Jump to content

Mistet vanntemperatur på Simrad IS15

Bitteliten

Recommended Posts

Jeg har en Simrad IS 15 som er i nettverk med en CX 44. I dag oppdaget jeg har jeg ikke lenger har vanntemperatur på instrumentet. Jeg tror dette er ekkoloddsgiveren - og jeg har ekkolodd data inn på alle instrumenter, men ikke vanntemperatur. Jeg mistenker at giveren har tatt kvelden. Noen som har tips å komme med?

Eller kanskje det faktisk er slik at det er fartsgiveren og ikke ekkoloddsgiveren som måler vanntemperaturen?

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Hei Bitteliten..

..jeg tror vi har omtrent identiske systemer.

Hvis det er tilfelle, ligger temperaturgiveren din i samme hus som den manuelle loggen

og ikke i ekkoloddgiveren.

Får du opp vanntemperaturen øverst på skjermbildet når du kjører ekkoloddmodus på CX44 ?

Hva med autopilotdisplayet, her skal du evt. også få opp vanntemperaturen i "info"/tridata" -modus?

Sjekket dette nå i båten. Vanntemperaturen viser 48,5 grader. Husker nå at dette startet på torsdag. Da stod giveren konstant på 22 grader selvom motorene ble varme (pleier å øke noen grader). På vei hjem fra Bile var det 33 grader i vannet :cool:

Jeg har fartsdata, men altså altfor høy temperatur. Begynner å lure på om IS'en har tatt kvelden - for nå viser den feil dybdedata også.

Noen som vet grantitiden på Simrad?

Veldig interessant...

min temperaturmåler har også nettopp begynt å vise vanntemperaturer mellom 33 og 40C` .

Jeg har ikke IS-15, men kjører tridata gjennom Info-funksjonen på AP-16 (autopilot-displayene).

På tridata-visning har jeg også slitt litt med visning av dybde, posisjonsdata og utvendig vanntemperatur.

Alt vises riktig på displayene på CX44 og CX34 (ikke temp, denne viser for mye alle steder), men begge tridata- (Autopilot)-displayene

mangler tidvis info slik jeg forstår din IS-15 også gjør. En Simrad -tekniker jeg har hatt på telefon har antydet at dette visstnok være en feil kabel i SimNet-nettverket.

Saken ble tatt opp med båtbygger i forrige uke, og som har tatt problemet videre til Simrad.

Jeg opplever at dette går på skinner, og at det kommer en Simrad-tekniker en av dagene som skal feilsøke

og utbedre saken.

Er ikke din båt ganske ny? Har du meldt feilen videre til Navico / evt. gjennom Windy ?

Redigert av Phoebe (see edit history)
. Begynner å lure på om IS'en har tatt kvelden - for nå viser den feil dybdedata også.

Noen som vet grantitiden på Simrad?

Garantien på Simrad er 2 år. Har ikke hørt noe fra forhandleren jeg har kontaktet ennå.

Dybden har rettet seg nå - jeg hadde nok litt overivrige fingre da jeg endret på en instilling for giveren her.

Jeg har slitt med feil vanntemperatur på mine IS15 i flere runder. Har fått byttet både giver og blackbox fra Simrad. I fjor fungerte det greit, men i hele sommer har måleren vist over 40 grader C i vannet igjen.

Jeg vil gjerne vite hva Simrad sier til dere, Bitteliten og Phoebe. Jeg fikk aldri beskjed om at dette var en feil Simrad hadde vært borti tidligere. Men jeg hadde ikke direkte kontakt - alt gikk gjennom båtforhandlern. I tillegg var hovedproblemet mitt med ekkoloddet, som alt for ofte - og gjerne på dybder mindre enn 8-10m - nullet ut, eller viste 0,4 m. Dette problemet har jeg ikke blitt kvitt. Er det noen andre som har hatt lignende problemer? Jeg har lurt på om det kan ha med giverplasseringen å gjøre. Kanskje kjølen på et eller annet vis slår inn, der bunnen er slik at det egentlige ekkoet er vanskelig å tolke. Det virker i alle fall som problemet ofte oppstår der det er høyt sjøgress eller lignende... Men jeg har ikke tidligere hatt ekkolodd som har latt seg lure så lett, så jeg skjønner det ikke helt.

Axel

Hei hadde det samme problemet i fjord med min is-15 vanntempraturen løp helt løpsk.Mener å huske at giveren var sammen med fartsgiveren.Denne var ca 3 år gammel menn etter en diskusjon med Simrad hvor jeg pressiserte klart og tydelig min tolkning av kjøpsloven og hvor den stod iforrhold til simrad sin garanti fikkk jeg en ny giver i posten og da ble alt som det skulle være

• 5 måneder senere...
Men teorien er at det er giveren som er gått, og den må byttes.

Tror det er i praksis også, Bitteliten.

Jeg har fått bekreftet at min giver blir byttet i god tid før bunnstoff skal legges på.

Følg forøvrig opp Framnæs når det gjelder softwaren i 44`en din også.

Det er kommet en ny og endelig versjon av den jeg har beskrevet for deg på IM tidligere.

Jeg er lovet oppgradering til denne samtidig med at temp-giveren byttes.

Pr i dag har jeg beta-versjonen av samme fra september-07.

Redigert av Phoebe (see edit history)
Følg forøvrig opp Framnæs når det gjelder softwaren i 44`en din også.

Jeg har litt noia når det gjelder SW i plotteren. Min holdning er å ikke røre noe som fungerer tilfredsstillende, og det gjør det. Ser med skrekk og gru på å ha en jobb der alt må meldes opp i plug and pray Simnet igjen og alt må kalibreres på nytt pga et bytte av SW som ikke trengtes (jeg er ikke av de som vil ha motordata i et radarbilde med kart i radaroverlay og ekkoloddet i venstre hjørne slik at jeg slipper overhode å se ut når jeg kjører båt :wink:)

Faktisk brukes CX'en mer og mer som ren radar (og wp giver til autopiloten) - resten foregår med papirkart, blyant og linjal :yesnod:

Jeg har OGSÅ haft samme problem: Vandtemperatur på konstant 24 grader på Simrad'en (CA44). Nu har jeg også en temp på min Ray ST-60, så den bruger jeg i stedet og har egentlig tænkt, at det var fordi Simrad'en målte tempen i motorrummet ved en fejl. Men nu kan jeg godt se, at den er helt ligeglad med hvadsomhelst.

Jeg hører gerne om eventuelle løsninger!

Andy

Om giveren er i motorrommet er det helt naturlig at den viser 4-6 grader for mye. Det fant vi ut da vi en pinse stupte uti og trodde det var 20 grader i vannet - det var 15 :eek::lol: men det var en vakker dag

Pinsen_002.jpg

Dette sjekkes enkelt med et vanlig termometer og kan justeres med off set funksjonen - men da vil det vises for lite grader når motorene er kalde :crazy: Vi tar ofte morgenbad så jeg har offset til 0 på vanntemp.

På båten min sluttet vanntemperaturen å vise seg på IS 12 - og da jeg gikk inn på ekkoloddet på CX 44 så jeg at vanntemperaturen var 49 grader :lol: Kona kunne bekrefte at det ikke stemte da hun badet i september

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...