Jump to content

Hollenderseilasen 2007

Kosmix

Recommended Posts

• 2 uker senere...
Men så var vinden heller ikke sterk -for å si det litt forsiktig.

Men det forandret seg fort...

Skal poste bildene mine etterhvert. Tøffeste, fineste og mest fantastiske seilasen jeg har vært med på.

Seilte hjem fra Son i går kveld, der snittmålingene for moss havn værstasjon forteller om 12m/s med topp på 15,6m/s.

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

explaining.gif

Tja..det ble så bra som det kunne bli. Ikke lett å styre og knipse bilder samtidig... Synd jeg ikke fikk tatt bilde av dere når dere kom i mål.

Ja, det hadde vært stort, neste gang kansje. Det var først gang jeg seilte med gennakern over en lengere periode og over 5 m/s, det var skikkelig kult, adrealinnivået var på topp når jeg så vindmåleren passere 11m/s på vei nordover.

Redigert av Stigt:-) (see edit history)

Adrenalin, ja! Hadde massevis selv - aldri vært lykkeligere før, haha!

Brochet to ganger med spinnakeren, og en gang i en jibb uten like før mållinja... Første gangen ved storegrunnen (N), og andre gangen bak Rauer...

Første gangen jeg har opplevd broach, og jeg klarte nesten ikke stå etterpå for hele kroppen skalv.

Seilerhilsen fra Kosmix!

explaining.gif

Kan dere ikke legge ut litt mer teknisk informasjon? Kosmix har tidligere i tåden omtalt seilasen som "fin". Stigt:-) forteller at vindmåleren passere 11m/s på vei nordover og at gennakern ble brukt over en lengere periode. Hvilken fart hadde dere og hva var styrken på vindkastene. Jeg mener å ha observert at ganske mange deltagere var uten redningsvester. Hva var deres observasjoner når det gjelder vester? [ser forøvrig at vindstyrken nær Drøbakk i kveld har passer 14 m/s].

Redigert av roaldbj (see edit history)

Med spinnaker fra Gullholmen hadde vi ca 8,5 knop +/- 0,5. når vi hadde tatt spinnakeren ned mistet vi ca 1 knop. Det er bra fart, men jeg er ikke imponert. Jeg har seilt fortere i mindre vind, så jeg tror ikke vi hadde trimmet spinnakeren maks - da jeg toppet på 10,5 knop i 8-10m/s med 2 rev i storseilet uten spinnaker i sommer. Ned til Hollenderbåen holdt vi rundt 6,5 knop, men bølgene kunne bremse båten ned til 4,5 knop. Vi toppet på 9,3 knop med spinnakeren. Vi nådde den farta flere ganger, men kom ikke over...

Seilerhilsen fra Kosmix!

explaining.gif

Vi satte gennakeren før start( vi startet kl. 0930), det var svak vind fra omkring nord, vi skled over startlinjen ca. 10sek etter startskuddet gikk, etter ca 20 min forsvant vinden helt og vi ble liggende å drive nordover i rundt 1- 1,5 t. Etterhvert kom det en vak vind i fra syd og det var noe til å krysse sakte nedover mot gullholmen, ved rundingen var det mange båter og det var trangt, vinden økte på til en 6-8m/s, vi gjorde god fart mot hortenskrakken. Ved runding hortenskrakken var det også trang og mange båter samtidig, etter dette gjorde vi en feil, isteden for å krysse ned vest for Bastøy gikk vi øst for da vi hadde en fin retning. Det ble mye motsjø og vinden økte vel til 8-10m/s, alle i min båt tok da på vester, vi tok et rev i storseilet, men rullet ikke inn noe på forseilet, det blei en skikkelig bankekryss i 13nm. Ved runding hollenderbåen satte vi gennaker og fullt storseil, vinden kom rett bakfra med storseil til bb side og gennaker til sb side, det var litt sjø så det var vanskelig å holde båten rett i forhold til vinden. Jeg fikk en ufrivillig jibb som jeg trodde skulle rive sjøtepunktet for storseilet opp av dekk, men det gikk heldivis bra. Etter runding Rauøy fik vi vinden på ca. 130 grader og de ble kremseilas, vi ble forbiseilt av en Hanse på rundt 40 fot, vi bestemte av vi skulle prøve å holde følge med denne, vi så den gikk inn i Larkollsundet og vi gikk derfor ut i mellom Rauøy og lille sletter, vinden kom da litt for mye på tvers av båten og vi broachet 2-3 ganger. Jubelen var stor da vi kom før Hansen nord for Kollen, men vi hadde ikke sjangs til å henge med mellom Kollen og Gullholmen. Farten utenfor Sletterøyene og oppover mot Gullholmen lå omkring 8-9 knop med en topp på 9,7. Vindhastigheten lå da omkring 9-12m/s, vi logget en topp på 12,9 m/s men vet ikke når i seilaset dette var. Rett før målgang fikk vi øye på Kosmix som kom i mål en båtlenge foran oss.

Gøy var det :yesnod:

KOSMIX

Har du sjekket båten under. Det har grodd skikkelig i sommer. Vil tro propell er nedgrodd, slim på bunn/kjøl/ror. Kan også

har fått ruer.

Jeg kjenner på båten at den har fått groe i løpet av sommeren. Den mangler ca 0,5 knop på de fleste kurser i lett vind, og roret vibrerer av og til. Dette var nok likt for de fleste deltakerne, for selv om det var satt opp tilbud om undervannsvask av båten i Son tviler jeg på at mange rakk å få det med seg. Vi ankom Son ca kl. 22 på kvelden, men hvis det ikke kostet så mye skulle jeg veldig gjerne ha spylt og skrubbet båten litt...

Seilerhilsen fra Kosmix!

explaining.gif

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...