Jump to content

Hvor mange hk på 10ft With for å dra vannski?

jammi

Recommended Posts

Det er jo å få personen opp av vannet som krever krefter. Så en propell med mindre stigning har mye å si. Toppfarten blir selvsagt lavere. 9.9/15 med rett propell holder sannsynligvis hvis det er snakk om barn. (under 60kg)

Og bunnen av With'en ikker er full av vann....

Det er jo å få personen opp av vannet som krever krefter.

Jepp, og derfor kan det være lurt å prøve å starte ved å sitte på et stupebrett, bryggekant, ripa på en annen båt osv og etterhvert så får man inn "timingen" slik at det går med helt ned til en 9,9hk, men veeeeldig avhengig av vekt, og noe teknikk, på den som står på vannski! Gutta mine starter fra brygga med sitt wakeboard og noen herlige "svalestup" har det vært opp gjennom årene! :yesnod:

Dette er kommentarer basert på vannski på to ski, på en ski vil du trenge mye mere kraft selv om man "kaster" av seg skien etter at man har kommet opp.

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Når jeg var ung stod vi på vannski etter en Rana 16 med Mariner 9,9.
Når meg og broderen var 8-12 år stod vi etter ein 10 fot zodiac med 6 hk, gikk fint d,

:eek::confused::rolleyes: Vannski med 9,9 Hk :confused: for ikke å snakke om 6 Hk :crazy: .....kan ikke skjønne at dette går an jeg :confused:

Jeg har da drevet en del med vannsport jeg også (første gang tidlig på 80-tallet og har i dag både vannski og 7 tuber inkl. Manta Ray) men har aldri sett for meg at det skal fungere greit med vannski og mindre enn 15 Hk. Selv med 15 Hk ville jeg tro man må være meget flink til å starte fra brygge/brett etc for at dette skal fungere. Å være LETT ungdom og ha en vekt som er UNDER en gjennomsnittlig voksen ville jeg i alle fall anse som en nødvendighet.

Vi har selvsagt ingen problemer med vår 22" med 140 Hk og vannsport :lol: . Der har vi kjørt med både 2 og 3 tuber samtidig, men foreløpig kun en på vannski om gangen. På vår 14" med 40 Hk fungerer det også greit med tuber, men helst bare en (i alle fall om det er en stor/tung voksen på slep). Med den båten merker vi tydelig kreftene fra tuber som pendler godt ut i yttersvingene. 40 hesteren jobber også merkbart mer med å få voksne opp av vannet på vannski selv om det går helt greit.

Vi har også forsøkt vannsport med vår 14" med 15 Hk Mercury (2T fra 1997) og dette var laaaaangt fra noen suksess. Båten er lettplanende (planer med 6 hk) og veier bare ca 100 kg uten motor, men klarer IKKE å dra opp de 13-15 åringer jeg har forsøkt med (helt gjennomsnittlig kroppsbygning/vekt) fra vannet på vannski. Det eneste vi fikk til med 15-hesteren var å dra en tube med ungdom (lett person i). Propellen som står på Mercury 15 hesteren gir båten en toppfart på mellom 20 og 22 knop med føreren alene i båten.

Så hvordan noen klarer å komme OPP fra vannet på vannski etter en båt med kun 6 Hk eller 9,9 Hk for den del er uforståelig for meg :crazy:

Redigert av Helge (see edit history)

Kan nevne at i min barndom "stod" vi vannski etter en Bombard AX2 med 4 hk Yamaha..... gikk ikke så fort men det gikk.

Trikset var å stramme friksjonsskruen for sving på påhengeren slik at "kapteinen" stod i baugen av gummibåten å hoppet litt opp og ned,

samtidig som jeg bak gjorde noen triks for å komme meg opp av vannet.... hehe.

(Kan nevne at jeg hadde noen rimelig breie og korte juniorski)

Vil jeg ha problemer med min Askeladden 435 og 25hk/2-takt å trekke noen på vannski?

Dette tror jeg vil fungere helt utmerket med relativt lette personer. Du kan imidlertid kanskje slite med å trekke store/tunge personer (eksempelvis 100 kg pluss) opp av vannet.

Kan nevne at i min barndom "stod" vi vannski etter en Bombard AX2 med 4 hk Yamaha..... gikk ikke så fort men det gikk.

Trikset var å stramme friksjonsskruen for sving på påhengeren slik at "kapteinen" stod i baugen av gummibåten å hoppet litt opp og ned,

samtidig som jeg bak gjorde noen triks for å komme meg opp av vannet.... hehe.

