At-le Startet 16.August.2007 Link til dette innlegget Startet 16.August.2007 Hei. Vår båten har ikke skiftet frostvæske på 3 år, Kan den skadet motor hvis ikke skiftet væske flere år? 2-3-4 år? At-le Sitér dette innlegget Link to post
erund Svart 16.August.2007 Link til dette innlegget Svart 16.August.2007 Vår båten har ikke skiftet frostvæske på 3 år, Kan den skadet motor hvis ikke skiftet væske flere år? 2-3-4 år? Hei. På Volvo Penta dieselmotorer (TMD/TAMD) så ble jeg anbefalt om å skifte kjølevæske hvert 2. år. Dette er for å unngå evt. skitt, korrosjon, rust etc i motoren. Tori Sitér dette innlegget Mvh erund Nidelv 26, 1987 årsmodell - Volvo Penta TMD31A Link to post
"Mathilde" Svart 16.August.2007 Link til dette innlegget Svart 16.August.2007 (redigert) Ingen ting varer evig. Men det er nok ikke mange som skifter frostvæsken kun etter 3 år. Svarer på spørsmålet ditt blir derfor NEI. Selv skifter jeg ut en liter av væsken ved hvert høstopptak. Tømmer ekspansjonstanken og pumper ut litt til med en håndpumpe. Skifter da gradvis ut væsken i systemet og dette mener jeg må holde mer enn nok. Redigert 16.August.2007 av "Mathilde" (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 16.August.2007 Link til dette innlegget Svart 16.August.2007 ville byttet annenhvert år. noe mer hvis det er rød frostveske det er snakk om eller hvis fabrikantens intervaller er lengre.. ikke mye penger å spare på å ikke bytte. husk det er endel korrosjonshemmende og kjølende midler som forsvinner med tia. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
At-le Svart 16.August.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2007 Hei. På Volvo Penta dieselmotorer (TMD/TAMD) så ble jeg anbefalt om å skifte kjølevæske hvert 2. år. Dette er for å unngå evt. skitt, korrosjon, rust etc i motoren. Tori uff som jeg visste ikke om frostvæske skifte hvert 2 år. Men jeg brukte verksted mekansik service for meg i mange år. derfor jeg vet ikke mye om det. Takk for tips. At-le Sitér dette innlegget Link to post
fjordbuss Svart 16.August.2007 Link til dette innlegget Svart 16.August.2007 Det finnes frostvæsker som garanteres av fabrikant på opp til 7 år som jeg har brukt, men selvfølgelig blir prisen der etter.... Noe jeg har hørt om gammel frostvæske er at den blir "sur", med økende tæring som følge. Vet ikke om dette er tilfelle, eller om det bare er et salgstriks.... Sitér dette innlegget Har konvertert, Bavaria 39 cruiser. Link to post
At-le Svart 16.August.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2007 Det finnes frostvæsker som garanteres av fabrikant på opp til 7 år som jeg har brukt, men selvfølgelig blir prisen der etter....Noe jeg har hørt om gammel frostvæske er at den blir "sur", med økende tæring som følge. Vet ikke om dette er tilfelle, eller om det bare er et salgstriks.... Hvilken type frostvæske som holder 7 år?? At-le Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 16.August.2007 Link til dette innlegget Svart 16.August.2007 ville byttet annenhvert år. noe mer hvis det er rød frostveske det er snakk om eller hvis fabrikantens intervaller er lengre.. ikke mye penger å spare på å ikke bytte. husk det er endel korrosjonshemmende og kjølende midler som forsvinner med tia. Så det ville du?? Da regner jeg med at du bytter like ofte på bilen din også? Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 16.August.2007 Link til dette innlegget Svart 16.August.2007 problemet er at folk ikke tømmer den på spillolje... Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
