Jump to content

Batteribank, ulike batterier


Kysta

Recommended Posts

Hei alle gamle og nyere medlemmer her på Båtplassen. Innlegg fra ett nytt medlem etter å ha gått lei av alt våset (hvertfall en del..) på Båtmagasinets diskusjonsider. Gleder meg til mange stunder med lesing av alles erfaringer.

 

I ett lystig lag kom jeg i diskusjon med en batteriselger som etter hvert ga meg helt opp. Dennes overbevisning var at en IKKE må koble sammen batterier av ulik type/kapasitet ved lading, men en skulle lade ett og ett batteri. Regulatoren "følte" på det ugunstigste batteriet og ga "juling" til det/de andre. Min overbevisning er at hvert batteri spiser det de selv trenger og lades tilsvarende (hvert batter trekker x-antall ampere som sammen gir total ladestrøm fra dynamoen)

 

Selv har jeg en batteribank for forbruk på 3 stk 105Ah batterier i parallell, med skillebryter på hvert batteri. Mellom batteribank og startbatteri er det koblet et rele som kobler inn/ut etter som dynamoen (90A) lader/ikke lader. Ligger jeg i uthavn, tapper jeg ett og ett batteri for å holde en viss oversikt over restenergien. Dvs ved forbruk er ingen batterier koblet sammen. Under kjøring kobler jeg inn alle batterier og etter egen overbevisning lades disse da opp uavhengig av hverandre.

 

Jeg har lest i tidligere innlegg om hvilespenning og andre spenninger og om temaet forøvrig (og er selv elektroutdannet uten av den grunn å være noen som helst ekspert på emnet). Jeg kommer nå med følgende spørsmål/påstander.

 

1) Hvert enkelt batteri lades like godt som om jeg hadde koblet inn ett og ett batteri (ingen av batteriene er ødelagte og alle er "vanlige" syrebatterier)

2) Hvilespenning er ikke noe tema her, da dette er en ladesituasjon og dynamoen tilfører energi og spenningen over alle tre batterien er lik ladespenningen.

 

Er jeg helt på jordet eller? Mulig er det teoretiske/kjemiske ting som kanskje ikke er ideelt, men om man skal forflytte en båt i en periode over to-tre timer, kan en jo ikke bare koble til ett batteri.

 

En praktisk greie ved å tappe ett og ett batteri: Kjøleenheten i kjøleboksen føler på spenningen og denne kutter ut ved for lav spenning (har 6mm² kabel til denne og kort avstand til batteribanken). Når batteri 1 er tomt, switcher jeg over til batteri 2 og tapper dette en stund. I mellomtiden stiger spenningen på batteri 1, og etter en stund kan jeg igjen bruke batteri 1 opp til 3-4 timer. Mulig er det ikke så sunt for batteriet, men jeg tror (uten å ha målt), at kjøleenheten kutter før kritisk lav spenning.

 

En anne praktisk sak er å koble toalettpumpa til startbatteriet. Etter endt besøk på ramma er min erfaring at kjøring av pumpa er nok til å stoppe kjøla om forbruksbatteriet som benyttes snart er tomt (så tomt som kjøla tillater det å bli)

 

Hilsen nytt medlem :smiley:

Link to post

For det første: gratulerer som nytt medlem.

 

Du vil etter hvert se at batteridiskusjonen er et hyppig tema her på BP (båtplassen).

Tidligere har noen anbefalt at det er viktig at alle batterier i en bank er av samme produsent og av samme produksjonsnummer, men Ingar her på BP har utført egne tester hvor han konkluderer at denne anbefaling ikke har særlige holdepunkter. Dette som et kort svar. Du får mange andre. Det kan også være greit å søke litt her på BP.

Link to post

Hei!

Er her litt uenig med illustrasjonen med denne vanntanken.

 

Et bestemt batteri har en egen utladning- og oppladnings- karakteristikk. Å sammenkoble forskjellige batterier vil derfor kunne medføre ujevne utladninger ved større forbruk, og som igjen vil kunne medføre at et, eller begge batteriene, til slutt kollapser.

