ronla Startet 13.August.2007 Del på Facebook Startet 13.August.2007 Jeh har nettopp kjøpt en båt med en 1998 mod KAD 44 som er kjørt ca 1000 timer. Motoren har fungert fint i hele sommer, men jeg observerer litt smøroljelekkasje på topplokket akkurat der dieselrørene er skrudd fast på toppen. Lekkasjen er ikke stor, men likevel godt synlig på den horisontale flaten. Jeg er usikker på hva årsaken kan være, og behovet for å gjøre noe med dette. Noen som kan hjelpe? Hilsen nybakt skipper Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 14.August.2007 Del på Facebook Svart 14.August.2007 Hei ronla og velkommen til BP (Båtplassen) Det er ikke diesel du ser da? Ikke uvanlig at du kan få lekkasjer i kupplingene mellom dieselrør og -dyse., både på tur og retursiden. Prøv isåfall å etterdra mutterne, alternativt bytt eller glød ut kopperpakningene hvis du ikke får det tett. Ellers kan det jo lekke noe smøreolje fra påfyllingslokket og ned på toppen. Dette er helt normalt og ingen katastrofe. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
ronla Svart 14.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.August.2007 Hei og takk for svar! Det er ikke diesel som har lekket ut (helt svart på farge) og det har ikke kommet under påfylling av olje. Det er en veldig liten mengde og den er lokalisert akkurat ved koblingen der dieselrørene er skrudd ned i toppen. Sitér dette innlegget Link to post
Jorg-1 Svart 14.August.2007 Del på Facebook Svart 14.August.2007 (redigert) Hei og velkommen til BP. På KAD 44 så sitter dysene igjennom toppdekselet. De er forsynt med et fjærsystem fra undersiden (på dysene) som holder en O-ring på hver dyse oppunder toppdekselet. For å skifte disse må dieselrør demonteres samt returrør og toppdeksel. Det er ikke noen fare med denne lekkasjen bortsett fra at det blir grisete etterhvert. Motoren er litt kresen på ventiljustering så da kan man jo ta disse O-ringene ved neste ventiljustering. OBS: Det er en liten teknikk og prosedyre rundt den ene dysen som har en ledning på seg. (Nåleløftsensoren). Lykke til. Redigert 14.August.2007 av Jorg-1 (see edit history) Sitér dette innlegget Dracosiden til Jørgen Link to post
ronla Svart 14.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.August.2007 Tusen takk for svar. Jeg vil følge rådet om å skifte O-ringene ved neste ventiljustering. Veldig kjekt å registrere at dette forumet fungerer så flott. Takk igjen til dere begge! Beste hilsen RONLA Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.