Marwin Startet 17.August.2007 Link til dette innlegget Startet 17.August.2007 roaldbj kom med DETTE innlegget for en tid siden. Om mitt bidrag i denne strengen er egnet her, eller om jeg burde starte en ny streng, er jeg i tvil om, men tar sjansen (i håp om at jeg ikke sporer av her...) Autohelm ST5000 er hva jeg monterte i båten; Fungerer stort sett bra på høyere hastigheter (>6 knop), men ved lavere hastighet er den upålitelig... Det synes som om den ikke klarer (gidder) å rette opp avvik på kursen, slik at alarmen går... Det er ikke sjø/vind/strøm som "hindrer kursretting; OG jeg har skrudd opp følsomheten (gain) til nesten max. Noen som har et hint? Finnes det bedre kompass å koble til enn det orginale?? Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Frøken Fryd Svart 17.August.2007 Link til dette innlegget Svart 17.August.2007 Autohelm ST5000 er hva jeg monterte i båten; Fungerer stort sett bra på høyere hastigheter (>6 knop), men ved lavere hastighet er den upålitelig... Det synes som om den ikke klarer (gidder) å rette opp avvik på kursen, slik at alarmen går... Det er ikke sjø/vind/strøm som "hindrer kursretting; Jeg ville gått inn i menyene å funnet ut hva max-rudder/rorbegrensningen er satt til, den fysiske begrensningen er en ting men ofte programerer man inn hvor mye piloten skal få lov å styre, displayet viser da gjerne "rudder-limit" eller tilsvarende når den når denne grensen. Er denne for lav vil du kunne oppleve at den ikke styrer godt ved lav fart. Er det null vind og strøm bør den likevel kunne styre noen lunde. Noen adaptive modeller lærer seg båtens egenskaper og ved tilkobling til gps (fartsdata) kan den øke rorutslagene ved lav fart. Prøv til kai og se hvor mye ror du får, går det ikke helt ut er det rorbegrensning i piloten, sjekk også fysisk at roret går like mye som indikatoren sier. OG jeg har skrudd opp følsomheten (gain) til nesten max. Gain er hvor hardt den styrer, hvor mye ror skal den styre ved gitt kursfeil, likevel er det ror-begrensningen i piloten som styrer max utslag. Finnes det bedre kompass å koble til enn det orginale?? Nå skriver du ikke hvilket kompass du har men jeg antar at du har ett vanlig fluxgate kompass, har den inngang for nmea så er det mye å velge mellom, jeg ser ikke at kompasset skal hjelpe deg noe her. Hvilken båt snakker vi om? Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 17.August.2007 Link til dette innlegget Svart 17.August.2007 (redigert) roaldbj kom med DETTE innlegget for en tid siden. Om mitt bidrag i denne strengen er egnet her, eller om jeg burde starte en ny streng, er jeg i tvil om, men tar sjansen (i håp om at jeg ikke sporer av her...)Autohelm ST5000 er hva jeg monterte i båten; Fungerer stort sett bra på høyere hastigheter (>6 knop), men ved lavere hastighet er den upålitelig... Det synes som om den ikke klarer (gidder) å rette opp avvik på kursen, slik at alarmen går... Det er ikke sjø/vind/strøm som "hindrer kursretting; OG jeg har skrudd opp følsomheten (gain) til nesten max.Noen som har et hint? Finnes det bedre kompass å koble til enn det orginale?? Jeg har Simrad AP-16 koblet mot gps og RC-36 rategyro.Kjenner igjen symptomene ved lav fart, men for meg skjer dette først og fremst når det er strøm og vind som påvirker båtens kurs.Det virker som om autopiloten kan kreve mer styrefart i forhold til rorutslag.Økes farten noe, dvs mer vann på propellen/ økt styrefart, forsvinner problemet. Redigert 17.August.2007 av rem (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 17.August.2007 Link til dette innlegget Svart 17.August.2007 Jeg har samme problem med min ST6002 (uten rategyro). Avdrift fra kursen synes å bli neglisjert ved at piloten ikke synes å gi rorutslag overhodet for å rette opp kursen. Kopler jeg over til Standby, og korrigerer manuellt, skal det kun en liten rorbevegelse til for å styre tilbake på kurs. Meget frustrerende da jeg stort sett går i sakte fart (under 6kn) Vil en rategyro avhjelpe problemet mon tro? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
