roaldbj Svart 14.August.2007 Del på Facebook Svart 14.August.2007 SW, du vet at jeg har tungt for det. Antar du at antallet båter med registrering i NOR vil tilta i tiden fremover som følge av endringen i sommer? Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 14.August.2007 Del på Facebook Svart 14.August.2007 (Hvorfor lete etter gamle eiere som kansje er i "himmelen" når man kan gjøre det på en korekt og lovlig måte. Klart man kan registrere en båt som man har eid lenge før de nye ordningene kom.Lykke til Har du fulgt med på tråder om registrering og NSSR i det siste? Hvor mange båter er det solgt fra forhandler uten kvittering (det var vanlig før i tiden).. Tiden(ting) har heldigvis forandret seg !!Når var før i tiden da? den gang jeg begynte med båt (1984) var man pliktig å registrere en båt som hadde motor. og så vidt jeg husker fikk man ikke registrert uten kvittering da heller... Jeg tror kanskje også det blir vanskelig om noen år å selge en båt som ikke er registrert... Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Avsluttet2 Svart 14.August.2007 Del på Facebook Svart 14.August.2007 Tilbake til utgangspunktet for tråden. Om jeg har kjøpt en båt i Sverige, gjerne med eierhistorikk, og vil registrere den for å oppfylle forsikringsselskapets krav om registrering, vil virkelig securmark eller nssr kreve fortollingsparpirer og kvittering for moms? Trodde ikke disse registrene var tollvesenets forlengende arm. Trodde de kun var interessert i at eier er rettmessig eier. Sitér dette innlegget Link to post
Sea Oasis Svart 14.August.2007 Del på Facebook Svart 14.August.2007 (redigert) Selv om båten er registrert i NOR trenger det ikke være betalt Norsk HK avgift og mva. Det er fullt mulig og lovlig og ha båten i utland med Norsk Reg nr uten å betale mva og hk avgift til Norge. Sjøfartsdirektoratet kommer til utland og måler opp båter. NOR og Sjøfartsdirektoratet krever ikke at Norske avgifter er betalt. Men det gjør Norske Tollerre Redigert 14.August.2007 av talisman (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Avsluttet2 Svart 14.August.2007 Del på Facebook Svart 14.August.2007 Ved kjøp av en båt lav/middels prisklasse, la oss si under 600.000 skal en jammen ha uflaks om en noen gang blir kontrollert. I alle fall om båten er kjøpt privat slik at en ikke blir tatt i dragsuget av saker som blir rullet opp om importfirma har snusket. Må kanskje legge til at en gjerne bør bruke båten andre steder enn i Oslofjorden også - synes å huske at tollerne der er aktive. Sitér dette innlegget Link to post
VO`n Svart 14.August.2007 Del på Facebook Svart 14.August.2007 (redigert) Når det ikke er påbudt å registrere båt i Norge hvordan kan man da dokumentere hvem som eier båten ? Da holder det med en slik kjøpskontrakt: Tresnekke 24 fot selges til Ole Normann av Kari Normann for kroner 100.000,- kroner. Så noterer man dato og begge parter skriver under.... Redigert 14.August.2007 av VO`n (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 14.August.2007 Del på Facebook Svart 14.August.2007 Det er vel når Tollvesen/Politi har en konkret mistanke om at det har foregått noe kriminelt at de sjekker nærmere? Kan vanskelig tenke meg at en som har kjøpt båt på vanlig måte i Norge kan få problemer fordi han ikke kan dokumentere den tilbake til da den var ny. Har iallfall ikke hørt om noe slikt. Sitér dette innlegget Link to post
VO`n Svart 14.August.2007 Del på Facebook Svart 14.August.2007 Da tror jeg mange har et forklaringspoblem i dette lange land.... Ser ikke helt for meg hvordan bevisbyrden ligger hos eier siden det ikke er påbudt med registrert båt her til lands... Egentlig ganske interessant, en e-post til Tollvesenet hadde (kanskje) gitt noen gode svar Sitér dette innlegget Link to post
Nøtterøy Svart 15.August.2007 Del på Facebook Svart 15.August.2007 Kan en ikke registrere båten i et utenlandsk register da, (FOC) være seg Panama, Kypros etc. De er ikke fullt så nøye på eierhistorikk, og så kan man ha et spennede flagg i hekken! Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 15.August.2007 Del på Facebook Svart 15.August.2007 En kan vel registrere fritidsbåten hvor en vil for den saks skyld, men er ikke avgifter til kongerikert betalt for fritidsbåten så har du ikke lov til å benytte den her i riket.. Blir en nordmann stoppet og ikke kan fremlegge dokumenatsjon på at Norsk avgift er betalt i en utenlandsk regstrert fritidsbåt så er der bare å finne frem lommeboken og betale. Det som imidlertid har blitt mere populært er å kjøpe en båt i Norge på export og ha den i f.eks Sverige.... om en har båtplass på vestkusten så kan en fint ta en båt på export uten mva og hk avgift og bruke den i Sverige... Det heter seg at du skal ut av landet/(EU muligens) etter 18 måneder.... ulempen er at du ikke kan bevege deg i norsk farvann uten risiko for at kravet om avgifter vil forfalle Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
