Droll Startet 14.August.2007 Del på Facebook Startet 14.August.2007 Oppretter denne tråden etter ønske . Driver med et lite kvelds prosjekt for tiden, skal gjenopplive en gammel klassiker en Mercruy Merc 1100. Motoren det er snakk om tilhører ikke meg, men jeg skal gjenoppbygge/overhale den, den har ligget lagret i rundt 20 år ( håper de fleste deler fremdeles er der ) etter et alvorlig veiv havari . Kort om selve motoren... Har et sylinder volum på 93.5 kubikk tommer. Boring x slag = 2-15/16" x 2.3" 6 sylindret 3 forgassere Stift tenning med doble coiler og fordeler ( batteri tenning ) Litt om restaureringen... Målet er ikke å få en motor som er 100% strøken, er for øyeblikket ikke planlagt noen lakkering, så all slitasje og div riper vill ikke bli utbedret. Men på den tekniske siden er målet å få en motor som er i god teknisk stand, grei bruks stand . Har hittil kun konsentrert meg om å få vasket grovt over alle deler + finne ut hva som må gjøres og hvilke deler som må byttes. Så langt.... Veiva er knekt..... 1 reed block er ødelagt ( av veiva når den røk ). 2 råder har noen merker i lager flaten, må byttes ( det vil si, JEG velger å bytte). 1 stempel har et 1,5mm stor grop i siden ( smeltet ), gropa er så nære låse pinnen til stempel ringen så jeg velger å prøve å finne en nytt stempel ( utgått for xx år siden ), for å gjør jobben litt verre er denne sylinderen boret .015". Vann i gir hus ifra rust angrep på aksling under vannpumpe ( i tetnings området ) Status videre... Blokka ser ut til å være i god stand, sylindrene 5 og 6 er boret .015", resten er standard. Litt leting på nette og iblant div kontakter og ny veiv er på vei ( ny brukt da den er NLA siden tidlig 70 tall ) Veiva er komplett med alle bærelager + reed ventiler. 2 nye ( pent brukte da disse selvsagt er NLA ) råder er også på vei, leter fremdeles etter et stempel. Kommer til å bytte alle stempel ringer + råde lager, bære lager vil bli inspisert og vurdert . De gamle ringene var på stemplene, kunne kanskje bruk disse hvis da ikke de hadde blitt pakket inne i dass pair...ikke gjør det, papiret suger til seg vann, holder ringene fuktige .... Kommer også til å bytte alle pakninger, simringer, vannpumpe + noen tennings deler. Alle interne deler i gir hus ser ut til å være bra, eneste skade er et lager ( som var lagervare hos den lokale Proff Partner sjappa ). Noen bilder... Bruddet er rett før nr 5 ( nr 1 er til venstre ), se også dass papiret... Selve brudd stedet, eventuell rust er antagelig pga 20 år i en kjeller . Merkene synes tydelig, kunne kanskje fungert siden de ikke går over hele, men ... Er også tilsvarende merker på veiva, tydeligvis en tidligere skade ... Igjen er merkene godt synlige, disse er verre en foregående da de går tvers over ( lager nålene vil IKKE rulle ). Stempel nr 5, antagelig pga en brukket ring, slapp forbi varme eksos gasser... Ny veiva, håper den er bra, kommer i morgen ( ifra andre siden av dammen )... Det var det, så langt . Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Droll Svart 18.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.August.2007 Nå er mesteparten av motoren demontert og har fått en lett vask. Da har den nye veiva ankommet, den kom komplett med bærelager og reed ventiler . Denne veiva er ifra en 1968 Merc1000, det er noen små forskjeller men den er 100% kompatibel. For den som er nysgjerrig... forskjellen ligger i hvordan bærelagrene på endene er montert.... Den originale veiva hadde lagrene presse inn i ende stykkene, og en sugepasning på veiva . Denne veiva har lagrene presset inn på selve veiva , og en sugepasning på ende stykkene . De går om hverandre MEN en må passe på å bruke de riktige ende stykkene . Skal se over litt nøyere når tiden kommer, bytter muligens de ytre lagrene da disse er standard SKF lager ( hyllevare hos den lokale lager pushern ) Fordeler og coiler, skal bytte ut lagrene inne i fordeleren da disse KAN gjøre stor skade HVIS de ryker, fordeleren ha hvert NLA siden ?? tidlig 70 tall, men lagrene er standard SKF lager. KUNNE latt de være, MEN siden motoren er over 40 år...hvordan er tilstanden INNE i lagrene ( tette lager , eller har vært tette...) .... En