olpi Svart 29.April.2008 Link til dette innlegget Svart 29.April.2008 Betyr det at motoren din gikk for varmt før behandlingen? Min gjør i hvertfall ikke det. Yanmar synes jeg generelt går med litt lav driftstemp. Ref tidligere yanmar jeg har hatt og min brors nye 240Hk og en annen med samme motor, Skal ha så lav tempt iflg Yanmar forhanlder. Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 29.April.2008 Link til dette innlegget Svart 29.April.2008 Dere! Vi har værdens beste vann i springen i Norge. Ikke bruk penga deres på flaskevann!!!! Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Viksund Bravo Svart 29.April.2008 Link til dette innlegget Svart 29.April.2008 Nei, hadde ikke varmgang, men nærmet seg 90(om jeg husker riktig) på full belastning. Nå ligger jeg på 82, uansett, kanskje den stiger noe når badetemperaturen begynner å bli behagelig? Følte også at termostaten jobber mer riktig, dvs at den ligger bortimot 82 grader selv med mer moderat belastning. Mener å huske at tempen svingte mer før etter belastning, men det må jo ha med selve termostaten å gjøre. Fikk problemer da jeg skulle være lur å fylle ekspansjonstanken til "maks" merket. Da ble det mye søl og problemer. Ekspansjonstanken er faktisk tom når motoren er kald, og den fyller seg når tempen stiger. Tyder vel på for liten tank, men fungerer helt ok. Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
roaldbj Svart 29.April.2008 Link til dette innlegget Svart 29.April.2008 Jeg har ikke tenkt å skifte frostveske på motorene før det har gått minst 5 år. Jeg kommer sikkert til å la det gå 10 år før jeg skifter frostvæske i det vannbårne anlegget ombord. Jeg hører at personer som i hus har borrehull og som bruker vannbåren varme fra disse hullene på ca 100 meter eller mer ikke vurderer sikfte av frostvæske med mindre enn 10 års intervaller. Skal bli interssant å få mer testresultat som viser at froskvæska mister egenskapene sine etter 2 år. Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 29.April.2008 Link til dette innlegget Svart 29.April.2008 Våre kjøretøy er jo ganske dyre her i norge. så det er jo billig forsikring og skifte service deler. Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Lotus Svart 29.April.2008 Link til dette innlegget Svart 29.April.2008 (redigert) Jeg skiftet ut G30 frostvæske etter 5 sesonger. Det var ikke mulig å se noen forskjell på den frostvæska jeg tappet av og den frostvæska jeg fyllte på. Klar og fin og uten avleiringer. Nå er jo dette en ny motor, men likevel..... På 4LH husker jeg ikke helt hva jeg gjorde. På 4LHA skifter man ved å bruke avtappingspluggene. Tappet av. Skylte gjennom med rent vann. Fylte på ny frostvæske - ferdigblandet til 50%. Brukte springvann. Rød frostvæske er i særklasse bra. Den inneholder intet som kan avleires i systemet, dn gir bedre rustbeskyttelse og den varer 5 ganger lenger, men er bare 3 ganger dyrere. Roald: Brinevæska i varmepumpesystemet er ikke glykol, men etanol, 30% blanding, litt svak vodka altså. Skal ikke skiftes - eller drikkes. Redigert 29.April.2008 av Lotus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.