roaldbj Svart 2.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2008 Men hvorfor ønsker du å bruke annet kartgrunnlag til planleggingen roladbj? Er det for å slippe å ta ut kartbrikken av plotteren hvis dette ikke gjøres når du er i båten?Når jeg er ute og reiser, som eksempelvis nå på båtmessa i Göteborg, pleier jeg ikke å ta med verken kartbrikke eller brikkeleser. Jeg får noen ganer en ide om en ny rutedel jeg har lyst til å sjekke ut. Da er det fint å kunne åpne Raytech RNS og aktivere BSB kartene. Jeg har BSB kart som dekker området fra Tyskland til Haugesund.Det er forøvrig så kjapt å lage ruter med Navionicsbrikken at rutene blir laget på nytt i dette formatet. Det er synd at det er så pass lav begrensninger på antall veipunkter i rutene. Jeg tror begrensningen er 50 punkter. Sitér dette innlegget Link to post
Uer Svart 9.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2008 Har vurdert frem og tilbake på kartplotter/ekkolodd nå, og tror jeg havner på PC-Løsning. Ser ut som Raytech blir billigere enn Maxsea og Furuno Black-Box ekkolodd. Vil ha et ganske kraftig ekkolodd. Vil ha mulighet til å se bunnfisk ned til 150m. Spørsmålet er: Kan jeg hente inn ekkolodd-bildet fra en DSM300 direkte til Raytech RNS 6 uten å bruke en Raymarine plotter? Noen synspunkter på hva som er best av Navionics og C-Map for bruk på Raytech? Sitér dette innlegget Link to post
h2o Svart 10.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2008 (redigert) Jeg mener du kan koble ekkolodd direkte til PC, men du må nok kjøpe en Repeter eller noe slikt tenker jeg. Ihvertfall er det slik at du kan koble black box ekkolodd med HS Network til pcen via en router eller crossower cupling. Da får du forbindelse. GPS kan du koble til PC på forskjellig vis, f.eks USB, regner med at det fungerer på Raytech. Redigert 10.Februar.2008 av h2o (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 10.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2008 Jeg har Furuno LS-4100 koblet til PC. Med optokobler imellom. Sitér dette innlegget Link to post
Uer Svart 10.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2008 Jeg har Furuno LS-4100 koblet til PC.Med optokobler imellom. Mener du at du får Ekkolodd-bildet fra LS-4100 opp på PC-Skjermen? Er det da Maxsea du bruker? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 10.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2008 Nei, jeg logger data. Jeg får ikke bildet opp på skjermen. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 10.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2008 Har vurdert frem og tilbake på kartplotter/ekkolodd nå, og tror jeg havner på PC-Løsning.Ser ut som Raytech blir billigere enn Maxsea og Furuno Black-Box ekkolodd. Vil ha et ganske kraftig ekkolodd. Vil ha mulighet til å se bunnfisk ned til 150m. Spørsmålet er: Kan jeg hente inn ekkolodd-bildet fra en DSM300 direkte til Raytech RNS 6 uten å bruke en Raymarine plotter? Noen synspunkter på hva som er best av Navionics og C-Map for bruk på Raytech? Jeg ser ikke helt for meg hvilke hovedløsninger du ønsker. Det virker som at du ønsker å benytte PC skjerm som hovedskjerm. Dette begynner bå ligne kravspekken til Raymarine G-serien, eller tilsvarende hos Furuno. Jeg er litt usikker på om du kan klare deg med DSM300 og nettverksboks. Du må under enhver omstendighet ha nettverksboks for Seatalk High Speed for å sende signalene videre til PC med nettverkskabel og videre bruk av Raytech RNS v 6.0. Sitér dette innlegget Link to post
Akult Svart 10.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2008 "....Du må under enhver omstendighet ha nettverksboks for Seatalk High Speed...." Jeg er litt frustrert når det gjelder hva som kan sendes over første generasjons Seatalk kontra Seatalk High speed. Jeg levde nå i en overbevisning om at alt unntatt radarbildet og kartografi på kartbrikke kan overføres med ordinær Seatalk. Noen som kan gi klar og tydelig info her? Sitér dette innlegget Link to post