stykk starter....demontert og vasket, skal bare pusse lett på børstene + føringene deres ( satt fast ). Så litt smøring på vitale steder før den monteres igjen. Forgasserne er også demontert ned til den minste del, de har litt korrosjon på utsiden så jeg kommer til å gi dem en god omgang med stålbørsten, eventuel mediablåse dem, men IKKE med sand , før se hva jeg finner på... Kommer til å monteres med nye pakninger og ventiler ( et fullt kit pr forgasser ) Har også sett over blokka, har noen merker etter en tidligere skade, 2 av sylindrene er boret .015" ( nr 5 og 6 ) . Alle sylindrene er innen for spesifikasjonene, men nr 1 er litt på kanten , skulle ideelt sett vært boret, MEN er litt vanskelig å finne et .015" stempel...... Leter fremdeles etter over dim stempel, har funnet flere standard stempler ( nye og brukte ), men sliter litt med over dim ... Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
880 Svart 18.August.2007 Del på Facebook Svart 18.August.2007 Hei Droll. Se du sliter litt med å skaffe stempler. Mens jeg søkte etter deler til MC'en fant jeg flere som kunne lage stempler etter bestiiling. Kansje noe for deg ... Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Sleipner93 Svart 18.August.2007 Del på Facebook Svart 18.August.2007 (redigert) Jippi dette har jeg venta på! Det ser ut til at du har litt jobb foran deg men med din ekspertise går det nok godt! Har du sett om Eurofritid.com har stempler? Redigert 18.August.2007 av Sleipner93 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 18.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.August.2007 Hei Droll.Se du sliter litt med å skaffe stempler. Mens jeg søkte etter deler til MC'en fant jeg flere som kunne lage stempler etter bestiiling. Kansje noe for deg ... Alltids en mulighet, men kommer til å lete litt lenger, vil også se litt på muligheten for å sveise... Jippi dette har jeg venta på! Det ser ut til at du har litt jobb foran deg men med din ekspertise går det nok godt! Har du sett om Eurofritid.com har stempler? Du har ikke fulgt med så godt da , tråden ble opprettet den 14... Ikke noe hastverk, de stemplene jeg ser etter ble bruk på 1966/68 110hp og den tidlige 65 hk modellen (pre 1973, 4 sylindred ) Har sett igjennom katalogene til de tredjeparts produsenter jeg kjenner til ( sierra, GLM, Mallory ), de har ikke engang modellen i noen av tabellene sine. Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
gammabusa Svart 18.August.2007 Del på Facebook Svart 18.August.2007 Kjempegøy å se en rekkesekser igjen, selv om jeg er OMC mann da........håper det ordner seg med stempel. Regner med du er en kløpper på Ebay og lignende selv men hvis du poster delenummeret til stempelet er det kanskje flere som tar en titt når de surfer rundt etter deler......? Ronny Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 18.August.2007 Del på Facebook Svart 18.August.2007 Han er en racer på Ebay jah ! Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 18.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.August.2007 Kjempegøy å se en rekkesekser igjen, selv om jeg er OMC mann da........håper det ordner seg med stempel.Regner med du er en kløpper på Ebay og lignende selv men hvis du poster delenummeret til stempelet er det kanskje flere som tar en titt når de surfer rundt etter deler......? Ronny Har begått en omc også, se sign . Ang dele nummer, hvorfor ikke... Over dim stempel ( .015" over ) 739-2740A1 ble erstattet av 739-2740A2 Stemplet har følgende nr i støpen 739-2471 ( antagelig samme på STD stempel også ) Kryss pinnen er 0.650" i diameter (ca 16.51 mm ), dette er den tynne varianten. Har 3 ringer , bredden på ringene er 1/16" Ligger et STD stempel på Ebay her Et alternativt stempel er 739-2720A1 også erstattet av 739-2740A2 . 739-2720A1 var den første utgaven, har 5/64" ringer . Alle disse nummerere er NLA ifra Mercury, og har vært det lenge...... Er også på utkikk etter noe ringer... 39-45205A12 dette er ringer til overdim stemplene 1/16" brede . Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