ola_dunk Svart 15.August.2007 Del på Facebook Svart 15.August.2007 (redigert) Når det ikke er påbudt å registrere båt i Norge hvordan kan man da dokumentere hvem som eier båten ? Da holder det med en slik kjøpskontrakt: Tresnekke 24 fot selges til Ole Normann av Kari Normann for kroner 100.000,- kroner. Så noterer man dato og begge parter skriver under.... Korekt :-) Redigert 15.August.2007 av ola_dunk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ola_dunk Svart 15.August.2007 Del på Facebook Svart 15.August.2007 (redigert) Har du fulgt med på tråder om registrering og NSSR i det siste?Når var før i tiden da? den gang jeg begynte med båt (1984) var man pliktig å registrere en båt som hadde motor. og så vidt jeg husker fikk man ikke registrert uten kvittering da heller... Jeg tror kanskje også det blir vanskelig om noen år å selge en båt som ikke er registrert.. Jeg har eid båt siden 1970 .. har kjøpt og solgt en del båter .. Det har nå aldrig vært noe plikt å registrere båten ......... Redigert 15.August.2007 av ola_dunk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 15.August.2007 Del på Facebook Svart 15.August.2007 Det har nå aldrig vært noe plikt å registrere båten .........Var det derfor politiet skulle ta fra meg båten neste gang de stoppet meg og jeg ikke hadde med det firkantede gule kortet? Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Sydvesten Svart 15.August.2007 Del på Facebook Svart 15.August.2007 (redigert) Det har nå aldrig vært noe plikt å registrere båten ......... Dette stemmer vel ikke helt, vi hadde da pliktig regsitrering en stund på slutten av forrrige århundre.. og litt innpå dette århundre etter hva jeg kan huske Men om ikke båten er regstrert så kan bør man jo tenke litt gjennom hvordan man kan sannsyligjøre at man virkelig eier båten... Det kan jo tenkes at jeg kommer å insistserer på at du har stjålet båten som du sier du eier fra meg... Da handler det om hvem som kan sannsyligjøre eierskapet... værre er det ikke... Slik er det også tollvesnet kommer på besøk, kan man sannsyligjøre på at man eier båten og den er fremskaffet på lovlig vis så er det nok ikke noe problem... Har man i tillegg normal høflighet og folkeskikk så er det ennå større mulighet for at kontrollen går smidigere.. Er man derimot kverlulerende så kan det tenkes at de ber om mere dokumentasjon.... da blir det starks litt værre... Redigert 15.August.2007 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Mouche Svart 15.August.2007 Del på Facebook Svart 15.August.2007 En kan vel registrere fritidsbåten hvor en vil for den saks skyld, men er ikke avgifter til kongerikert betalt for fritidsbåten så har du ikke lov til å benytte den her i riket.. Blir en nordmann stoppet og ikke kan fremlegge dokumenatsjon på at Norsk avgift er betalt i en utenlandsk regstrert fritidsbåt så er der bare å finne frem lommeboken og betale. For nordmenn som er bosatt i utlandet (dem finnes det jo mange av) så er vel ikke dette noe problem? Kan fritt benytte båten på ferie i Norge for så å returnere til hjemlandet, eller i hvertfall ut av landet? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
VO`n Svart 15.August.2007 Del på Facebook Svart 15.August.2007 (redigert) Helt riktig det Mouche... Redigert 15.August.2007 av VO`n (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Anonym Svart 15.August.2007 Del på Facebook Svart 15.August.2007 For nordmenn som er bosatt i utlandet (dem finnes det jo mange av) så er vel ikke dette noe problem? Kan fritt benytte båten på ferie i Norge for så å returnere til hjemlandet, eller i hvertfall ut av landet? Stemmer. En båt som ligger en del her i havna om sommeren gjør de det slik med.. Den er registrert i London, og er om sommeren mye i Norge, og noen turer til Sverige, før den på høsten blir tatt over til Sverige (EU) igjen, og ligger der til neste sommer.. De sparte sikkert litt avgifter på det, er jo en Sunseeker på 68 fot.. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 15.August.2007 Del på Facebook Svart 15.August.2007 ....... før den på høsten blir tatt over til Sverige (EU) igjen, og ligger der til neste sommer.. Så gjelder det å ikke bli tatt med norsk avgiftsfri diesel i tankene da, når han er tibake i svensk farvann. