Jump to content

Hva synes seilfolket om denne båten

Enzo

Recommended Posts

Enzo skrev:
ville følt meg tryggere her enn i en HR,Najad eller Regina for den saks skyld om helvete brøt løs med 30+ sek.m.

Og kjølen er vel av det sterkeste som er å finne på markedet for tiden , hvordan ville din båt sett ut om den gikk rett på stein i 13knop slik denne har gjort med kun en skade i blyet på kjølen :yesnod:

:lol: Dette kan du tydeligvis ALT om. :lol:

Spør deg selv først hva du skal bruke båten til. :confused:

Dette er en totalt ubrukelig turbåt, i mine øyner. Som regattabåt fungerer den sikkert, men så lenge de fleste av oss seiler etter LYS, så vet jeg hva jeg prioriterer.

Enzo skrev:
Stigt:)

Vi lager også mat når det er dårlig vær , vi driter også i dårlig vær og dermed så er vi kanskje litt "rare" når vi gjerne vil ha det litt trangt på sidene av dassen og at vi vil ha byssa slik at den er ideell å bruke på styrbords halser samt at det er mulig å sette en fot mot noe eller mulighet for en reim å klikke seg fast i.

Joda jeg ser den , men når man har ryggstøet til sofabenken bak rumpa og kjøkkenbenken foran, da står man jo ganske støtt. Og om man i tilegg er litt breibent vil jo det bare være en fordel.

lano2 skrev:
:lol: Dette kan du tydeligvis ALT om. :lol:

Spør deg selv først hva du skal bruke båten til. :confused:

Dette er en totalt ubrukelig turbåt, i mine øyner. Som regattabåt fungerer den sikkert, men så lenge de fleste av oss seiler etter LYS, så vet jeg hva jeg prioriterer.

Først og fremst skal jeg seile på tur med båten og i tillegg skal den brukes som dagsturseiler , dette er de første årene etter det blir det mer tur og bolig får jeg håpe.

Jeg tror faktisk man heller skal se litt på ønskene og kriteriene for en turseilas , de er gjerne forskjellige fra persn til person.

Jeg er opptatt av å seile og leke meg fram med seiltrim for å pine det siste ut av båten hele tiden , det synes jeg er en ikke ubetydelig del av seilgleden for min del , jeg gir gjerne bort litt på comfortens alter under dekk om båten seiler litt bedre.

Sammenligner vi med en regina så er det der mer fokusert på comfort under dekk og mindre på seilegenskaper , i tillegg så er vel reginaen en ok motorbåt mend pronaviaen er en standard seilebåt for motor og den går sine 7,5-8knop på marsjfart men neppe like silkesmuud som i din båt.

Jeg har ikke noen spikrede planer om å kjøpe en slik båt som dette , syntes bare den var litt spennende å diskutere siden den er såpass tøff men alikevel turvennlig etter min mening.

Mener du at denne båten er en dårligere turbåt enn f.eks bavaria 37 om man regner alle pluss/minus med begge ?

Om jeg kjøper ny båt så kan jeg like gjerne havne med samme båt som jeg allerede har men 6fot større , den båten liker jeg kjempegodt ,den koster omtrent det samme som pronaviaen men er 2fot lengre.

Det må være litt trist for en Pronovia 38 å bli slått langt ned i kjølen av en Bavaria 38AC og en Bavaria 34 i Simrad Onestar regattaen... men det er sikkert en god seilbåt båt.. I allefall om en tenker på at Bavaria knapt nok kan seiles i følge ekspertene... :wink:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Sydvesten skrev:
Det må være litt trist for en Pronovia 38 å bli slått langt ned i kjølen av en Bavaria 38AC og en Bavaria 34 i Simrad Onestar regattaen... men det er sikkert en god seilbåt båt.. I allefall om en tenker på at Bavaria knapt nok kan seiles i følge ekspertene... :wink:

Har du noen regattaer å vise til hvor slike bavariaer har seilt fra en slik båt , glem havseilaser der noen båter havner i stilla og andre er heldige med veivalget som er avgjørende for hvordan man gjør det i en slik regatta. 95% mannskap og 5% båt

Nevn 1 enkelt gang det har skjedd i historien at en bavaria cruiser har seilt fra en pronavia,X-yacht eller andre raskere båter men se bort fra regattaer der båtfart i like forhold har lite å si pågrunn av store avvik i veivalg.

Det der blir som om jeg og du skulle seile kapp fra Færder til Strømstad og jeg seiler i dagog du i morgen og så slår du meg på utseilt tid uten at vi tar vindretning og styrke med i regnestykket

Redigert av Enzo (see edit history)
  Sydvesten skrev:

Godt at "ungdommen" fortsatt kan slå en gammel gubbe på korrigert tid, selv om "gubben" seiler en raskere båt :wink:

Det er ikke noe å bli så furtne for :wink: ... litt fakta om Bavaria er jo greit å ha meg seg også og ikke bare rykter..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

lano2 skrev:

At dette er en ubrukelig turbåt er et latterlig utsagn. For en familie som er glade i å seile er denne en bedre turbåt enn din pensjonisthytte. Det er heller ikke en ren regattabåt. De som vil ha det kjøper refleks 38 som er samme skroget men uten regnskog under dekk.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Jeg er jo åpen for spennende båter i kategorien som er aktuell for meg , jeg vil helst ikke ha en 3kabiner da men dufour 40 er fine båter det er det ikke tvil om.

