Jump to content

Skilletransformator


hasse

Recommended Posts

Hei

Er det noen her på båplassen som har peiling på skilletranseformator. Har varit inne på Mastervolt sine sider og funnet denne Den er ganske ny , men er det noen her som har erfarenhet eller opplysninger om denne type så er jeg takknemlig for alle svar.

 

Hasse

:flag_da::cheers::flag_sw::flag:

 

Har ikke tid og lete etter ny link må på jobb.

Redigert av hasse (see edit history)

NB 820

Link to post

Den var jo kuul, et avansert switch mode power supply som gir 230 V AC ut igjen. Jeg kan bare tenke meg prisen.

Kan vel finansiere en hel jordomseiling for en slik en ?

En vanlig skilletrafo er 200 år gammel teknologi som man kan vikle selv hjemme om man vil, men det blir et beist om man skal ha en klassisk skilletrafo på 3.5 kW (16A).

I en båt av noe størrelse gjør det vel ingen tiing at den er tung ? En toroidtrafo (ringkjernetrafo) er heller ikke så stor.

 

Jeg ville ikke hatt dette høyteknologiske siden det gamle KISS (Keep It Simple Stupid) prinsippet gjeler overalt og enda med ombord.

Slik fancy teknologi kan jeg ha på datarommet eller på laben, ikke ombord.

 

På den annen side :

Mastervolt er topp kvalitet så dette er ikke noe leketøy ! Kan faktisk tenke meg at den tar inn 90-265 V AC 45-65 Hz og gir ut 230 V AC 50 Hz.

(spesifikasjonene sier ikke noe om frekvensen bare spenningen).

Da snakker vi om funksjoner som virkelig er verdifulle og som, rettferdiggjør prisen. Tenk på landstrømmen når man legger til i Canada eller USA ?

Med en slik en blir det hele en lek !

 

 

Ole

Ole
S/Y Algol

Link to post
På den annen side :

Mastervolt er topp kvalitet så dette er ikke noe leketøy ! Kan faktisk tenke meg at den tar inn 90-265 V AC 45-65 Hz og gir ut 230 V AC 50 Hz.

(spesifikasjonene sier ikke noe om frekvensen bare spenningen).

Da snakker vi om funksjoner som virkelig er verdifulle og som, rettferdiggjør prisen. Tenk på landstrømmen når man legger til i Canada eller USA ?

Med en slik en blir det hele en lek !

Ole

 

Ellers kan man jo bare sørge for at alt utstyr ombord funker på alt av spenning :)

 

Hos meg går alt utstyr på alt mellom 100 og 240V, 50-60Hz.

Batteriladeren går på alt fra 90-265V, og det meste av utstyr er uansett koblet på 12V-anlegget, med unntak av en lader til PC og mobil.

Link to post

Hei

 

Da er jeg på jobb det tog ju bare en halv dag denn gangen :eek:.

Takk skall du ha Lars H for at du fant rett Link til meg.

 

Koster en del den 12600 kr? Men den kan ju fort spare in penger. Jeg ligger på veldigt mye på landstrøm og sist jeg hadde oppe båten så la jeg merke til at det var lite tæring på propellern.

Jeg spørr om denn vill hjelpe meg mot tæring som en skilletrafo gjør. Må jeg montere gjordnings plate i båten som går mot sjø.

En sak til som jeg har hørt om denne skille trafon at den er stille gående ingen suummmm lyder.

 

Hasse

NB 820

Link to post

Sjekk også ut elektrolyseblokker. Forhandles bl.a. av elektromarin. Jeg har en slik i båten, men foreløpig bare ligende i en skuff:) Bakdelen med flere galvaniske isolatorer, som også er betydelig dyrere er at hvis de slutter å fungere så blir effekten på en måte reversert, slik at det oppstår skader pga. krypstrøm mye fortere enn hvis de ikke en gang hadde vært montert. Dette står ganske godt forklart på elektromarin sine hjemmesider.

Link to post

Sikkert et dumt spørsmål som er besvart før, men likevel:

 

Trenger man skilletrafo dersom man ikke har noen kobling mellom 230V landstrøm og 12V opplegget i båten? Dette betyr at man må unngå å koble sammen:

-TV på 230V med antenneforsterker på 12V

-PC på 230V og båtinstrumenter (f.eks. GPS) på 12V

-Landstrømsbasert batterilader dersom denne ikke er gavlvanisk skilt (pr. definisjon en intern skilletrafo...)

-Jording på landstrøm og 12V jord (f.eks. gjennom 12V jordete sinkanoder og 230V jordingsplate under båten?)

-etc...

Link to post

Alt du nevner er potensielle problemområder. Forskriftene gjør det veldig enkelt, jord i 220V nettet (gul/grønn ledning) skal kobles til - i 12 V anlegget.

Dette er hva lovverk og forskrifter sier. Da vil du ikke oppleve noen av de problemene som du nevner. Alt burde tilsynelatende være OK i den idelle verden.

Dette funker også rimelig bra så lenge du ikke har landstrømmet koblet i for lenge av gangen.

