Jump to content

SOBvMAX - Bug målestokk.

Anonym

Recommended Posts

Hei!

Jeg er sikkert ikke den første om registrerer det..

Men hvis jeg foreksempel zoomer inn på et kart med målestokk 1:20000, som kartet for Son og innsiden av Jeløya ned til Moss, får jeg nederst i bildet til høyre opp målestokk 1:14999, mens det i info for kartet står Scale: 20000.

Det står samtidig RealChart, altså at jeg har riktig zoomingsnivå for kartet.

Zoomer jeg så inn på 1:10000-kartet over Moss havn mener SOBvMAX at målestokken er 1:5000 (da står det RealChart), mens det ved 1:8660 (som er nærmere riktig), står UnderZoom.

pdaget disse feilene?

Samme feil får jeg andre steder med samme målestokk i kartene, men pussig nok ikke når det gjelder Indre Havn i Oslo..

Ved Nesodden er det er kart i 1:25000, her står det også RealChart ved 1:14999.

Alt virker normalt ved 1:50000, som de fleste kartene jo er i..

Har flere oppdaget feilene?

Det er virkelig på tide at de folka kommer med en versjon som mangler bugs nå, dagens versjon av SOBvMAX er latterlig dårlig.. Blir nok snart til å kjøpe et nytt system her.

Og et svar til meg selv..

Via den nye siden til digiboat (som de er så snille å ikke informere ordentlig om), kan man faktisk ikke laste ned oppgradering til SOBvMAX, man kan kun laste ned en BETA av neste versjon (med GRIB-støtte), og en full installasjonspakke av SOBvMAX..

Den nye nettsiden er ikke offisielt lansert enda og inneholder en del feil. Senest for 2 timer siden rapporterte jeg et par linker som var feil.

Hvilken versjon bruker du? Har du stilt inn din reelle skjermstørrelse?

Jeg finner ikke denne feilen du nevner, har zoomet inn og ut og målt avstander med RBL og dobbeltsjekket med tommestokk på skjermen (omregnet med vist målestokk naturligvis) og det stemmer 100%...

Mulig jeg ikke forstod spørsmålet :blush:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Greia er at det står nederst i bildet: 1:14999, mens reell målestokk for kartet er høyere, altså et kart i 1:20000.

Hvor i SOBvMAX setter man opp skjermstørrelse? jeg har ikke funnet settingen noe sted. (Jo, det har jeg, og den stod riktig, så jeg har tydeligvis funnet den tidligere og..)

Har nå akkurat forsøkt å legge inn v.8.23b også, det er akkurat likt, ikke får jeg til GRIB-greiene heller, selv om jeg har lastet ned noen gribfiler via mail..

Redigert av Anonym (see edit history)
Hvor i SOBvMAX setter man opp skjermstørrelse? jeg har ikke funnet settingen noe sted.
Trykk F9 eller klikk på egen båt (din pos), velg fanen "Custom Settings" og du finner settingen nederst: "Width of monitor".

Mener kartvalget gjøres i senter av skjermen så om du sjekker målestokken andre steder vil den kunne være anderledes enn du tror. Du kan jo huke av "Chart Boundary Boxes" i samme bilde som nevnt over så ser du hvor kartgrensene er.

Den der 1:14999 er jo litt dum, skal helt sikkert være 1:15000 og er nok en avrudingsfeil som lett kan oppstå i den digitale verden. Internt (bak kulissene :wink: ) er nok 15000 definert som flyttall og da kan verdien være noe slik som 14999.998989 (Husker ikke standarden for lagring av flyttall her og nå :blush: ).

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Mener kartvalget gjøres i senter av skjermen så om du sjekker målestokken andre steder vil den kunne være anderledes enn du tror. Du kan jo huke av "Chart Boundary Boxes" i samme bilde som nevnt over så ser du hvor kartgrensene er.

