Jump to content

Blindleia

DWC

Recommended Posts

Etter hva jeg tror begynner Blindleia der det blir veldig smalt når man kommer fra Lillesand og kjører vestover (rett etter Skauerøya). Ender i Gamle Hellesund på vestsiden.

Det er i alle fall hva jeg tror. Kom akkurat hjem fra ferien, og vi gikk gjennom Blindleia 2 ganger (en hver vei...)

EDIT: Har ikke draftet/ sjøkartet her, så jeg kan ikke gi noen koordinater eller bedre navn...

PS: Hvis du skal lenger vestover enn Blindleia bør du vite at du kan gå inn i Ulvøysund i stedet for å gå rundt øyene der ute. Deretter rett over Kvaasefjorden og inn mot Tømmerstø (marina med diesel og bensin) + matbutikk som har åpent til kl 22 på kvelden. Rett sør for Tømmerstø (nesten) ligger Skippergada som er et flott skue, i alle fall i solskinn ;-) (Bare noen tips jeg ville hive inn - så får du ta det for hva det er ;-) )

Redigert av psolse02 (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

• 9 måneder senere...

Sitter og planlegger tur fra Langesund til Kristiansand i morgen. Det meste blir å betrakte som ren transport etappe, men kunne tenkt meg at vi gikk Blindleia og solen skinner.. Har sjekket høyden på bruen ved Lillesand og den er 19m så det går bra... Er det noe mere på ferden mot Hellesund en bør være obs på av hindringer... Stikker 1,85 dypt og rager 17,5 meter over havet.... Har ikke gått Blindleia siden 98 og da med en Sollux 24, så jeg husker ikke eventuelle seilbåthindringer på ferden..

Er det ellers noe som kan være verdt å ta meg seg steder å se på ferden mot det blide sørland

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Hva er det med denne Blindleia....?? kan ikke åpne Dagens Næringsliv uten at en eller annen finanskjendis har kjøpt seg hytte der.

Er det fint der også for båtfolket og er det plass i naturhavner uten å tråkke på rikingenes flytenede trampoliner ??

Har vert i Lillesand med bil , men aldri kjørt Blindleia sammenhengende ....har jeg gått glipp av noe ?

Redigert av salt (see edit history)

"Øya" gikk i rute gjennom Blindleia for mange år siden. Da den ruten ble lagt ned stengte butikken i Gamle Hellesund dørene. Butikken lå på en øy, og var drevet av en gammel dame. Hun fikk alle varene med båten. Håpløst å drive butikk hvis alle varene må hentes med egen båt. De som befolker Gamle Hellesund i dag vet ikke hva de går glipp av. Helena i butikken var en institusjon! Var du ikke fast kunde fikk du ikke kjøpe øl, og hvis du var, var det kun hele kasser som gjaldt. Skikkelig gammel landhandel, nesten så mel og sukker ble solgt i løsvekt.

"Øya" sluttet vel å gå tidlig på 1990-tallet en gang.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Tror kun den er sightsing og charterbåt nå. Helena la inn årene for mange år siden. Etter at Helena la ned landhandelen var det også en kiosk der som ble drevet i noen år, men som også ble nedlagt for noen årsiden. Nå er landhandelen blitt omgjort til en hytte der det vanligvis ligger en flott trawler og der kiosken lå har blitt oppbevaring for Hellesund lakseoppdrett.

Er det ellers noe som kan være verdt å ta meg seg steder å se på ferden mot det blide sørland

Jeg vill på det sterkeste annbefale Landvik og Redalskanalen litt Nord for lillesand,før Grimstad , har bodd ved Redalsvannet i mange år og å stå på vannski igjennom Reddalskanalen var en lokal sport om en var litt kjent , det var noen bilder fra kanalene på TV progammet : Unkaren (Tjore) nettop.

Som kanal los vil jeg anbefale Sydvesten (stikker nok litt for dypt) å bruke lettbåten opp der.

Ja, det vil jeg si. Det må bare oppleves. Det er også mange naturhavner hvor man kan ligge med båten.

Ja, Blindleia er flott å seile gjennom.

Men jeg er ikke enig i at det er mange naturhavner. Leia er såpass nedbygget med hytter i strandsonen at det er få plasser en kan kan ligge, i hvert fall uten å ta en avstikker fra selve leden. Jeg har gått Blindleia 5-6 ganger, kanskje. Finest hadde vi det ved Medholmen men også Mortensholmen er fin. :smiley:

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

ikke noen hindringer i Blindleia du trenger å tenke på

Det er riktig, så lenge du følger selve leia, og går etter sjømerkene. Ellers er det stedvis svært ureint - like mange holmer og skjær under vann som de du kan se. Røynevardfjorden kan være et godt eksempel :eek:

Ja, Blindleia er flott å seile gjennom.