Har sett på mange båter de siste årene , tilogmed også på bavaria en periode men jeg fikk tenkt meg om og det ville bare ikke gått å eie en sånn båt akkurat like lite som en dufour 385 eller andre mer "baljete" båter.

Markedet er jo fullt av spennende båter så det finnes noe for enhver smak , også for de som vil ha litt skarpere seilegenskaper , er bare så synd at sånne båter gjerne koster en god del mer enn de typiske bo/tur båtene

I HRW sist helg var en 40.7 ganske suveren i R40 klassen. Det har nok litt med mannskapet å gjøre, men det burde være et alternativ...

Firstene er litt "plastikkglatte" inne etter min smak, men seiler bra, har masse plass, og det meste du forventer av turkomfort.

Og kanskje lavt LYS i forhold til andre performance Cruisere på 40 fot?

jeanneau skrev:
At dette er en ubrukelig turbåt er et latterlig utsagn.

Jeg har sansen for slike gode seriøse kommentarer når trådstarter ber om hva seilfolket synes, men det sier vel i grunnen mest at vi vanlige ikke eksperter ikke kan betraktes som meningsberettiget i denne saken siden divergrende meninger om båten er tilstede. Vi er nok ikke i det gode selskap som seilfolk da formoder jeg..

Nefertiti skrev:
I HRW sist helg var en 40.7 ganske suveren i R40 klassen. Det har nok litt med mannskapet å gjøre, men det burde være et alternativ...

Firstene er litt "plastikkglatte" inne etter min smak, men seiler bra, har masse plass, og det meste du forventer av turkomfort.

Og kanskje lavt LYS i forhold til andre performance Cruisere på 40 fot?

Jeg klarer bare ikke å like 40,7èn dessverre , den seiler bra og er nok en veldig bra båt men den tiltaler meg ikke av en eller annen grunn , dette gjelder ikke båten som seilebåt men innredningen.

bliss X skrev:
Hvorfor er det latterlig?

Trådens tittel er: Hva synes seilfolket om denne båten

Lano2 skrev totalt ubruklelig i mine øyne, og man ble jo bedt om å komme men sine egne synspunkter. :rolleyes:

Synspynkter med gjennomtenkt begrunnelse respekteres. Utsagnet om at båten er ubrukelig som turbåt er snevert, nedlatende samtidig som det avslører trangsynthet i forhold til egen opplevelse om å være på tur. Hvis pronavia'en er ubrukelig turbåt; hva skal man da si om familier på fire som ferierer i båter som er mindre enn 26 fot og bare kan drømme om all luksusen som finnes i en rommelig, velbygget, rask og vakker turbåt som f.eks pronavia 38?

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Er det sånn at "regattabåter" er ubrukelige turbåter? I HRW seilte jeg en IMX40 som var turbåt for en familie i 6 måneder i middelhavet tidligere. Bortsett fra at den kanskje er litt voldsom å seile alene som den er rigget, mangler den ingenting i forhold til "turbåter...."

Min egen båttype var klassebåt inntil tidlig 90-tall i Sverige. (Har vært på ferie med den i 3 sesonger...)

Jeg har vært på langhelgtur med Express.

Som liten var vi på 3 ukers ferie i 26 fots båt.

Så hvorfor iall verden er en Pronavia 38 en ubrukelig turbåt?

Forøvrig mener jeg at Pronaviaen absolutt er et alternativ for en som vil ha en potent turbåt.

Langsgående bysse er sannsynligvis en fordel i en turbåt. Seiler man regatta "ordner man seg", så ikke sikker på at jeg ville utelukket dinetteversjonen.

Vel ...

Vi oppfatter det kanskje forsjellig. Jeg oppfatter lanos utsagn som "ubruklig for meg", og det behøver ikke være ensbetydene med at båten også er ubruklig for andre. Synes ofte det blir slike forsjellige tolkninger når noen uttaler seg om en båt, men lano kan sikkert svare på det selv.

Mente han ubrukelig for meg, eller mente han ubrukelig for meg og dermed også andre?

For meg og mitt behov er denne båten helt uten interesse, men det betyr selvfølgelig ikke at jeg mener at det samme skal gjelde for andre?

lano2 skrev:

Seiler du regatta med Reginaen? Hva LYS tall har du? Siden det ikke er registrert noen Regina med LYS tall i Norge, mente du kanskje at du seiler etter LUS? Eller har du fått fjernet de sjenerende ulltrådene med forskjellig farge i seilene.

Gode seilegenskaper er faktisk en "egenskap". Noen setter faktisk pris på det å seile som en del av turopplevelsen.

Sammenligner det med å ha riktig smørning på skiene på en skitur.

Og hvilke egenskaper gjør Pronaviaen uegnet som turbåt? Eller hvilken som helst båt som ikke heter Regina?

Klart du vet hva du prioriterer, du har jo valgt "det eneste rette". På lik linje med de som tror at været er bedre i en Bavateau.

Forøvrig finnes det faktisk båter som går UTENPÅ Regina i både kvalitet, ytelse (og pris...)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...