gammabusa Svart 18.August.2007 Del på Facebook Svart 18.August.2007 Okey, kikka på den, ser bra ut, fått det til å gå skikkelig? hva var det for en V4`er?? Stempelringene er lista her: http://www.marinepros.com/newsite/parts.php#mercury Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 19.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.August.2007 Okey, kikka på den, ser bra ut, fått det til å gå skikkelig? hva var det for en V4`er?? Stempelringene er lista her: http://www.marinepros.com/newsite/parts.php#mercury 1964 Johnson 90hp, med elektrisk gir . Ser dessverre ikke slik ut i dag, trenger ny ORDENTLIG lakk, Maxbo/Byggmakker lakken er ikke brukanes... Fant den sia via Google også, skal sjekke den ut . Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Droll Svart 2.September.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.September.2007 Har funnet et stempel + ringer som skal være riktige, tiden vil vise hva det egentlig er Fant referanser via Google, et par mailer senere og de er på vei, ikke helt den beste prisen, men har ikke råd til å være gnien når det gjelder slike deler..... Har også kjøpt inn noen nye lager til overhalingen av fordeleren, disse var av en merkelig grunn standard mm SKF lager, mangler fremdeles et av lagrene, syntes 360.- + mva var litt for mye for et så lite lager ( # ID .494" OD 1.125" Width .311" ) , leter videre.... Kommer til å bestille resten av delene når jeg har mottatt de vanskelige delene, resten er fremdeles tilgjengelig ifra Mercury . Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Sleipner93 Svart 9.September.2007 Del på Facebook Svart 9.September.2007 Har du fått stempelet nå eller? Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 9.September.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.September.2007 Har du fått stempelet nå eller? Har ikke ankommet enda, men skal ifølge sporinga være på flyet over dammen nå . Er et stykk .015" stempel + noen .015" ringer... Er også med noen til det som kan bli en "Tower Of Power" extreme, men mere om det senere ....... Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
gammabusa Svart 14.September.2007 Del på Facebook Svart 14.September.2007 Godt, godt, den der "Tower Of Power" extreme gleder jeg meg til å høre mer om!!!!!!!!!!! Sitér dette innlegget Link to post
mitsu Svart 14.September.2007 Del på Facebook Svart 14.September.2007 tipper det er noe med eksosen. eller hva? vi venter i spenning.. Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 14.September.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.September.2007 tipper det er noe med eksosen. eller hva? vi venter i spenning.. Må nok tenke ut noe der også..... Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
gammabusa Svart 14.September.2007 Del på Facebook Svart 14.September.2007 Huh hva er det innsuget der for noe?? kan ikke huske det så slik ut inni sist jeg kikka inni en svart lang tynn?? har ikke de "runde" reed ventiler..... men er jo leeeeeenge siden Sitér dette innlegget Link to post
classic fiberglass Svart 14.September.2007 Del på Facebook Svart 14.September.2007 (redigert) Dette blir spennende å følge Droll, har en lei feber i kveld så slik som dette er jo jamngodt med paracet, har en rekkesekser hvit Merc 700 61 mod. i garasjen med direct reversing.. Den trenger en restaurering, men den er dessverre ikke min, jeg tipset en god kompis så det er hans. Men jeg nyter nå synet av den da. Det er noe eget med R 6 lykke til Dr.Droll Denne er vel strengt tatt mer, MYE mer verd enn motoren. Her er alt du kan tenke deg, den fulgte med..motoren over 20 cm tykk! Redigert 14.September.2007 av classic fiberglass (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh TA Link to post
