Jump to content

Hva synes seilfolket om denne båten

Enzo

Recommended Posts

Hei,

Har sett på båten. Den har mange positive sider:

Stort toalett

Flott forpigg med god skapplass

Bildene viser to forskjellige versjoner av byssen. Langsgående er fint når du ligger i ro, men kjipt på havet og går ut over størrelsen på salongen. Velg etter bruksmønsteret ditt.

Tøff cockpit

Det er alt for mange båter i Norge som er kjedelige å seile.

Jeg får lyst til å seile av å se på denne båten.

Litt usikker på cockpiten, liker at rattene er store. Ser ut som rormannen vil slite med å finne noe å holde seg i. Kunne godt vært en bøyle foran rattene. Jeg liker åpen cockpit. Da renner vannet fort ut hvis du får en bølge over båten. Denne var nesten for åpen. Er det trangt foran rattene? Løygang ser bra ut. Kan det være trangt under cockpitdørken innvendig? Kanskje vanskelig å gjøre service på styresystemet og autopiloten?

Minus er salongen hvis man har langsgående bysse. Båten er egentlig ikke stor nok til dette. Man vurderer vel ikke denne båten mot bavaria vision 40. Til det er vel konseptene for forskjellige? Som seilbåt ville jeg valgt pronaviaen. Som ren bobåt vision 40. Som langturbåt ingen av delene. Å kalle vision 40 for en performance-cruiser er bare tull/utvanning av begrepet.

Pronaviaen er sikkert en råtass på skarp kryss. Hvis du tenker bobåt/langturbåt ville jeg kanskje nedprioritert det. Ikke mye kryss på langtur ihvertfall. Men her i Norge er det jo fint om båten krysser bra..

Kvalitetsmessig ser båten ordentlig ut. Sjekk at det ikke er for mye tre på badet. Kan være problem hvis du dusjer ofte ombord.

Er planen å først bo i båten og så dra på langtur? Eller er det kun tur/regattabåt for den hjemlige kysten som gjelder? Det er nok det siste denne båten er ment som. Til det er den ikke langt unna perfekt. Mye mer attraktiv enn disse gjennomsnittsbåtene..

mvh

Viggo

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Hei, Enzo!

Dette er en av båtene som topper drømmelista mi (det gjør forøverig også Dofour 34... :smiley: )! Mine preferanser for Pronavia er også langsgående bysse, to kabiner og to ratt. Noe jeg lurer på er om båten kan plane, eller om den er for tung?

Det er mange flotte båter i denne klassen pris/størrelse, og jeg har skjønt fra dine tidligere poster, Enzo, at du har (hatt) fler båter i sikte :wink:

Hei Traust,

båten kan leveres med vinkelbysse, men øl-stopper-netting akter er nok tilleggesutstyr :lol:

Jeg tror båter har tysker-skjøte i storseilet. Blokkene på bildet mener jeg er til akterstaget, men godt mulig jeg blingser her. Du er uansett inne på noe. I en test i Seilas nevnes det at testpersonalet ikke liker hvordan storseilet er skjøtet (eller noe sånt), men de legger til at dette er lett å gjøre noe med. Av det jeg kan se på bildene, er den sånn jeg ville valgt å gjøre selv. Men her kommer vel ulike erfaringer inn i bildet...

Jeg liker spesielt godt den store cocpiten og plassen under dekk med langsgående bysse. Jeg har ikke vært i båten selv, men håper jeg får mulighet en gang. Denne er uansett en av mine urealistiske drømmer, min min økonomi knapt gir meg muligheten til å besøke Båter i sjøen-messa...

Siterer Jeanneau: "Jeg får lyst til å seile av å se på denne båten."

:sailing:

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

explaining.gif

traust skrev:
Nei dette var ikke bra!

Kan det ikke bli litt vel mye spetakkel med kokken i byssa underveis her?

****bilde**********

Og her, er det ikke vel trangt for en slask å justere på skjøtet bak ryggen på rormannen her?

****bilde********

dessuten, en pils i dørken = en pils i havet

Du velger selvsagt versjonen med vinkelbysse og ikke dinette som du viser bilde av , sjekk de andre bildene.

skjøtet er selvsagt foran rattene og ikke i ett hjørne av båten bak , se litt nørmere så ser du at det er akterstaget du ser , benken på samme bilde er ekstrautstyr og de fleste velge rå seile uten den , det er god plass i denne cocpiten.

Jeg drikker ikke pils når jeg seiler , det venter jeg med til jeg til turen er over :smiley:

jeanneau skrev:
Litt usikker på cockpiten, liker at rattene er store. Ser ut som rormannen vil slite med å finne noe å holde seg i.

Båten kan også leveres med 1 stort ratt istedet for 2små slik som på bildene , mener de har kommet med en bøyle foran ratt i det siste.

Jeg liker åpen cockpit. Da renner vannet fort ut hvis du får en bølge over båten. Denne var nesten for åpen.

Jeg liker også åpen hekk , det betyr sikkerhet , smuud look og fine badeforhold.

Er det trangt foran rattene?