Den der 1:14999 er jo litt dum, skal helt sikkert være 1:15000 og er nok en avrudingsfeil som lett kan oppstå i den digitale verden. Internt (bak kulissene :wink: ) er nok 15000 definert som flyttall og da kan verdien være noe slik som 14999.998989 (Husker ikke standarden for lagring av flyttall her og nå :blush: ).

Jeg har krysset av for Chart Boundary Boxes, og dette valget viser faktisk ikke alt av kartgrenser heller faktisk.

Hele greia her er altså avviket mellom hva som står nede i høyre hjørne i SOB, kontra hva som står i informasjonen om kartverket. Her er det en feil, og den ligger nok i SOB.

SOB påstår altså at jeg bruker RealChart ved 1:15000 (avrundingsgreiene driter jeg i, alle forstår at 1:14999 er tilnærmet samme).

Mens kartet altså er i målestokk 1:20000, eller 1:25000, forskjellige steder..

Dette er en feil som gjør at jeg ikke kan stole på det som står i SOB, altså om kartet er i virkelig modus, overzoomet, eller underzoomet.. Og da kan jeg heller ikke bruke mål på skjermen til noe fornuftig..

Det ser for meg ut til at målestokken som SOB viser er riktig og at C-Maps angitte SCALE er feil...

Det ser for meg ut til at målestokken som SOB viser er riktig og at C-Maps angitte SCALE er feil...

Det høres interessant ut, det vil vel også medføre at alle andre vil oppleve samme problem, uavhengig av om de bruker PC eller plotter..

Noen andre som har samme problem her?

Problemet er jo ikke større enn at om du ikke velger å manuelt gå inn å se på kartets data source, som f.eks. inneholder disse data:

DATA SOURCE :

SCALE: 20000

UPDATING DATE: 20060115

POSITIONS REFERRED TO: WORLD GEODETIC SYSTEM 1984 (WGS 84)

SOURCE INDICATION: NO,NHS,GRAPH,482A

NORWEGIAN HYDROGRAPHIC SERVICE

DEPTHS REFERRED TO: LOW WATER SPRINGS

HEIGHTS REFERRED TO: MEAN SEA LEVEL

BUOYAGE SYSTEM: IALA A

... så aner du ikke noe om at der er en skrivefeil og kartene og SOB fungerer akkurat som de skal... Redigert av SveinHa (see edit history)

Problemet er jo ikke større enn at om du ikke velger å manuelt gå inn å se på kartets data source, som f.eks. inneholder disse data:... så aner du ikke noe om at der er en skrivefeil og kartene og SOB fungerer akkurat som de skal...

Men jeg foretrekker å vite med sikkerhet hvilken målestokk det er på kartet.. Tenker jeg tar opp saken med C-map.

Tenker jeg tar opp saken med C-map.
Glimrende, jeg har allerede tatt det opp med Digiboat.

Her er svaret fra Digiboat:

I notice this in some areas occasionally. It usually is if the most detailed chart for an area is not as detailed as it maybe should be for the area.

The “RealChart” I receive from a C-Map routine when I show the scale on the status bar. C-Map determine RealChart based on display scale and digitized scale. I think in some areas the original charts were one scale and when C-Map digitize them they improve them for a bigger scale. In this case they will allow the original scale to be overzoomed a bit but still regard the display scale as accurate as the digitized scale.

Maybe I said that confusingly? It took me a year to understand how the C-Map levels scales over/under zooms etc all tied together!

