Jump to content

Raymarine C eller E serie

logos

Recommended Posts

Har i dag en Raymarine A65 plotter, men skal bytte båt. Skal da ha en annen plotter selv om jeg er fornøyd med dagens (litt liten skjerm).

Hva er forskjellen på C og E serien til Raymarine? Har lest brosjyren til Belamarine og ser at det er flere tilkoblingsmuligheter (t.o.m. Playstation). For meg så virker det som om jeg ikke har bruk for noe av det.

Er det noen som kan fortelle meg noen "praktiske" forskjeller, som jeg kan ha bruk for?

En oversikt over forskjellene fra Raymarine selv finner du her: https://www.raymarine.com/raymarine/default...34&Parent=2

Jeg har tidligere hatt en Raymarine radar før jeg i nåværende båt har Raymarine E-serien med E120, E80, 4kW radar, ekkolodd og autopilot, alt integrert med High Speed Seatalk hs som ikke er for C-serien. Lysstyrken er atskillig sterkere på E-skjermene sammenlignet med C-skjermene. Dersom du ønsker å benytte Navionics Platinumkartene med bilder av havner er dette bare tilgjengelig for E-systemet. Dersom du ønsker å benytte PC som en tilleggsenhet for radar, kartplotter eller planlegging, er dette bare mulig i E-serien med programmet RayTech v 6.0. Dette benytter nettverksporten på PCen og er koblet til E-serien med hs nettverkssystemet. Videoinput gir mulighet for å plassere kamera i maskinrom, akterover eller som nattkamera, men dette har jeg enda ikke prøvd ut. Jeg vet ikke om C-serien håndterer AIS-informasjon, men det går fint på E-serien, både på radar og kart. Dette var noen få opplysninger. I praksis vil det for noen sikkert være forskjellen i lysstyrke som er mest interessant. For meg er det integreringsmulighetene som er mest interessant.

Jeg hadde C120 på min forrige båt som jeg var kjempefornøyd med, nå har jeg båt med flygridge og da valgte jeg E serien pga mulighetene med å samkjøre skjermene.

Jeg merker ingen spesiell forskjell på bruken, så snakker vi om en skjerm ville jeg kjøpt C serie pga prisen.

Men tenker man fremover så har E serien mulighetene for tilkobling av diverse kjekt å ha ting, noe C serien ikke kan.

Ingen for stor eller for liten det er trivselen som bestemmer.

• 2 måneder senere...
Jeg hadde C120 på min forrige båt som jeg var kjempefornøyd med, nå har jeg båt med flygridge og da valgte jeg E serien pga mulighetene med å samkjøre skjermene.

Jeg merker ingen spesiell forskjell på bruken, så snakker vi om en skjerm ville jeg kjøpt C serie pga prisen.

Men tenker man fremover så har E serien mulighetene for tilkobling av diverse kjekt å ha ting, noe C serien ikke kan.

Samkörning av skärmarna, betyder det att man för exempel /på kvällen/ kan göra en route på plottern vid den nedre styrplassen, och sedan gå upp och köra den från fly nästa morgon, och även göra ändringar av route och waypoints där? Som sedan även syns på nedre styrplassen?

Räcker det med ett kart-kort för båda styrplasserna?

Redigert av ebonita (see edit history)

Du kan planlegge turen hjemme på PC ja. Og laste den opp i plotteren i båten enten ved å koble PC'en til plotteren eller kjøre over dataene i en CF-brikke som du tar med i båten og setter inn i plotteren.

Vet dette fungerer i E-serien, er temmelig sikker på at det også fungerer i C-serien.

E-serien er vesentlig bedre lesbar i sollys enn C-serien. Uten å ha de ved siden av hverandre, vil jeg si at E-serien er tilnærmet lik SIMRAD's CX44 serie. Og den er veldig bra og har alltid fått "best in show" for dette i alle tester.

Men om man har en E120 vid lower helm och en E80 på flybridge, kan man lägga in waypoints och routes på den ena och dom är omedelbart samtidigt tillgängliga på den andra? Så att man kan gå upp och köra när solen börjar lysa, och sedan ner om det kommer en regnskur....

Och räcker det med att köpa och lägga in kartor på den ena, dvs är dom då även tillgängliga på den andra?

Jeg har i en annen tråd opplyst at lysstyrken på C- skjemene er 400 nits (candela per kvadratmeter) og på E-Series 2 1/2 ganger mer, 1000 nits.