Det er ikke trangt foran rattene , mener du BAK rattene så er det ikke trangt men det er heller ikke overdreven plass , å sette inn kassebenker vil gjøre det litt trangt i følge pronavia (som kan lage den løsningen man måtte ønske.

Løygang ser bra ut. Kan det være trangt under cockpitdørken innvendig? Kanskje vanskelig å gjøre service på styresystemet og autopiloten?

Det skal vi finne ut på messa.

Minus er salongen hvis man har langsgående bysse. Båten er egentlig ikke stor nok til dette.

Kunne aldri falt meg inn å kjøpe en båt med langsgående bysse om de leverer den med vinkelbysse i tillegg , har prøvd å lage mat i dinette i 18sek.m , det er bortkastet tid.

Man vurderer vel ikke denne båten mot bavaria vision 40. Til det er vel konseptene for forskjellige? Som seilbåt ville jeg valgt pronaviaen. Som ren bobåt vision 40. Som langturbåt ingen av delene. Å kalle vision 40 for en performance-cruiser er bare tull/utvanning av begrepet.

Jeg sammenligner de heller ikke , tenkte bare det ville skape litt diskusjon her og jeg er glad i diskusjoner (eier forum selv og lager diskusjoner daglig som jeg har gjort siden 1997 på forumer hehe) , når og OM jeg bestemmer meg for å bytte så har jeg andre båter på lista som jeg vurderer , HR37,sun fast 40 , tartan 3700CCR , swedestar370,dufour40,GS37 (men den har bare dinette) ,X-37 og et par til

Pronaviaen er sikkert en råtass på skarp kryss. Hvis du tenker bobåt/langturbåt ville jeg kanskje nedprioritert det. Ikke mye kryss på langtur ihvertfall. Men her i Norge er det jo fint om båten krysser bra..

Våre planer er de første årene å seile som andre rundt i scandinavia , så blir det å bo litt i båt før vi reiser på langtur og er vi fortsatt glad i å bo når vi kommer hjem så fortsetter vi med det , det ideelle hadde kanskje da skulle vært HR37 eller en annen båt som er bedre bolig og dårligere seilebåt men vi er så glade i å seile at vi er villige til å ofre comfort i bolig for seilegenskaper , det er ihvertfall drømmen for framtiden , ting kan endre seg. Jeg tror Pronaviaen er en råtass på på slør og lens også

Kosmix skrev:
Dette er en av båtene som topper drømmelista mi (det gjør forøverig også Dofour 34... :smiley: )! Mine preferanser for Pronavia er også langsgående bysse, to kabiner og to ratt. Noe jeg lurer på er om båten kan plane, eller om den er for tung?

Dufouren kommer kanskje for salg snart , skal jeg ta Xen din i bytte :wink:pronaviaen er bred og flat i hekken jeg tror den kan løsne greit fra vannet , planer *shrugs* surfer vilt og villig , jo det tror jeg

Siterer Jeanneau: "Jeg får lyst til å seile av å se på denne båten."

:sailing:

Kaster meg med på den

Redigert av Enzo (see edit history)
  Enzo skrev:
Hva mener f.eks bavariafolket , hva gjør denne båten verdt å kjøpe kontra en bavaria vision 40 f.eks som koster omtrent det samme og også leveres som 2kabiner og skal være en performance cruiser ?

Båtren er flott men totalt uaktuell for oss som har små barn ombord, da er deifnitivt en Bavaria eller andre med lukket hekk mulig.. Jeg hadde ikke vært så veldig bekymret for en pils på dørken er en pils i sjøen, men kunne raskt byttet ut pils med mye annet også små barn... Jada jeg kjenner til sikkerhetsliner bare så det er sagt..

Men båten seiler sikkert bra den vil jeg tro

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Det der er en veldig sexy båt.

Tittet på en sånn en som lå på KNS, men bare utvendig. Dekksutrustningen så ut til å holde høy klasse (kulelagerblokker, skikkelig dimensjoner etc). Og så er kjølinnfestingen skikkelig gjort. Flensinnfesting tror og håper jeg (ettersom jeg har det selv) er en særdeles fornuftig måte å feste smale bulbkjøler til et skrog på. Da får man fordelt kreftene på en god måte. Ulempen er at du ikke har noe kjølsvin å snakke om.

Sydvesten skrev:
Båtren er flott men totalt uaktuell for oss som har små barn ombord, da er deifnitivt en Bavaria eller andre med lukket hekk mulig.. Jeg hadde ikke vært så veldig bekymret for en pils på dørken er en pils i sjøen, men kunne raskt byttet ut pils med mye annet også små barn...

Men man kan vel sikkert sette inn en plate i hekken om man skal seile med småbarn, slik jeg formoder du har gjort på 39'ern? For den er jo også temmelig åpen bakerst (selv om ikke åpningen er like stor)?

Flott båt, men hvor er rorkulten?

Nå ligger verken Pronavia eller Bav Vision 40 innenfor min økonomiske horisont, men jeg ville uten tvil valgt Pronavia av de to.

Cockpiten er veldig åpen, jeg vet om flere koner og barn som ville føle seg utrygge bak rattet.

