Jump to content

ZPA Undervannskamera - erfaringer?

Catlina

Recommended Posts

Vurderer å kjøpe et ZPA undervannskamera for å sjekke groe og sinkanoder - de selges for kr 2000, er det verdt prisen ? Lite fristende å dykke under båten i februar,så et kamera kan kanskje være smart? Hvis ankeret f.eks har satt seg fast så kan det jo også være nyttig å sjekke hva det sitter fast i!I følge reklamen kan det sende bilder fra 30 meters dyp.

Kjøpte et fra Netthandelen for 14-1500,- kr med 20 meter kabel. Det er i hvertfall definitivt verd prisen. Klare fine bilder og bra med lysdiodene rundt linsen. Problemet på større dyp er jo å styre kameraet da det bare henger i kabelen. Jeg kjøpte en sånn teleskopisk vidusvaskerstang for å kunne styre kameraet under båten og sånn og det funker ganske bra.

mvh tuffff

Dette må jo bli prosjekt miniubåt med kamera og motor. En liten sak på størrelse med ei to-liters saftflaske. Om ikke andre tar fatt så gjør jeg det i løpet av vinteren :yesnod: .

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Jeg kjøpte kameraet på trumf for 19950 poeng , jeg definerer ikke poeng som penger , så dermed fikk jeg det gratis :flag:

Må si jeg ble meget positivt overrasket av kvaliteten på bildene , har brukt det til å inspisere anodene og diverse utforskning av fiskene under bryggen.

Det skal være mulig å få ut stilbilder uten at jeg har fått anledning til å teste det ut.

Som ovenstående gjorde også jeg et innhugg i TRUMF-kontoen for et par år siden, tilsvarende kr. 1995,-. (I Watski katalogen sto det til ca. 5 000.- med liten sort/hvitt CRT plastTV den gang!!) Ser at det også dukker opp også på www.netthandelen.no i auksjoner til stadighet.

Ble positivt overrasket over kvaliteten: Godt skumpolstret aluminiumskoffert, 7" Widescreen LCD av tilsynelatende god kvalitet, motorsykkelbatteri 12V og endel ledningsstyr. Skjermen er imidlertid noe vanskelig å se i solskinn, til tross for noen plast-flap'er som du bretter ut som en skygge rundt skjermen. Jeg føler jeg må flytte og bøye meg for å få rett refleksfritt bilde. Som nevnt er det kun videoledningen som styrer retningen, dvs. du må tvinne denne mellom tommel- og pekefinger når kameraet umotivert svinger unna. Så hvis du ligger stille svinger det gjerne i andre retninger. I 1 knops fart vil nok styrevingen holde det rakt frem.

Jeg har brukt det fra jolla til å sjekke garn og ruser på hytta, moringen til bøya osv - og får stadig besøk av nysgjerrige småfisk som vil på TV!!.

Det viser i utgangspunktet kun ting i horisontalplanet, men jeg bruker det mest tiltet ned (det er en krok til det bruk) for å kartlegge bunnforholdene, som jo nødvendigvis må sees ovenfra. Kameraet har nødvendigvis dultet borti en del steiner og fjellformasjoner underveis, men ser ut til å tåle dette godt.

Skjermbildet kan speilvendes om ønskelig.

Jeg synes det er en artig sak som jeg ikke angrer på at jeg har kjøpt. Kvaliteten virker god, sannsynligvis tilsvarende de DVD skjermer man henger på hodestøttene i bil. Dette med stillbilder er jeg usikker på, har ikke kofferteneller bruksanvisning her jeg sitter, men søk på "kamera" på netthandelen.no så får du opp spesifikasjonene. Nok en artig gadget i mitt rikholdige arsenal! :smiley:

Redigert av ArvidKa (see edit history)

Har dessverre ingen "screen-dumps" å komme med, men kan si jeg er selv godt fornøyd med ZPA's kamerapakke og stiller meg bak innlegget til ArvidKa.

