h2o Svart 23.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2007 Har slett ikke greie på det du spør om, men jeg leste dette om IP adresser i siden jeg linket til tidligere i tråden: SeaTalkhs is self-configuring, so there are no complicated IP or networking settings to worry about. SeaTalk, hsb2 and NMEA Support Utfra deg forstår jeg at det ikke skal være nødvendig å sette det opp manuelt. Sitér dette innlegget Link to post
h2o Svart 23.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2007 (redigert) Du vil aldri få dette til å funke uten lisens, dette er en del av lisensieringen. Skal du overføre ruter og wp uten lisens er eneste måten å kjøre RayPlanner med Navionics Card Reader og CF kort. Akkurat dette er ett minus med Raymarine, at du etter å ha kjøpt en av de beste plotterne på markedet skal måtte bruke flere tusen på å føre elektronisk loggbok, det burde helt klart vært inkludert i pakken. Har en Garmin GPSMap60Cxs som jeg bruker på friluftsliv, denne kostet ca 4000 og hver gang jeg kommer hjem fra tur, plugger jeg isammen pc og gps med USB kabelen som fulgte med i pakken, og overfører sporloggen med ett enkelt tastetrykk. Dette kan jeg se på kartet og få data om retning og fart i alle deler av sporet. Redigert 23.Desember.2007 av h2o (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 23.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2007 Det er et temmelig avansert program da, og har nok kostet atskillig i utvikling. Det eneste sammenlignbare er vel kanskje Furuno med Maxsea, ikke akkurat gratis det heller. Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 23.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2007 Dersom det er vanlig tcp/ip som brukes på "nettvertksporten" regner jeg med at du kan sette opp 10.0.0.2/255.255.255.0 eller 192.168.1.2/255.255.255.0 på pc'en og bruke en krysset nettverkskabel (kan være at vanlig og funker fint) Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 23.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2007 Takk h2o, då får vi bare slå oss til ro med at dette nok er slik ethernet interfacet på Raymarine fungerer. Kan virke som det står i en slags loopback test modus fram til en eller annen Raymarine spsifikk kobling oppdages. Kan tyde på at crossover og hub enten tar et av signalene og retunerer på ei av de ubrukte linjene, eller at et av signalene på enheten i den andre enden rutes til 2 pinner på E-Serien. Carrier skal detekteres uavhngig av IP adresser så det er ikke årsaken til at LEDen på Ethernetinterfacet ikke blinker. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 23.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2007 Ser at det er henvisning til RayPlanner. Jeg brukte programmet i 2006 men ga etter hvert opp. Bl.a. mange feil med farger på fyrsektorer. Oppgraderte til andre programmer, men alt ligger i "vrak"-kassa her hjemme. Og den har blitt stor. Har etter hvert brukt så mye penger på forskjellig programvare til Navionics at jeg helst ikke vil tenke på det. Uten tvil har det beste programmet hittil vært PcPlanner for C-map. Men siden Raymarine bruker Navionics må jeg nå bruke Raytech RNS. Jeg har flere ganger forsøkt å få inspill her på BP fra brukererfarere, men responsen har vært laber. Også internasjonalt synes jeg det er liten diskusjon av Raytech RNS - skulle ikke forundre meg om dette beror på at programmet har for høy brukerterskel. Har truffet noen trawlereiere som har programmet, men som innrømmer at de ikke har fått det til å fungere ombord. Det er synd, for programmet har meget gode muligheter. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 24.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2007 Ser at det er henvisning til RayPlanner. Jeg brukte programmet i 2006 men ga etter hvert opp. RayPlanner eller Raytechplanner er samme software som Raytech RNS 6.0 , men uten lisensen. Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 24.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2007 Ryktene ville ha det til at Raymarine velger C-map igjen. Stemmer det ? Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 24.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2007 Beklager at jeg roter om Rayplanner. Dette programmet kjenner jeg ikke til. Jeg har brukt tre pcprogrammer til Navionicsbrikkene hhv NavPlanner, PcPlotter og Raytech 6.0. Det er de to første som jeg ikke har vært fornøyd med. Her er litt info om Raytech RNS http://www.raymarine.com/default.aspx?site...=3&page=145 Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 24.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2007 Ryktene ville ha det til at Raymarine velger C-map igjen. Stemmer det ? Who cares ? Fremtiden bli vel noe slikt som FurunoNavnet3D gjør nå: So the first question likely to come out of a prospective buyers mouth is, "what charts does it use?" The easy answer is, "who cares?" There's no point in thinking Navionics or C-Map with this produt because all the charts are already embedded in the hard drive and they are a combination of bathymetric, S57 NOAA charts and Navionics, along with a Google Earth-type interface called Satellite Photofusion that renderes all the photos in real time and simultaneously, depending on the angle of view. Sitér dette innlegget Link to post