TideRace Svart 17.August.2007 Link til dette innlegget Svart 17.August.2007 (redigert) Vil en rategyro avhjelpe problemet mon tro? Jeg har tidligere hatt 2 fluxgate (Raytheon og Furuno). Disse fungerte forsåvidt greit, men mitt nåværende rate (Simrad RC-36) gir mye raskere kursrespons og er ekstremt mer nøyaktig under alle forhold. Manglende styrerespons i et bestemt hastighetsområde tillegger jeg autopiloten eller oppsettet av denne. Om et bytte av kompass vil endre styreegenskapene under 6 knop, stiller jeg meg litt tvilende til dersom ikke kompasset ditt av en eller annen grunn oppdaterer seg spesielt tregt under denne hastigheten, noe som er ganske ulogisk ? Imidlertid burde dette være lett å sjekke ved hjelp av kurs-displayet? Redigert 17.August.2007 av Phoebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 17.August.2007 Link til dette innlegget Svart 17.August.2007 Fungerer stort sett bra på høyere hastigheter (>6 knop), men ved lavere hastighet er den upålitelig... Det synes som om den ikke klarer (gidder) å rette opp avvik på kursenKjenner ikke ST5000 spesielt men noen autopiloter har 2 (eller flere) parametersett og det er typisk store forskjeller i styrekarakteristikk i plane og ikke-planefart. Tilsvarende, men ikke så store forskjeller, er der i deplasementbåter på full/marsj og sakte fart. Poenget mitt er at om piloten tror båten planer når den ikke gjør det vil piloten være forsiktig med roret og gjerne ikke klare å gjøre jobben. Spørsmålet er da, i første omgang, om ST5000 har flere parametersett og om den vet båtens hastighet? Om der bare er et parametersett må en finne en gylden middelvei og fire på kravene om optimal styring i alle hastigheter... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
TideRace Svart 17.August.2007 Link til dette innlegget Svart 17.August.2007 Kjenner ikke ST5000 spesielt men noen autopiloter har 2 (eller flere) parametersett og det er typisk store forskjeller i styrekarakteristikk i plane og ikke-planefart. Tilsvarende, men ikke så store forskjeller, er der i deplasementbåter på full/marsj og sakte fart. Poenget mitt er at om piloten tror båten planer når den ikke gjør det vil piloten være forsiktig med roret og gjerne ikke klare å gjøre jobben. Spørsmålet er da, i første omgang, om ST5000 har flere parametersett og om den vet båtens hastighet? Om der bare er et parametersett må en finne en gylden middelvei og fire på kravene om optimal styring i alle hastigheter... Tror SveinHa er inne på noe der.Jeg har valgt hurtig styrerespons på hastigheter under 12 knopog langsom respons over 12. Dette gir rask respons i liten hastighet og større samt mykere svingkarakteristikk når det begynner å gå fortere.Dersom dette parameteret ikke er aktivert eller satt opp riktig(f.eks. treg respons i hele fartsregisteret)kan du risikere at autopiloten bruker flere hundre meter på en sving.Dette parameteret ligger gjerne i oppsettsmenyen som brukes ved 1. gangs oppsett av softwaren i autopiloten. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 17.August.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2007 Først: Tusen takk for respons til alle... Frøken Fryd og SveinHa: Max Rudder angle er satt til 40 grader. Har aldri sett at piloten har gitt mere enn noen få graders utslag... Ja jeg sjekker hva utslaget på påhengeren er. Nei, jeg tror ikke det ligger "læringsfunksjoner" i piloten... Det er det ordinære kompasset som er montert (Liten svart "dings" med kuleformet topp, montert i bakerste 3.del av båten, ganske lavt, mest mulig midships, OG har kontrollért at ikke magnetiske gjenstander forstyrrer. Båten er en Hardy Regatta, 20 fot, med antydning til kjøl (mellomting mellom halv- og helplaner); Max fart 25 knop med 75 Hk E-Tec... 18-19 på marsj. Nei, piloten har ikke flere parametersett dessverre... Til Phoebe og rem: Ja, det virker akkurat slik... Så snart farten økes noe, styrer den bedre. Men finnes det muligheter for tilkobling av "rategyro / bedre kompass etc. for denne piloten mon tro? Konklusjon: Skal prøve å gå gjennom oppsettet en gang til, sette hastighet til 3 knop, øke gain, maximere rorutslaget (i menyen) og se om den oppfører seg anderledes... (Og ja, jeg "saver" oppsettet etter endt kalibrering Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Anders P Svart 17.August.2007 Link til dette innlegget Svart 17.August.2007 Har montert et Furuno PG1000 ratekompass (med feilvisningskorreksjon fra GPS'en) til min Raytheon ST5000+ autopilot. Den styrer meget bra på alle hastighetsnivåer. Dette står montert i en Halco 29 Offshore. Problemer med at den styrer dårligere på lavere hastigheter har jeg viss jeg bruker fluxgatekompasset som fulgte med autopiloten som heading sensor, noe jeg tror skyldes dårlig kompensering for slingrefeil etc. Med andre ord. Headinginformasjonen fra kompasset blir for ustabil. