roaldbj Svart 15.August.2007 Del på Facebook Svart 15.August.2007 De siste årene har det vært endel toll-aksjoner til sjøss, bl.a. på Sør-Vestlandet for å kontrollere betalte importavgifter bl.a. på Fairline- og Princess-båter. Flere har fått seg ubehagelige overraskelser. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 15.August.2007 Del på Facebook Svart 15.August.2007 (redigert) Dette gjelder kanskje bare for "norske nordmenn fra Norge" med fast opphold i utlandet? Yep. Det var det som var poenget. Redigert 15.August.2007 av Skipper Worse (see edit history) Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Mouche Svart 15.August.2007 Del på Facebook Svart 15.August.2007 Så hva var da feil med mitt innlegg #40 i denne tråden? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Anonym Svart 15.August.2007 Del på Facebook Svart 15.August.2007 (redigert) Worse.. Mener du altså at en nordmann bosatt i et annet land ikke kan dra på båtferie med båten sin til Norge uten å betale avgifter? Hva er kriteriet her? Statsborgerskapet? Som sagt er det en båt her i havna som er britiskregistrert.. Alle ombord er norske, men ikke bosatt i Norge, de er bare i Norge på ferie innimellom, og da i båten som er engelskregistrert. Gjør de da noe galt? Redigert 15.August.2007 av Anonym (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 15.August.2007 Del på Facebook Svart 15.August.2007 En liten avsporing: Er det fremdeles avgiftsfri diesel i Storbritania/England. I så fall kan de jo seile med norsk avgiftsfri diesel. I motsatt fall har de vansker med å bunkre i Norge. Jeg traff en tysk trawler i Strømstad for en ukes tid siden som var på vei til Norge og videre plan var langs Oslofjorden via sørlandskysten til Mandal og deretter sørover Skagerak, og inn i Kattegat. Han var bekymret for to ting: Hvordan skulle han få tak i norsk avgiftsbelagt diesel - tollerne stod klar i Tyskland på tilbakeveien og ville kontrolere dieselen han hadde ombord. Han sa at dette skjedde hvert eneste år for tyskere som returnerte til landet etter endt ferie. Jeg anbefalte å forsøke å ringe et oljeselskap og få tankbil med avgiftsbelagt diesel i en av havnene på sørlandskysten. Det andre var: hvordan skulle han håndtere avgifter i forhold til alkoholmengden ombord. Jeg anbefalte å ta kontakt med tollmyndighetene i Moss. Innseiling til Fredrikstad ville bli en uforholdsvis lang omseiling. Kanskje var begge rådene gale. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 15.August.2007 Del på Facebook Svart 15.August.2007 Så hva var da feil med mitt innlegg #40 i denne tråden? Ingenting. Jeg leste det feil. Sorry. Worse..Mener du altså at en nordmann bosatt i et annet land ikke kan dra på båtferie med båten sin til Norge uten å betale avgifter? Nei, det er greit. Bopel er avgjørende. Jeg leste Mouche sitt innlegg bakvendt eller med bare ett halvt øge eller noe slikt. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Sjøtummel Svart 15.August.2007 Del på Facebook Svart 15.August.2007 Problemet ligger hos myndighetene, hvordan skal de kunne bevise at din båt er ulovlig importert. Er ikke så siker på det... det er nok du som må dokumentere at båten er rettmessig din... når det gjelder tollvesnet så er det nok omvendt bevisbyrde. Som flere andre også har sagt, det er eier som må dokumentere eierforholdet. Jo dyrere båt, jo mindre sannsynlig er det at båten er køpt uten kvittering eller salgskontrakt. Kjøper du båt i utlandet må du ha noe å betale med, og du setter for spor etter deg. Dette er også et forhold som ofte avslører dem som oppgir for lav kjøpesum ved innførsel av båt fra utlandet. I min kontakt med NOR har jeg fått opplyst om at kravet er fullstendig eierdokumentasjon.Ingen har nevnt noe om 10-års regel for meg og en slik begrensning er heller ikke nevnt i noe dokumentasjon. Skipsregistrene har laget et kort informasjonsark om dette. Kan du dokumentere at du har eid båten i 10 år allerede, så kan det brukes kunngjøring i lysningsbladet. Dette er altså ikke noen løsning for dem som nettopp har kjøpt båt. Hva med båter som er importert fra utlandet? Må man spore opp samtlige utenlandske eiere også for å få innpass i NOR? I prinsippet, ja, men dersom båten har vært registrert i et utenlandsk skipsregister så holder det med dokumentasjon fra båten ble meldt ut av dette. Noen ganger kan man jo like gjerne beholde båten i det utenlandske registeret, men da gjelder flagglandets lover og regler - f.eks. eventuelle sertifikatkrav. (Og dette er ikek uten videre noe frikort for norske lover og regler.) Sitér dette innlegget Link to post
VO`n Svart 16.August.2007 Del på Facebook Svart 16.August.2007 Er man i tvil når man flyter over til Sverige i løpet av sommeren (spesielt de som er over med småbåter på båthenger) kan reise til nærmeste tollstasjon og fylle ut en Legitimasjonsbevis for reise-/yrkesutstyr medbrakt av reisende til midlertidig bruk i utlandet, RD 0031 Da er det ingen som kan sette en i tvil om en blir stoppet på vei tilbake / hjem med båt Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 20.August.2007 Del på Facebook Svart 20.August.2007 Ved kjøp av bruktbåt i Sverige, får man Svensk moms betalt på båten, tilbake ved utførsel ? Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