Droll Svart 14.September.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.September.2007 Huh hva er det innsuget der for noe?? kan ikke huske det så slik ut inni sist jeg kikka inni en svart lang tynn?? har ikke de "runde" reed ventiler..... En normal R6 har "runde" reed ventiler ja, disse er flaskehalsen på disse motorene, denne fronten er ifra en Mercury T2-X twister......har et par ideer jeg skal prøve ut.... Ifra en slik motor. Dette blir spennende å følge Droll, har en lei feber i kveld så slik som dette er jo jamngodt med paracet, har en rekkesekser hvit Merc 700 61 mod. i garasjen med direct reversing.. Den trenger en restaurering, men den er dessverre ikke min, jeg tipset en god kompis så det er hans. Men jeg nyter nå synet av den da. Det er noe eget med R 6 lykke til Dr.Droll Hadde passet godt på båten din den , har du lagt opp noen strategi for den . Hvordan er tilstanden på dockbusteren da, er endel som bør fungere 100%, er ikke uten grunn disse motorene gikk under navnet "dockbusters". Skal komme meg tilbake til det tråden skal handle om snart, har rota rundt etter noen deler som har vært NLA ifra Mercury siden tidlig 70 tallet... er på vei nå ....men pga et norsk brev/pakke transport firma ble de forsinket , forhåpentligvis kun en dag. Har nå klart å finne alle vanskelige deler, resten ser ut til å være tilgjengelig ifra Mercury ( pakninger, forgasserkit, noen lager og tetninger til girhus ), har også funnet en billigere variant av lagret til fordeleren, kom på $5.- . Eneste som muligens kan by på utfordringer er en sett med STD 5/64" tykke ringer, resten av stemplene har 1/16" tykke ringer, de er fremdeles tilgjengelig ifra Mercury . Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
classic fiberglass Svart 14.September.2007 Del på Facebook Svart 14.September.2007 Hadde passet godt på båten din den , har du lagt opp noen strategi for den .Hvordan er tilstanden på dockbusteren da, er endel som bør fungere 100%, er ikke uten grunn disse motorene gikk under navnet "dockbusters". Har hørt det der ja, Det er ikke lett uten Neutral jeg vet ikke noe om tilstanden men den går nå rundt i allefall, tviler å at jeg får napp på den motoren, eieren har tenkt å bruke den på en 59 mod båt, sånn et stykke frem i tid, har tilbydt meg å hjelpe til når jeg er ferdig med mine prosjekter... en gang. Sitér dette innlegget Mvh TA Link to post
Droll Svart 15.September.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.September.2007 (redigert) Endelig kom stempelet, det har blitt fraktet med bil, fly og muligens tog, over halve verden, via 3 forskjellige selskaper ( UPS, Magnum, Posten Norge ), gjett hvem som klarte å rote det til på siste etappe ( siste 4 km )........ Var ikke store feilen på det gamle, men det hadde kun blitt verre siden "gropa" var rett ved siden av locator pinnen. Var antagelig resultatet av at enden på ringen har brokket av under montering, noe som har gitt en lekkasje av varme gasser som igjen har smeltet aluminiumen. Arne Kjetil Redigert 15.September.2007 av Droll (see edit history) Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Droll Svart 15.September.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.September.2007 ***Denne er vel strengt tatt mer, MYE mer verd enn motoren. Her er alt du kan tenke deg, den fulgte med..motoren over 20 cm tykk! Noe spennende lesing der ?? eller er det "bare" delekataloger, er allting på utkikk etter gammelt racing stoff ( Speedmaster, Twister ( I, II, C6, TX-2 ), Quickie, XS modeller ++), har noen gamle delekataloger selv men bare ca 8 cm , resten ligger på pcn ( komplett Mercury,Mariner, Force,Chrysler, Mercruiser ++ 1965 > 2004 ) Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Sleipner93 Svart 15.September.2007 Del på Facebook Svart 15.September.2007 Kjekt at du har fått stempelet nå da. Posten i norge er flinke til å rote det til med frakt ja Får du gjordt noe med motoren i helga nå da? Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 15.September.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.September.2007 Får du gjordt noe med motoren i helga nå da? Nei, mangler fremdeles de "lette" delene, har drøyd med å bestille disse til jeg hadde de vanskelige. Mangler: Komplett paknings sett Veivhus tetninger Råde lager Et par X-pinne lager Forgasser kit Tetnings kit undervanns hus + noen service deler Ny impeller Nye stifter Nye plugger Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Sleipner93 Svart 15.September.2007 Del på Facebook Svart 15.September.2007 Hvordan er det med veivhustetninger, er det en lim som brukes her?? Visst du kikker innom tråden min så ser du jeg har et problem med denne tetningen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.