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 17.August.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2007 Har montert et Furuno PG1000 ratekompass (med feilvisningskorreksjon fra GPS'en) til min Raytheon ST5000+ autopilot. Den styrer meget bra på alle hastighetsnivåer. Dette står montert i en Halco 29 Offshore. Problemer med at den styrer dårligere på lavere hastigheter har jeg viss jeg bruker fluxgatekompasset som fulgte med autopiloten som heading sensor, noe jeg tror skyldes dårlig kompensering for slingrefeil etc. Med andre ord. Headinginformasjonen fra kompasset blir for ustabil. Tusen takk for verdifullt svar Hvordan koblet du den nye til autopiloten?? Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
REM Svart 17.August.2007 Link til dette innlegget Svart 17.August.2007 For det første, læringsfunksjon får man kun med rategyro. Når det gjelder båttype har jeg opplevet at responsen, spesielt ved lave hastigheter blir bedre når jeg setter den til "Semidisplacemant" istedenfor "Planning" som jo burde være det riktige for meg. Jeg har også satt at cruisingspeed er 6 kn. Dette parameteret overstyres imidlertid da du kopler til GPS og anvender "trackfunksjon" Hastigheten ligger da inne i NMEA strengen som overføres fra plotter til pilot. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Gullfisk Svart 17.August.2007 Link til dette innlegget Svart 17.August.2007 Spurte en gang om det var å få rate sensor til min 5000 i gamlebåten, og det gikk ikke. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 17.August.2007 Link til dette innlegget Svart 17.August.2007 Til alle varianter av den nye ST 5, 6 og 7000-serien til Raymarine er Rategyro tilgjengelig som opsjon. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Frøken Fryd Svart 17.August.2007 Link til dette innlegget Svart 17.August.2007 Max Rudder angle er satt til 40 grader. Har aldri sett at piloten har gitt mere enn noen få graders utslag... Jeg kjenner ikke din pilot spesifikk men om jeg skal trekke paralleller til Robertson så er max rudder angle det maksimale mekaniske rorutslaget til båten. Da forteller du igrunn bare hvilket arbeidsområde piloten kan jobbe med. I tillegg til denne grunn innstillingen ved installering finnes det en brukerdefinert grense som forteller hvor mye ut av det maksimale utslaget piloten skal få jobbe med, altså en grense som varierer med brukerens ønske. Du kan da for eksempel sette den til +/-10 grader selv om max rudder er +/-45 grader. Dette finner du enkelt ut ved å ta kai testes som jeg beskrev tidligere. For det første, læringsfunksjon får man kun med rategyro. Lærefunksjonen i en autopilot har ingen ting med kompasset å gjøre, det er piloten som lærer båtens egenskaper, hvor den tar inn kursen fra er uvesentlig. Nå tviler jeg på at denne piloten er av adaptiv type. Om noen har en link til manualen så er det enklere å svare konkret på denne piloten. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 17.August.2007 Link til dette innlegget Svart 17.August.2007 Om noen har en link til manualen så er det enklere å svare konkret på denne piloten. Her Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
Frøken Fryd Svart 17.August.2007 Link til dette innlegget Svart 17.August.2007 I følge denne manualen så kan piloten din ta imot fartsinformasjon fra en gps/plotter for å begrense rorutslag ved høy hastighet, du skal kunne kjøre den manuellt også om du ikke har fart tilkoblet. Se side 26. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 17.August.2007 Link til dette innlegget Svart 17.August.2007 Lærefunksjonen i en autopilot har ingen ting med kompasset å gjøre, det er piloten som lærer båtens egenskaper, hvor den tar inn kursen fra er uvesentlig.Om noen har en link til manualen så er det enklere å svare konkret på denne piloten. I min manual står det på side 2 at "Autolearn" kun er tilgjengelig på S1G, S2G og S3G pilotene. "G" står for Rategyro. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Frøken Fryd Svart 17.August.2007 Link til dette innlegget Svart 17.August.2007 I min manual står det på side 2 at "Autolearn" kun er tilgjengelig på S1G, S2G og S3G pilotene. "G" står for Rategyro. Det er ikke deviasjon du tenker på da? Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 18.August.