Seiljåtten Startet 15.August.2007 Link til dette innlegget Startet 15.August.2007 (redigert) Er litt nysgjerrig på hvor nøye folk er med tømming av septiken. Redigert 16.August.2007 av christabelle (see edit history) Link to post
"Mathilde" Svart 15.August.2007 Link til dette innlegget Svart 15.August.2007 Får feilmeldig når jeg forsøker å stemme. er det fordi jeg ikke velger et av de nederste alternativer?? Ingen av disse passet ser du Link to post
"Mathilde" Svart 15.August.2007 Link til dette innlegget Svart 15.August.2007 Oj... der kom det opp et alternativ som passer likevel. Prøver igjen.................. Link to post
Faxen Svart 15.August.2007 Link til dette innlegget Svart 15.August.2007 Du må legge til et nei på andre spørsmål, ellers blir det galt. Faxen, som IKKE har tømt i uthavn, nær andre, men det var "beste" alternativ!! Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Seiljåtten Svart 15.August.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2007 Har redigert litt, prøv igjen nå. Link to post
Slagskibet Svart 15.August.2007 Link til dette innlegget Svart 15.August.2007 Du må nok redigere igjen Link to post
Fluctus Svart 15.August.2007 Link til dette innlegget Svart 15.August.2007 Noen som har tenkt på hvorfor ingen bruker septikkmottak? Jeg har gjort meg noen tanker om dette... Vi har hatt dekksavsug på en tidligere båt og har det på nåværende båt, men vi har aldr benyttet det En av grunnene er at det er få slike mottak og at de ikke akkurat er overtydelig merket MEN - jeg mener hovedproblemet er at slike løsninger må være mobile for å bli brukt. Det burde vært laget en liten tralle med en tank, pumpe og batteri. Dermed kunne man hentet trallen i gjestehavnen og tømt båten for deretter å tømme trallen på tømme/lade stasjon. Produktideen er lansert - er det noen som har tro på den så får de bare sette igang å produsere/selge. Med litt lobbying blant populistiske politikere kan man til og med klare å få til et påbud om at slikt utstyr skal være i alle havner Link to post
Careka Svart 15.August.2007 Link til dette innlegget Svart 15.August.2007 MEN - jeg mener hovedproblemet er at slike løsninger må være mobile for å bli brukt. Det burde vært laget en liten tralle med en tank, pumpe og batteri. Dermed kunne man hentet trallen i gjestehavnen og tømt båten for deretter å tømme trallen på tømme/lade stasjon. Produktideen er lansert - er det noen som har tro på den så får de bare sette igang å produsere/selge. Med litt lobbying blant populistiske politikere kan man til og med klare å få til et påbud om at slikt utstyr skal være i alle havner Det påbudet kommer nok om ikke så lenge. bare vent å se. Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Anonym Svart 15.August.2007 Link til dette innlegget Svart 15.August.2007 Noen som har tenkt på hvorfor ingen bruker septikkmottak? Jeg har gjort meg noen tanker om dette... Vi har hatt dekksavsug på en tidligere båt og har det på nåværende båt, men vi har aldr benyttet det En av grunnene er at det er få slike mottak og at de ikke akkurat er overtydelig merket MEN - jeg mener hovedproblemet er at slike løsninger må være mobile for å bli brukt. Det burde vært laget en liten tralle med en tank, pumpe og batteri. Dermed kunne man hentet trallen i gjestehavnen og tømt båten for deretter å tømme trallen på tømme/lade stasjon. Produktideen er lansert - er det noen som har tro på den så får de bare sette igang å produsere/selge. Med litt lobbying blant populistiske politikere kan man til og med klare å få til et påbud om at slikt utstyr skal være i alle havner At ingen bruker septikmottak er nok flerdelt. Den viktigste årsaken er at dette er noe relativt nytt. Mange båter har ikke uttak for slikt, og de som har det har eiere som ikke har erfaring med dette. Ellers må jeg si løsningen man bruker i Oslo er fornuftig, her er det flytebrygger med septiktømming på, det er også vannslange for å spyle av etter bruk. Det er alltid plass til minst 2 båter ved disse flytebryggene, som er plassert på strategiske steder rundt i kommunen. Link to post
Skipper Worse Svart 15.August.2007 Link til dette innlegget Svart 15.August.2007 Med litt lobbying blant populistiske politikere kan man til og med klare å få til et påbud om at slikt utstyr skal være i alle havner Det kommer nok -- kombinert med avgift for de som tømmer på annen måte... I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
bjorngb Svart 15.August.2007 Link til dette innlegget Svart 15.August.2007 Hadde et lite uhell og pumpet litt rett i en uthavn da septiken var full, men vi dro noen timer etter og fikk tømt resten av beholdningen langt fra land. Link to post
roaldbj Svart 15.August.2007 Link til dette innlegget Svart 15.August.2007 I Bohuslenområdet i Sverige er det ytterst få tømmestasjoner, jeg mener å huske at det i området fra Strømstad til Lysekil er 6 - 7 stykker. Jeg har aldri sett at tømmestasjonen i Strømstad har vært brukt - og jeg har vært innom der ca 10 ganger de siste to årene. Riktignok bare 5 - 6 timer hver gang, før vi har gått til uthavn og lagt oss for svai. SW har sikkert rett i at vi som er registrert i et eller annet båt/skipsregister må belage oss på å batele septik-og vann-avgift i fremtiden. Da blir det liten vits i å ha watermaker ombord. Jo forresten, kvaliteten av vannet blir visstnok betydelig bedre med watermakeren, særlig i Danmark hvor vannet er så kalkholdig at glassene får hvitfarge etter få oppvasker. Link to post
