Jump to content

Kjøp av brukt seilbåt til en fersking

loco

Recommended Posts

Er "fersk" i faget og har bare blitt med på noen seilbåtturer med venner og bekjente og har blitt bitt av basillen.

Har dog eid en gammel seilbåt i tre i noen år, men det er noen år siden og fant ut at trebåt var ikke for meg.

Har lyst til å kjøpe meg en seilbåt i 100 - 200.000 klassen, men lurer også på om jeg klarer å få leid meg båtplass til denne i Lysaker/ Oslo området + 5-6 mil.

Er også nødt til å greie å seile denne alene.

Er det noen her som har noen anbefalinger å komme med til båttype ? Hadde vært greit med ståhøyde i salongen (iallefall ved byssa).

Kommer nok til å holde meg rundt norske / svenske kysten.

Følger litt med på prisene og for meg virker det som om bruktbåtprisene er i ferd med å synke litt, så kanskje jeg kan gjøre ett kupp.

Har litt lyst på Maxi 95 etter å ha trålet nettet etter informasjon, men den ligger litt over mitt budsjett.

Så denne på FINN: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...pos=1&tot=1

Finner dog ikke mye informasjon på nettet om denne typen.

Sooooooooo...... Hvis noen har noen forslag, så kom gjerne med dem. (Kanskje dere ser meg ved neste sommer med kjølen godt planta nede i ett skjær.) :sailing:

Har ikke noen erfaring med Banner 33, men tror du får en relativt kjapp båt om du går for denne. For bortimot 20 år siden var jeg med og seilte banner 28 racer, og det var en livlig og kjapp båt, tror banner båtene var designet for å gå bra.

Har selv en Maxi 95 som du sier du ser etter, og du har nok rett i at du ikke får de til 200' Jeg fikk min godt under200' men var svineheldig.... Maxi 95 er nok mer campingvogn på sjøen enn banneren er, men maxien seiler helt greit. Jeg har flere ganger i sommer blitt positivt overrasket over hvor godt den seiler, selv med utblåste seil...

Du skriver at du kommer til å seile den mest alene, da er det vel strengt tatt ikke nødvendig med en båt på 30+ fot? Alt blir dyrere, tyngre og generelt mer styr, jo større båten er.... Men om du regner med å reise sammen med noen venner på tur, er det flott med en båt i denne størrelsen. Om du har en smertegrense på 200', ville jeg sett etter båter på opp til 150-170. Det er greit å ha litt ekstra til dippedutter og forbedringer. Jeg har intrykk av at den første båten man kjøper ofte blir byttet ut fordi man får andre preferanser etter kort tids bruk. Det er derfor fint å kjøpe en båt av et kjent merke som er lett å omsette. Jeg startet med en Maxi 77 og dette var / er en utrolig kjekk båt, selv om komforten er bedre på 95'en jeg har nå :smiley:

Selv føler jeg at dette med motor er det vanskeligste, så jeg sørget for å få tak på en båt med ny motor, men om du er av den mekanikerkjyndige typen er jo ikke det noe stort problem. det er ganske mye å velge i og du skulle ha gode muligheter til å finne en grei båt...

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Jeg startet med en Maxi 77 og dette var / er en utrolig kjekk båt, selv om komforten er bedre på 95'en jeg har nå :smiley:

Har kikket på Maxi 77 også, men syntes det blir leit uten skikkelig toalett ombord.

Kanskje en Bostrøm 31 ville ha passet bedre, men vet ikke hvordan den er angående solo seiling.

Trenger en som kan overleve litt uvær.

Husker fra trebåten min at det var mest morsomt med litt kuling. Når alle båtene gikk inn til havn, dro jeg som regel ut.

Det var som regel solo seiling med den også.

Får håpe de siste renteøkningene setter ned prisene på gamle bruktbåter.

Vet du forresten hvor mye det koster å "leie" inn en fagmann til å bli med å se på båt ?

Er litt redd for plastpest / osmose eller hva de kaller det. Har lite greie på slikt, så det hadde vært synd å kjøpe "katta i sekken" på det første båtkjøpet.

Maxi 95 er vel båten jeg helst ville ha, mye grunnet den utrolige fine sittebrønnen, men den er vel verre å seile alene. Prisen setter den også noen år unna for min del.

Redigert av loco (see edit history)
Har kikket på Maxi 77 også, men syntes det blir leit uten skikkelig toalett ombord.

Kanskje en Bostrøm 31 ville ha passet bedre, men vet ikke hvordan den er angående solo seiling.

Trenger en som kan overleve litt uvær.