Når det gjelder kommunikasjonen mellom enhetene i Raymarine E-serien benyttes det raske Seatalk HS systemet. hvor alt man gjør på den ene skjermen simultant er til stede på den andre. En kartbrikke settes i en av skjemene og er til stede for andre skjermer.

Med PC programmet Raytech RNS v 6.0 fungerer PCen (eller flere) som likeverdige navigasjonssystemer, eksempelvis radarskjerm, kartplotter, ekkolodd eller annet. Dette PC programmet er svært kraftfullt. Jeg har i en annen tråd bedt brukere av programmet om å gi seg til kjenne, men hittil har ingen respondert. Programmet har så mange muligheter at selv om jeg har benyttet det over ett år er det enda mange funksjoner jeg ikke har testet godt nok. Alt man gjør på PCen overføres umiddelbart til de andre skjermene via Seatalk HS nettverkssystemet.

Flott, du får si i fra om du oppnår kommunikasjonsvansker med PCen. Her er et svar jeg fikk fra Raymarine i forbindelse med noen oppkoblingsvansker jeg hadde. Problemene var bl.a. knyttet til IP adresse. Jeg har kopiert det fra en annen tråd her på BP.

RayTech RNS 6.0 SeaTalkhs Networking Diagnostics Checklist

□ All networked E-Series displays must be operating with v2.30 or higher E-Series Multifunction Display software. To learn more about how to update the software in your E-Series display, see Raymarine Answer ID 1174.

□ The procedure for networking the RayTech RNS 6.0 PC adheres to the same SeaTalkhs networking guidelines set forth for other SeaTalkhs devices (i.e. E-Series Multifunction Displays, DSM300, and SR100 (note: RayTech RNS 6.0 does not feature support for the SR100)):

o RayTech RNS 6.0 PC and one SeaTalkhs device:

§ RayTech RNS 6.0 PC <-> SeaTalkhs Cable <-> SeaTalkhs Crossover Coupler <-> SeaTalkhs Cable <-> SeaTalkhs device

o RayTech RNS 6.0 PC and two or more SeaTalkhs devices:

§ RayTech RNS 6.0 PC <-> SeaTalkhs Cable <-> SeaTalkhs Network Switch

□ Only SeaTalkhs Cable should be used to connect E-Series Multifunction Displays, DSM300, and SR100 to a SeaTalkhs Crossover Coupler or SeaTalkhs Network Switch

□ Only SeaTalkhs devices or a RayTech RNS 6.0 PC should be connected to a SeaTalkhs Crossover Coupler or SeaTalkhs Network Switch

□ If the PC requires a Local Area Connection to a non-Raymarine network, an additional Network Interface Card (NIC) or Network Interface Adapter such as NetGear’s FA120 should be installed to facilitate the non-Raymarine network

□ It is generally advised that Wireless Local Area Network (WLAN) network connections be disabled prior to starting the RayTech RNS 6.0 software to prevent possible detection of 10.x.x.x IP addresses over the WLAN. Raymarine’s SeaTalkhs devices utilize static 10.x.x.x IP addresses. RayTech RNS 6.0 Build 6275 will prioritize 10.x.x.x IP address detected over the WLAN over non-wireless networks. After RayTech RNS 6.0 has established communications with the SeaTalkhs network, then the wireless network connections can be enabled.

□ Software firewalls should be disabled prior to running RayTech RNS 6.0. RayTech RNS 6.0 will attempt to disable the Windows XP Firewall, however it is the user’s responsibility to disable other third party software firewalls (i.e. Norton, MacAfee, ZoneAlarm, Panda, etc.).

□ Before starting RayTech RNS 6.0, all SeaTalkhs devices and the SeaTalkhs Network Switch (if so equipped) should be turned on.

□ Following boot-up of the PC, it is necessary to wait a few minutes to permit the PC to complete the process of acquiring networks before running RayTech RNS 6.0. The local area connection for the SeaTalkhs network will typically report a status of “Limited or No Connectivity” or “Connected”.

□ When running the RayTech’s Network Connection Wizard, be certain to select the SeaTalkhs Network Connection radio button and the proper NIC (i.e. that to which the SeaTalkhs cable is connected). Any NIC with wireless in its title can typically be ruled out during this step.

□ After RayTech RNS 6.0 has completed initialization, customers are advised wait a minute or so for the RayTech software to establish data communications with the networked SeaTalkhs devices before attempting to interact with the software.