Slik jeg forstår dette så er både målestokk og "RealChart" benevnelsen ting som kommer direkte fra C-Maps bibliotek og kun vises i SOB.
Det er virkelig på tide at de folka kommer med en versjon som mangler bugs nå, dagens versjon av SOBvMAX er latterlig dårlig.. Blir nok snart til å kjøpe et nytt system her.
Du står jo fritt til å kjøpe deg andre kartprogram om du ønsker det, SOB koster jo bare brøkdelen av alternativene men en ting kan jeg love deg: INGEN programmer er feilfrie samme hvem som har produsert de... Du kan hjelpe ved å saklig rapportere konkrete feil (til meg eller Digiboat) og jeg kan love deg at om feilene er av alvorlig karakter og er reproduserbare blir de rettet av Digiboat i løpet av dager :smash:

Du kan hjelpe ved å saklig rapportere konkrete feil (til meg eller Digiboat) og jeg kan love deg at om feilene er av alvorlig karakter og er reproduserbare blir de rettet av Digiboat i løpet av dager :smash:

Jeg har rapportert en drøss av feil, blant annet det at C-map noen ganger mister alle kartdata, og man må refreshe dette (trykke 0), en feil som ikke er farlig, men veldig irriterende.

At det også er en feil ved lav hastighet var det en kompis av meg som mente han rapporterte..

Ved seiling i hastighet på under ca 1-1,5knop blir det rapportert korrekt hastighet, men feil kurs i SOB, kursen oppgis da som regel til 0 grader, selv om man seiler i en helt annen retning.

Dette opplevde vi stort sett hele tiden under Færdern, som kjent var det jo noe lite vind den helga.

At websiden ikke er ferdig, og den gamle ikke oppdateres teller jo heller ikke til deres fordel, at det ser ut som noe en 3åring har knotet sammen gjør hele greia ganske kjip.

Ved seiling i hastighet på under ca 1-1,5knop blir det rapportert korrekt hastighet, men feil kurs i SOB, kursen oppgis da som regel til 0 grader, selv om man seiler i en helt annen retning.
Jeg har også sett noe lignende med billig-GPS for en tid siden og det har bl.a. sammenheng med hvilke setninger GPSen sender. Dette ble rettet "på timen" da det ble påpekt i vinter/vår en gang. Vet ikke om det er samme feil du nevner men høres likt ut. De fleste, men ikke alle, GPSer sender flere NMEA-setninger med delvis identiske data og om en GPS ikke sender "de vanlige" kan det få slike følger. I mitt tilfelle mener jeg det var GPSen som fant på noe lureri når farten ble lav nok og der var dårlig satellittdekning men fungerte helt 100 i normal fart på 4+ knop. Redigert av SveinHa (see edit history)

quote.gif
Jeg har også sett noe lignende med billig-GPS for en tid siden og det har bl.a. sammenheng med hvilke setninger GPSen sender. Dette ble rettet "på timen" da det ble påpekt i vinter/vår en gang. Vet ikke om det er samme feil du nevner men høres likt ut. De fleste, men ikke alle, GPSer sender flere NMEA-setninger med delvis identiske data og om en GPS ikke sender "de vanlige" kan det få slike følger. I mitt tilfelle mener jeg det var GPSen som fant på noe lureri når farten ble lav nok og der var dårlig satellittdekning men fungerte helt 100 i normal fart på 4+ knop.

Det funker 100% som det skal med tilsvarende GPS (Riktignok RS232 istedetfor USB) på den andre PCen, der med en gammel versjon av Maxsea.
  • 2 uker senere...

Jeg har nå fått svar fra C-map, og det er som følger:

Dear Sir

Thank you for your information

I've been looked over your request and please find my opinion.

In SoB you can find display option "Chart level toolbar" (launched from F1

manu).

As you can see, all charts are corresponding to proper zoom level (from W -

World to J - detailed port Plans). However in fact sometimes two (or more)

charts with different scales are assigned into one zoom level, in thas case

SoB displays message "Real chart" to both of them. This is not a common

situation, but we cannot consider it as a error - this is a feature of

Navigation Software.

For measurements or computing you should take value from current "Scale" field

displayed on the bottom bar.

Glimrende med en slik tilbakemelding. Det er ikke alltid så lett å få svar fra C-Map i det hele tatt og dette svaret var vel også tilsvarende det jeg fikk fra Digiboat/SOB.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...