Harryt Startet 12.August.2007 Link til dette innlegget Startet 12.August.2007 Hallo. Har behov for noe balast fremme i baugen på min Sandvik 25AC. Noen som har erfaring med hvor mange kilo som er passende? Bly, sand eller stein? Mvh HarryT Sitér dette innlegget Link to post
VO`n Svart 12.August.2007 Link til dette innlegget Svart 12.August.2007 Selv hatt sand, men skal du ha "mye" er kanskje bly best plassmessig men stein ? Sitér dette innlegget Link to post
Harryt Svart 12.August.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2007 Stein er neppe noen god ide nei Men finnes det noen "formel" for hvor mange kilo man bør legge i? H Sitér dette innlegget Link to post
Hoppsann Svart 13.August.2007 Link til dette innlegget Svart 13.August.2007 Her er det vel ikke annet enn å prøve seg frem, din båt har annet utstyr og balanse enn naboens. Hvis jeg kan få lov å foreslå en ballastløsning er det å ta 5 liters kanner som fylles med stålspon og stålsagspon fra verksted. Når du mener du har rigtig antall kilo på plass må plastkannene spennes fast. Fastspenningen gjøres med karmlåser eller annet som lett kan åpnes lukkes. Da har du muligheten til å justere ballasten senere når du tar inn og ut utstyr, samtidig er vask og inspeksjon av området under ballasten mulig. Sitér dette innlegget Link to post
Sandvik(a) Svart 14.August.2007 Link til dette innlegget Svart 14.August.2007 I Sandviken min var det sekker med sand i kjølen. Det er fuktig og møkkete. Han jeg kjøpte båten av hadde et jorde. Jeg syntes sanda passet best hos ham. Spurte om han kunne hive den ut for meg før han leverte båten. Det gjorde han. Dvs jeg startet med båten helt uten ballast. Det gikk, men var ikke særlig komfortabelt. I min sitter det en 4 sylindret perkins motor. Vil anta at vekta på denne er ca 200 kg. med gear ol 230 kg. Jeg har valgt å bruke bly barer. Vekt pr bare er 30 - 35 kg stykket. Kjøpt hos et firma på Alnabru Oslo. Mener å huske at de hette Metalco ol. Husker jeg ikke feil tok de ca 10 kr pr kilo. Jeg har brukt 11 stk av disse barene. 5 barer er plassert i skottet under søyle for bordet i kabinen forand. Dvs ganske midt i kjølen, langt fremme. De andre 6 barene har jeg fordelt på begge sider under dørken, ved førerstol, og kjøeskap. Disse har jeg tred på oversiden av en langsgående stiver. Dvs så langt ut på sidene som mulig. Dette er jeg ganske fornøyd med. Men ser ikke bort fra at jeg skal ha inn et par barer til på sikt. Sitér dette innlegget Link to post
great7 Svart 19.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2014 Tenkte å blåse litt liv i denne tråden igjen. Noen andre med erfaringer på dette området? Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 19.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2014 Det jeg har lest andre har gjort, er å dra innom firmaer som driver med avballansering av hjul til bil og tigge til seg gratis avballanseringsbly. Disse har de fyllt i 4-liters spyleveskekanner og brukt dette som ballast. Om du lurer på hvor mange kg du trenger, kan du jo fylle opp med vannkanner til du finner ønskelige vektballanse og så regne om antall liter vann om til antall ønskede kg i baugen. 1 liter vann, veier ikke langt unna 1 kg, så det blir ikke så veldig vanskelig å regne. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Guest Avmønstret# Svart 19.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2014 Hadde Sandvik 28. Den hadde blokker av støp og jernskrap med epoxy på toppen i kjølsvinet nesten hele veien frem. Var vel 1.5 meter aller fremst uten, og som da var en grei stueplass for øl og sprit under dørken :-). Problemet med støp/jernskrapblokkene var selvsagt at de hadde gått i oppløsning fra i forkant av motor og bakover, hvor det pleier å stå vann i kjølsvinet. Det var et helvete å få ut denne drittblandingen av støp/sand/olje og dritt fra 30-40 år tilbake i tid. Blokkene fremmover i kjølsvinet var i god stand. Løftet de ut og gjorde reint og la de tilbake. Ble egentlig aldri helt ferdig med å spa ut grapset under motoren og bakover. Hadde en md21 som stod dypt i båten, pluss dieseltank på ene siden av motoren og vanntank på andre siden. Opplevde aldri båten som ustabil, men kanskje litt kjapp i bevegelsene og veldig sluttstiv. Denne båten hadde rigg og jeg fikk testet den i en del sjø og vind uten at jeg noen gang følte at den var ustabil. Om jeg krenget den for mye så "slapp den på kjølen" og mer eller mindre gled sidelengs. Men jeg er vant med seilbåt så jeg mishandlet den antagelig litt mye ifht krenging og sånt egentlig. Fikk også noe forferdelig rask og brytende sjø inn på siden fra en konvoi med svenske nordwest eller noe sånt utenfor Stavern. Da trodde jeg et øyeblikk at vi skulle bli kastet rundt, men igjen så la den seg helt over og gled sidelengs "på kjølen". Var dog redd for at jeg skulle få sjø inn i cockpiten da.... og alt, inklusive kona og unger + bikkja endte på dørken selvsagt.... Etter det var jeg temmelig sikker på at den snekka var bortimot umulig å velte. Vi hadde en del strekk med for mye vind og sidesjø i sommer, men vi gikk da alltid med både seil og motor og da var båten stø som toget til tross for at det var mye mer sjø enn hva jeg likte egentlig. Det er når du går og kun møter seilbåter at du skjønner at du egentlig har gått ut i for mye vind og bølger ;-) ---------------- Nå er jo dette ulike båter men jeg tipper nok at du bør ha en del ballast. Sitér dette innlegget Link to post
VO`n Svart 20.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2014 I en snekke jeg hadde var det brukt slange til lastebil dekk, kappet til så det ble en pølse på halvmeteren. Brukt ståltråd og tvinnet endene. Fylt opp med grov våt sand. Aner ikke vekta, men de var blytunge å få ut.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.