hifo Svart 17.August.2007 Link til dette innlegget Svart 17.August.2007 okygeninholdet i vannet forsvinner vel etter en eller to varmkjøringer og burde ikke bety allverden.. frostvæsken skal ta med seg partikler som kommer i fra kjølesystemet dvs motorblokk ,topp, varmeveksler, oljekjøler ,slanger og rør. noe blir det og hvis man ikke bytter oftere enn 7 år vil endel av disse partiklene feste seg på trange plasser som feks kjølere . og værste er vel korrosjonbestandigheten. som minsker.. alu topper \blokker og varmevekslere er utsatt for korrosjon, det er vel derfor mange må bytte disse etter hvert?. spare 300 kr på dette er dumt synes JEG da. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
OPTIMAL Svart 17.August.2007 Link til dette innlegget Svart 17.August.2007 Kommentar fra moderatorFordekt kommersiell markedsføring slettet. Ingen diskusjon rundt dette i denne tråden. Ønsker du å diskutere moderasjon så opprett en ny tråd i Spørsmål og meldinger fra medlemmene eller send klage til Skipsraadet. Sitér dette innlegget Link to post
Brutus Svart 17.August.2007 Link til dette innlegget Svart 17.August.2007 Generelt så blandes vel ikke G12 og G30 pga. at det kan levre seg i kjølesystemet. Peak har også noen kjølevæsker som kan blandes med alle andre. Men skjønner ikke helt poenget. Da reduserer man vel bare den totale levetiden på væsken med lengst skiftintervall...? Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 17.August.2007 Link til dette innlegget Svart 17.August.2007 (redigert) frostvæsken skal ta med seg partikler som kommer i fra kjølesystemet dvs motorblokk ,topp, varmeveksler, oljekjøler ,slanger og rør. noe blir det og hvis man ikke bytter oftere enn 7 år vil endel av disse partiklene feste seg på trange plasser som feks kjølere . og værste er vel korrosjonbestandigheten. som minsker.. Dette kan være ille om - om det stemmer, men hvorfor sier da produsentene avfrostvæske at det ikke stemmer? Kanskje du har feil og bare synser? DEt er nå på markedet en rød frostvæske som heter FORCE ANTIGEL LANGTIDSFROSTVÆSKEsom er blandbar med andre frostvæsker og erstatter G12 G30 og G48. Skifteintervall: Lastebil og bussmotorer 650 000 km eller 8000 brukstimer Stasjonærmotorer: 32000 timer. Mmmmmmm..... tja..... dette kan jo bli fryktelig ille dersom det hifo sier i innlegget over stemmer...... Redigert 17.August.2007 av Lotus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 17.August.2007 Link til dette innlegget Svart 17.August.2007 Yanmar anbefaler hvert 2. år på sine motorer. Og det skal kun brukes silikatfri (rød) frostvæske. Årsaken er at den silikatfrie frostvæsken er overlegen i forhold til korrosjon, men samtidig er den sårbar ovenfor forurensning. Yanmar anbefaler derfor skift hvert 2. år for å sikre 100% korrosjonsbestandighet. Kjøleproblemer utgjør en betydelig andel av problemene på motorer som er noen år, så hvorfor slurve med dette? Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 17.August.2007 Link til dette innlegget Svart 17.August.2007 Hva skal jeg bruke på min gamle Bmc (20-25 år) Blir litt forvirret av og lese denne tråden Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 17.August.2007 Link til dette innlegget Svart 17.August.2007 Årsaken er at den silikatfrie frostvæsken er overlegen i forhold til korrosjon,men samtidig er den sårbar ovenfor forurensning. Yanmar anbefaler derfor skift hvert 2. år for å sikre 100% korrosjonsbestandighet. Kjøleproblemer utgjør en betydelig andel av problemene på motorer som er noen år, så hvorfor slurve med dette? Nei, det er ikke riktig. Hovedårsaken er at G30 ikke inneholder komponenter som kan avleires i kjølekretsen. Den betydelige andelen kjøleproblemer på gamle motorer gjalt i første rekke avleiringene i kjølesystemet som tettet kanaler og som isolerte mot de komponenter som trengte kjøling. Kan man ikke anta at dette problemet ikke lenger kan oppstå all den tid det ikke er teknisk mulig å få avleiringer i kjølekretsen med G30? Hvis min bil ihht produsentens anbefalinger krever serviceintervall på 15.000 km for den syntetiske olja, slurver jeg da når jeg ikke bytter olje hver 5.000 km slik en del andre gjør? Eller er det de andre som sløser med tid, penger og miljø? Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 17.August.2007 Link til dette innlegget Svart 17.August.2007 (redigert) Javel... jeg har tidligere tatt en telefon til Yanmars tekniske avdeling og spurt samme spørsmålet. Svaret var det jeg angir over; Korrosjonsegenskapene i silikatfri frostvæske ødelegges fortere dersom den blir utsatt for forurensing enn tradisjonell kjølevæske. Det er blant annet årsaken til at det anbefales grundig rengjøring av kjølesystemet dersom det tidligere er benyttet blå kjølevæske på motoren. Blandes disse, selv med små mengder blå, mister den silikatfrie effekten. Jeg regner med at Yanmars tekniske avdeling vet hva de holder på med. Forøvrig ligger en veiledning vedrørende frostvæske på Yanmar-motorer her: http://www.yanmar.no/arch/_img/9051303.pdf Redigert 17.August.2007 av Phoebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 17.August.2007 Link til dette innlegget Svart 17.August.2007 det som er sikkert , er at det er tilstopping eller korrrosjon som ødelegger varmevekslere .. og har du tatt av endel alu topper vet du at kjølekanalene er utsatt for tæring . hvor tror du det blir av partiklene i kjølesystemet som - brettet ut blir noen kvadratr,meter lotus?? tror du alt legger seg stille og rolig på bunn en plass det ikke kan forsterke slitasjen \tilsoppingen av tynne kanaler? ang oljeskift ,så slurver du vel ikke før du har gått ut over anbefalingen til produsenten av BILEN. ikke oljen. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Lotus Svart 17.August.2007 Link til dette innlegget Svart 17.August.2007 (redigert) Vi diskuterer vel ikke rensing av kjølesystemet, men skiftintervall for frostvæske? Neste spørsmål: Hvilken del av varmevekslersystemet har mest tæringsproblemer? Saltvannskretsen? Den lukkede ferskvannskretsen? Like mye på dem begge? Hvordan blir den indre kjølesløyfa forurenset? Lekkasjer selvsagt, men hva om kretsen er tett da? Hvordan kan det ha seg at jeg etter å ha skiftet G30 frostvæske for første gang på en 5 år gammel motor ikke kunne se forskjell på den nye og den gamle frostvæska? Gyllende klar og fin i begge tilfeller Redigert 17.August.2007 av Lotus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 17.August.2007 Link til dette innlegget Svart 17.August.2007 normal rensing av kjølesystemet tar frostvæska seg av.. den indre kjølesløyfa blir forurenset av som tidligere nevnt partikler fra alu messing slanger osv.. når frostv har sirkulert igjennom trange kanaler og svinger 2,5 mill ganger blir det tæring.( hva heter det ?) slitasje?. at din frostveske så bra ut er jo bra , men har sett veldig mange frostveske systemer der IKKE frostvæska ser lik ut som den nye.. sier ikke at alle MÅ bytte annenhvert år ,men bør ihvertfall følge motor fabrikkens anbefalinger.. gjør ikke mye å skyve litt på intervallene men å si at man kan kjøre 5 år på alle motoren e blir helt feil. fra motoren er ny ,som din , ser man vel ikke noe groms i vannet . men det er nok noe der forde. det er jo mange egenskaper den skal bevare med tiden og bruken. smøre kjøle hindre korrosjon,, og rense (dvs ta opp partikler ) Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Lotus Svart 17.August.2007 Link til dette innlegget Svart 17.August.2007 Frostvæske renser ikke systemet. Den hindrer korrosjon og frostskader. Jeg pusler også litt med systemer for vannbåren varme. Det blir litt i samme gate. Man har f.eks en varmepumpe med en alu varmeveksler, litt kobberrør, litt stålrør, litt svartstål, litt rustfritt stål, plast osv. Systemene har normalt ingen frostvæske eller korrosjonshemmende stoffer i sløyfa og det kan gå både ti, tyve og tredve år før man skifter vann i systemet. Høytemperatursystemene kan ha temperaturer over 80 grader. Varmepumpesystemene opp mot 55 grader. I et lukket system skjer det normalt minimalt med tæring og ikke har man i stoffer som kan avleire og tette. Akkurat slik er det med den indre kjølesløyfa i en motor med ny longlife G30 kjølevæske. Et lukket system uten mulighet for avleiringer og med en garantert gjenværende rustbeskyttelse med 95% effekt etter 5 år. Tror noen blander sammen hvordan ting var og hvordan de nå er. Dette er to forskjellige verdener. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 17.August.2007 Link til dette innlegget Svart 17.August.2007 Siterer fra en artikkel i helt nye Seilmagasinet skrevet av Jon Winge: "Enkelte hevder at også denne (frostveskeblandingen) skal byttes fordi rustinhibitoren i væsken svekkes, men når denne blandingen har vært i bruk en tid er den også blitt så oksygenfattig at rustfaren er minimal. De lærde strides(!). Jeg anbefaler at du beholder kjølevæsken og justerer for frostsikring." Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
hifo Svart 17.August.2007 Link til dette innlegget Svart 17.August.2007 vi snakker vel om "vanlige " frostvæsker her .ikke den nye du nevner?. hva er det som kan tette radiatorer i biler da? og hvis man kikker inn i kanaler i alutopper etter 10 år på en bil som ikke har byttet frostvæske på mange år ,ser man at det er ganske stor grad av tæring der. sier ikke at frostvæske renser systemet utover å ta med seg partikler som løsner.. ikke ulogisk at det kommer noe i løpet av åra. men du har jo bestemt deg , så tror trådstarter bør følge det rådet han synes selv passer ham best \høres mest logisk ut. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
eivindch Svart 17.August.2007 Link til dette innlegget Svart 17.August.2007 Jeg bytter frostvæske kun når jeg er tvunget til det både på bil og båt. Det kan gjelde f.eks. toppoverhaling eller bytte av vannpumpe. Jeg har hatt båt i 16 år og bil i ca. 40 år. Det har aldri vært noe problem. Eivind Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 24.September.2007 Link til dette innlegget Svart 24.September.2007 Jeg vil en av kveldene bytte ut frostvæsken med ny, da frostvæsken er blitt 5 år gammel. Jeg leser at det da vil være fornuftig å bytte. Er der noen som vet hvor mange liter der går med på Perkins 4.236? Der har i denne tråd vært diskutert type frostvæske. Jeg aner ikke typebetegnelsen på den jeg kjøpte i dag, men den er blå (kjøpt på Esso). Kan denne ikke brukes ? Ble også forundret over prisen. Kr 99 for 4 liter, det er vel ikke så galt det? Handlet inn 20 liter, men ble litt i tvil om dette er tilstrekkelig ? Hvordan fjerner jeg all frostvæske lettest fra Perkins motoren ? Sitér dette innlegget Link to post
Haba Svart 24.September.2007 Link til dette innlegget Svart 24.September.2007 Jo, du kan godt bruke den blå på Perkinsen hvis motoren har topplokk av støpejern. Hvis det er aluminiumstopp bruker du bare rød. Den røde kan du bruke både på aluminium og støpejern. Den varer lengre, opptil 5 år, tærer ikke på metaller og avleirer seg ikke i kjølekanalene. mvh HABA Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 29.April.2008 Link til dette innlegget Svart 29.April.2008 (redigert) Ja, da tenkte jeg å bytte frostvæske på min Yanmar. Skal være 4 eller 5 sesonger siden sist hvis forrige eier snakket sant. Står ikke noen prosedyre for dette i manualen. De som har samme motor (4LH...) kan kanskje bekrefte at det bare er å åpne avtappingene og la det renne tomt. Tror det er 3 stk på stb side. Det er en slangestump på avtappingene