Løsningen med å se i sollys ble å senke ned kalesejen:

img_3356.jpg

Ønsket om å kunne styre kameraet kom tidlig. Jeg prøvde meg på en enkel ROV. Prototypen ble laget i deler fra Biltema. Den består av rørdeler i plast og fremdriften går på to lensepumper med modifisert "inntak". Dette er fikset med limpistol.

img_3313.jpg

Fremdriften fungerte veldig godt i sjøen. Ved å kun bruke den ene motoren, dreide farkosten rett rundt. Ved begge motorene gikk den fremover.

img_3321.jpg

Prosjektet stoppet opp da jeg kjøpte meg skute ifjor og ble skipsreder, men jeg hadde sett for meg de to neste modifiseringene jeg skulle prøve ut. Det ene var å få ROV'en i mest mulig nøytral oppdrift ved å dosere passelig med luftputer eller skumplast etc. Den andre modifiseringen skulle være å erstatte de tykke ledningene til motorene (brukte PN siden det var det jeg hadde tilgjengelig). Motorene trekker ca 1 ampere, så det må være mulig å bruke en tynn kabel à la telefonkabel, ringeledning eller liknende.

En gang jeg får tid fortsetter nok prosjektet....

Inspirert av innleggene her bestillte jeg dingsen på søndag og fikk den i dag!!!! Vannvittig kul sak, men er det noen som vet om man kan bruke skjermen på laptoppen istedet for den som sitter i koffertlokket? Har dårlig utsikt bakover når jeg står inne å kjører så et bakovervendt kamera hadde vært gull, så da har jeg jo flere bruksområder også. Koblet det til tv`en i stua og det fungerte utmerket (gul plugg) men for å slippe å ha så mye skjermer hadde det vært fint å brukt laptoppen som jeg bruker til kart også.

Stålmarken skrev:
Inspirert av innleggene her bestillte jeg dingsen på søndag og fikk den i dag!!!! Vannvittig kul sak, men er det noen som vet om man kan bruke skjermen på laptoppen istedet for den som sitter i koffertlokket? Har dårlig utsikt bakover når jeg står inne å kjører så et bakovervendt kamera hadde vært gull, så da har jeg jo flere bruksområder også. Koblet det til tv`en i stua og det fungerte utmerket (gul plugg) men for å slippe å ha så mye skjermer hadde det vært fint å brukt laptoppen som jeg bruker til kart også.

De fleste PC er har ikke video inn, noen har video ut, emn det er få som har video ut. Dette kan du imidlertid fikse ved å bruke en konverter som f.eks. denne : http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=312382

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

hallaron skrev:
De fleste PC er har ikke video inn, noen har video ut, emn det er få som har video ut. Dette kan du imidlertid fikse ved å bruke en konverter som f.eks. denne : http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=312382

Den dingsen ser ut som et TV kort, men det er allerede bygget inn i pc`en, er det noen måte og bruke feks. antenne inngangen på? Jeg har også en iLINK port (IEEE1394) som det står at muliggjør høyhastighetsoverføring direkte fra eksterne enheter for eksempel videokameraer, er denne noe som kan brukes?

Stålmarken skrev:
Den dingsen ser ut som et TV kort, men det er allerede bygget inn i pc`en, er det noen måte og bruke feks. antenne inngangen på? Jeg har også en iLINK port (IEEE1394) som det står at muliggjør høyhastighetsoverføring direkte fra eksterne enheter for eksempel videokameraer, er denne noe som kan brukes?

Det er vel et tv kort, det du trenger er en "dings" som omgjør antennesignalene til et format (USB/FIREWIRE/PCI/PSMCIA) pc'en kan ta inn. Dette fungerer glimrende med USB eller Firewire, send meg en mail på hallgeir.aronsen@provista.no så skal jeg finne et par konkrete produktforslag når jeg kommer på jobben i morgen. Mener jeg har i alle fall en USB og en Firewire (IEEE1394) liggende på kontoret. En stund siden jeg jobbet med disse men de ligger i en skuff eller hylle et sted :lol:

Antenne inngangen din er vel enten S-VHS (rund plugg med en del pinner) eller Composite (rund gul plugg). Det er bare det at det som regel er en utgang, ikke en inngang. Normalt er det er altså lagt opp slik at du skal kunne ta pcbildet ditt og vise det på en TV, ikke ta tv bildet og vise det på en PC. Derfor trenger du en slik overgang/konverter...

Redigert av hallaron (see edit history)

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Målet er at jeg i løpet av høsten skal bruke dette undervannskameraet til å filme under båten (propell, gjennomføringer, anoder, mv). Er det noen som har fått bra resultat med opptak på PC med dette undervannskameraet slik at man i etterkant kan studere bilder og sammenligne med senere opptak? Jeg hadde tenkt å benytte en relativt enkel PC (Dell Latitude 820). Ser at hallaron beskriver både hardvare og softvare som er nødvendig. Er det softvare som er nedlastbart, eller må det kjøpes?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...