Dette kan jeg ikke skjønne er mulig å få til..... KUN 4 hk og 2 personer selv om disse er små og lette. Haddde begge befunnet seg tørt oppe i en lettplanende jolle.... joda :yesnod: , men når den ene ligger ute i vannet....? mmmnnnnneei skeptisk :lol:

Jeg har selv to 4 hk motorer som begge er trimmet til 5 hk samt en 3,5 hk. Disse motorene har jeg prøvd på 7 forskjellige små båter og joller fra 8 fot opp til 14 fot (Pioner 8, Pioner 235, Plastimar 220, Suzumar 265, VEA 12, VEA 14 og en jeg ikke husker navnet på. Ut fra erfaringene med kreftene, planingsevnen etc fra disse små motorene og båtene kan jeg som sagt ikke fatte at man kan trekkes opp av vannet på vannski (selv lette ungdommer) bak joller med så små motorer. Tror det ikke før jeg ser det :wink:

Ja det er til tider utrolig hva som går an - med noen sta ungdommer som har bestemt seg for at dette SKAL de få til. Har sett folk kjøre vannski med GH10/9.9hk , de sleit fælt før de tilslutt kom opp.

Det vanligste dersom man har liten motor er vel å dra folk på et eller annet slags brett eller plate, der har oppfinnsomheten vært stor. Bilpanser, forskalingsplater osv...

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Skulle ikke så mange knopa til før gummijolla plana...

Har også dratt mye vannski med 10`With med 9,9hk Yamaha, gikk fint det,

men merka jo at motor`n jobba litt når vi la oss godt ut i svingene.

Denne dro oss også opp av vannet med kun en ski.

kan legge til at jeg har sett en kjenning på vannski etter farens sjark, gikk vel i 7-8 knop kan jeg tenke meg. Noe bred og vaklende skiføring var det dog. Hjelpte sikkert på at denne karen var veldig flink på skiene fra før

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

:eek::confused::rolleyes: Vannski med 9,9 Hk :confused: for ikke å snakke om 6 Hk :crazy: .....kan ikke skjønne at dette går an jeg :confused:

Så hvordan noen klarer å komme OPP fra vannet på vannski etter en båt med kun 6 Hk eller 9,9 Hk for den del er uforståelig for meg :crazy:

Ikke noe problem bare vekten er lav nok og man "jukser" litt i starten.

Har selv som 10-11 åring blitt dratt av fetters 8 fot Achilles med Mariner 6 hk. Vi hadde ikke sjangs til å ta vannstart, så vi startet sittende fra badeplattformen til moderskipet.

Timing var viktig. For å få det til måtte fetter "gi jernet" mens det ennå var en meter eller to med slakk i tauet. Ga han gass for tidlig ble man omtrent revet ut av skiene, og ga han på for sent ble det torpedo.... :lol:

Året etter gikk det ikke med 6 hesteren til fetter uanset hvor mye vi prøvde, så da ble det oppgradert fra en 5 hk til 9,9 på gummibåten min. Da holdt moroa et par-tre år til... :rolleyes:

I dag trenger jeg sikker 40 hk på en 8 fots gummibåt for å komme opp ... :lol:

Mvh. SAP

Det vanligste dersom man har liten motor er vel å dra folk på et eller annet slags brett eller plate, der har oppfinnsomheten vært stor. Bilpanser, forskalingsplater osv...

Akebrett dratt av 13 fots båt med 9,9 hk funker heller dårlig. :smash: Jepp, eg har prøvt :lol:

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

my_ads.gif

Akebrett dratt av 13 fots båt med 9,9 hk funker heller dårlig. :smash: Jepp, eg har prøvt :lol:

Forsøkte dere da med å dra akebrettet ut over vannskorpen fra en rampe, brygge el. lign. eller ble det kun gjort forsøk med start fra flytende i vannet? Såpass mye sterkere som en 9,9 er i forhold til 6 hk høres det nesten "magisk" ut at en skal klare å slepe noen "oppå" vannet med en 6 hk. Men som noen har vært inne på her.... bare den/det som skal "slepes" er lett nok.... så går det vel? Hvor få kg måtte det vært oppe på akebrettet før du/dere ville fått opp farten med 9,9 hesteren tror du Sinten :lol: Kan man spørre om ca vekt på den/de som ble forsøkt slept :nono: :lol:

Me prøvte kun å starte i frå vatnet... Vekta på personen er eg ikkje sikker på, men vil tippe mellom 40 og 50 kg. Det hadde kanskje gått med betre tilpassa line og meir sentrert feste i båten. For sliksom det var når me testa måtte eg svinge ganske kraftig styrbord for at båten skulle gå rett.

Har prøvt å dra tube også, men heller ikkje dette gjekk. Men her var det ikkje så mykje som mangla, så det hadde kanskje gått viss eg hadde fått låst styreposisjonen og hoppa fram i baugen for å få båten til å plane.

Men kva lenge bruker du lina når du drar vannski, wakebord og liknande, Helge? Det kan jo hende det går med tube viss eg har optimal lengde her :wink:

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

my_ads.gif

Hei!

Hvor mange hk trenger jeg for å dra en mann på vannski etter en 10ft with dromedille?

..og hvor fort går båten med 1 pers med hhv. 9.9 og 15 hk?

...og til slutt; er det noen forskjell mellom KMV og Skibsplast-versjonene?

Med en 9.9 motor får du rundt 19 knop og med 15hk får du 22 knop!!

Tror Skibsplast sine Dromediller er 10-15 kilo tyngre enn KMW sine!!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...