Men jeg er ikke enig i at det er mange naturhavner. Leia er såpass nedbygget med hytter i strandsonen at det er få plasser en kan kan ligge, i hvert fall uten å ta en avstikker fra selve leden.

Ja, det er mange hytter. Vær dog klar over at de siste 8-10 år har det ikke vært nybygging av hytter i 100 metersbeltet, det er Norges strengeste forvaltning av strandsonen i Lillesand.

Men den som ikke finner naturhavner i Blindleiaområdet er, ja nettopp 'blind'. Det er SVÆRT mange naturhavner der, få meter både innenfor og ikke minst utenfor selve leia.

Nilen er vel den mest kjente, her er det av og til over 100 båter i juli. Jeg gikk gjennom den både på fredag, lørdag og søndag på vei til holmetur og vennebesøk. En god del båter var det allerede - dette er sørlendingenes arena fram mot sankthans. :smiley:

Hva er det med denne Blindleia....?? kan ikke åpne Dagens Næringsliv uten at en eller annen finanskjendis har kjøpt seg hytte der. Er det fint der også for båtfolket og er det plass i naturhavner uten å tråkke på rikingenes flytenede trampoliner ??

Fatter ikke hva som er så fint med blindleia, en trang og krokete lei med en traffikk alá E18 i ferietiden. Det er da så mange andre flotte indreleier på Sørlandet? Men for all del, er du der, så ta gjerne en tur inn Isefjærfjorden. Der kan du nyte idyllen og freden!

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Nå er det ikke snakk om noen stopp i blindleia, til det er tiden for knapp.... Så der blir til at vi eventuelt bare går rett gjennom leia, blir det god seilvind så går vi nok utaskjørs hele veien... Båten skal være i Bergen fredag kveld, en av mannskapet har fått seilisforbud 17. mai av kjærringen.. Selv hopper jeg av i Kristiansand og tar bussen hjem torsdag morgen.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

En liten stemningsrapport fra strekningen Arendal-Grimstad... Vi har har vært på sjøen siden 10.20 i dag, da la vi ut fra Langesund med friskt mot.. Har hatt vinden rett inn mot baugen stort sett hele veien..... og opp i 11-12 m/s mellom Jomfruland og Lyngør.... Nå har vi bunkret mere "medisin" i Arendal og fortsetter ferden sørover... Regner med å være i Blindleia om et par timer eller så, og Krisitansand ved 23 tiden ++... Det er motsjø og mye vind som medfører at vi har redusert marsjfart... klarer kun 7 knop på marsj..

• 2 uker senere...
Men den som ikke finner naturhavner i Blindleiaområdet er, ja nettopp 'blind'. Det er SVÆRT mange naturhavner der, få meter både innenfor og ikke minst utenfor selve leia.

:yesnod: Bare enig, men du skal være kjent for å finne de fine plassene som ligger på utsiden av leia. Men enda godt at ikke alle som ferdes i "leia" har funnet disse perlene, for da ville det bli trangt om plassen. Mine observasjoner tilsier at det i by-havnene blir fullerer og fullere for hvert år (ja, ialle betydninger av ordet!), mens jeg ikke ser samme tendens i en del av de litt mindre tilgjengelige uthavnsperlene. Joda, noe flere folk er det, men fremdeles absolutt mulig å finne gode plasser selv midt i sesongen.

Fatter ikke hva som er så fint med blindleia, en trang og krokete lei med en traffikk alá E18 i ferietiden. Det er da så mange andre flotte indreleier på Sørlandet? Men for all del, er du der, så ta gjerne en tur inn Isefjærfjorden. Der kan du nyte idyllen og freden!

Delvis enig, Lars. Selve leia er E18, mens perlene ligger i tilknytning til leia.

Ellers er det en "uoppdaget" lei for mange, fra Ny Hellesund og til Trysnes. Denne skjærgårdsidyllen er minst like fin som Blindleia, men med betydelig mindre trafikk. Så den som tar seg bryet med å dra litt forbi Kr.sand finner en skjærgård som er noe av det flotteste på hele Sørlandet! Men det skulle vi selsagt ikke sagt... :lol:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...