Catlina Svart 15.August.2007 Link til dette innlegget Svart 15.August.2007 Morea intl. leverer anlegg for behandling av "black water" kanskje det blir vanlig å installere på lystbåter om ikke så lenge,vet ikke hva et anlegg koster,men restriksjoner mot å tømme i sjøen vil bli skjerpet. http://www.moreaintl.com/centrale-en.htm A pro pos watermaker i Karibien koster vann flere steder mer enn lokal rom,dyrt å fylle opp vanntanken med 500 liter da. Link to post
roaldbj Svart 15.August.2007 Link til dette innlegget Svart 15.August.2007 Kan du ikke skrive litt om dine erfaringer med Watermaker, Catlina. Kanskje dette om noen år blir mer intersssant for oss båtglade. Link to post
bliss X Svart 15.August.2007 Link til dette innlegget Svart 15.August.2007 At ingen bruker septikmottak er nok flerdelt.Det er alltid plass til minst 2 båter ved disse flytebryggene, som er plassert på strategiske steder rundt i kommunen. Har skrevet om det før, men gjentar meg selv. Rett utenfor båtplassen min ligger en av kommunens tømmeflåter. Den har ligget der noen år nå. Jeg er mye i båten, og ser hva som skjer, og første gangen jeg har sett noen som brukte tømmestasjonen var for noen dager siden. Har også observert at flåten har blitt benyttet som "gjestehavn" et par ganger. Jeg tror ikke det er mange som benytter seg av tømmingen. Selv tømmer jeg septiken langt ute, og aldri i nærheten av havner, uthavner o.l og jeg kommer til å fortsette med det uansett hvilke bestemmelser som måtte gjelde (sivil ulydighet). Link to post
Daffy Svart 15.August.2007 Link til dette innlegget Svart 15.August.2007 valgte septikkmottak fordi det var det nærmeste. Den tømmes nemlig i toalettet hjemme. Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Boywonder Svart 15.August.2007 Link til dette innlegget Svart 15.August.2007 Jaggu mange som tømmer der det passer dem... Minn meg på å kjøpe meg bobil og tømme der det passer meg... Gjerne i div. hager... En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post
Sjøtummel Svart 15.August.2007 Link til dette innlegget Svart 15.August.2007 Noen som har tenkt på hvorfor ingen bruker septikkmottak? Tja, for min del er et av problemene få mottak. Det nærmeste er som regel utilgjengelig fordi båter har lagt seg til ved tømmestasjonen. Link to post
Kosmix Svart 16.August.2007 Link til dette innlegget Svart 16.August.2007 (redigert) (...) i Karibien koster vann flere steder mer enn lokal rom,dyrt å fylle opp vanntanken med 500 liter da. Da ville jeg benyttet muligheten, og fylle 500 liter rom på tanken Jeg så to båter bruke mottaket i Strømstad. Begge båtene var stooore katamaraner! Redigert 16.August.2007 av Kosmix (see edit history) Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
kito Svart 16.August.2007 Link til dette innlegget Svart 16.August.2007 Har brukt tømmestasjon et par ganger når det har passet slik, og nå har vi har jo fått en flott ny tømmestasjon i Paddehavet nedefor Nordstrand. Problemet er at stussen som skal brukes er for stor til hullet i skutesida. Ringte det nummeret som sto på stasjonen, mener det var Oslo kommune renholdsetaten, men fikk bare beskjed om at da måtte jeg få laget meg en overgang. Da sier det seg selv at dette blir for komplisert. MVH Kito Link to post
sodne Svart 16.August.2007 Link til dette innlegget Svart 16.August.2007 tjue prosent av dei så stemme, tømme septikken rett på siå av andre båtar, det e f**n meg ekkelt. der e ett parti o, så har sånn ca. tjue prosent oppslutning stå i ro båt! Link to post
Anonym Svart 16.August.2007 Link til dette innlegget Svart 16.August.2007 tjue prosent av dei så stemme, tømme septikken rett på siå av andre båtar, det e f**n meg ekkelt. der e ett parti o, så har sånn ca. tjue prosent oppslutning Nå må du ikke prate så negativt om Arbeiderpartiet, da kan det hende Jensemann blir lei seg, og gjør en hit'n run mot båten din.. Han har jo gjort slikt med bil tidligere. Link to post
Victora III Svart 16.August.2007 Link til dette innlegget Svart 16.August.2007 Har selv hatt septik-uttak for landtømming i flere år, men aldri benyttet det. Det kommer enkelt og greit av at dette blir fryktelig tungvind. Om jeg annenhver dag på tur, må innom ett av de få tømmeanleggene må turen planlegges med utgangspunkt i do-tømming. Burde sikkert gjort det, men velger å slippe septikken langt til havs. Ikke er samvittigheten veldig dårlig heller. Dette kan ingen mene er et stort miljøproblem. Det påbudet kommer nok om ikke så lenge. bare vent å se. Sikkert, men det er det vanlig spørsmålet: Hvem og hvordan skal dette håndheves?? Do-politi med ekstra god luktesans? Link to post
TideRace Svart 17.August.2007 Link til dette innlegget Svart 17.August.2007 Jeg bruker alltid landbaserte tømmeanlegg der hvor det finnes, men mesteparten går nok i havet. Hvorfor ikke ha dette som svaralternativ, dette er vel den mest vanlige varianten for de som har opplegg for landtømming i båten? Link to post
slettet Svart 17.August.2007 Link til dette innlegget Svart 17.August.2007 henger meg på siste poster. fant ikke det "riktige" alternativet. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn