Jump to content

Frostvæske må skifter hver 2 eller 3-4 år?

At-le

Recommended Posts

Nei, hadde ikke varmgang, men nærmet seg 90(om jeg husker riktig) på full belastning. Nå ligger jeg på 82, uansett, kanskje den stiger noe når badetemperaturen begynner å bli behagelig?

Følte også at termostaten jobber mer riktig, dvs at den ligger bortimot 82 grader selv med mer moderat belastning. Mener å huske at tempen svingte mer før etter belastning, men det må jo ha med selve termostaten å gjøre.

Fikk problemer da jeg skulle være lur å fylle ekspansjonstanken til "maks" merket. Da ble det mye søl og problemer.

Ekspansjonstanken er faktisk tom når motoren er kald, og den fyller seg når tempen stiger. Tyder vel på for liten tank, men fungerer helt ok.

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Jeg har ikke tenkt å skifte frostveske på motorene før det har gått minst 5 år. Jeg kommer sikkert til å la det gå 10 år før jeg skifter frostvæske i det vannbårne anlegget ombord. Jeg hører at personer som i hus har borrehull og som bruker vannbåren varme fra disse hullene på ca 100 meter eller mer ikke vurderer sikfte av frostvæske med mindre enn 10 års intervaller. Skal bli interssant å få mer testresultat som viser at froskvæska mister egenskapene sine etter 2 år.

Jeg skiftet ut G30 frostvæske etter 5 sesonger. Det var ikke mulig å se noen forskjell på den frostvæska jeg tappet av og den frostvæska jeg fyllte på. Klar og fin og uten avleiringer. Nå er jo dette en ny motor, men likevel.....

På 4LH husker jeg ikke helt hva jeg gjorde. På 4LHA skifter man ved å bruke avtappingspluggene.

Tappet av. Skylte gjennom med rent vann. Fylte på ny frostvæske - ferdigblandet til 50%. Brukte springvann.

Rød frostvæske er i særklasse bra. Den inneholder intet som kan avleires i systemet, dn gir bedre rustbeskyttelse og den varer 5 ganger lenger, men er bare 3 ganger dyrere.

Roald:

Brinevæska i varmepumpesystemet er ikke glykol, men etanol, 30% blanding, litt svak vodka altså. Skal ikke skiftes - eller drikkes.

Redigert av Lotus (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...