Jump to content

septik tømming

Seiljåtten

septiktømming  

474 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Jeg tømmer dritten rett i havet når jeg er på tur fra en havn til en annen men i sommerferien gjorde jeg en tabbe så jeg har faktisk driti rett i en gjestehavn (Knipla)

Da vi var på tur videre og kommet oss ut i rom sjø så gikk jeg ned for å vri over hendelen for å tømme septiken og da oppdaget jeg at den allerede sto åpen fra et par dager før da vi tømte den før vi la oss til på Knippla :blush:

Forøvrig er Knippla absolutt en havn jeg vil anbefale

Når dere spyler igjennom tanken, gjør man det med saltvann eller pøser dere på med ferskvann igjennom doen?

Har ingen erfaring med septik i båt, før stakk vi rumpa ut i verdens største "bidè" og gjorde tingene der.

Nå skal vi ta i bruk den nye båten og i den er det septik så da kommer spørsmålene om småting som kanskje er opplagt fra deres side, men ikke fra en fersking..

1) brukes det noe spesielt papir, eller er det greit nok med vanlig dopapir som løser seg lett opp i vann?

2) Hvor ofte fylles det i sånn blå veske?

3) Spyles tanken ren av og til med fersk eller saltvann?

4) Hvordan kan man legge merke til at tanken begynner å bli full, er ikke noen signalgiver på den..

Ut fra denne tråden skjønner jeg at vi bør legge turen utenfor oksøy fyr når vi skal tømme tanken :-)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

1) brukes det noe spesielt papir, eller er det greit nok med vanlig dopapir som løser seg lett opp i vann?

Bruker alltid spesialpapir for båt. Kjøpes i båtutstyrsbutikker

Har ingen fast rutine på dette, men slår på en skvett i ny og ne.

Jeg spyler tanken ved å pumpe inn saltvann nesten etter hver tømming

4) Hvordan kan man legge merke til at tanken begynner å bli full, er ikke noen signalgiver på den..

Jeg har syrefast tank, og benytter akustikk, dvs jeg banker på tanken og kan da høre hvor høyt opp i tanken det er væske. Tanken har aldri gått full, men jeg er nøye på å tømme den så fort anledingen byr seg.

a) Når dere spyler igjennom tanken, gjør man det med saltvann eller pøser dere på med ferskvann igjennom doen?

b) Ut fra denne tråden skjønner jeg at vi bør legge turen utenfor oksøy fyr når vi skal tømme tanken :-)

a) Jeg bruker bare saltvann i sesongen.

Før opptak om høsten bruker jeg noen titalls liter med ferskvann 2-3 ganger etter hverandre for å skylle og tømme tanken skikkelig.

Til dette tar jeg varmtvann fra dusjarmaturet og spyler ned i skåla.

1) Jeg kjøper ikke spesialpapir, men har brukt mykt vanlig toalettpapir.

Det viktigste er at brukerne ikke "pakker inn hele hånda" når papirjobben skal gjøres,

men kun bruker et og et "tørk" som gjerne brettes to ganger før bruk.

2) Hver gang båten og toalettet ikke skal brukes på noen dager.

Tanken tømmes, sanitærvæske fylles med en "dæsj" og etterfyller med 2-3 liter ferskvann fra dusjarmaturet på toalettet.

Blå veske...? Unngå den dyre merkevaren. Jeg kjøper 4 literskanner på Biltema til 139,- . Den gjør drittjobben like bra!

3) Ja, se andre svar. Noen tilsetter eddik i denne spyle/ skylleprosessen. Dette for å unngå forkalkninger av urinstein osv.

Jeg har aldri gjort det, men det kan hende det har noe for seg på sikt.

4) Du lærer deg fort hvor mange dager tanken holder i forhold til hvor mange mennesker dere er i båten.

Du merker full tank på to måter: 1) Du merker motstand når du pumper ned i toalettet. 2) Lukt/ væske som kommer ut av lufteslangen. Prøv å unngå det siste da lufteslangen kan tette seg.

Gjør til vane å tømme hver gang dere er i bevegelse, så blir aldri full septik noe tema.

b) YESSSSS, GÅ LANGT UTENFOR OKSØY!!!!!!!!!(Hytta ligger rett innenfor lykta på Flekkøya)!!!