Ellers mener jeg at en solid kjølkonstruksjo gir Pronaviaen merverdi i forhold til f.eks. Vision 40. Kjølen virker tilsynelatende fornuftig designet og godt dimensjonert. Man kan håpe at andre kritiske komponenter - røstjernsfester, mastefot, ror osv. - er like godt gjennomtenkt.

Verdt å betale flere hundre tusen ekstra...

ulysses skrev:
Men man kan vel sikkert sette inn en plate i hekken om man skal seile med småbarn, slik jeg formoder du har gjort på 39'ern? For den er jo også temmelig åpen bakerst (selv om ikke åpningen er like stor)?

Selvagt har jeg dekket til åpningen akterut på båten min det fvar gratis fra Lundebåt, som nok er litt mindre enn det er på Pronovaen... Det som du mener er temmelig åpent er 0,25m2 mens på Pronovan nok er en smule større vil jeg tro utfra bildene jeg ser i allefall, Det kan se ut som åpningen er noen cm bredere med mindre denne båpter er rundt 60-70cm bred akterut da... Da har vi samme åpning... men jeg kjenner ikke båten like godt som det ulysses

Men åpningen bør selvsagt dekkes for de som seiler med små barn ombord og det er gjort både under seilas og under landligge slik at varmen holdes under cockpiteltet

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Sydvesten skrev:
Selvagt har jeg dekket til åpningen akterut på båten min det fvar gratis fra Lundebåt, som nok er litt mindre enn det er på Pronovaen... Det som du mener er temmelig åpent er 0,25m2 mens på Pronovan nok er en smule større vil jeg tro utfra bildene jeg ser i allefall, Det kan se ut som åpningen er noen cm bredere med mindre denne båpter er rundt 60-70cm bred akterut da...

Poenget mitt var at din åpning på 60-70 cm var mer enn stor nok til at et lite barn kan trille ut, hvis man ikke har dekket den til (som du klokelig har gjort). Det samme kan man gjøre på Pronaviaen, selv om det naturlig nok krever litt større inngrep, da åpningen er flere meter bred.

lano2 skrev:
Skal dere ha med småbarn på regatta ?

Tidlig krøkes osv...... :yesnod:

Nå er kanskje min sønn på 4mnd litt liten, men det er eksempler på at små barn er med på regatta. Sjekk båten som vant klassen R33 i Færdern i fjor. I tillegg benyttes ikke en båt alltid til regatta, og Pronaviaen er jo ingen ren regattabåt. Til det har den alt for mye regnskog under dekk.

lano2 skrev:
Jeg er ( faktisk !! ) enig med sydvesten. Dette er ingen turbåt. Til det er den all for smal i forskipet, og alt for åpen i cockpit'en. Dessuten ville jeg aldri gått på grunn med den kjølen.... :smiley:

...og som regattabåt er det vel X-yachts som gjelder.... :smash:

den har rommelig forpigg og cocpit er veldig godt tilpasset å bruke i dårlig vær , ville følt meg tryggere her enn i en HR,Najad eller Regina for den saks skyld om helvete brøt løs med 30+ sek.m.

Og kjølen er vel av det sterkeste som er å finne på markedet for tiden , hvordan ville din båt sett ut om den gikk rett på stein i 13knop slik denne har gjort med kun en skade i blyet på kjølen :yesnod:

Denne seiler regattaer hele tiden i samme klasse som X-37 osv , se på resultatlistene :cool:

1st Rolex Fastnet IRC1b

1st RORC Series Championships IRC1

1st RORC Channel Race IRC1

2nd Cowes to Cherbourg IRC1

3rd Rolex Fastnet IRC1

1st Cowes to St Malo Refleks 38 Class

4th Morgan Cup IRC1

Winner Best School Boat Trophy in RORC Series

Winner Best School Boat in Rolex Fastnet

4th Round the Island Race IRC3

1st Cowes Week Refleks 38 Class

2nd Cowes Week Refleks 38 Class

6th Cowes Week IRC3

7th Cowes Week IRC 3

7th IRC Nationals IRC2

7th Dartmouth Regatta IRC1

Raskest rundt gotland

http://www.pronavia.com/sv/news/2007/07/31/45/

http://www.pronavia.com/sv/news/2007/07/31/46/

Redigert av Enzo (see edit history)

Pen båt, og tilsynelatende pen finish. Under dekk er byssa så godt som ubrukelig underveis. Cockpit er for regatta, og da ken det hende at det kan virke skummelt for enkelte å stå til rors. Undervannsskroget er såpass flatt foran at det kan bli litt bråk og plasking når det er litt sjø, men det er ikke det verste jeg har sett. Åpen hekk er ikke noe problem dersom man bruker rekkenett for å hindre at man mister for mange barn og barnas leker.

Stigt:)

Vi lager også mat når det er dårlig vær , vi driter også i dårlig vær og dermed så er vi kanskje litt "rare" når vi gjerne vil ha det litt trangt på sidene av dassen og at vi vil ha byssa slik at den er ideell å bruke på styrbords halser samt at det er mulig å sette en fot mot noe eller mulighet for en reim å klikke seg fast i.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...