Jump to content

78 Ford 2715E, hvilken propell

Capt`n Laffen

Recommended Posts

Har noen peiling på hvilken propell som skal benyttes til denne maskinen?, har en kompis som har mistet propellen og lurer på hva han skal erstatte den med...

Hva slags båt har han? Båt- og skrogtype betyr vel så mye som motorinstallasjon ved propellvalg.

Jeg har tidligere lagt inn en annonse på Markedet her på forumet med denne propellen (den er ikke solgt) :

3-bladet propell V21x13 (venstregående), original Volvo Penta, for 40 mm standard aksel.

Propellen er snaut brukt og feilfri.

--> https://baatplassen.no/p/showproduct.php?pr...t=900&cat=7

Denne har tidligere såvidt vært brukt i en 30 fots halvplaner på ca. 4 tonn med 2715E Lehman-motor og 40 mm aksling.

Denne hadde marsjfart på ca. 9 knop og toppfart 12 knop ved max korrekt turtall 2500 rpm for denne maskinen.

Propellen dukket overraskende opp i garasjen under opprydning i våres og har tilsynelatende i all hemmelighet "overlevd" et par båtskifter siden 2715E-motoren :lol:

Om ikke denne passer, så har dere i alle fall et utgangspunkt for å komme videre!

Redigert av Phoebe (see edit history)

Capt`n Laffen, som du ser er det ikke motoren alene som avgjør propell valg. Hvilken propell størrelse som skal velges avgjøres av motoreffekt, utveksling på gear, fartspotensialet i båten og båtens vekt. Kjenner du alle disse faktorene kan man med rimelig god margin finne rett propell.

Anbefaling som du har fått over har derfor liten verdi, det blir ren gjetning.

En Ford 2715E er vell på 120HK, Husky 26 er en halvplaner på ca 3,5 tonn og jeg antar at den med 120 HK gjør ca 17 knop, dersom mine antagelser er sånn noen lunde korrekt mangler du bar girutveksling samt en utregning fra Sydvesten her på forumet.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...