 

Jeg mener derfor at; skal man først koble sammen et eller flere batterier så bør disse være av samme type/fabrikat samt at syrekonsentrasjonen den samme når batteriene fylles for å aktiveres (taes i bruk).

 

For meg er derfor sammenkobling av batteri-bankene i stilling 1+2 kun for nød, eller meget kortsiktigt for å ikke miste spenningen ved skifte forbruk fra den ene banken til den andre!

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
For meg er derfor sammenkobling av batteri-bankene i stilling 1+2 kun for nød, eller meget kortsiktigt for å ikke miste spenningen ved skifte forbruk fra den ene banken til den andre!

Hvis du har en dynamo og i tillegg har skillerelé elns, kobles de jo sammen når det lades?

Gjelder ikke hvis skillereleét er elektronisk (diode eller annen halvleder) selvfølgelig.

 

Joda310

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Hei!

Et bestemt batteri har en egen utladning- og oppladnings- karakteristikk. Å sammenkoble forskjellige batterier vil derfor kunne medføre ujevne utladninger ved større forbruk, og som igjen vil kunne medføre at et, eller begge batteriene, til slutt kollapser.

 

Og så store utladinger har vi kanskje aldri i en båt.

Da er det mer aktuellt i batteridrevne kjøretøy, og ta slike hensyn.

Link to post

Det enkelte skriver om at batteriene må ha samme kapasitet/fabrikat, er kun relevant ved seriekobling, noe som vel ikke er aktuellt for de fleste med 12V (med mindre man seriekobler 2V eller 6V batterier). Så lenge batteriene er av samme type, og noenlunde samme alder, så kan jeg ikke se hva som er problemet med å parallekoble batterier med forskjellig kapasitet. Det største vil ha lavest indre motstand og levere størst andel av strømmen, og også motta den største andelen av ladestrømmen, helt til alle er fullt oppladet.

Link to post

Til Kysta:

Dasspumpa på startbatteriet er kanskje ingen dum idé, med mindre hele mannskapet får "maggasjau" samtidig...

Batteriselgeren MÅ nødvendigvis prossedere slik for å fylle salgskvoten sin (på batterier)...

 

Men hva SKJER egentlig under utlading / opplading med forskjellige batterier (utladingsgrad, alder, størrelse (Ah) osv.)?? :rolleyes: (Vi snakker om std. blybatterier)

 

Opplading:

Du har en dynamo (eller LADER for den saks skyld) som gir 14,4 volt HVIS hele batteribanken (inkl. evt. startbatterier...) er nogenlunde oppladet.

Dersom banken (eller noen av batteriene) IKKE er på topp, vil STRØMMEN (i Ampére) være så høy at spenningen (i starten av ladeprosessen), vil være noe lavere; Men etterhvert som batteriene fylles går strømmen NED og spenningen OPP til (de innstillte) 14,4 volt. Batteriene "spiser" i h.h.t. hvor "sultne" de er.

(Eller for å si det "elektrisk": Dess lavere batteri-impedans, jo mere strøm trekker de.)

 

Utladning:

Tenk deg at du skal starte (trekke MYE strøm) OG at du har HELE "batteripakka di" innkoblet :eek: Hva skjer DAaahhh?? :rolleyes: :rolleyes:

Sammenlign det med at hele familien skal trekke et tau over en trinse med et lodd på 100 kg...: Han far (startbatteriet) er sterkest (har laveste egenimpedans, eller høyest CCA) og tar i 50 kg... Hu mor er ikke så svak hun heller og tar i 35 kg... Storebror tar 10 kg og minstejenta tar 5 kg... Tilsammen 100 kg. Loddet letter. Og INGEN av dem brekker ryggen av DEN grunn.

Det samme skjer med batteriene; Startbatteriet gir mest strøm uten at spenningen ramler særlig mye; De øvrige batteriene "gir etter evne" (etter den egenimpedans / CCA de har). Men ALLE batteriene gir SITT bidrag, og er med på at spenningen ikke ramler så mye som om startbatteriet skulle være alene om jobben...