Uer Svart 10.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2008 Jeg ser ikke helt for meg hvilke hovedløsninger du ønsker. Det virker som at du ønsker å benytte PC skjerm som hovedskjerm. Dette begynner bå ligne kravspekken til Raymarine G-serien, eller tilsvarende hos Furuno. Jeg er litt usikker på om du kan klare deg med DSM300 og nettverksboks. Du må under enhver omstendighet ha nettverksboks for Seatalk High Speed for å sende signalene videre til PC med nettverkskabel og videre bruk av Raytech RNS v 6.0. Ja, jeg ønsker å bruke PC-Skjerm som hovedskjerm, samtidig som jeg vurderer en pc-skjerm til ute (Montert vanntett på et eller annet vis) for enkelt å kunne se ekkolodd og kart når jeg fisker. (Skjermkort på PC'n med to utganger) Dette har jo da først og fremst med pris å gjøre. PC (Har denne) +Raytech +2 PC-skjermer= ca 10 000,- ? 2 x Raymarine skjermer med brukbar størrelse = 30-40 000 ? Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 10.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2008 Jeg er litt frustrert når det gjelder hva som kan sendes over første generasjons Seatalk kontra Seatalk High speed. Jeg levde nå i en overbevisning om at alt unntatt radarbildet og kartografi på kartbrikke kan overføres med ordinær Seatalk. Noen som kan gi klar og tydelig info her? Dersom man utelukkende ønsker å se dybden som et tall går det greit å bruke NMEA tilkobling og eventuelt repeater. Dersom man ønsker å få et skjembilde med de vanlige ekkoloddegenskapene som vises på separate ekkoloddskjermer, tror jeg ikke man kommer utenom et høyhastighets nettverkssystem. Det er ganske store datamengder som skal overføres fra ekkoloddenhet til PC for å generere skjermbilde. Nettverkssystem ombord i fritidsbåt er desverre kostbart men effektivt. Alternativt kan man kjøpe et separat ekkolodd som i dag kan være ganske rimelig. Eksempelvis har både Humminbird og Eagle billige lodd. Vi har nok dessuten forskjellige prioriteringer når det gjelder navigasjonsutstyr. Primært hos meg er radaren. Det er det viktigste instrumentet ombord. Etter aty jeg har fått god kikkert med stabilisator har harlig visuell observasjoin kombinert med gode papirkart blitt enda viktigere enn før. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 10.April.2008 Link til dette innlegget Svart 10.April.2008 Her kan man laste ned en brosjyre som sier noe om v 4.0 software til E-serien http://www.raymarine.co.uk/products/e-series/ se deretter på lenken: E Series with V4 software brochure (PDF, 706KB) Jeg har tenkt meg innom Seatronic i dag og forsøke å få tilgang til denne softwaren Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 10.April.2008 Link til dette innlegget Svart 10.April.2008 (redigert) Jeg leker litt med tanken om å oppgradere fra C80 til E80. Ønsker bl.a. å kunne kjøre Raytech, samt å kunne ha en ekstra skjerm tilkoblet nede. Lommeboken har imidlertid sett lysere dager, så det hadde vært kjekt om mellomlegget ikke ble all verdens. Noen som har en formening om "markedspris" for en to år gammel og strøken C80 plotter? Redigert 10.April.2008 av ktpriv (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Mix Svart 10.April.2008 Link til dette innlegget Svart 10.April.2008 Jeg har tenkt meg innom Seatronic i dag og forsøke å få tilgang til denne softwaren Du bør nok vente litt hvis du kjører sammen med Raytech RNS. V4.29 er ikke kompatibel med RNS 6.0 softwaren. Du må oppgradere til RNS 6.1 først. Forresten er V 4.29 tilgjengelig for Download nå. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 10.April.2008 Link til dette innlegget Svart 10.April.2008 Jeg har fått v 4.29 av software til E-serien nå. Når det gjelder oppgreadering av Raytech til 6.1 trodde jeg at eneste forskjell mellom 6.0 og 6.1 var at 6.1 også har drivere for Vista. Men jeg forstår at Mix har flere opplysninger? Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 10.April.2008 Link til dette innlegget Svart 10.April.2008 Bare sjekk linken du. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 10.April.2008 Link til dette innlegget Svart 10.April.2008 IMPORTANT: RayTech 6.0 Software Users Please Take Note! If you are currently networking RayTech 6.0 software to an E-Series display through SeaTalkhs do not upgrade your E-Series display to Version 4.29 software. RayTech 6.0 is not compatible with E-Series v4.29 software. RayTech 6.0 users are advised to stay at version 3.31 until RayTech 6.1 software is released in the near future. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 10.April.2008 Link til dette innlegget Svart 10.April.2008 Takk skal du ha Mix. Seatronic kjente ikke til denne informasjonen tidligere i dag. Jeg søkte Raymarine i formiddag og denne informasjonen var ikke tilgjengelig på det tidspunktet. Jeg er takknemlig for at du gjorde meg oppmerksom på denne situasjonen vis-a-vis Raytech. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.