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2007 Brukte et par timer på autopiloten i går ettermiddag (stille flott vær). Gikk et par sirkler for å rekalibrere "kompasset". Viste 17 som "feildata" mens manualen sier at 15 er max (ellers må det re-plasseres)... (Forrige gang jeg gjorde dette fikk jeg "feildata" 20!) Deretter satte jeg ned "cruising speed" fra 15 til 6... Gain på max. "Ruther damping" på minimum. DAahh ble det endelig livat baki motorbrønnen!! (Men fortsatt gav den ikke fullt rorutslag...) SÅåhh begynte jeg å etterjustere gain og "damping" til det hele begynte å roe seg. Jo-a, det ble bedre enn før, men fortsatt tar den seg (båten) en avstikker på 20-30 grader (og påfølgende alarm) ved 2-3 knop Føler at "ruther damping" bør etterstilles etter som været er den dagen du skal ut. Føler også at jeg balanserer på en knivegg, mellom "normal" rorpumpeaktivitet og nogenlunde rett styring. Her må det forskes mere, alternativt bytte kompass :rolleyes: Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
lano2 Svart 18.August.2007 Link til dette innlegget Svart 18.August.2007 Jeg har bestem meg: Raymarine Rategyro 2 blir montert i løpet av kort tid. ( Har ikke S3G computeren, hvor dette er innebygd...) Etter turen ned mot Thyborøn i 15 m/s på en relativ skarp kryss, så ble jeg lei av kurs-computeren... Dette ble jo en nesten rett sydlig kurs, så fluxgate'en ble vel litt forvirret... Håper Rategyroen skal fikse dette, men er neimen ikke sikker.... Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 18.August.2007 Link til dette innlegget Svart 18.August.2007 Håper Rategyroen skal fikse dette, men er neimen ikke sikker.... Jeg har nettopp montert S3G og har kun kjørt autokalibrering. Dette har fungert utmerket og har nettopp hatt 2x19 timer plattlens i 12-15m/s på åpent hav (har ikke fått anledning til skikkelig test på kryss enda) og piloten oppførte seg eksemplarisk. I såpass sjø, ca 2m signifikant og enkeltbølger opptil 5 meter, blir der jo en del 20-30 graders kursavvik men piloten klarte seg utmerket selv med "Response" nedjustert til 2 (4 er standardinnstilling). Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
Frøken Fryd Svart 18.August.2007 Link til dette innlegget Svart 18.August.2007 En må aktivt stille inn piloten etter værforholdene, er det mye bølger klarer aldri en lystbåt å kjøre rett frem, den slingrer litt med bølgene. Da kan en bruke Wheater (robertson) eller rudder damping for å tillate litt slingring, en kommer ikke utenom dette, en bare sparer pumpen mot å jobbe seg i hel med en umulig oppgave. Justeringen fra 16 knop og ned er nok den riktige parameteren du er innpå, når du forteller piloten at du ligger i 16 knop (noe du ikke gjør) nekter piloten å kjøre ror mye ut, du kan jo tenke deg selv hva som hadde skjedd med 20 grader ror i 16 knop. Anbefaller at du kobler til gps slik at den får oppdatert fart. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 18.August.2007 Link til dette innlegget Svart 18.August.2007 (redigert) Anbefaller at du kobler til gps slik at den får oppdatert fart. En logg som gir fart gjennom vannet er å foretrekke med hensyn til hva autopiloten skal justere etter. Fart over grunn fra GPS blir feil dersom det er mer enn litt strøm. Redigert 18.August.2007 av Sjøtummel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 18.August.2007 Link til dette innlegget Svart 18.August.2007 En logg som gir fart gjennom vannet er å foretrekke med hensyn til hva autopiloten skal justere etter. Fart over grunn fra GPS blir feil dersom det er mer enn litt strøm. I teorien stemmer det du skriver men i praksis er loggen ikke nøyaktig nok ved lave hastigheter. Så jeg ville foretrukket gps inn på piloten. Ofte er dette samme inngangen som en bruker ved navigasjon og da er det ikke alltid en har logg tilkoblet til plotteren. I høyere hastigheter er differansen mellom en logg og en gps ubetydelig.Det enkle er ofte det beste... Sitér dette innlegget Link to post
Anders P Svart 20.August.2007 Link til dette innlegget Svart 20.August.2007 Tusen takk for verdifullt svar Hvordan koblet du den nye til autopiloten?? Hei! Jeg brukte nmea utgangen på ratekompasset og koblet meg inn på en nmea splitter der også Ratheon fluxgatekompasset er koblet (denne koblingsboksen fulgte med autopiloten). Det gir meg muligheten til å velge (på autopiloten) hvilken headingsensor jeg vil bruke. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.