Jump to content

Pakkboksen på Nidelv 24 1984 - Hvilken type og hva gjør jeg ?

Ex Skarpnes9100

Recommended Posts

Hei!

Da ble det endelig båt igjen! En Nidelv 24 fra 1984. VP 2003 motor. Jippi!

MEN;

Jeg har lest innleggene her om smørekopper og dra til før hver tur (som jeg fikk beskjed om) Dra til etter hver tur, etter 5 timer, etter en måned, Ett "par-tre ganger per sesong", etc. etc.

Hva SKAL jeg gjøre med det som står i min "nye" Nidelv ? Er det Sleipner med kalk eller er det noe annet ?

I min forrige snekke, en 22 Polar med nyere Yanmar, var det satt inn oljesmurt pakkboks med engen tank. Aldri snakk om å gjøre noe da....

Kan noen si meg hva jeg skal gjøre? Skal snart på langtur for å kjøre snekka ned til Nøtterøy fra Oslo, og da vil jeg jo helst ikke ha noe tull.... Hun jeg kjøpte den av sa at hun hadde fått beskjed om å dra til litt før hver tur....

Se bilde.

På forhånd takk for svar!!!! :diving:

Pakkboks Nidelv 24

===============================================

Båt: på jakt etter neste Lolly

Jeg vet ikke, men er veldig intr i svaret selv. Hatt Nidelv 24 i 2 uker nå. Har dratt til pakkboksen litt innimellom, men det lekker litt i akslingen. Tipper det må gjøres noe mer. og ja, den er full av fett...

Så dere som kan dette: Hvordan skal vi smøre akslingen best mulig? :smiley:

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

OK, da følger jeg bare med. Så langt har jeg ikke notert noen lekkasje, og koppen kjentes veldig "hard" ut når jeg prøvde å vri litt...

Takk for tips !

Ja det ble nok feil link der!

Men det er da mye bedre å se den nye fine Nidelven min i slikt format ???? :flag:

hehe, neida, nå ar jeg endret det.

Frode

• 4 uker senere...

Heisann...

Når det gjelder pakkboksen skal du bare "dra inn slakket" som det heter....dette kjenner du lett ved å kun bruke fingertuppene. Når det gjelder drypp fra aksel/pakkboks er det akseltabelt med 1 drypp pr. minutt. Er det oftere skal man først justere/skru til mutter som sitter på selve pakkboksen....hvis dette ikke hjelper eller det ikke er mer og justere påbør man ta jobben med å sjekke simringene og evt. pakke om selve pakkboksen.... legge i ny talgpakning etc etc ;-)

• 17 år senere...
Grand Banks jr skrev On 13.8.2007 at 1.06:

Jeg vet ikke, men er veldig intr i svaret selv. Hatt Nidelv 24 i 2 uker nå. Har dratt til pakkboksen litt innimellom, men det lekker litt i akslingen. Tipper det må gjøres noe mer. og ja, den er full av fett...

Så dere som kan dette: Hvordan skal vi smøre akslingen best mulig? :smiley:

Jeg borret bare hull i lokket, gjenget å skrudde på fettnippel så bruker jeg bare fettpressa i ny og ne 😃

Velkommen til forumet Knyt!
Til info så er dette en gammel tråd i forumet. Jeg lurer ikke på dette lenger. Nå er det 18 år siden jeg skrev den kommentaren som du svarte på :fniser:, men svaret kan jo være bra for andre. 👍

Når det er sagt så er vel dette en type talkpakning som det skal presses fett inn i, men det bør gjøres forsiktig. Presser man for hardt kan man presse ut pakningene etter det jeg husker. 

Jeg har ikke overnevnte båt lenger. Mener den ble solgt høsten 2009 eller 2010. 

Som nevnt: Velkommen til forumet! Dette er et levende gammelt forum, og mange har vært her i både 5, 10 og nå over 20 år. :skål_øl:

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...