Redigert av Phoebe (see edit history)
Bruk heller Hydro/Green Viking og følg bruksanvisningen på flasken. Den tar knekken på lukten og ikke bare parfymerer den...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Skal en absolutt ha blå væske :wink: , kan en biologisk type av merke "Natur Sanitærvæske" fra Arcus Kemi anbefales. Dette er et tilsvarende produkt som Green Wiking.

Ellers vil jeg fraråde resirkulert papir. Det løser seg lett opp, men har korte fibrer og inneholder mye limstoffer pga.for at det ikke skal løse seg opp ved selve bruken. Slikt limholdig papir kan ha en tendens til å tette til slanger og ventiler. Vanlig Lamdi papir er utmerket.

Lars H.

(pt. Klädesholmen Sverige)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg har ikke utslipp på sjøen, så alt går i tømmestasjoner på land. Hvis miljøet er så veldig viktig er det kanskje en ide å sette opp flere tømmestasjoner, ikke reise i flere timer for å få tak i en. Det er også kanskje en ide å vedlikeholde anleggene. Tømte min på padda tidligere i sommer og den var NEDDRITI av måkedritt. Så ikke ut som om det hadde vært en å spylt vekk dritten på flere måneder. Nå blir det heldighvis slutt med tømming på land. I vinter monterer jeg utslipp på sjøen. Er lei av å måtte bekymre meg for å ikke kunne tømme tanken hvis man ligger lenge et sted uten noen mulighet for å tømme!!

Har toalett uten tank. Dette er greit nok for vårt bruk........

Her er vi vel inne på hvordan båten brukes.

Vi bruker båten mye i den lokale skjærgården hvor vi legger oss til en holme sammen med venner, bader og koser oss. Følgelig vil det å ha et toalett som går rett ut ikke kunne benyttes.

I forrige båten oppgraderte vi fra ikke å ha toalett til PortaPotti. En enkel og meget viktig oppgradering. Nå har vi 100 liters tank. I begge tilfellene foregikk tømmingen utaskjærs (så er det kort vei til vi er utaskjærs også da)

Tømte min på padda tidligere i sommer og den var NEDDRITI av måkedritt. Så ikke ut som om det hadde vært en å spylt vekk dritten på flere måneder.

Det er jo greit å kunne tømme både på tømmeanlegg og i sjøen. Jeg prøvde å tømme på Padda i sommer, men stussen der passet ikke til båten min. Trodde at det var en standard størrelse, men mulig at båten min er for gammel (96 mod). Hva er diameteren på hullet i skutesia di? Mulig at jeg må bytte på båten min.

MVH

Kito

Deprimerende å lese at ca. 20% tømmer toalettet i gjestehavn, båthavn eller i uthavn nær andre.

Tømmer man septiktanken mer enn 300 meter fra land slik reglene sier, så er dette ikke til sjenanse, og naturen bryter dette ned.

I Kostersundet er det ankringsforbud i tiden 1. juni - 31. august. Årsaken skal være at en del tømte toalettene sine mens de lå der for ankring.

Så vil man lage problemer for oss alle sammen, er det bare å fortsette med denne gi blaffen mentaliteten!

Redigert av Teodor (see edit history)

Nå tviler jeg på at det er vanlig kotyme å tømme septikken i gjestehvaner etc. for alle de 20%, etter hva jeg kan se av frågan så er det om man har gjort det og ikke om man gjør det til vanlig.. mulig jeg leser dette feil....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Hvor mange som vil tømme septikken sin ureglementert fra nå av, vet vel ingen. Problemet er at altfor mange har gjort det. Om det fortsetter tror jeg konsekvensen vil være mer restriksjoner for oss alle, generelt.

I begynnelsen av august var det fremme i sørlandssendinga på radio at folk tømte skitten sin rett ut i gjestehavna i Arendal. Man hadde konstatert et urovekkende høyt innhold av tarmbakterier i sjøvannet i området, og mistanken ble kastet på båtene i gjestehavna.

Ikke er samvittigheten veldig dårlig heller. Dette kan ingen mene er et stort miljøproblem.