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Skipper Worse Svart 15.August.2007 Del på Facebook Svart 15.August.2007 For nordmenn som er bosatt i utlandet (dem finnes det jo mange av) så er vel ikke dette noe problem? Kan fritt benytte båten på ferie i Norge for så å returnere til hjemlandet, eller i hvertfall ut av landet? Nix. Dette går ikke; ikke for en times opphold en gang. I det øyeblikk en norsk nordmann fra Norge fører sin båt innenfor tollgrensen, påløper all avgift til deklarering, stempling og betaling. Udiskutabelt! Slik er loven Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Divemaster Svart 15.August.2007 Del på Facebook Svart 15.August.2007 Nix. Dette går ikke; ikke for en times opphold en gang. I det øyeblikk en norsk nordmann fra Norge fører sin båt innenfor tollgrensen, påløper all avgift til deklarering, stempling og betaling. Udiskutabelt! Slik er loven Ooops .... det var ikke slik Tollvesenet forklarte saken til meg ... Vår båt er registrert her borte, med hjemmehavn her.... jeg har flyttet (folkeregisteret informert in 1990, men er Norsk Statsborger), og er skattbar til Storbritania. Ihht Tollvesenet (fikk dette skriftlig fra dem)... så kan jeg reise på båtferie i vår båt i Norge, og ha den der opp til 6 måneder. Ingen Nordmenn bosatt i Norge kan disponere båten uten at toll og avgifter påbeløpes, men jeg, som bosatt i utlandet kan... Etter 6 måneder i kommisjon, så kan jeg betale midletridig importavgifter, som er refunderbare igjen ved uttak fra landet (tidsbegrensninger her).... Så jeg kan ta båten vår til Norge, feriere der borte i seks måneder, og ta den ut igjen (feks til Sverige som er EU land), uten å betale Norsk toll og avgifter... Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Astor Svart 15.August.2007 Del på Facebook Svart 15.August.2007 Lå ved siden av en Svelvikfamilie i Strømstad som hadde en sværing av en Windy. De fortalte at de ikke gikk over landegrensen med båten fordi den ikke var tollet inn til Norge. De måtte pent reise reise sørover med båten når de la utpå. Det kostet dem drøye 300.000 for å besøke hjemlandet dersom de ble tatt. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Sydvesten Svart 15.August.2007 Del på Facebook Svart 15.August.2007 Ihht Tollvesenet (fikk dette skriftlig fra dem)... så kan jeg reise på båtferie i vår båt i Norge, og ha den der opp til 6 måneder. Ingen Nordmenn bosatt i Norge kan disponere båten uten at toll og avgifter påbeløpes, men jeg, som bosatt i utlandet kan... Fikk samme forklaring av tollvesnet når jeg var bosatt i Qatar... men jeg har ikke finlest reglene.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Oteren Svart 15.August.2007 Del på Facebook Svart 15.August.2007 Nix. Dette går ikke; ikke for en times opphold en gang. I det øyeblikk en norsk nordmann fra Norge fører sin båt innenfor tollgrensen, påløper all avgift til deklarering, stempling og betaling. Udiskutabelt! Slik er loven Fra toll.no: Utenlandske fartøyer til midlertidig bruk i Norge (jf Tolltariffens innledende bestemmelser §13, nr. 5) Personer som har fast oppholdssted i et annet land enn Norge kan innføre utenlandske fartøyer midlertidig toll og avgiftsfritt til personlig bruk i forbindelse med midlertidig opphold her i landet. Fartøyet kan bare benyttes av den som førte det hit til landet, eller av andre personer med oppholdssted i et annet land. Gjenutførselen av fartøyet må finne sted innen 1 år etter innførselen. I samsvar med reisegodsbestemmelsene kan den enkelte person som følger med fartøyet fra utlandet medbringe utstyr til personlig bruk under oppholdet her i landet. Dette gjelder kanskje bare for "norske nordmenn fra Norge" med fast opphold i utlandet? Ville nok for sikkerhetsskyld hatt et skriftlig dokument fra myndighetene, slik at norgesoppholdet ikke ville blitt enda dyrere enn det normalt er... Ellers er å unngå lovpålagt toll, tull Husk det går til en god sak, faktisk ser det ut til at det ikke er grenser for gode formål Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 15.August.2007 Del på Facebook Svart 15.August.2007 Var i vinter på jakt etter brukt Nimbus og fant fort ut at det å kjøpe utenlands ikke var lønnsomt dersom man ikke ønsker å gjøre seg til kjeltring for å spare ca. 50-150.000. I tillegg opplevde jeg at selv uten norsk mva. og hk-avgift var det lite å spare, om ikke båten kom fra skatteparadiser (de engelske kanaløyende og kanariøyene) eller er brukt i kommersiell virksomhet. Men selv disse eksemplarene syntes å være priset på en måte som utjevnet mva.-fordelen. Min erfaring vedr. Nimbusbåter var at den eneste muligheten til å spare noen kroner på utenlandskjøp ville være å fake prisen slik at mva.-effekten på innførsel til Norge ville blitt mindre, men så var det om gjøre seg til kjeltring da. Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 15.August.2007 Del på Facebook Svart 15.August.2007 Tollvesentet sjekker blant annet bankoverføringer til utlandet. Har du ikke betalt moms og toll så risikerer du inndragning. Er flere som har mistet båten, dyre båter også. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.