Probleme oppstår når verden ikke er perfekt og du det er jordfeil på nettet. Da kan du oppleve at det går 10 talls ampere strøm fra jordledningen i 220 V

ledningen fra land og ut i sjøvannet gjennom din båt. Hvordan 12 - pol er koblet til sjøvannet avgjør om du får mer eller mindre alvorlige skader. I værste

fall kan strømmet tære vekk metall så fort at du synker. Med en isolert 12V anlegg slipper du dette, men da kan du oppleve potensialforskjell mellom 12V -

pol og gjøvannet, f.eks motorblokka og det er ikke godt å få støt.

Det finnes bare en universalløsning som fikser alle disse problemene og det er en skilletrafo. En bonus er jo det heller ikke er noe potensial mellom en av 220 V

lederne og sjøvannet. Du kan ikke få kraftig støt om du skulle være uheldig med jordnigen på et 220 V apparat.

Å bryte regelverk og forskrifter ved å ikke ta med jordledningen og helleri kke koble den til 12 V - pol er en annen mulighet. Da kan du få problemer med

forsikringen eller myndighetene.

 

mvh,

Ole

Ole
S/Y Algol

Link to post

Hei.

 

Har selv skilletrafo, men de nyeste forskriftene angir en annen mulighet.

Kutt jodledningen fra land, og legg på ny lokal jord fra jordplate under båten til alle 230volt uttak i båten.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Hei.

 

Kutt jodledningen fra land, og legg på ny lokal jord fra jordplate under båten til alle 230volt uttak i båten.

 

Lars H.

 

Jeg tror dette var situasjonen på min forrige båt. Det var ingen ohmsk kontakt (dvs uendelig motstand) mellom 230V jord på landstrømsinntaket og 12V jord/jordingsplate på båten. Når nybåten kommer på land (skrekk og gru - den tiden nærmer seg) så skal jeg måle den og...

Link to post

Forskriftene krever at 12V legges til jordingsplaten.

Lokal jordeliminerer muligheten for tæring pga jordfeil på landstrømmen. Samt galvanisk korrosjon mellom båter.

Eneste fordel med skilletrafo er at den også eliminerer jordfeil i egen båt. Med muligheten for dette er svært liten.

Skilletrafo var eneste løsning før når forskriftene ikke tillot lokal jord, men i dag ser iallfall ikke jeg vitsen. Spes. i en båt der vekt er av betydning.

 

Står mye om dette i denne tråden.

Link to post
Forskriftene krever at 12V legges til jordingsplaten.

Lokal jordeliminerer muligheten for tæring pga jordfeil på landstrømmen. Samt galvanisk korrosjon mellom båter.

Eneste fordel med skilletrafo er at den også eliminerer jordfeil i egen båt. Med muligheten for dette er svært liten.

Skilletrafo var eneste løsning før når forskriftene ikke tillot lokal jord, men i dag ser iallfall ikke jeg vitsen. Spes. i en båt der vekt er av betydning.

 

Står mye om dette i denne tråden.

 

Hei,

 

Om jeg forstår innlegget ditt riktig, så tror jeg ikke du har resonert helt riktig. Du har glemt ett vesentlig poeng. Det er ikke uvanlig at jordleder ligger på tilnærmet samme potensial som en av fasene i en småbåthavn. Det er av de viktigste grunnene til å benytte skilletrafo.

 

Begge disse utsagnene blir da feil:

Lokal jordeliminerer muligheten for tæring pga jordfeil på landstrømmen. Samt galvanisk korrosjon mellom båter.

Eneste fordel med skilletrafo er at den også eliminerer jordfeil i egen båt. Med muligheten for dette er svært liten

Redigert av JRK (see edit history)
Link to post
Om du leser mine innlegg under "electrolyse-blokker.." av 09.10.05 er dette utførlig forklart

Jeg har lest dette innlegget (#17) og ser ikke at temaet lokal jord behandles. Inntil videre praktiserer jeg den henvisning Ingar gir, og bruker Dynaplate som lokal jord (jeg tror også at jeg er forpliktet til det siden jeg har 220 v generator ombord). Når båten tas på land kobler jeg til havnas jordopplegg.

Link to post
Hei,

 

"Stjernejord" er som noen sier her godt kjent i offshoremiljøet. Navnet stjernejord i seg selv har jeg ikke hørt i denne sammenheng, men prinsippet virker kjent. Dette er da ikke men for strømfordeling, men mer et system for å ivareta personvern og EMC problematikk.

 

Konseptet er ganske enkelt, en en lokal jordbolt til skroget, denne er da koplet mot forskjellige jordbarer i en sjerneformasjon. Dette kan være barer for beskyttelse av personer eller teknisk utstyr. Ideen er at man skal unngå at det oppstår uønskede spenninger/strømmer ved denne jordingen. Fordelen med "Sjernekoblingen" er at det er lett å segregere ut de forskellige jordbarene ved feilsøking

 

 

Forslag:

 

1. Kidnapp Lano en mørk høstkveld, og bær ham ombord i en Bavaria

2. Bind ham til masta, og seil så langt dere orker med standard seil

3. Deretter må han pugge samtlige lystall for alle Bavariamodeller produsert etter 2004

 

En lekse for livet :lol:

 

 

Grunnen til at jeg spurte om det finnes jord på månen.... Det innlegget du Bliss-X slettet, er jo at det er noe som heter stjernejord....

Men den ble vel for dyp for deg.....

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...