 

Ingar har (som tidl. nevnt) kjørt en test som viser at sammenkobling av batterier i "hvilestilling" (uten forbruk / lading) IKKE gir strømovergang mellom batterier. MANGE "eksperter" hevder det motsatte og er med på å opprettholde denne myten... Vel, JEG skal ikke bidra til dette (er ingen expert!), men har allikevel batteribryter på alle 4 batteriene (som frakobles når jeg forlater båten i havn) :yesnod:

(Har minst ET av batteriene (toppladet) frakoblet under gange; Det HENDER jo at jeg ligger å driver under fiske med all "elektro-leamikken" innkoblet, og vil ikke være HELT strømløs hvis.....)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
MANGE "eksperter" hevder det motsatte og er med på å opprettholde denne myten...

Og fellesnevner er at de har hørt, lest eller tror det er slik.... Ingen har gjort noe for å sjekke det ut selv.

 

Har ingen problemer med å innrømme at jeg synes det begynner å bli flaut å imøtegå disse påstandene gang på gang.

Men som jeg har sagt tidligere, en mengde helt ok batterier blir hvert år kastet pga dette og batterier representerer ett miljøproblem. Og unødvendige utgifter.

Link to post

Takker for alle svar og meninger :flag:

 

Til Marwin (tror jeg det var), så enes vi om at "batterier spiser etter hvor sultne de er".

 

At flere batterier sammen er sterkere enn ett er jeg også enig i, men startbatteriet mitt må klare seg selv pga releet som er koblet mellom batteribanken og startbatteriet (som nevnt i starten av denne tråden). Kontakt mellom disse oppnås ikke før dynamoen lader.

 

Grunn for at jeg har en bryter etter hvert batteri er rett og slett for å holde nogenlunde orden på hvor mye strøm jeg har igjen i båten. Antall Ah (amperetimer) er etter min mening likt uansett og noe kjempeforbruk er det ikke til vanlig. Det meste går til kjøleskapet.

Link to post
.... Ingen har gjort noe for å sjekke det ut selv.

Joda, jeg har prøvd. Jeg har hatt 2x75Ah og 2x115Ah (til og med forskjellig fabrikat) sammenkoblet og det har fungert aldeles utmerket. Batteriene har hatt en levealder på gjennomsnittlig ca. 10 år. Nå har jeg gått over til AGM-batterier og kjøpte 4 stk. på 70Ah selv om jeg hadde hatt plass til 2x70Ah og 2x95Ah. Jeg tror nok dette også hadde gått fint. Jeg er usikker på om jeg angrer på at jeg ikke valgte siste alternativ og innrømmer gjerne at jeg var litt feig.

 

Eivind

Link to post

Fikla MYE i dag, med justering av autopilot, mens radar, 2 lodd, VHF, AIS, TelChart PC+++ var oppegående og la merke til at E.Tec-en var treg i strarten... La inn 2 "bo-batterier" til og motoren startet som et skudd.

Tilskuddet fra de to ekstra var nok til å starte motoren. De ga hvert sitt bidrag!

Narurlig nok!!

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post

Ingar

 

Blybatterier er ikke noe miljøproblem i Norge i dag.

 

Det blir samlet inn og resirkulert over 96% av alle solgte batterier.

 

Gjennvinning skjer hos Boliden i Sverige og i store verk i England.

 

Blyet blir det laget nye batterier av. Batterikassa brukes til energi eller til å lage nye batterikasser eller

andre plastprodukter av. Batterisyra brukes også som råstoff til å produsere syntetisk sukker

til næringsindustrien.

Link to post

96% er veldig bra, men det "forsvinner" fortsatt over 700 tonn batterier i året.

Jeg vil tro at en grunn for de høye returandelen er at mange bilbatterier byttes på verksted/bensinstasjon. Og at båtbatterier bidrar vesentlig til de 4%. De er ofte store og tunge, og det kan være fristene å dumpe de i søppelcontaineren i havna. Eller i sjøen.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...