Maxi 95 er vel båten jeg helst ville ha, mye grunnet den utrolige fine sittebrønnen, men den er vel verre å seile alene. Prisen setter den også noen år unna for min del.

m.h.p. toalett i Maxi 77 så er det mangel nr 1, helt enig. En del båter har satt inn et skikkelig toalett der portapottien sto, men det er fremdeles langt i fra noe skikkelig toalett.

Bostrøm kjenner jeg ikke til så den skal jeg ikke si noe om. Å seile Maxi 95 alene går ganske så greit, hadde vært enda greiere om jeg hadde autopilot.

Både Maxi 77 og Maxi 95 er relativt underriggede båter som oppfører seg pent i hard vind. Ulempen er at når det bare en veldig lett vind, må en starte motoren. ......og du har helt rett, cockpiten i 95'en er helt super. Når du er alene er det jo ikke så viktig, men skal du fylle båten med blondiner er det jo kjekt at alle kan sitte ute samtidig.

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

hei! jeg kan på det varmeste anbefale bostrøm! både til soloseiling og med flere om bord!

men jeg ville godt for mk2 moddelene som kom etter 1978! der er det bedre ståhøyde bredere copitt og ankerbrønn en den vanlige bostrøm31!

dette står på B31 klubben:

En hollandsk besigtigelses ingeniør, der har besigtiget flere end 800 bådtyper, har givet ejeren denne beskrivelse af hans B-31:

Construction: Very strong and Very Seaworthy

Better and more solid then most European Yachts, A competitor for construction only be found by boats from the Najad, Hallberg Rassy or the latest Contest designs.

His advise was:

A very well designed, very well constructed boat with very stabile and secure sailing capabilities. Giving years of unspoiled sailing adventures, so keep it in a good shape and the investment will certainly increase and still be there after 10 years or more.”

les mere om den her

http://groups.msn.com/danskb31klub

lykke til på båtjakt :sailing:

......og du har helt rett, cockpiten i 95'en er helt super. Når du er alene er det jo ikke så viktig, men skal du fylle båten med blondiner er det jo kjekt at alle kan sitte ute samtidig.

Jeg må si at det er noe jeg ikke likte med Maxi 95, nemlig at cockpiten er for liten.. Selv om man sitter ganske trygt og fint er ikke det nok liksom.

Men så skal det også sies at jeg ikke har sett andre båter på størrelse med min som har like stor cockpit.. Det meste vi har vært i cockpiten er 15 pers :)

Det er ok plass for 6-8 :)

Forøvrig tror jeg ikke en Banner er noe å satse på for soloseiling, den har vel lensetakler og alt sammen og? Jeg ville nok satset på en litt enklere båt om soloseiling er et mål.

Faktisk synes jeg båten min kan være krevende nok i massevis å seile solo i litt vind, og en Banner 33 er vel enda mer leken?

hei har du vudert becker 27 jeg har en sånn og har vært veldig fornøyd med den. lett å seile alene og stå høyde i pentry.

nb. min er til salgs http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=9983267

Lurer faktisk på at den Beckeren er en båt jeg har eid tidligere , den lignet veldig på min gamle båt.

I prisklassen under 200 000.- så finner man kanskje Bostrøm 31 , den er atskillig enklere å seile alene enn en banner 33 som har en relativt avansert rigg , man får vel også en scampi til under 200 ?

Mamba 29 er også gode båter og de er det mange av , Maxi fenix er vel også mulig å finne under 200 , Player 311 som jeg hadde på 90tallet er vel også mulig å få til under 200 (jeg solgte min i 98/99 for ca 180000.-

DUfour 2800

Takker og bukker for alle svar og IM'er. :yesnod:

Det ser ut til at jeg går for en Bostrøm 31. Tenkte meg iallefall ut for å se på en slik til helga.

120.000 er vel ikke ille for en slik ?

Har også blitt anbefalt å vente til slutten september av en kjenning da han mener at det er lettere å gjøre kuppet da.

Prøvde på det i fjor, men syntes ikke prisene falt noe særlig.

Jeg må si at det er noe jeg ikke likte med Maxi 95, nemlig at cockpiten er for liten.. Selv om man sitter ganske trygt og fint er ikke det nok liksom.

Nå har jeg ikke vært i cockpiten selv, men har sett en del bilder. Jeg syntes da den ser veldig stor ut, men det er vel vanskelig å se fra bilder uten personer i den.

Nå har jeg ikke vært i cockpiten selv, men har sett en del bilder. Jeg syntes da den ser veldig stor ut, men det er vel vanskelig å se fra bilder uten personer i den.

Etter Færdern var vi 7-8 stk i Cockpiten på en Maxi 95 i Horten, da var det helt klart overfullt for 2-3 personer siden.

Fin løsning med bord og sånt da, det mangler jeg, hos meg må bordet pakkes vekk under seiling.