h2o Svart 29.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2008 Noen som har forslag til brukbare kart som kan installeres på PC en for bruk med Raytech RNS 6.0. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 29.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2008 Du kan både bruke Navionics kart (vektorkart) og BSB kart (eksempelvis fra Maptech - rasterkart). Jeg bruker begge deler men foretrekker Navionics. Hjemme foretrekker jeg kartserien 1 -2-3-4-5 fra Nautische Veröffentlichung, samt for sør-Norge, se her: http://www.nautisk.no/elektroniske_sjoekart/kart_pc/bsb_kart sammen med Maptech Chart Navigator Standard Sitér dette innlegget Link to post
h2o Svart 29.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2008 (redigert) Kan Raytech bruke Garmins Bluechart fra CD? Redigert 30.Januar.2008 av h2o (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 1.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2008 Nå har Raymarin lagt ut linjene med garanti av sine produkter. 2 år Worldwide garanti gjelder produkter kjøpte fra Raymarin forhandlere og båtprodusente men utstyr fra nett-butikker i USA har heltatt ikke någet garanti. Der betaler kunden full pris på rep. av fabrikfeiler. Dette er avtale i mellem nett-butikkene og Raymarin. Norge har sine 5 år og utstyr installert av autorisørt installatør har i tillegg 2 år servicegaranti om bord i båten og i enkele tilfeller utover det. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
roaldbj Svart 1.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2008 Kan Raytech bruke Garmins Bluechart fra CD?Så langt jeg kjenner til kan Raytech RNS v6.0 ikke bruke Bluechart. Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 1.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2008 Raytech kan kun lese Navionics. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Mix Svart 1.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2008 (redigert) Raytech RNS v6.0 kan bruke Navionics og C-map. View your Navionics or C-MAP vector charts using an optional USB card reader, or view compatible raster charts from your PC's hard drive. Redigert 1.Februar.2008 av Mix (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 1.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2008 Feil hos meg. V6.1 gratisversjonen støtter kun Navionics Gold og Platinum. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
roaldbj Svart 1.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2008 Feil hos meg. V6.1 gratisversjonen støtter kun Navionics Gold og Platinum. Dette er feil Servicemannen i forhold til spørsmål om Raytech. Raytech RNS v6.0 støtter både rasterkart og vektorkart. I alle fall hos meg på 3 forskjellige PCer. Du bør nok sjekke systemet ditt bedre. Videre er det helt korrekt som Mix opplyser. Jeg har nå brukt Raytech RNS v 6.0 i store perioder i 2 år og jeg har vel ikke drømt dette? Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 1.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2008 Der prater du om 6.0 men ikke 6.1. Jeg tok feil på 6.0 som jeg skrev her tidligere. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Mix Svart 1.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2008 Gratisversjonen er akkurat den samme softwaren, men uten lisens. Da er det kun planner delen som virker. Softwaren er den samme. V6.1 er vel ikke sluppet ennå ? Om/hvis den kommer til å hete 6.1 da. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 1.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2008 Jeg skjønner heller ikke hva Servicemannen snakker om. Jeg har såkalt konto hos Raymarine og har forsøkt nå i kveld å finne ut hva som er innholdet i Raytech v 6.1, men ingen kan bekrefte at denne versjonen er sluppet. Fint om Servicemannen kan sende flere opplysninger om denne versjonen. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 1.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2008 Jeg har nok ikke vært klar nok på at det synes å være mulig å laste ned Raytech RNS for PC kostnadsfritt og bruke dette programmet med BSB kart uten kostnader. Jeg er litt usikker på hvor godt dette fungerer idet jeg selv har lisens for Raytech. Programmet leter gjennom hele harddisken etter BSB kart og legger disse inn i egen katalog. Dermed kan man på PC bruke Raytech som et greit planleggingsverktøy uten å måtte benytte Navionics eller C-map kart. Jeg har ikke forsøkt å lage ruter med BSB kart for så å overføre dem til vektorkart. Er det noen som har erfaring med det? Sitér dette innlegget Link to post
Akult Svart 1.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2008 Men hvorfor ønsker du å bruke annet kartgrunnlag til planleggingen roladbj? Er det for å slippe å ta ut kartbrikken av plotteren hvis dette ikke gjøres når du er i båten? Sitér dette innlegget Link to post
h2o Svart 1.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2008 Jeg har jo ikke fått testet dette programmet foreløpig, men veipunkter og ruter får jo samme posisjonen uansett hvilket kart du har brukt. Mulig kartene ikke er helt synkroniserte? Det kunne være spennende å teste ved å lage ei rute hvor sporet går ganske tett inntil div. odder, nes og skjær og se om den krysser disse når vi overfører til Navionics f.eks. Jeg har sett på C-map som jeg har brukt tidligere at posisjoner forskyver seg litt i forskjellige zoom nivåer. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.