Jump to content

Clipper 1700, er ute etter all info!

Ola_Gunnar

Recommended Posts

Hei! Jeg er ny på forumet her, og stiller da et spm om båten jeg kjøpte i høst.

Det er en Clipper 1700, med en 89` mercury 90hk 6syl påhengsmotor..

Har leita litt etter info om både båten og motoren, ang ytelser, vekt begrensninger og egentlig all mulig info om disse.. Er det noen her som kjenner til sider, eller har gode kunnskaper om dette, så håper jeg på svar her!  :lol:

Bilde av båten min!

Bilde

Hei

Denne båten har vært produsert som Clipper 1700 og Egda 17. Senere ble overbygget forandret, og båten het da Summer Fun, i samme familie som Summer Dream og Summer Family. Da hadde den også annen innredning med bla rund sofa bak.

Skroget er opprinnelig et løpsskrog fra Clipper. Den har vært mye brukt i Oslofjorden rundt på 70- eller 80-tallet.

Jeg kjøpte selv formene til Summer Fun i 1997 eller 98. Jeg bygde meg en båt og satte på en Yamaha 100hk V4. Etter to sesonger klødde det i fingrene igjen, så jeg solgte motoren, forlenget båten 30 cm, og satte inn en Mercruiser turbodiesel på 117hk. Nå er driftskostnadene halvert og vel så det.

Har egen side til båten min som du gjerne kan ta en tur innom. Der finner du mailadressen min om det skulle være mer du lurer på:

http://www.summer-fun.tk

mvh

Kenneth Sætremyr

Hei

Stilig å se en slik båt igjen, jeg hadde en slik i 1985 kjøpte den brukt fra Egersund og tok den til Stavanger. den hadde da en 90 suzuki men ga synes jeg for lite fart. Det ble kjøpt en ny 235 hk johnson og montert på båten, forsikringselskapet likte ikke dette noe særlig de sjekket med fabrikanten/ konstruktøren og fikk til svar at den var designet for 140 hk, dermed ble den forsikret mot at egenandelen ble satt kraftig opp.

Jeg skal love deg at dette gikk fort, lett 70 knop men da var det ikke mye kontroll på kjøringen, den hadde lett for å " ta av" Etter det jeg kjenner til var alle Clipper båtene gule, jeg fikk også inntrykk av at de var solid bygget i forhold til edga båtene som var av samme "lest". Jeg vet at den jeg hadde ble lakkert blå og motoren byttet etter et motorhavari, kansje det er samme båten.

mvh

Jone

• 2 uker senere...

Dette var morro lesing :)

Jeg kan tenke meg at denne båten er god for mere motor enn jeg har ja.. Men 235hk var vel litt drøyt?  :eek:

Den er nok ganske gammal, men den ligger fint i vannet må jeg si! Stødig og god, og samtidig tilgivende for bølger :) Eneste negative jeg har på den, er at propellen spinner lett i sving.. Dette har vel mest med montering og stamme lengde å gjøre..

Hei!

Båten het først Egda. Den ble konstruert og bygget av Tore Noddeland i Mandal - en universalhåndverker som har bygget racerkatamaraner i finèr og som nå er en av landets ledende knivsmeer. Tore kjørete båten i race i begynnelsen av 70 - årene. Etter dette tok Clipper over modellen. Historien videre er som beskrevet i andre innlegg. Det kommer forresten en artikkel om sønnene til Tore, som har tatt opp arven, og gubben sjøl, i marsutgaven av medlemsbladet til Redningsselskapet, Redningsskøyta.

Ingvar

Ingvar Johnsen, Redningsselskapet.

<<<fant frem et par gamle fotoalbum med bilder fra den daget vi sjøsatte clipperen med en ny 235 hk motor på, dette var da og er kansje enda den største motoren som Tveit AS i Stavanger (tidligere Sveise og Gressklipperservice hadde levert).

Dette var en fin dag i mars 1985 som innledet en sesong fyllt av fart og ungdommelig pågangsmot

Bilde

Bilde

Hei!!

Jeg har også hatt en Egda. Den var egentlig orange, men vi pusset den opp og lakkerte den i mer moderne hvitfarge. Skal prøve å finne noen bilder litt senere.

Her er imidlertid et bilde jeg tok i Vestfold i sommer. Tror bestemt at denne båten er laget i samme støpeformen. Jeg kjenner ikke eieren, men kom over båten tilfeldigvis.

Anabelle

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Hei igjen

Ser at båten som jeg hadde (clipper 1700) hadde to kryssholt og to forhøyninger på dekket fremme Edga båtene ser ut til å ha ett kryssholt, men dette kan kansje ha med års modell å gjøre.

mvh

Jone

Vår Egda hadde også ett kryssholt foran på dekk.  

Så hadde den rattet på babord side - litt sjelden til å være båt....

For interesserte kan jeg nevne at Egda hadde logo - symbol som skulle illustrere et vikingskip - sett fra siden. Tror kanskje jeg har et skilt liggende, og skal prøve å få tatt et bilde.

Anabelle

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

• 5 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...