etter det jeg har sett. En i blokka, en i varmeveksler og en i oljekjøler? Deretter skylle litt gjennom og så fylle opp igjen omtrent riktig antall liter (14) med frostvæskeblanding. Tenkte da å starte med lokket åpent en kort periode og så sette det på. Deretter ta en kort båttur og følge nøye med på temp. Kan jo være en luftlomme eller flere, men de vil vel forsvinne etter hvert... ? Noen med samme motor som har noen kommentarer ..? Redigert 29.April.2008 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Haba Svart 29.April.2008 Link til dette innlegget Svart 29.April.2008 (redigert) Jeg kjører også Yanmar motor om noe mindre enn din. Gjorde som du beskriver, åpnet alle avtapninger, fylte opp med rent vann og kjørte en kort stund motoren. Tappet av og fylte opp igjen med rød frostvæske G30. Jeg lot ikke lokket stå åpent, men hadde lkke kjølevæske i ekspansjontanken. Hvis lokket står åpent kan du kanskje miste for mye frostvæske, tror det er bedre å la systemet lufte seg gjennom ekspansjonstanken. Funket bra hos meg. Lykke til. Redigert 29.April.2008 av Haba (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 29.April.2008 Link til dette innlegget Svart 29.April.2008 Ok, da gjør jeg som deg. Tenkte bare å la det stå åpnet noen sekunder etter start, men sløyfer det. Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 29.April.2008 Link til dette innlegget Svart 29.April.2008 Frostvæske renser ikke systemet. Den hindrer korrosjon og frostskader. Dette var nytt for meg. Har da lært på at frostvæsken skal :Kjøle,smøre,rense og hindre korrosjon. Har etter en del år som bilmekanikker sett at frostvæske som er gammel kan tære i både aluminium og pakninger. Dette ser ut til og være bedre på G30 væske. Men selv om produsenten anbefaller 5år på væska, så regnes dette trolig ut i fra landgående kjøretøy/maskiner. Maskiner i båter lever i et tøffere miljø, så det er ikke noen grunn til og ikke skifte hvert 3 år. Oftere ved gammel type frostvæske Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
olpi Svart 29.April.2008 Link til dette innlegget Svart 29.April.2008 (redigert) Jeg har hatt båten 3 sesonger, 4. starter nå. Forrige eier hadde byttet frotsvæske sesongen for jeg kjøpte. Det er rød longlife væske på min. Nå tror jeg ikke det har så mye å si for tæring. Vet flere som aldri skifter frotsvæske uten at de har fått problemer pga det. Det er motorer fra midetn av 80 tallet. Siste jeg snakket med var idag. Han hadde en 66 hk Yanmar som han hadde hatt siden den var ny i -86 (tror jeg han sa). Han hadde heller aldri skiftet frostvæske. Ei heller hatt problemer noen gang. Så at det er krise om man lar det gå 3,4 år eller litt lengre - ja, det nekter jeg å tro. Redigert 29.April.2008 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 29.April.2008 Link til dette innlegget Svart 29.April.2008 krise er det ikke. Men er den svart og stygg så skift. Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Viksund Bravo Svart 29.April.2008 Link til dette innlegget Svart 29.April.2008 (redigert) Hei Skiftet frostvæske på Yanmar 4LH-DTE ifjor, brukte selvfølgelig den røde, og kjøpte "batterivann" hos Biltema. Dette er jo avkalket og "dødt". Mener jeg leste en plass at dette var å foretrekke. Kostet ikke mange kronene ekstra, og så gir det den ekstra gode følelsen Lagt til: Kjørte først en systemrens( på ferskvannsiden), og vannet som ble tappet ut var helt hvitt (kalk?) Gjorde faktisk utslag på tempføleren, særlig opp i mot full belastning. Redigert 29.April.2008 av Viksund Bravo (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
olpi Svart 29.April.2008 Link til dette innlegget Svart 29.April.2008 Få kjøpe litt mer batterivann jeg da. Har en nesten full dunk i båten, men hva gjør man ikke for å være sikker Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.