□ Should the Network Connection Wizard be unable to establish a connection with the SeaTalkhs network devices, then it is recommended that the Local Area Connection to which the SeaTalkhs network is cabled be configured with a static 10.x.x.x IP address (ex. 10.213.189.33). To do so, perform the following:

o The IP address of an E-Series Multifunction Display can be obtained by performing the following sequence on the E-Series Multifunction Display: MENU->SYSTEM DIAGNOSTICS->SOFTWARE SERVICES->UNIT INFO->IP ADDRESS. The IP addresses of the other connected SeaTalkhs devices can be obtained by performing the following sequence on the same E-Series Multifunction Display: MENU->SYSTEM DIAGNOSTICS->EXTERNAL INTERFACES->SEATALKHS->DEVICES. These IP addresses should be recorded should it be necessary to assign a unique 10.x.x.x static IP to the local area connection.

o From the Windows Start Menu, select Start->Settings->Control Panel

o Within the Control Panel window, double-click on the icon titled Network Connections

o Within the Network Connections window, right-click on the Local Area Connection icon to which the SeaTalkhs network is cabled and select Properties from the pop-up menu

o Within the Local Area Connection x Properties window, left click on the Internet Protocol (TCP/IP) item with the This connection uses the following items scrolling list and select the Properties button

o Within the Internet Protocol (TCP/IP) Properties dialog, perform the following:

§ Select the Use the following IP address radio button

§ Enter an unused, valid 10.x.x.x IP address (ex. 10.213.89.33) into the IP address field

§ Enter 255.0.0.0 into the Subnet mask field

§ Left click the OK button

o Within the Local Area Connection x Properties window, left click on OK button

o Within the Network Connections window, monitor the Status field of the Local Area Connection for a few minutes. It will typically specify Limited or No Connectivity or Connected when it has established a connection with the SeaTalkhs network.

□ To test the functionality of the SeaTalkhs cabling, Network Switch, Crossover Coupler, and E-Series / DSM300 / SR100 hardware, the SeaTalkhs network devices can be pinged to verify communications between the PC and a specific SeaTalkhs device. To ping a device, perform the following:

o From the Windows Start Menu, select Start->Run to display the Run dialog

o Within the Run dialog, type cmd in the Open field and then press the OK button

o Within Command Tool window, type ping 10.x.x.x, where 10.x.x.x is replaced with the IP address of the device to be pinged. A returned status of Request timed out is indicative of a communications failure necessitating troubleshooting of the SeaTalkhs Network Switch, Crossover Coupler, cables, or the SeaTalkhs device itself.

Denne sjekklisten har vært verdifull for meg ved flere anledninger.

Redigert av roaldbj (see edit history)
Men om man har en E120 vid lower helm och en E80 på flybridge, kan man lägga in waypoints och routes på den ena och dom är omedelbart samtidigt tillgängliga på den andra? Så att man kan gå upp och köra när solen börjar lysa, och sedan ner om det kommer en regnskur....

Och räcker det med att köpa och lägga in kartor på den ena, dvs är dom då även tillgängliga på den andra?

en av de egenskapene som rettferdigjør mer inveseteringen i en E serie kontra en C serie er kun 1 kartbrikke ved dobbelt installasjon , og ikke minst all info laget nede kan hentes i plotter på f.eks flybridge. også radar og ekkolodd info hentes begge steder. ved c serien funker ikke dette.

har prøvd både C og E serien i flere båter og spesielt på skjermer ute i direkte sollys er E betydelig bedre

Jeg kan ikke se noen argumenter mot å kjøpe utstyr i USA. Jeg har forsøkt å finne ut om det er WorldWide garanti på Raymarine produkter, men så langt har jeg ikke fått noe entydig svar. Men, på eksempelvis båtene til Benteau er navigasjonsutstyret ofte fabrikkmontert i Frankrike. Det ville undre meg om ikke vanlige garantier også gjelder her.

Har forøvrig lyst til å komme mer inn på softwareprogrammet til Raymarine. Dette heter Raytech RNS v.6.0. Jeg har skrevet litt om det her: https://baatplassen.no/i/index.php?s=&s...st&p=267311

Programmet kan lastes gratis ned her:

http://raymarine.com/default.aspx?site=1&a...&Parent=710

Dette med garanti på Raymarine produkter kjøpt i statene har jo vært omtalt tidligere, feks i denne tråden.. Virker jo som norsk importør ikke er særlig villig til å ta i privat importerte produkter.

Redigert av Rolf (see edit history)

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

• 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...