REM Svart 20.August.2007 Del på Facebook Svart 20.August.2007 Nei Kun ved kjøp av ny båt. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Careka Svart 20.August.2007 Del på Facebook Svart 20.August.2007 Da er det ikke mye butikk i å hente flott bruktbåter ifra Svedalandet Takk for info. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
tuffff Svart 20.August.2007 Del på Facebook Svart 20.August.2007 Tja, dersom du kjøper av forhandler så er vel båten momspliktig i Sverige og du vil kunne få refundert momsen ved utførsel til Norge. Kjøp og salg mellom private er ikke momspliktig, så her blir det ingenting å refundere. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 20.August.2007 Del på Facebook Svart 20.August.2007 Ved kjøp av bruktbåt i Sverige, får man Svensk moms betalt på båten, tilbake ved utførsel? Kjøper man fra et mva-pliktig firma burde det være en mulighet for å få tilbake mva. Kjøper man privat er svaret nei. Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 20.August.2007 Del på Facebook Svart 20.August.2007 Kjøper man fra et mva-pliktig firma burde det være en mulighet for å få tilbake mva. Kjøper man privat er svaret nei. -- Takker, og takk for sist. det var en privatbåt som vekket min interesse. Men får man ikke den svenske tullen tilbake, så blir den nok i dyreste laget. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Sea Oasis Svart 20.August.2007 Del på Facebook Svart 20.August.2007 skal du få den svenske momsen eller for den saks skyld mva betalt til et EU land må båten være registrert på et firma , det holder ikke å handle fra en forhandler. Det er kun på ny båt du får refundert utenlandsk mva. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 20.August.2007 Del på Facebook Svart 20.August.2007 må båten være registrert på et firma , det holder ikke å handle fra en forhandler Viktig presisering, ja. I teorien kan det hende at en forhandler kjøper en båt fra privat selger for å selge den videre, men det mellomleddet øker prisen med både forhandlerens margin og mva. Det kan derimot finnes utleiebåter som eies av firmaet som selger dem. Skal du selge norsk båt til utlandet er problemet tilsvarende. Private selgere kan ikke legge på mva som kjøper får tilbake ved eksport. Er det et firma som eier båten blir det en annen sak, men skatte- og avgiftsmessig er det ikke bare-bare å la et firma eie en båt du bruker privat som fritidsbåt. I beste fall blir det mye papirarbeid, i verste fall betaler du mer skatt og avgifter enn det du sparer på eierform. Sitér dette innlegget Link to post
Bützfleth Svart 21.August.2007 Del på Facebook Svart 21.August.2007 For registrering i NOR kreves det ubrutt dokumentasjon for eierhistorikk like tilbake til fabrikk evt. tilbake til utenlandsk register hvis båten har vært registrert i slikt. Alt i norsk/nordisk/engelsk språk, med de rette bekreftelser og besvergelser påført dokumentene. Dersom det er umulig å få tak i slik dokumentasjon, kan man etter Sjøloven § 36 få registreringen etter kunngjøring. Man å da skaffe slik dokumentasjon for eierforhold de siste ti år. Gjelder kun fartøy opp til 15 meter. Kostnad ca. 5.000. Ellers er det fullt søksmål etter § 35 mot alt og alle. Mye dyrere. Stemmer. Det var det NOR sa til meg også, og som jeg jobber med for tiden... I værste fall (via Tingretten) kunne det bli kostnader med å lyse ut båten både i Norge og i Tyskland for evnt se om det fantes noen andre som ville hevde sin rett på båten. Prisen bare for Norge anntok de til å bli ca 10.000,-. Hva det koster i Tyskland er det ingen som vet. Men om ingen ga lyd fra seg ville det bli av sagt dom og jeg ville bli eier. Ser heller for meg at jeg må få kopi av kjøpe kontrakten til en tidligere eier i Tyskland for å vise hvem som har eid den de siste 10 årene. Noen som kan tysk og har tid og interresse for litt detektiv arbeid? Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 21.August.2007 Del på Facebook Svart 21.August.2007 Har ikke roaldbj etter hvert meget gode kontakter i det offisielle Tyskland? Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
roaldbj Svart 22.August.2007 Del på Facebook Svart 22.August.2007 Jeg fikk noe å fundere på... Når det er sagt ser jeg i dag ingen ulemper med å være registrert i NOR, det har faktisk vært en fordel ved tre tilfeller i sommer, hvorav to ved dieselpåfylling. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 22.August.2007 Del på Facebook Svart 22.August.2007 Dieselfylling - i Norge for å dra av mva eller i Sverige for å dra av alle avgifter? Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 22.August.2007 Del på Facebook Svart 22.August.2007 Dieselfylling i Sverige. Fikk opplyst ved to påfyllingssteder at NOR registreringen kvalifiserte for påfyll av rimelig diesel. Dette var i sommer, men "hullet" blir sikkert tettet neste år om for mange skriver om det. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 22.August.2007 Del på Facebook Svart 22.August.2007 Tanken om dette NOR registreingen slo meg ikke om dette da jeg fylte drøye hunder liter diesel sist i Fiskebackskil på vei sørover mot Skagen i slutten av juni tror jeg det var.. Er vel snart tid for å fylle tanken igjen snart, nærmer seg kvart.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.