative erfaringer om SABB. Driftsikkerhet, deletilgang, servicevennlighet, barnesykdommer etc.

Mvh

Stitch

Albin Nova

Link to post
Share on other sites

Vi har en Sabb Iveco motor i skyssbåten til Bragdøya (i Kristiansand) en ombygd livbåt som er sertifisert til 30 passasjerer. Denne motoren har stått i båten i et par år og går rundt av 1000timer i året. Og meg bekjent har det ikke vært noe annet enn trofast gange i den siden motoren ble satt inn! Vet også om et par andre som har byttett til Sabb Iveco i båtene og har kun positivt å si om motorene.

 

Så jeg ville ikke hatt betenkeligheter med den motoren.

Link to post
Share on other sites

Før du handler skal du innhente pris på en Lombardini. Iveco kjøper alle sine mindre dieselmotorer derfra, motoren er identisk med SABB/Iveco men endel rimeligere. Jeg skiftet fra Volvo MD 17 D i fjor til Lombardini LDW 1404 M som er en 4-sylindret motor på 40 Hk, den kostet meg knapt 75.000 med kabler og instrumenter - kan anbefales på det beste, stillegående og fin!

Link to post
Share on other sites

hei,

 

tror ikke den er billigere enn hos sabb, de reklamerer med et kampanjetilbud på 68.000 kr for den motoren, såvidt jeg skjønner ink instrumenter og motorlabber ?

 

Ellers er vel sabb et firma med solid rykte, men kanskje du vil bruke en av deres forhandlere, da kan det muligens være anderledes ?

 

Jon

Link to post
Share on other sites

Artig at du spør om Sabb Iveco da jeg tidligere ikveld la inn et bilde av min nye Iveco 4041 (40 hk) i denne tråden.

 

Min erfaring er god så langt, men har bare kjørt den 15 timer. Jeg synes den er veldig stillegående, men inntrykket mitt er kanskje noe farget av å være vant med en Penta MD11C fra -79. Har en kamerat med samme båt som meg (Nidelv 24) som har en 30 hk Lombardini fra -96. Han har bare hatt godord å si om den. Jeg har oppfattet det slik (også av selger fra Sabb) at Iveco-motorene opprinnelig er Lombardini-motorer.

Jeg betalte 67.000 for 40 hk hos Sabb Motor i Bergen, mener dette var ca. 5.000 rimeligere enn hos Lombardini-forhandleren.

 

Tilsvarende Sabb Iveco sin 30 hk (4031 M30.00) vil være Lombardini LDW 1003M

Min blogg på baatplassen.
Link to post
Share on other sites

Har sendt mail til både Yanmar og Nanni men ingen av de har svart ! SABB svarte dagen etter jeg sendte mailen, det er jo hvertfall en god start !

Gjorde samme erfaring med Yanmar i Bergen. Prøvde gang på gang en uke i strekk å få fatt i rette vedkommende for å få pris på en Yanmar BY260. Når jeg endelig fikk snakke med dem så gav jeg bare beskjed om at jeg ikke kjøper motor av folk som ikke er mulig å få fatt i..

Univa som selger Steyr, Bukh og vetus svarer tlf uansett når du måtte finne på å ringe. Kan på det varmeste anbefale deg å kjøpe maskin i fra de folkene, utrolig god service. Selv kjøpte jeg en Steyr 256 av dem til min båt. Bare det at de er mulige å få i tale pr tlf er veldig greit når man trenger litt hjelp til selvhjelp.

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke om Nogva har noe som kan passe i sitt sortiment, men det er vel neppe mange som slår de med tanke på service og responstid her i kongeriket.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Om du velger en Sabb marinisert motor, sørg for å velge en motor som er kurant og som er brukt i en del andre sammenhenger også.

Grunnen til dette er at Sabb ikke leverer deler mer enn ca. 20 år etter salg. Det er hvertfall min erfaring etter å ha eid en Sabb Ford. Det er greit å skaffe deler, men Sabb gidder ikke ha noe med dette å gjøre. Dessverre er min motor ikke så utbredt. :confused:

 

De svarer på henvendelser kjapt, det skal de ha :smiley:

 

Anabelle

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Skiftet motor i vår, valget ble en Beta, som i prinsippet er en engelsk Nanni. Begge er bygget på Kubota diesel. Prisen på Beta er betydelig lavere enn Nanni. En annen grunn til at jeg valgte denne motoren er at de også leveres med lav bunnpanne.

Hydrapower i Stavanger har importen.

 

Jan

Link to post
Share on other sites

Skiftet motor i vår, valget ble en Beta, som i prinsippet er en engelsk Nanni. Begge er bygget på Kubota diesel.

Jan

 

Stemmer det at du må av med oljefilteret for å komme til impelleren, eller gjelder det bare de store Beta-ene?

 

AB

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Link to post
Share on other sites

Hei,

byttet selv fra gammel VP til Sabb-Iveco for to år siden. Motorene er produsert av Lombardini, og Iveco forhandler disse som Iveco. I norge blir dette til Sabb-Iveco.

 

Prismessig har jeg ikke sett Lombardini i nærheten av den prisen SABB'en klarer på samme motoren. Riktig nok leverer Lombardini standard med hydraulisk gear og Sabb med mekanisk, men prisforskjellen forsvarer ikke fordyringen.

Det fine med motoren er at det er stillegående, og ikke minst bygger lite i motorrommet eller kassen. Det siste var avgjørende for meg. Deletilgangen er også super i og med at motorene er produsert i enormt store opplag som industrimotorer og marinemotorer på samme lest.

 

Men, det beste argumentet til sist: Sabben er stolt av hva de gjør og leverer service i alle ledd av sin organisasjon. Jeg har bare godord å si om SABBen og skulle ønske at andre forhandlere av båtutstyr var i nærheten av det jeg opplever som kunde hos SABB'en.

Oso

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...