Jump to content

Raymarine C eller E serie

logos

Recommended Posts

Jeg har forsøkt med krysset kabel uten å få kontakt, PCen gir beskjed om at en nettverkskabel er koblet fra. Mulig jeg må sette opp dette nettverket selv også, men det virker som du sier Roaldbj at jeg ikke får kontakt. Kan det være mulig å bruke en hvilken som helst swittch eller må det være original Raymarine, synes disse løse delen koster skjorta, jakken og litt til. Litt synd det egentlig, hadde tenkt å koble Plotteren inn til TV slik at de som er i salongen kan se på dette, men 10 meter tv kabel koster iflg. Belamarin ca 2500 hvis jeg ikke tar feil, og det kan da ikke være nødvendig?

Redigert av h2o (see edit history)

Vis kartplotteren er infelt og kabler er gott beskittet kan man bruke eksempel kabel fra Clas Ohlson til kobling av ekstern skjerm. Der er 10 meteren under 1000 kr. Jeg har aldrig koblet opp PC uten å koble til 2 skjermer og/eller fishfinder. Kannskje går ikke annet en å bruke nettverks switch men jeg har lest i permen min og finner ingen ting om switch krav til oppkobling av PC.

Mulig jeg stiller mange spørsmål nå, og kankje vi skulle hatt det i den andre tråen din, den om Raytech planner. Men uansett mens vi er igang her. Jeg har registrert at seatalk kontaktene på instrumentene er av den avlange typen med 3 pinner på, men på plotteren er det en helt anne plugg. Hvordan får jeg plugget sammen dette, er det via en vanlig koblingsboks som er greieste løsning, eller må man ha spesielle overganger til dette.

Jeg har en C120 ute i POD på bordet i seilbåten. Har ingen utfordringer med å bruke den i sollys ute. Men klart E120 er enda bedre.

Vurderte E120 også, men synes 73000 ferdig innst var urimelig. Synes det var nok med 44000 for c120. E80 synes jeg for liten for vårt bruk.

Ca 16000 (inkl. moms/frakt) for en E120 levert på døra ila. noen få dager er vel overkommelig? -> E120 - USD 2199

73000 ferdig installert er ikke urimelig, det er ran.

Med seatalk mente jeg mellom intrumentene og kartplotteren ja, og ikke hs nettverket. Og svaret var klart og tydelig omtrent som jeg forventet og håpet på. Jeg synes det er veldig ryddig og greit å koble alt dette via en koblingboks slik at det blir oversiktelig og pålitelig.

Ang. PC tilkobling eller kobling mellom 2 stk E-serie instrumenter forestiller jeg meg at dette kan likestilles, og når 2 apparater kan kobles sammen via en crossover kobling vil jeg anta at en krysset nettverkskabel gjør samme jobben. Jeg kan ikke mye om nettverk, og vet jo ikke om en cat5 kabel tilsvarer det som Raymarine sine nettverkskabler yter, og vi kan vel være enige om at friheten blir større og produketet på mange måter bedre om det benytter konvensjonelle løsninger på komunikasjon mellom de enkelte enhetene.

Mix, hvordan er dine enheter koblet sammen, og hvor mange forskjellige og hvilke enheter har du på hs nettverket. Har du noen råd om hvordan jeg skal gå fram for å koble pc og e80, hvordan får jeg pc og plotter til å finne hverandre når de er koblet via en vanlig krysset nettverks kabel av typen cat5?

Jeg tror du skal kunne koble det til PC via en Krysset kabel, eller 2 rette via "crossover", switch eller router. Leste litt om det på wmj marine at du kunne bruke vanlig pc nettverkskabel. Jeg har imidlertid fått bekreftet fra Belanor at du må ha fullversjon av Raytech programmet for å klare å koble sammen med pc. Fint med info hvis du finner andre muligheter for samarbeid med PC og plotter. Jeg er temmelig grønn på nettverk og fårstår ikke så mye dersom det ikke kommer opp automatisk når du starter opp systemet. Denne linken RAYMARINE RNS 6.0 SOFTWARE E83040 inneholder en god del forståelig info, bl.a står det i klartekst at du kan benytte vanlige nettverkskabler. Men det forusetter i den setningen at du må ha Seatalk HS switcen: "Best of all, no special hardware or interface is required at the PC. Using a standard Ethernet cable, plug one end into your SeaTalkhs Network Switch. Then, simply plug in to your laptop or desktop's standard RJ-45 Ethernet connection and you're connected! " Hører gjerne dine erfaringer ettersom du har testet ut dette, har nettop fått min E80 selv som jeg driver å tester ut på loftet hver kveld. Skulle gjerne fått den til å samarbeide med PC, utveksle spor og ruter i det minste.