Sikkert, men det er det vanlig spørsmålet: Hvem og hvordan skal dette håndheves?? Do-politi med ekstra god luktesans? :lol:

Havet har alltid vært en stor søppelfylling.På sjøen blir alt liksom borte og da er det vanskligere å se det som et problem

Bobilene tømte kloakken rett i veigrøfta før i tiden. Det forstod alle at var uakseptabelt. Hva er forskjellen?

Bobilene tømte kloakken rett i veigrøfta før i tiden. Det forstod alle at var uakseptabelt. Hva er forskjellen?
At kloakken i veigrøften lå der å luktet i dagevis før den ble nedbrutt mens i sjøen synker det meste til bunns med en gang før det etter dager/uker er borte... Ganske vesentlig forskjell spør du meg.

Et lite sidesprang: En gang for lenge siden måtte jeg tømme dobøtta på hytta midt på vinteren med frost i bakken. Klarte ikke å grave hull så jeg tømte hele lapskausen rett oppå snøen i det mest bortgjemte hjørnet av tomten. Når snøen forsvant og jeg etter noen uker sjekket opp hvordan det lå an med dritten var alt borte, ikke en papirflik igjen.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
At kloakken i veigrøften lå der å luktet i dagevis før den ble nedbrutt mens i sjøen synker det meste til bunns med en gang før det etter dager/uker er borte... Ganske vesentlig forskjell spør du meg.

Hehehe bakteriene svømmer ikke ned på bunnen og legger seg der. Vannet blir forurenset. Forskjellen er bare at det ikke synes så godt og ikke lukter like mye.

Nå er det ikke lukten som er farlig, men om du svelger vann som kan gjøre deg svært syk. Mener du SveinHa at det er uakseptabelt å tømme kloakk i veikanten, men ok i badevannet?

Havet har alltid vært en stor søppelfylling.På sjøen blir alt liksom borte og da er det vanskligere å se det som et problem

Skal ikke forsøke å si noe om "dobiler" og tømming i vei grøfta.

I sjøen går det vi gjør i fra oss inn i næringskjeden, det brytes ned og tas opp som en del av prosessene i naturen. Hvordan skulle det vært her i verden om det ikke skjedde?

Best er det om tømmingen av septikktanken skjer under fart, da blir det fortynnet og spredd ut i utgangspunktet.

Det kan vel være en 50 års tid siden mye av kloakken i Oslo og omliggende kommuner gikk mer eller mindre rett i fjorden, noe utskilling av faste stoffer var det vel før det kom så langt. Det kan jo bli for mye av det gode om toalettene fra rundt en million mennesker tømmes ut slik det her ble gjort. Nå har man jo en rensestasjon ute i Asker hvor dette blir renset før "vannet" går på sjøen. Før så kan det vel til tider ha blitt vel mye "næringssalter" og algevekst.

Hva gjelder "naturavfall" så er det vel spørsmål om konsentrasjoner, for mye et sted skaper u-balanse. Myndighetene har jo for noen år siden vurdert dette med tømming av septik fra småbåter i sjøen. Man kom til at med regelen minst 300 meter fra land ville dette ikke være til sjenanse, og at konsentrasjonen ville bli så forsvinnende lav at naturen ville fint ta hånd om dette.

...men ok i badevannet?
Nei, det er ikke OK i badevannet men 300 meter fra land slik reglene sier er helt OK. Naturen har en utmerket evne til å ordne opp i naturlige biologiske utslipp :smash:

Det kan vel være en 50 års tid siden mye av kloakken i Oslo og omliggende kommuner gikk mer eller mindre rett i fjorden, noe utskilling av faste stoffer var det vel før det kom så langt. Det kan jo bli for mye av det gode om toalettene fra rundt en million mennesker tømmes ut slik det her ble gjort. Nå har man jo en rensestasjon ute i Asker hvor dette blir renset før "vannet" går på sjøen. Før så kan det vel til tider ha blitt vel mye "næringssalter" og algevekst.

For Oslo sin del ligger vel rensestasjonen på Bekkelaget?

For Oslo sin del ligger vel rensestasjonen på Bekkelaget?

Så vidt jeg vet er anlegget på Bekkelaget mye eldre enn 50 år. Hvilken rolle det har i dag, vet jeg ikke. Men kloakken fra Oslo og en del av kommunene rundt går i dag i et tunel-nettverk til en rensestasjon i Asker.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...