Jump to content

Hvilken havn likte du best i ferien ? - Hvorfor det ?

lano2

Recommended Posts

Personlig mener jeg at de fineste stedene i Kragerøs ytre skjærgård er Stråholmen, Jomfruland, Skratta og Rauane (både østre og vestre). Finnes ellers en god del litt bortgjemte perler i Kragerøs skjærgård, men da blir man liggende mere alene, ikke alltid så dumt, men avhenger av hvilket mannskap man har, alder og interesser!

:sailing:

Bare si meg enig her. Dessuten Lano. Så er den beste leverposteien hos slakter Wishløff i Kragerø.......... Syntes jeg da:-))

Mvh

Pjolter som har hytte rett innefor Rauane

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Bare si meg enig her. Dessuten Lano. Så er den beste leverposteien hos slakter Wishløff i Kragerø.......... Syntes jeg da:-))

Må bare innrømme at jeg var ikke innom byen (Kragerø) i sommer, men så vidt jeg vet så har Wishløff lagt ned og (slakter) Brubakken flyttet inn i lokalene, så der røyk leverposteien - dessverre!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Må bare innrømme at jeg var ikke innom byen (Kragerø) i sommer, men så vidt jeg vet så har Wishløff lagt ned og (slakter) Brubakken flyttet inn i lokalene, så der røyk leverposteien - dessverre!

Hææææ???? ekke mulig... :headbang::headbang: Eneste året på 40 år jeg ikke er på hytta, også skjer dette..... Ikke bra. Han trengte konkurransen ...

Mvh

Pjolter som kommer til å savne Wischløff

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Har sittet med det inntrykket at det er overraskende mye vind der inne på sydvesten og at solen går litt tidlig? Begge deler avhenger sikkert en god del av nøyaktig hvor i bukta man ligger, men allikevel?

Det er riktig at sydvesten kan ta mye - det oppstår en slags trakteffekt og vinden dreier inn i bukta. Men det er bare unntaksvis at dette har vært et problem og da finner vi oss andre steder. Likeledes forsvinner solen litt tidlig, men det avhenger jo av hvor man ligger - det er forholdsvis sen kveldssol i deler av bukta.

Inseilingen er litt kronglete Bliss X, men skal være greit med seilbåt også bare man holder seg på riktig side og tett inntil fjellet. Jeg har sett forholdsvis store skuter gå inn (noen har også gått på og blitt stående) og motorbåter på 50' som har kommet inn ganske problemsfritt selv om det ser hårfint ut. Det står et merke på steinen som du skal ha på høyre side, og som du skal ha størst mulig avstand til, men altså ikke på selve grunnen.

Noe som kan anbefales er en tur opp på utsiktspunktet på vestsiden av bukta

img_0506.jpg

img_0514.jpg

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Latser opp et detaljert kart av Skutevikskilen...

skutevika.jpg

Dette er del av den serien jeg har scannet... Det skjæret som ligger i innseilingen kan jeg ikke se på dette kartet

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Dette er del av den serien jeg har scannet... Det skjæret som ligger i innseilingen kan jeg ikke se på dette kartet

Mener jeg også har disse kartskissene et sted.... Akkurat denne over Skutevikskilen er ikke så nøyaktig, det er et bedre detaljkart i form av en losskisse i Den Norske Los, og flere havneguider har også en bedre skisse.

Grunnen det snakkes om er egentlig en forlengelse under vann av skjæret/steinen like til høyre for den siste (tredje) pilen som viser innseilingen. Steinen ligger vis a vis skrenten på fastlandssiden, som stikker ut i innseilingen. Skissen er imidlertid litt feil, da steinen og skrenten ligger mer rett imot hverandre.

Jeg har en video på hejmmesiden min som viser innseilingen. Kanskje ikke noe stort filmatisk verk, men den gir en viss indikasjon. Poenget er å holde seg nærmest mulig skrenten på landsiden (venstre siden på vei inn) og gjøre en markert S-sving idet en runder denne skrenten.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Grunnen det snakkes om er egentlig en forlengelse under vann av skjæret/steinen like til høyre for den siste (tredje) pilen som viser innseilingen. Steinen ligger vis a vis skrenten på fastlandssiden, som stikker ut i innseilingen. Skissen er imidlertid litt feil, da steinen og skrenten ligger mer rett imot hverandre.

Hei KOB.

Jeg hadde både sett videoen din, og lest det du har skrevet om innseilingen på forhånd.

Hadde også Den Norske Los i hånda + utkikk da jeg gikk inn, så jeg mener vi var så godt forberedt som det er mulig.

Likevel klarte jeg å subbe bortpå. Det er veldig trangt der, og kartskissen i Den Norske Los gir etter min mening ikke god nok iformasjon om hvor trangt virkelig det er. Jeg gikk så nære land som jeg mente var forsvarlig men ...

Hadde selvfølgelig så liten fart som det er mulig å holde uten å miste styring.

"Han sklir nok over" var kommentaren fra folk på land da det første dunket kom :lol:

Nestemann gikk det værre med. Han fikk skikkelig bråstopp, og han før meg måtte ha hjelp for å komme av.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...