Oppstartprosedyren til Raytech RNS v 6.0 sjekker bl.a. hvilke nettverksporter som finnes på PCen. Dersom det finnes flere viser programmet en liste over de som er identifisert, og brukeren må velge en av disse. Jeg har brukt endel forskjellige PCer ombord de siste 2 årene og det har ved flere anledninger vært nødvendig å gå inn i på oppsettet i Windows ("Device manager") og å justere nettverkstilkoblingen. Når dette virker fungerer PCen som en fullverdig navigasjonsenhet og man har eksempelvis radar, kartplotter, dybdemåler, ruteplanleggere og mye annet på PCen. Det ligger informasjon om tidevannsopplysninger for en rekke målestasjoner world wide. Jeg foretar all ruteplanlegging på PCen fordi dette går raskere enn på multifunksjonskjermene og ruteopplysningene overføres simultant via det hurtige nettverkssystemet. Dette gjør at det går fort å lage flere alternative ruter. Men jeg tror at det er en begrensning på 50 veipunkter per rute - men det er mulig at jeg husker feil. En av de tingene jeg savner er å kiunne legge egne bilder inn i rutene i etterkant. Det er heller ikke så fleksibel loggbok som det man eksempelvis finner hos Maptech.

h2o, siden du tydligvis driver med samme kveldsaktiviteter som meg for tiden, kunne du være så snill og ta en kikk på hva som kommer opp på følgende meny?

System Diagnostikk ->Eksterne Interface -> Seatalk HS

Hos meg telles "Received Bytes" og "Received UDP Packets" opp selv om ingenting er plugget inn i HS porten.

System Diagnostikk ->Eksterne Interface -> Satalk 2

Her telles "Received Frames" opp selv om ingenting er tilkoblet.

Jeg har fått med meg at jeg trenger fullfunksjonsversjonen av Raytech RNS for å kunne benytte en PC mot E-Serien. Jeg bare ønsker å få sjekket at Seatalk HS interfacet fungerer som det skal. Kan jo hende jeg trenger HS porten til en en ekkoloddmodul en gang i fremtiden, eller til en digitalradar når de blir tilgjengelige i "kakeboksversjon".

Hvis en vanlig krysset Ethernet kabel kan brukes, burde det være mulig å få satt opp riktig IP adresse på PCen og så få pinget E80en.

Når jeg kobler en krysset kabel mellom E80 og PC blir det ikke detektert noen carrier av PCen, ingen av LEDene lyser.

Jeg har registrert samme som deg, når jeg blugget sammen E80 og PC, fikk jeg ikke opp noe på PCen, det blinker ikke i det hele tatt på nettverkslyset. Men jeg registrerte at det ble sendt og motatt bytes inne på Plotteren. På Pcen fikk jeg beskjed om at en nettverkskabel var koblet fra, så forstår jeg ikke stort mer da. Det er vel lite trolig at multifunksjonsskjermene avviser alt annet enn raytech planner fullversjon? Kan se litt rart ut.

Vel... Abbor, for å svare skikkelig på spørsmålet ditt, startet jeg opp skjermen nå. Uten noe tilkobling til verken PC eller noe annet. Og får også nå opp at den teller både Received og Transmitted Bytes på HS. Han teller imidlertid ingen ting på følgende, Received TCP Bytes og Transmitted TCP Bytes. UDP Bytes og Packets teller både på received og transmitted. :crazy: Sånn er det. :smiley:

Hver gang du starter opp Raytech genereres automatisk en ny ip-adresse innenfor en viss range.

Du vil aldri få dette til å funke uten lisens, dette er en del av lisensieringen.

Skal du overføre ruter og wp uten lisens er eneste måten å kjøre RayPlanner med Navionics Card Reader og CF kort.

Softwaren er den samme .

Redigert av Mix (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...