Jump to content

Hollenderseilasen 2007

Kosmix

Recommended Posts

Blir helt dårlig av å se de bildene. Jeg fikk seilnr i tide, men det ble for travelt med å få tak i tallene, spesielt når jeg kom til skade for å selge kjerra også, slik at det plutselig ble mye vanskeligere å forflytte seg på en effektiv måte. Neste år SKAL det seiles hollendern. Synes liksom den kom altfor brått på i år, men lover at neste år blir det full gass med seilnr og lysbevis i skuffen.

Kosmix:

Ser ut som om du seiler kryss på bildet. Vurder å justere skjøtevogna på kryssfokken så du får ett flatere og mer effektivt seil. Hadde du strammet akterstaget skikkelig her ? Dersom du ønsker optimalisering av båten legger du påhengsmotoren rett over kjølen. Mange kilo på hekken er ikke bra :nonod:

Ja det er kryss...bildet er tatt like utenfor Åsgårdstrand, og hadde vi problemer med å kontrollere båten. Vi har nettopp tatt ut et rev, men det viste seg å ikke være nok. Båten la seg så mye ned i hvert vindkast at kjølen kom over vannet, men vi fikk hanglet oss ned mot Slagentangen. Der fikk vi, i le for den verste vinden, tatt ut et rev til -og da gikk det mye bedre.

Jeg kan ikke legge motoren inni båten. Det vil ende med for mange blåmerker (både for mannskap og innredning), men den veier heldigvis ikke mye - 10-12 kg kanskje. Jeg kjørte også nesten tom for bensin først for å redusere vekten :crazy: , men av sikkerhetsmessige grunner lot jeg ankeret (7,5kg) ligge klart. I båtens lys-måling er motoren inkludert, så den kunne ikke legges igjen hjemme heller.

For å få full fart på båten måtte vi seilt med fullt mannskap (4 voksne/350kg). Har hatt 9 knop på skarp slør med ca 350 kg i gorillaer. Da blåste det også 10-12 m/s, men i sånn vind med kun 2 personer ombord må det reves. Når vi fikk orden på båten satte vi også bommen i senter for maks høyde, men vi fikk ikke mer enn ca 6,5 knop på kryssen...

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

explaining.gif

med 100% riktig trim burde det ikke være nødvendig med 2 rev og kryssfokk i den vinden som var under seilasen.

Alt skal dras paddeflatt og ved å bruke mye akterstag burde du fått tatt ut mye av kreftene av storseilet. I mye vind må du kjøre løygangen helt ned i le i rossene. Dette krever kontinuerlig justering.

Vedr. motor. Kjøp ette enkelt liggeunderlag og fest motoren til masten. Fungerer bra. Det samme gjelder for dregg og andre ting som du ønsker å ha midt i båten under regattaseiling.

Tror aldri du ville fått mer en 6,5 knop på kryssen uansett. Til det har båten for kort vannlinjelengde.

Krysset ut fra Strømstad i sommer; 7,2 knop - med 2 rev i storen.

Redigert1: Det var i noen heldige øyeblikk - ikke over tid.

Redigert2: http://x79.blogspot.com/2007/07/strmstad-24-26-juli.html (7-7,5 knop har jeg visst notert meg... :-))

Redigert av Kosmix (see edit history)

Seilerhilsen fra Kosmix!

explaining.gif

Alt skal dras paddeflatt og ved å bruke mye akterstag burde du fått tatt ut mye av kreftene av storseilet. I mye vind må du kjøre løygangen helt ned i le i rossene. Dette krever kontinuerlig justering.

Makkern kjørte løygang, og trimmet underveis hele turen. Jeg konsentrerte meg om roret, men merket at han ikke kjente båten på samme måte som meg. Likevel hadde hadde jeg (og har fremdeles) mye å lære av ham.

Jeg liker ikke å skylde på seilene, men han mente vi kunne gjort det mye bedre med nye seil. Han sier storseilet mitt er utblåst og mangler knitring, men jeg er storfornøyd etter at jeg byttet ut det som var enda gamlere...

Det er mulig vi kunne seilt hardere...med mer seil, om vi hadde trent mer i sånn vind, men det har vi ikke gjort. Dette var andre turen vår sammen på ca ett år. :rolleyes:

:diving:

Redigert: Sånn kan det seiles

Seilerhilsen fra Kosmix!

explaining.gif

Kosmix. Veldig imponert over hva du får til med båten. Flate seil er viktig og det er sikkert litt å hente på nyere seil.

7.2 knop på kryss er jeg dessverre litt tvilende til. Du sprenger polardiagrammet til båttypen :crazy:

Farten er sikkert riktig, men enten seilte du ikke kryss eller så var det mye medstrøm ?

https://baatplassen.no/bildearkiv/0/483/screenshot196.jpg

Jeg trodde kursen var ca 30 grader på relativ vind, men når jeg ser diagrammet kan det jo hende det var 45 grader på relativ vind...., men er selvfølgelig også mulig vi hadde medstrøms ut fra strømstad....det ligger vel egentelig i navnet; strøm......stad :crazy:

Nå stopper jo diagrammet på 20 knop vind - det er jo alt for lite :lol: :lol: :lol:

Ved nærmere titt på hhv 3 og 4 m/s vind så ser diagrammet ganske riktig ut. 3m/s gir 5 knop på kryss, og 4m/s gir 6knop - men det er med fokk. Bytter jeg til genoa kan jeg legge til ca en knop på de fleste kurser, og diagrammet er beregnet for NED5401. Jeg tror min går noe fortere enn denne, men interessant å se diagrammet likevel :smiley:

Vanskelig når jeg ikke har vindmåler ombord. Må bedømme ut fra bølger o.l.. :rolleyes:

Seilerhilsen fra Kosmix!

explaining.gif

Jeg har tenkt og tenkt......og tenkt og tenkt og tenkt....

Kanskje, når jeg tror jeg seiler kryss - så er det egentelig skarp slør? At jeg pga. utblåste seil ikke får god kryssvinkel? Da vil jo også de utblåste seilene komme til sin rett, og gi god kraft. Hvertfall i lite vind, men når vinden passerer 6-7 m/s får jeg istedet masse krengning og må reve....?

Kan dette stemme?

Seilerhilsen fra Kosmix!

explaining.gif

Jeg har tenkt og tenkt......og tenkt og tenkt og tenkt....

Kanskje, når jeg tror jeg seiler kryss - så er det egentelig skarp slør? At jeg pga. utblåste seil ikke får god kryssvinkel? Da vil jo også de utblåste seilene komme til sin rett, og gi god kraft. Hvertfall i lite vind, men når vinden passerer 6-7 m/s får jeg istedet masse krengning og må reve....?

Kan dette stemme?

Det er langt mellom skarp slør og kryss, så det er vel ikke slik, men er seilene utblåst så fungerer de egentlig bare i lett vind, og høyde blir deretter når det blåser opp. Problemet med utblåste seil er at viktige trimmuligheter forsvinner. F.eks har du et stabilt og flatt storseil kan du flate det godt ut i sterk vind samt slipp ut luft i toppen, og i svak vind slakke på bomuthalet for å øke busen.

Jeg har ikke seil X79, men det er sikkert en ekstrem trimvennlig båt hvor en virkelig har glede av gode seil.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...