Jump to content

Mercury 50, går ikke på alle sylindere

jre

Recommended Posts

Hei . Har Kjøpt meg en 50 hk mercury 85 mod 4 syl.,den hadde problemer med at den ikke gikk på nederste sylinder.

Det viste seg og være vann som kom inn.

Byttet tetteringer lager o ring og pakninger i bunn av motor.

Startet den opp og den går greit på tomgang , kutter av og til på sylinder nr 2 ovenfra og ned.Når jeg gir mer turtall så kutter den helt på 2 sylinder.

Har Byttet plugger,coil, men det blir ikke bedre.

:headbang:

Motoren har ikke vært i bruk på noen år.

Er det noen som kan hjelpe meg videre her så hadde jeg vært takknemlig.

Har nå kommet frem til at den mister tenning på sylinder 1 -2 ,de to øverste når den kommer opp i litt turtall.

Er det trigger, stator, eller switch boxen som er gåen . har byttet coiler uten at det ble endringer.

Eller kan det være annet i tenningssystemet som er gåent.

:crazy:

Er det mye styr og få løs svinghjulet,har vært borti at klo ters kan en ikke bruke fordi det er stor fare for at svinghjulet sprikker.

Er det mye styr og få løs svinghjulet,har vært borti at klo ters kan en ikke bruke fordi det er stor fare for at svinghjulet sprikker.

For å ta av svinghjulet på en Mercury må en bruke det riktige verktøyet, uten det er sjansen for skade stor...

89_1.jpg

Her en en variant, skrus ned i gjengene på svinghjulet, bolten trekkes til og svinghjulet er løst ( øye kroke er til å løfte motoren ).

Har nå kommet frem til at den mister tenning på sylinder 1 -2 ,de to øverste når den kommer opp i litt turtall.

Er det trigger, stator, eller switch boxen som er gåen . har byttet coiler uten at det ble endringer.

Eller kan det være annet i tenningssystemet som er gåent.

Tennings systemet består av

• Stator ( lager strømmen ).
  • Triggger eller giver ( gir en impuls til switch box når den skal lage gnist ), en til hver sylinder men samlet som en enhet.
  • Switch box, tennings modulen.
  • Coiler.
  • plugger.

Kan være hvilken som helst av disse, du må prøve å feilsøke videre, les nøye igjennom denne guiden, side 45 > 47 .

Ved å måle, bytte om på enkelte ledninger kan du isolere problemet relativt enkelt.

Noen eksempler...

• Du kan bytte på ledningene til coil nr 2 og 3 ( husk å bytt om på pluggledningene også ), dette ka si om coilen er bra/gåen ( problemet flytter seg/er fortsatt på samme sylinder)
  • Du kan bytte om på ledningen ifra triggen, fks nr 2 og 3( husk å bytt om på pluggledningene også ), dett vil si den om triggeren er bra/gåen (er fortsatt på samme sylinder/ problemet flytter seg).

Husk å sett ledningene på plass imellom hver test...

Les og forstå hva som er skrevet i guiden, følg den punt for punkt.

Arne Kjetil

Hei.

Takk for svaret, skal hive meg rundt i morgen og feilsøke, regner med at jeg får dette i orden nå.

Har heldigvis delene som evt må byttes ,har en dele motor,bare de er i orden på den da,he he.

:smiley:

Skal komme med et svar når dette evt. er ordnet.

:crazy: Har nå målt skiten.Målte triggeren lilla til hvit 811 ohm, brun til hvit svart 823 ohm.Åpen mellom jord til alle fire kabler...

Sååå Skjønner jeg ikke verdiene jeg får på statoren. :headbang:

Den statoren som står på motor har disse verdier:blå til blå/hvit 7,41 ohm, rød til rød/hvit 0 kontakt. ?????

Har 2 løse statorer de måler jeg begge til : Rød til rød/hvit 132 ohm, blå til blå/hvit 0 kontakt.????!!!!! Den ene er brukt og den andre er ny.

Skjønner ikke hvorfor jeg ikke får noen verdier på blå kabel.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...