Skal du seile mye solo må du styre unna lensetakler. Banner 33 er nok en morsom båt, men er nok en båt som er krevende å seile i mye vind. Årntlig toalett er et must, autopilot, helst rulleforseil (ikke noe must kanskje?) og reving fra cokpit. Albin Ballad kan jo kanskje være aktuelt ? Det er eldre båter, men er nok enkle å håndtere alene og fine i mye vind. Begynte selv på "stor" båt med en Mani 66 (22 fots minnitonner). Den var utrolig morsom å seile, men var ikke glad i mye vind. Den hadde heller ikke toalett. Hadde den i 3 år og lærte meg MYE om seiling med den. Fant ut at seiling er livet og familien var klar, derfor kjøpte vi i våres en Albin Nova og er strålende fornøyd.

Mvh

Stitch

Albin Nova

Om 120 00 er rimelig for en Bostrøm (eller annen gammel båt) avhenger helt av tilstand på motor, rigg, seil, skrog etc.

En 25 år gammel salvannskjøt motor ville jeg styrt unna, eller belaget meg på å bruke 50 000 - 100 000 på å bytte ut.

Jeg for min del synes Bostrøm har en veldig smal og trang cockpit, spesielt de med rattstyring.

Jeg ville sett på andre 'gamle' halvtonnere, f.eks. Albin Ballad, Comfort 30, eller den smekre IW 31.

Comfort 30 m 18 hk Yanmar fra 1998

Albin Ballad

IW 31 - ser velholdt ut, men ingenting nevnt om alder på seil og motor.

er helt enig med haha! bostrøm har en trang copit og den gamle versjonen har en v form, som er enda trangere mens mk2 har litt mere u form for og utnytte plassen!

men til soloseiling er det en fordel at den er trang! og om jeg har mannskap om bord så er det plass til dem også!

og til kai så satt vi 7 stykker i copiten og :drink: og :cheers:

ellers så har den jo soveplass til 5 voksne og toalett og grei bysse!

jeg har sett i mange år etter disse båtene og di ligger fra 150 000kr til over 200 000kr

og jeg regner med jeg kjøpte den dyresten til nå :headbang: 240 000kr men jeg er kjempe fornøyd!

føler også at barna sitter trykt når di er med på seilturer.

Såg selv på seilbåt i den klassen men endte opp med en liten Beneteau first 24 :smiley:

Mest på grunn av at dette er "nyere" båt, ingen gammel sjøvannskjølt dieselmotor, eget toalettrom, akterlugar, og påhengsmotor i brønn.

Og blir vi bitt av seiling er det jo bare å kjøpe en større båt senere!

Tips: Jeg ville prøvd å holde meg klar saltvannskjølte motorer. Dette kan være et sjansespill. Rulleforseil er også veldig kjekt å ha.

Hilsen en fersk seiler.

Lykke til!

Det er iallefall sikkert at det er nå du skal slå til!

Seilbåtene har falt sikkelig i pris og det er kjøpers marked. Enige om det som skrives om B 31 og andre. Kanskje Maxi 87 kunne vært et alternativ. Tidligere i år var det en med Ny motor til salgs på Bergenskanten. Den er liten nok til å klare den alene, og stor nok til at du kan ha med mange på tur.

Greia med seilbåt er at motoren er det som ryker, mens resten nesten ser ut til å vare evig, med pleie, renovering og omsorg.

Lykke til med båtkjøp og vedlikeholdet da...

Var å kikka på en Bostrøm 31.

Den var en veldig smal cockpit på den syntes jeg. Ellers en fin båt.

Fikk ikke kikka på den innvendig da eier ikke var tilstede..

......... men så noe bobleaktig saker rett over vannlinja. Så ut som det gikk litt under vannlinja også, men var vanskelig å se.

Kan dette være plastpest ?

Du har fått noen innspill på båter som er fra plastalderens barndom. Mitt råd er å ligge unna disse. Se etter båtyper av litt nyere dato, det er et faktum at verden har gått videre etter Jokern, B31 og andre 60-70 talls båter både når det gjelder seilegenskaper, materialbruk og plassutnyttelse. Gamle saltvannskjølte dieselmotorer er heller ikke lurt å bruke penger på. Det er mange bra båter i det prissiktet du legger deg på dersom du går litt ned i størrelse, f.eks 25 til 28 fot. Eks: Albin Cumulus og Maxi Fenix, to svært bra båter. Noe rimeligere, men med bra plass og bra seilegenskaper: Polo, Dufour, Jeanneau. Enda rimeligere, men en meget god seiler og bra båt, Granada 27.

Lykke til.

Redigert av pettersand (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...