Jump to content

import på kanten


Blackbeard

Recommended Posts

Worse..

Mener du altså at en nordmann bosatt i et annet land ikke kan dra på båtferie med båten sin til Norge uten å betale avgifter?

Hva er kriteriet her? Statsborgerskapet?

 

Som sagt er det en båt her i havna som er britiskregistrert.. Alle ombord er norske, men ikke bosatt i Norge, de er bare i Norge på ferie innimellom, og da i båten som er engelskregistrert.

Gjør de da noe galt?

Redigert av Anonym (see edit history)
Link to post

En liten avsporing: Er det fremdeles avgiftsfri diesel i Storbritania/England. I så fall kan de jo seile med norsk avgiftsfri diesel. I motsatt fall har de vansker med å bunkre i Norge. Jeg traff en tysk trawler i Strømstad for en ukes tid siden som var på vei til Norge og videre plan var langs Oslofjorden via sørlandskysten til Mandal og deretter sørover Skagerak, og inn i Kattegat. Han var bekymret for to ting: Hvordan skulle han få tak i norsk avgiftsbelagt diesel - tollerne stod klar i Tyskland på tilbakeveien og ville kontrolere dieselen han hadde ombord. Han sa at dette skjedde hvert eneste år for tyskere som returnerte til landet etter endt ferie. Jeg anbefalte å forsøke å ringe et oljeselskap og få tankbil med avgiftsbelagt diesel i en av havnene på sørlandskysten. Det andre var: hvordan skulle han håndtere avgifter i forhold til alkoholmengden ombord. Jeg anbefalte å ta kontakt med tollmyndighetene i Moss. Innseiling til Fredrikstad ville bli en uforholdsvis lang omseiling. Kanskje var begge rådene gale.

Link to post
Så hva var da feil med mitt innlegg #40 i denne tråden? :confused:

 

Ingenting. Jeg leste det feil. Sorry.

 

Worse..

Mener du altså at en nordmann bosatt i et annet land ikke kan dra på båtferie med båten sin til Norge uten å betale avgifter?

 

Nei, det er greit. Bopel er avgjørende. Jeg leste Mouche sitt innlegg bakvendt eller med bare ett halvt øge eller noe slikt.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Problemet ligger hos myndighetene, hvordan skal de kunne bevise at din båt er ulovlig importert.
Er ikke så siker på det... det er nok du som må dokumentere at båten er rettmessig din... når det gjelder tollvesnet så er det nok omvendt bevisbyrde.

Som flere andre også har sagt, det er eier som må dokumentere eierforholdet. Jo dyrere båt, jo mindre sannsynlig er det at båten er køpt uten kvittering eller salgskontrakt.

 

Kjøper du båt i utlandet må du ha noe å betale med, og du setter for spor etter deg. Dette er også et forhold som ofte avslører dem som oppgir for lav kjøpesum ved innførsel av båt fra utlandet.

 

 

I min kontakt med NOR har jeg fått opplyst om at kravet er fullstendig eierdokumentasjon.

Ingen har nevnt noe om 10-års regel for meg og en slik begrensning er heller ikke nevnt i noe dokumentasjon.

Skipsregistrene har laget et kort informasjonsark om dette. Kan du dokumentere at du har eid båten i 10 år allerede, så kan det brukes kunngjøring i lysningsbladet. Dette er altså ikke noen løsning for dem som nettopp har kjøpt båt. :wink:

 

Hva med båter som er importert fra utlandet? Må man spore opp samtlige utenlandske eiere også for å få innpass i NOR?

I prinsippet, ja, men dersom båten har vært registrert i et utenlandsk skipsregister så holder det med dokumentasjon fra båten ble meldt ut av dette. Noen ganger kan man jo like gjerne beholde båten i det utenlandske registeret, men da gjelder flagglandets lover og regler - f.eks. eventuelle sertifikatkrav. (Og dette er ikek uten videre noe frikort for norske lover og regler.)

Link to post
Kjøper man fra et mva-pliktig firma burde det være en mulighet for å få tilbake mva. Kjøper man privat er svaret nei.

--

Takker, og takk for sist.

det var en privatbåt som vekket min interesse.

Men får man ikke den svenske tullen tilbake, så blir den nok i dyreste laget.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
må båten være registrert på et firma , det holder ikke å handle fra en forhandler

Viktig presisering, ja. I teorien kan det hende at en forhandler kjøper en båt fra privat selger for å selge den videre, men det mellomleddet øker prisen med både forhandlerens margin og mva. Det kan derimot finnes utleiebåter som eies av firmaet som selger dem.

 

Skal du selge norsk båt til utlandet er problemet tilsvarende. Private selgere kan ikke legge på mva som kjøper får tilbake ved eksport. Er det et firma som eier båten blir det en annen sak, men skatte- og avgiftsmessig er det ikke bare-bare å la et firma eie en båt du bruker privat som fritidsbåt. I beste fall blir det mye papirarbeid, i verste fall betaler du mer skatt og avgifter enn det du sparer på eierform.

Link to post
For registrering i NOR kreves det ubrutt dokumentasjon for eierhistorikk like tilbake til fabrikk evt. tilbake til utenlandsk register hvis båten har vært registrert i slikt. Alt i norsk/nordisk/engelsk språk, med de rette bekreftelser og besvergelser påført dokumentene. Dersom det er umulig å få tak i slik dokumentasjon, kan man etter Sjøloven § 36 få registreringen etter kunngjøring. Man å da skaffe slik dokumentasjon for eierforhold de siste ti år. Gjelder kun fartøy opp til 15 meter. Kostnad ca. 5.000. Ellers er det fullt søksmål etter § 35 mot alt og alle. Mye dyrere.

 

Stemmer. Det var det NOR sa til meg også, og som jeg jobber med for tiden... I værste fall (via Tingretten) kunne det bli kostnader med å lyse ut båten både i Norge og i Tyskland for evnt se om det fantes noen andre som ville hevde sin rett på båten. Prisen bare for Norge anntok de til å bli ca 10.000,-. Hva det koster i Tyskland er det ingen som vet. Men om ingen ga lyd fra seg ville det bli av sagt dom og jeg ville bli eier. Ser heller for meg at jeg må få kopi av kjøpe kontrakten til en tidligere eier i Tyskland for å vise hvem som har eid den de siste 10 årene.

Noen som kan tysk og har tid og interresse for litt detektiv arbeid? :smiley:

Link to post

Tanken om dette NOR registreingen slo meg ikke om dette da jeg fylte drøye hunder liter diesel sist i Fiskebackskil på vei sørover mot Skagen i slutten av juni tror jeg det var.. Er vel snart tid for å fylle tanken igjen snart, nærmer seg kvart..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...