hifo Svart 16.August.2007 Link til dette innlegget Svart 16.August.2007 (redigert) det gjør jeg selvsagt ikke , men det er ikke det samme som at jeg ikke burde. grunnen min til ikke å gjøre det i bilene er at de er 93 og 95 modeller. og hender jo jeg må tappe\bytte frostvæske pga andre årsaker og max verdi på bilene er 40000 kr. en brukt motor til de er 10 -12000 kr og noen timers arbeide. i båten derimot , må jeg ut med kansje 40-50 lapper for å få noe tilsvarende , og 3 dagers arbeid. innbiller meg at kjølesystemet i en båt også er mer utsatt for tæring . men olje på bilen bytter jeg ca 2 ganger i året eller 5000 km ,da jeg har lett tilgang på olje og bukk ,sålenge jeg driver mitt eget bil verksted. :-) på litt nyere biler anbefaler jeg selvsagt å følge service intervallene ,som ofte innebærer frostvæskebytte annenhvert år. og hadde jeg hatt nyere bil til feks 150000 kr eller mer , ville jeg også byttet frostv. HVA mener du hilmar?? frostvæske skal i egne frostvæske beholdere . Redigert 16.August.2007 av hifo (see edit history) Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Lotus Svart 16.August.2007 Link til dette innlegget Svart 16.August.2007 Vil anbefale å la det gå minst 4 år, helst 5 og kanskje 6 år mellom hvert frostvæskebytte. Moderne G30 OAT frostvæske beholder ca 95% av de aktive beskyttelseskomponentene intakt etter 5 år. Dette er teknologi basert på en inaktivert organisk syre som gir en overlegen rustbeskyttelse. 98% av blandingen er glykol for frostbeskyttelsens skyld og den taper seg ikke noe særlig den heller. Siden frostvæsken ikke inneholder komponenter som kan utfelles og avleires i kjølekrestsen, er det enda mindre grunn til å skifte. Noen nevte 7 år her. Mulig det er et enda mer ideelt bytteintervall. Å skifte frostvæsken ofte og dermed også fylle på 50% nytt oksygenrikt vann i et lukket system uten særlig oksygen fra før er noe man ikke gjør uten at det får konsekvenser i form av tæring. De som bytter ofte i den tro at de gjør noe lurt, lurer seg selv, blir fattigere helt unødvendig og gjør motoren mer skade enn gavn. Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 16.August.2007 Link til dette innlegget Svart 16.August.2007 Greit svar hifo. Skal ikke kvelrulere med deg, men det kunne jo være fristende å høre om du noen gang har kommet over motorhaveri relatert til manglende bytte av frostvæske. Du som driver eget bilverksted må jo nødvendigvis ha kommet over noen tilfeller, siden du appelerer til slikt hyppig skifte av væsken. I mitt første innlegg i denne tråden antydet jeg jo at det vil være fornuftig å bytte væsken etter en viss tid. Det er jeg derfor ikke uenig i. Det er hyppigheten jeg her stiller spørsmål ved. Kan rett og slett ikke skjønne nødvendighet av å skifte så ofte som hvert 2. år. Sitér dette innlegget Link to post
Haba Svart 16.August.2007 Link til dette innlegget Svart 16.August.2007 Hei Hva er forskjellen mellom frostvæske G12 og G30, kan disse blandes ? mvh Haba Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 16.August.2007 Link til dette innlegget Svart 16.August.2007 Nei de kan ikke blandes. Selv små mengder innnblanding i G30 ødelegger rustbeskyttelsesegenskapene fullstendig. Frostbeskyttelsen tar imidlertid ikke skade av at man blander. Sitér dette innlegget Link to post
Tutti Frutti Svart 16.August.2007 Link til dette innlegget Svart 16.August.2007 Vil anbefale å la det gå minst 4 år, helst 5 og kanskje 6 år mellom hvert frostvæskebytte. Å skifte frostvæsken ofte og dermed også fylle på 50% nytt oksygenrikt vann i et lukket system uten særlig oksygen fra før er noe man ikke gjør uten at det får konsekvenser i form av tæring. De som bytter ofte i den tro at de gjør noe lurt, lurer seg selv, blir fattigere helt unødvendig og gjør motoren mer skade enn gavn. Skal man ikke benytte destillert vann sammen med frostveske? Sitér dette innlegget Link to post
kurth Svart 16.August.2007 Link til dette innlegget Svart 16.August.2007 Har ikke brukt destillert vann, men passet på og bytte frostveske om våren og ikke rett før en tar opp båten,slik at vannet blir oksygenfattig. Tror det er en fordel. Sitér dette innlegget Link to post
