Jump to content

Raymarine C eller E serie

logos

Recommended Posts

Du vil aldri få dette til å funke uten lisens, dette er en del av lisensieringen.

Skal du overføre ruter og wp uten lisens er eneste måten å kjøre RayPlanner med Navionics Card Reader og CF kort.

Akkurat dette er ett minus med Raymarine, at du etter å ha kjøpt en av de beste plotterne på markedet skal måtte bruke flere tusen på å føre elektronisk loggbok, det burde helt klart vært inkludert i pakken.

Har en Garmin GPSMap60Cxs som jeg bruker på friluftsliv, denne kostet ca 4000 og hver gang jeg kommer hjem fra tur, plugger jeg isammen pc og gps med USB kabelen som fulgte med i pakken, og overfører sporloggen med ett enkelt tastetrykk. Dette kan jeg se på kartet og få data om retning og fart i alle deler av sporet.

Redigert av h2o (see edit history)

Takk h2o, då får vi bare slå oss til ro med at dette nok er slik ethernet interfacet på Raymarine fungerer. Kan virke som det står i en slags loopback test modus fram til en eller annen Raymarine spsifikk kobling oppdages. Kan tyde på at crossover og hub enten tar et av signalene og retunerer på ei av de ubrukte linjene, eller at et av signalene på enheten i den andre enden rutes til 2 pinner på E-Serien.

Carrier skal detekteres uavhngig av IP adresser så det er ikke årsaken til at LEDen på Ethernetinterfacet ikke blinker.

Ser at det er henvisning til RayPlanner. Jeg brukte programmet i 2006 men ga etter hvert opp. Bl.a. mange feil med farger på fyrsektorer. Oppgraderte til andre programmer, men alt ligger i "vrak"-kassa her hjemme. Og den har blitt stor. Har etter hvert brukt så mye penger på forskjellig programvare til Navionics at jeg helst ikke vil tenke på det. Uten tvil har det beste programmet hittil vært PcPlanner for C-map. Men siden Raymarine bruker Navionics må jeg nå bruke Raytech RNS. Jeg har flere ganger forsøkt å få inspill her på BP fra brukererfarere, men responsen har vært laber. Også internasjonalt synes jeg det er liten diskusjon av Raytech RNS - skulle ikke forundre meg om dette beror på at programmet har for høy brukerterskel. Har truffet noen trawlereiere som har programmet, men som innrømmer at de ikke har fått det til å fungere ombord. Det er synd, for programmet har meget gode muligheter.

Ryktene ville ha det til at Raymarine velger C-map igjen. Stemmer det ?

Who cares ?

Fremtiden bli vel noe slikt som FurunoNavnet3D gjør nå:

So the first question likely to come out of a prospective buyers mouth is, "what charts does it use?" The easy answer is, "who cares?" There's no point in thinking Navionics or C-Map with this produt because all the charts are already embedded in the hard drive and they are a combination of bathymetric, S57 NOAA charts and Navionics, along with a Google Earth-type interface called Satellite Photofusion that renderes all the photos in real time and simultaneously, depending on the angle of view.

• 1 måned senere...

Nå har Raymarin lagt ut linjene med garanti av sine produkter. 2 år Worldwide garanti gjelder produkter kjøpte fra Raymarin forhandlere og båtprodusente men utstyr fra nett-butikker i USA har heltatt ikke någet garanti. Der betaler kunden full pris på rep. av fabrikfeiler. Dette er avtale i mellem nett-butikkene og Raymarin. Norge har sine 5 år og utstyr installert av autorisørt installatør har i tillegg 2 år servicegaranti om bord i båten og i enkele tilfeller utover det.

Feil hos meg. V6.1 gratisversjonen støtter kun Navionics Gold og Platinum.

Dette er feil Servicemannen i forhold til spørsmål om Raytech. Raytech RNS v6.0 støtter både rasterkart og vektorkart. I alle fall hos meg på 3 forskjellige PCer. Du bør nok sjekke systemet ditt bedre. Videre er det helt korrekt som Mix opplyser. Jeg har nå brukt Raytech RNS v 6.0 i store perioder i 2 år og jeg har vel ikke drømt dette?

Jeg har nok ikke vært klar nok på at det synes å være mulig å laste ned Raytech RNS for PC kostnadsfritt og bruke dette programmet med BSB kart uten kostnader. Jeg er litt usikker på hvor godt dette fungerer idet jeg selv har lisens for Raytech. Programmet leter gjennom hele harddisken etter BSB kart og legger disse inn i egen katalog. Dermed kan man på PC bruke Raytech som et greit planleggingsverktøy uten å måtte benytte Navionics eller C-map kart. Jeg har ikke forsøkt å lage ruter med BSB kart for så å overføre dem til vektorkart. Er det noen som har erfaring med det?

Jeg har jo ikke fått testet dette programmet foreløpig, men veipunkter og ruter får jo samme posisjonen uansett hvilket kart du har brukt. Mulig kartene ikke er helt synkroniserte? Det kunne være spennende å teste ved å lage ei rute hvor sporet går ganske tett inntil div. odder, nes og skjær og se om den krysser disse når vi overfører til Navionics f.eks.

Jeg har sett på C-map som jeg har brukt tidligere at posisjoner forskyver seg litt i forskjellige zoom nivåer.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...