Polarfarer Startet 16.August.2007 Del på Facebook Startet 16.August.2007 Har nettopp kjøpt en 81 mod. Polar 29 med VP MD21 maskin og VP gear. Får en rumlende støy akter i båten når jeg passerer 2800 omdreininger. Støyen øker når jeg øker turtall. Er nokså sikker på at støyen ikke kommer fra gear, men aksling/hylse/propell. Har noen noe tips om hvor jeg begynner å leite? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 16.August.2007 Del på Facebook Svart 16.August.2007 Velkommen! Så godt som alle båter med propellen under skroget vil ha propellstøy. Så spørsmålet er om det i ditt tilfelle er unormalt mye støy. Har du noen referanse fra tilsvarende båter? Har du kjørt motoren i fri på samme turtall slik at du kan utelukke at den spiller en rolle? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 16.August.2007 Del på Facebook Svart 16.August.2007 Begynn med å sjekke opprettingen av motoren og eventuelt mellomlager, hvis dette finnes på akslingen. Når du kommer på land, sjekk stevnlager for slark, eventuelt bytt dette. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
olpi Svart 16.August.2007 Del på Facebook Svart 16.August.2007 (redigert) Sjekk om det er skjev aksel. Sjekk om det er mye slark i cutlesslager. Sjekk om det er for liten klaring fra propell til bunnen av båten. Sjekk om der er ubalanse i propell. Glemte oppretting av motor.... Sjekk den... Redigert 16.August.2007 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
olpi Svart 16.August.2007 Del på Facebook Svart 16.August.2007 Slark i cutlesslager kan være maks et par tieldels mm. Klarimg fra propell til bunnen av båten bør være mer enn 50 mm. Oppretting av motor sjekker du ved å løsne klemflens fra gearflens og sjekke flensene ligger helt parallelt. Bruk et søkerblad. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MVH Svart 16.August.2007 Del på Facebook Svart 16.August.2007 Hadde en Sandvik 28 en gang, skiftet fra 3 blads til 4 blads propell. Støyen in akterkabinen var vesentlig lavere. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
o.b.lix Svart 16.August.2007 Del på Facebook Svart 16.August.2007 Propellstøy er vel intet annet en kavitasjon? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.