BEG Svart 16.August.2007 Link til dette innlegget Svart 16.August.2007 Skal man ikke benytte destillert vann sammen med frostveske? Det står ihvertfall det i VP's manual for D6. Men, hvor kjøper man det billig i store kvanta? (motoren skal ha 16 liter kjølevæske) Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
Slagskibet Svart 16.August.2007 Link til dette innlegget Svart 16.August.2007 Biltema ! Sitér dette innlegget Link to post
bolla Svart 16.August.2007 Link til dette innlegget Svart 16.August.2007 på bilen skiftes det ikke ofte.... 38L kjøleveske... ford van 7,3D 19 liter m rød koster non kr...eeeh..+2L rød til ekspansjons tanken også... Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 16.August.2007 Link til dette innlegget Svart 16.August.2007 Med en motor til over 400.000.- spenn, så skiftes det annet hvert år ja. Konstnaden til frostvæske blir som ei pølse i slaktetida... Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 16.August.2007 Link til dette innlegget Svart 16.August.2007 Med en motor til over 400.000.- spenn, så skiftes det annet hvert år ja. Bruker du G30 frostvæske? I så fall er du en av dem som tror du gjør noe ekstra bra ved å skifte annethvert år, mens virkeligheten er stikk motsatt. Hvorfor ikke høre etter når produsenten av frostvæsken kommer med sine råd? Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 16.August.2007 Link til dette innlegget Svart 16.August.2007 Min går på tredje eller fjerde sesongen nå. Vurderer å skifte i høst. Bruker rød LL væske. Skal samtidig ta en proff sjekk av motor. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 16.August.2007 Link til dette innlegget Svart 16.August.2007 HER er produsentens anbefalinger. Har tilgang til avkalket renset vann. G30 kjøper jeg billig på 20 L dunk. Fatter ikke vitsen med å spare på dette, med de motor og dele prisene vi har idag, hvis man er fornøyd med båten og har tenkt å ha den en stund. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 16.August.2007 Link til dette innlegget Svart 16.August.2007 Dette føyer seg inn i rekken av merkelige frostvæskeanbefalinger fra Yanmar Norge. Forrige gang var det at man skulle gå ned fra 50% til 30% blandingsforhold med den blå frostvæska pga faren for avleiringer i kjølesystemet. Problemet med dette rådet var at kun 30% innblanding gikk på bekostning av rustbeskyttelsen. Jeg skiftet G30 frostvæske etter 5 år på min Yanmar. Det var umulig å se forskjell på den nye og den gamle frostvæska etter disse 5 årene. Legg til at produsenten garanterer at 95% av de korrosjonshemmende stoffene er aktive etter 5 år. Det er en grunn til at G30 kalles longlife. jeg hadde noe slam i ekspansjonsbeholderen. Ut over dette intet slam når jeg skylte gjennom med ferskvann og tappet systemet tomt via de 3 avtappingspluggene. Med et så gullende rent kjølesystem ser det ut til at frostvæsken holder hva den lover. Synes du ikke det er pussig at produsenten sier 5 år levetid samtidig som de tjener enda mer penger hvis du og andre bytter frostvæska oftere? Kanskje holder den egentlig i 10 år? Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 16.August.2007 Link til dette innlegget Svart 16.August.2007 Synes du ikke det er pussig at produsenten sier 5 år levetid samtidig som de tjener enda mer penger hvis du og andre bytter frostvæska oftere? Jo jeg er egentlig helt enig med deg. Bortsett for en ting, produsentene av frostvæske har sannsynligvis ikke marine motorer i tankene sine når det gjelder anbefalinger skiftintervall. Saltholdig miljø er visstnok en killer på G30 sine korrosjonshindrende egenskaper ettersom jeg har forstått. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.