Jump to content

Hvor mange hk på 10ft With for å dra vannski?

jammi

Recommended Posts

Med en 9.9 motor får du rundt 19 knop og med 15hk får du 22 knop!!

Tror Skibsplast sine Dromediller er 10-15 kilo tyngre enn KMW sine!!

Ikke mer art enn det? Høres merkelig ut.. En kompis har gh 11 med yamaha vmax som går (iflg ham) 24 knop. Og jeg trodde with dromedille var raskere enn gh 11..?

En kompis har gh 11 med yamaha vmax som går (iflg ham) 24 knop.

I følge HAM ja....

Jeg har prøvd med en 262 ccm 15 Hk 2-takter fra 1997 på tre ganske lettplanende båter (14 foter, 12 foter og en 9 fot Suzumar 265) og toppfarten lå i området 18 til 22 knop målt med GPS på disse båtene. Har kompisen din MÅLT med GPS?

Har selv hatt With 320 Drommedille. Her hadde jeg en periode 9.9 2-takt. IKKE til vannskikjøring. Så hadde jeg en 30 hk 2-takt, perfekt for vannskikjøring. Å prøve med 9.9 eller 15 er helt dødfødt, du kommer kanskje opp etter 1 minutt, men det skal jo gå an å kjøre krappe svinger etc...det kan du glemme med noe mindre enn 25 hk.

Sist men ikke minst, med så små motorer er 4-takt ikke mulig. Den blir så dau at det er en annen verden. Jeg har en kamerat som så vidt får det til med en Uttern 52 med 60hk 4-takt.

Skal du kjøre vannski er det 2-takt som gjelder og ikke knip inn på hestekreftene, du kan jo til og med få bedre drivstofføkonomi ved å benytte større motor som presses mindre til vanlig :eek:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Jeg har ikke prøvd With, men har en GH11 med 15 Hk på. Denne trekker vi knebrett med. Det har alltid gått bra når jeg trekker ungene eller ungene trekker meg. Men i år har vi slitt litt med de største ungene (16 år). 15 hk er litt lite for brett, og vannski trenger nok mye mer.

I følge HAM ja....

Jeg har prøvd med en 262 ccm 15 Hk 2-takter fra 1997 på tre ganske lettplanende båter (14 foter, 12 foter og en 9 fot Suzumar 265) og toppfarten lå i området 18 til 22 knop målt med GPS på disse båtene. Har kompisen din MÅLT med GPS?

18 - 22 er omtrent det vi måler også.

generelt sett, hva er raskest av With dromedille 10 og gh 11?
Jeg kjenner ikke With så godt, men jeg mener den er ganske flat under. GH11 har V bunn. V bunn gir en båt som går litt saktere på flatt vann, men takler bølger bedre.

Gerhard

Ikke mer art enn det? Høres merkelig ut.. En kompis har gh 11 med yamaha vmax som går (iflg ham) 24 knop. Og jeg trodde with dromedille var raskere enn gh 11..?

Det er forskjell på hva eieren sier båten gjør og hva den virkelig gjør!!

GH 11 kan gjøre 24 knop, men da med 5-6knops medstrøm på GPS!

Nei, det er det jeg også sier til ham ^^

(generelt sett, hva er raskest av With dromedille 10 og gh 11?

With 10 er raskere GH 11 med samme motorstørrelse på flatt vann. Men med en gang bølgene blir over en halv meter så kjører nok GH`en ifra!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...